Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn persoonlijke map lijkt niet te bestaan? [OPGELOST]  (gelezen 2681 keer)

xerxes

  • Gast
Mijn persoonlijke map lijkt niet te bestaan? [OPGELOST]
« Gepost op: 2009/01/11, 15:45:23 »
Ik denk dat dit over het algemeen best wel een bekend probleem is.

Als ik probeer in te loggen krijg ik na het invullen van mijn normale inlog naam die ik altijd al gebruik het volgende bericht:

''Uw persoonlijke map is ingesteld als '/home/xerxes,' maar die lijkt niet te bestaan. Wilt u aanmelden met de hoofdmap '/' als uw persoonlijke map? Het is onwaarschijnlijk dat er ook maar iets werkt tenzij u een 'veilige-modus'-sessie gebruikt.''

Dan click ik op ''ja'', en dan krijg ik dit (ook in een gnome/Xterm veilige modus)

''Uw bestand $HOME/.dmrc heeft de onjuiste toegangsrechten en wordt niet gebruikt. Hierdoor wordt de standaard-sessie en taal niet opgeslagen. Het bestand moet eigendom zijn van de gebruiker en moet toegangsrechten: 644 hebben. De $HOME map (de persoonlijke map van de gebruiker) moet eigendom zijn van de gebruiker en mag niet beschrijfbaar zijn door andere gebruikers.''

Dan click ik op ''OK'', en dan krijg ik weer een soort van uitroepteken schermpje waarop staat:

''Uw sessie is beëindigd binnen 10 seconden. Als u zichzelf niet heeft afgemeld, is er waarschijnlijk een installatieprobleem of uw schijf is vol (hij is niet vol). Probeer met een van de veilige-modus-sessies aan te melden om te kijken of u het probleem kunt verhelpen.''

Dan kan ik nog de details weergeven, en dan krijg ik een vage lijst die ik niet ga overschrijven met allemaal errors.

Ik druk vervolgens op OK, en dan ben ik weer bij mijn login scherm, en begint alles opnieuw.

HOE VERHELP IK DIT, EN KAN IK MIJ WEER GEWOON AANMELDEN IN MIJN BESTURINGSSYSTEEM?

bvd

Xerxes :) (ik ben een beetje pissig, want ik heb hier echt een dag of drie mee gezeten, dus ik zag echt geen andere uitweg dan op een forum wat posten).

P.S. Wat ook heel erg vervelend is, is dat ik wel in een terminalvenster kan komen via de veilige modus, en ik probeerde met fdisk wat te klooien. Wat blijkt: hij kan /dev/hda niet eens openen, en bestanden of mappen bestaan niet...? moet in linux helemaal opnieuw installeren?

P.P.S. Wat al helemaaaal vervelend is, is dat als ik Ubuntu opnieuw probeer te installeren, dan druk ik op f12, in het bootvenster (om mijn CD-ROM te openen), en dan kan mijn computer niet eens de drive vinden. Wat gebeurt er met mijn computer!?

P.P.P.S. Dell Dimension 9150 (designed for Windows xp, dat wel :p)
« Laatst bewerkt op: 2009/01/11, 21:00:33 door xerxes »

Offline petervs

  • Lid
Re: Mijn persoonlijke map lijkt niet te bestaan?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/11, 16:22:38 »
Welkom!

Allereerst even $HOME/.dmrc goedzetten, dat doe je zo:
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,17220.msg334029.html#msg334029

edit: na ieder sudo commando ENTER geven en uw wachtwoord invullen, je ziet niet dat je dit doet.

Daarna even opnieuw opstarten. wat betreft ''Uw sessie is beëindigd binnen 10 seconden" is het wel belangrijk om de meldingen in ~/.xsession-errors file te vermelden, want dat kan meerdere oorzaken hebben.

Mvg peter
« Laatst bewerkt op: 2009/01/11, 16:24:39 door petervs »
Ubuntu MATE 16.04

xerxes

  • Gast
Re: Mijn persoonlijke map lijkt niet te bestaan?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/11, 16:37:11 »
Echt hartstikke bedankt voor je/uw advies. Ik zal de error even geven:

/etc/gdm/Xsession: Beginning session setup...
/etc/profile: 20:  [[: not found
Can't create dir /home/xerxes/Bureablad
Can't create dir /home/xerxes/Bureaublad
Can't create dir /home/xerxes/Sjablonen
Can't create dir /home/xerxes/Openbaar
Can't create dir /home/xerxes/Documenten
Can't create dir /home/xerxes/Muziek
Can't create dir /home/xerxes/Afbeeldingen
Can't create dir /home/xerxes/Video's
Setting IM through /etc/X11/xinit/xinput.d/all_ALL linked to /etc /X11/xinit/xinput.d/default.

