Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Presentatie van Ubuntukeuzes na 25 april  (gelezen 12947 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
[OPGELOST] Presentatie van Ubuntukeuzes na 25 april
« Gepost op: 2013/04/08, 11:57:23 »
Naar mijn mening is het 't beste, wanneer we na 25 april over de hele linie (forum en rest van webstek) de LTS gaan neerzetten als de primaire keuze. Dit wegens de afwaardering van tussenversies, die met 13.04 begint.

Om in de woorden van Mark Shuttleworth te spreken:
"Our working assumption is that the latest interim release is used by folks who will be involved, even if tangentially, in the making of Ubuntu, and LTS releases will be used by those who purely consume it."
http://www.markshuttleworth.com/archives/1246

Beginners met Ubuntu zouden m.i. direct naar de LTS geloodst moeten worden, ook op de downloadpagina.

Wat denken jullie ervan?
« Laatst bewerkt op: 2013/05/30, 15:22:41 door Pjotr »

Re: Presentatie van Ubuntukeuzes na 25 april
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/08, 12:31:53 »
Ik ben voor :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Presentatie van Ubuntukeuzes na 25 april
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/08, 14:56:51 »
Helaas ben ik het er mee eens.
Waarom helaas?
Zowel in 12.10 als in 13.04 (Xubuntu) zitten nog een paar schoonheids foutjes.
Op zich niet erg, maar wanneer echt alles 100% goed moet werken, zonder (technische) ingrepen, dan is 12.04 nog steeds een aanrader.
Wat er niet werkt?
Unetbootin werkt niet lekker bij het installeren van sommige systemen.
pdfsam begint te zeuren over Java dingen e.d.
Voor nieuwkomers en mensen die een foutloos OS willen: 12.04 !
Hobbyisten met enige ervaring kunnen met de nieuwere versies spelen, de fouten rapporteren, zodat 14.04 een bere-goede distributie wordt :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Presentatie van Ubuntukeuzes na 25 april
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/08, 15:41:59 »
Voor mij is de belangrijkste factor de beperkte ondersteuningsperiode: het kan heel slecht vallen bij een beginner, als je 'm moet vertellen dat-ie z'n verse Ubuntu al na een paar maanden moet opwaarderen naar een nieuwere versie....

Zelf kan ik me nog herinneren, dat ik lichtelijk ontstemd was bij het verschijnen van 6.10, omdat ik m'n eerste echte Ubuntu (6.06) pas drie maanden had. Ik heb toen 6.10 helemaal overgeslagen.

Maar die keuze (tussenversie overslaan of niet) heeft een beginner straks niet meer. Als-ie tenminste een veilig systeem wil, waar ik uiteraard van uitga.  =D
« Laatst bewerkt op: 2013/04/08, 16:08:12 door Pjotr »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Presentatie van Ubuntukeuzes na 25 april
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/08, 16:12:44 »
Zelf kan ik me nog herinneren, dat ik lichtelijk ontstemd was bij het verschijnen van 6.10, omdat ik m'n eerste echte Ubuntu (6.06) pas drie maanden had. Ik heb toen 6.10 helemaal overgeslagen.
2006 is het enige jaar, dat er maar één versie uitkwam, 6.06 (Dapper), 6.10 is er nooit geweest !
4.10 was de eerste, daarna 5.04, 5.10, 6.06, 7.04, 7.10 tot 12.10.
Allemaal heb ik ze gebruikt, op dezelfde hardware, tjonge wat is er een vooruitgang gemaakt, zeker op het gebied van "ijzerwaar" herkenning.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Presentatie van Ubuntukeuzes na 25 april
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/08, 16:30:58 »
2006 is het enige jaar, dat er maar één versie uitkwam, 6.06 (Dapper), 6.10 is er nooit geweest !
Toch wel, maar wegens de verkorte ontwikkelperiode (vier maanden) was Edgy Eft een rammelbak.  :)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ubuntu_releases#Ubuntu_6.10_.28Edgy_Eft.29
« Laatst bewerkt op: 2013/04/08, 16:33:33 door Pjotr »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Presentatie van Ubuntukeuzes na 25 april
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/08, 19:32:18 »
Toch wel,
Je hebt alweer gelijk, mijn geheugen beweert iets anders.
Misschien moet mijn biologische hardeschijf eens vervangen worden :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Presentatie van Ubuntukeuzes na 25 april
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/08, 23:53:16 »
Och, Edgy Eft was sowieso een versie die maar beter vergeten kan worden.  :)

Overigens: ik heb op IRC hier en daar wat balletjes opgegooid bij de ontwikkelaars van enkele distro's binnen de Ubuntufamilie, over het verhoogde belang van de LTS en hoe dat het beste gepresenteerd zou kunnen worden op de websites. Ze zijn er nog niet uit, maar ze zijn er wel over aan het nadenken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Presentatie van Ubuntukeuzes na 25 april
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/09, 08:50:33 »
Het lijkt mij, dat we alleen nog documentatie moeten schrijven voor de LTS versies, met misschien een paar aantekeningen waar deze afwijkt van de nieuwste versie.
Dit is makkelijker, dan steeds alles opnieuw schrijven en elke 6 maanden te herzien.

Ps: Mijn persoonlijke website met Xubuntu info komt deze zomer te vervallen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Parbo

  • Vertaalteam
Re: Presentatie van Ubuntukeuzes na 25 april
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/29, 16:50:00 »
Zonder dat ik dit draadje gelezen had viel mij op dat op de eerste pagina van de website staat:
Met gepaste trots presenteert de Nederlandse Ubuntu-gemeenschap het besturingssysteem Ubuntu 12.04:
Nu ik deze discussie lees