(seahorse-agent:6025): libbnomevfs-WARNING **: Unable to create ~/.gnome2 directory: Bestand of map bestaat niet


(seahorse-agent:6025): libbnomevfs-WARNING **: Unable to create ~/.gnome2 directory: Toegang geweigerd
Kan de gebruikerspecifieke GNOME-configuratiemap '/home/xerxes/.gnome2/' niet aanmaken: Bestand of map bestaat niet


OK, dat was hem :). Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen, want ik heb hier echt totaal geen verstand van.

Xerxes



xerxes

  • Gast
Re: Mijn persoonlijke map lijkt niet te bestaan?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/11, 16:46:13 »
als ik het volgende commando invul:

sudo chmod 644 /home/xerxes/.dmrc

Dan krijg ik terug:

chmod: kan geen toegang krijgen tot 'home/xerxes/.dmrc':bestand of map bestaat niet


En als ik ''sudo chmod'' invul krijg ik terug:

chmod: ontbrekende operand
Probeer 'chmod --help' voor meer informatie


Erhm...?

Xerxes
« Laatst bewerkt op: 2009/01/11, 16:50:42 door xerxes »

Offline petervs

  • Lid
Re: Mijn persoonlijke map lijkt niet te bestaan?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/11, 16:54:10 »
Welke ubuntu versie is dit?
Ik vraag me af hoe dit ontstaan is, vlak na de installatie of veel later?
Het makkelijkste is om helemaal opnieuw te installeren. Indien je er al belangrijke informatie op hebt staan kun je dat via de live-cd naar een usb-stick o.i.d. veiligstellen.
Ubuntu MATE 16.04

xerxes

  • Gast
Re: Mijn persoonlijke map lijkt niet te bestaan?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/11, 17:17:57 »
Ubuntu 8.04 (in ieder geval hoger dan 8 )

Kijk, het probleem dat ik krijg als ik Ubuntu opnieuw probeer te installeren is:

ik doe de CD erin (die ik altijd al heb gebruikt en het gewoon goed doet). Ik druk bij het Dell (ja triest he, Dell) scherm bij het opstarten op f12. Dan kan ik met de pijltjes toetsen bewegen, en druk ik op ''Onboard or USB CD-ROM Drive'' zodat hij de CD gaat opstarten, en dan krijg ik:

Selected boot device not available- strike f1 to retry boot, f2 for setup utility.

Vervelend he? Dit bericht krijg ik ook als ik druk op

Onboard SATA Hard Drive
Hard Drive Diagnostics
Boot to Utility Partition

Ik kan alleen nog wel komen in de System Setup (dus BIOS).


WAT MOET IK DOEN? Ik ben echt radeloos, waarom leest hij de CD niet gewoon?

Xerxes
« Laatst bewerkt op: 2009/01/11, 17:52:23 door xerxes »

xerxes

  • Gast
Re: Mijn persoonlijke map lijkt niet te bestaan?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/11, 18:03:09 »
iemand alsjeblieft?

Re: Mijn persoonlijke map lijkt niet te bestaan?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/11, 18:09:56 »
Start Ubuntu in de Recovery Mode. Kies de optie "drop to root shell prompt". Doe dan:

adduser nieuwegebruiker
Herstart daarna je computer (ctrl+alt+delete). Log nu in op nieuwegebruiker.

Dit is een tijdelijke oplossing, maar je kunt tenminste weer op je computer komen.

xerxes

  • Gast
Re: Mijn persoonlijke map lijkt niet te bestaan?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/11, 18:28:38 »
echt onwijs veel bedankt :D:D:D!!!!

Hey, heeft iemand enig idee hoe het komt dat als ik via de CD-ROM probeer op te starten, mijn pc zegt:


Selected boot device not available- strike f1 to retry boot, f2 for setup utility.


Hoe verhelp ik dit?

Ik ben na een tijdje surfen erachter gekomen dat dit wel vaker voorkomt bij Dell Dimension computers :(

Xerxes


Offline petervs

  • Lid
Re: Mijn persoonlijke map lijkt niet te bestaan?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/11, 18:36:51 »
Misschien je BIOS nakijken of de CD-ROM wel ingeschakeld is als "boot device".
Ubuntu MATE 16.04

xerxes

  • Gast
Re: Mijn persoonlijke map lijkt niet te bestaan?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/11, 18:44:16 »
dat is hij, ik heb hem zelfs ingesteld als top priority, dan nog doet hij het niet :(.

iemand anders?

Xerxes

Offline Drummies

  • Lid
Re: Mijn persoonlijke map lijkt niet te bestaan?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/11, 19:09:19 »
Ik denk dat dit over het algemeen best wel een bekend probleem is.

Als ik probeer in te loggen krijg ik na het invullen van mijn normale inlog naam die ik altijd al gebruik het volgende bericht:

''Uw persoonlijke map is ingesteld als '/home/xerxes,' maar die lijkt niet te bestaan. Wilt u aanmelden met de hoofdmap '/' als uw persoonlijke map? Het is onwaarschijnlijk dat er ook maar iets werkt tenzij u een 'veilige-modus'-sessie gebruikt.''

Dan click ik op ''ja'', en dan krijg ik dit (ook in een gnome/Xterm veilige modus)

''Uw bestand $HOME/.dmrc heeft de onjuiste toegangsrechten en wordt niet gebruikt. Hierdoor wordt de standaard-sessie en taal niet opgeslagen. Het bestand moet eigendom zijn van de gebruiker en moet toegangsrechten: 644 hebben. De $HOME map (de persoonlijke map van de gebruiker) moet eigendom zijn van de gebruiker en mag niet beschrijfbaar zijn door andere gebruikers.''

je zal je rechten moeten aanpassen anders blijft dit een terug kerend euvel

sudo chmod 644 /home/jouw naam/.dmrc
sudo chown jouw naam:jouw naam /home/jouw naam/.dmrc
sudo chmod 700 /home/jouw naam[/code
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Mijn persoonlijke map lijkt niet te bestaan?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/11, 19:13:47 »
Ik denk dat dit over het algemeen best wel een bekend probleem is.

Als ik probeer in te loggen krijg ik na het invullen van mijn normale inlog naam die ik altijd al gebruik het volgende bericht:

''Uw persoonlijke map is ingesteld als '/home/xerxes,' maar die lijkt niet te bestaan. Wilt u aanmelden met de hoofdmap '/' als uw persoonlijke map? Het is onwaarschijnlijk dat er ook maar iets werkt tenzij u een 'veilige-modus'-sessie gebruikt.''

Dan click ik op ''ja'', en dan krijg ik dit (ook in een gnome/Xterm veilige modus)

''Uw bestand $HOME/.dmrc heeft de onjuiste toegangsrechten en wordt niet gebruikt. Hierdoor wordt de standaard-sessie en taal niet opgeslagen. Het bestand moet eigendom zijn van de gebruiker en moet toegangsrechten: 644 hebben. De $HOME map (de persoonlijke map van de gebruiker) moet eigendom zijn van de gebruiker en mag niet beschrijfbaar zijn door andere gebruikers.''

je zal je rechten moeten aanpassen anders blijft dit een terug kerend euvel

sudo chmod 644 /home/jouw naam/.dmrc
sudo chown jouw naam:jouw naam /home/jouw naam/.dmrc
sudo chmod 700 /home/jouw naam[/code
Aan een vorig antwoord te zien van topicstarter, is het gelukt om mijn tip op te volgen. Wanneer hij deze commando's uitvoert via nieuwegebruiker, worden ze van nieuwegebruiker en niet van de normale gebruiker. Vóórdat je deze commando's doet, moet je dus doen:
su gebuiker_die_niet_meer_wilt_inloggen
Anders schieten we niet veel op ;)

Offline Drummies

  • Lid
Re: Mijn persoonlijke map lijkt niet te bestaan?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/11, 19:17:09 »
Citaat van: Cumulus007

Dit is een tijdelijke oplossing, maar je kunt tenminste weer op je computer komen.

of verwacht je dat het bij de volgende reboot  vanzelf weer gaat werken

« Laatst bewerkt op: 2009/01/11, 19:20:59 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline petervs

  • Lid
Re: Mijn persoonlijke map lijkt niet te bestaan?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/11, 19:41:42 »
xerxes,

Behalve de boot-volgorde is er ook de mogelijkheid om het booten van CD apart in of uit te schakelen.

En het zou iets hardwarematig kunnen zijn, zoiets als los kabeltje van drive naar moederbord. Wat ik ook tegenkom is dat bij Dell het booten niet altijd even goed verloopt en een BIOS-update oplossing biedt.

Selected boot device not available- strike f1 to retry boot, f2 for setup utility.

Vervelend he? Dit bericht krijg ik ook als ik druk op

Onboard SATA Hard Drive
Hard Drive Diagnostics
Boot to Utility Partition

Ik kan alleen nog wel komen in de System Setup (dus BIOS).

Maar dit snap ik dus niet: je kunt dus nergens van booten? En dat klopt dus niet want het lukt wel van de harde schijf.

Ubuntu MATE 16.04

Re: Mijn persoonlijke map lijkt niet te bestaan?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/11, 19:42:41 »
Citaat van: Cumulus007

Dit is een tijdelijke oplossing, maar je kunt tenminste weer op je computer komen.

of verwacht je dat het bij de volgende reboot  vanzelf weer gaat werken


Eh, nee? Maar wat bedoel je te zeggen?

xerxes

  • Gast
Re: Mijn persoonlijke map lijkt niet te bestaan?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/01/11, 19:57:26 »
xerxes,

Behalve de boot-volgorde is er ook de mogelijkheid om het booten van CD apart in of uit te schakelen.

En het zou iets hardwarematig kunnen zijn, zoiets als los kabeltje van drive naar moederbord. Wat ik ook tegenkom is dat bij Dell het booten niet altijd even goed verloopt en een BIOS-update oplossing biedt.

Maar dit snap ik dus niet: je kunt dus nergens van booten? En dat klopt dus niet want het lukt wel van de harde schijf.



Dat vind ik dus ook heel erg raar. Want in princiepe doet mijn CD speler dinges het gewoon. Bijvoorbeeld als ik een CD erin heb zitten, wordt de naam+pictogram gewoon weergegeven op mijn bureaublad, dus hij kan gewoon gelezen worden. Het moet dus blijkbaar aan de BIOS liggen?

Ik probeer namelijk een windows partitie te installeren. Dat lukt alleen voor geen ene meter, want bij Fdisk kan hij zelfs op root niet eens /dev/hda vinden (inclusief die drie anderen), dus blijkbaar kan hij mijn harde schijf ook niet vinden? Dat zou ook het CD probleem kunnen verklaren: niets werkt, en ik ben genaaid door DELL :(.

Maar dat hoop ik niet, ik blijf met die partities gewoon proberen :).

Alvast hartstikke bedankt voor jullie reacties! blijf posten ^^

Xerxes


Offline petervs

  • Lid
Re: Mijn persoonlijke map lijkt niet te bestaan?
« Reactie #17 Gepost op: 2009/01/11, 20:17:26 »
Je zou dus kunnen proberen om het BIOS op te waarderen. (anders zou ik het niet weten)

Hier is 'n duidelijk voorbeeld hoe je dat doet bij Dell:
http://www.minwin.nl/Ventilator+van+Dell+laptop+stiller+maken+bij+Ubuntu+8.10

Mvg peter
Ubuntu MATE 16.04

xerxes

  • Gast
Re: Mijn persoonlijke map lijkt niet te bestaan?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/01/11, 21:00:10 »
ok, echt hartstikke bedankt voor je hulp :), het zit'm in de BIOS, maar ik weet al wat het probleem is, dus ik hoef jullie niets meer te vragen :D.

Xerxes
« Laatst bewerkt op: 2009/01/11, 21:01:41 door xerxes »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mijn persoonlijke map lijkt niet te bestaan? [OPGELOST]
« Reactie #19 Gepost op: 2009/01/11, 21:34:02 »
Het is natuurlijk leuk als je eens precies aanduid wat je probleem is. Zo hebben anderen er ook iets aan, en kunnen ook diegenen die je hebben proberen te helpen er wat van opsteken.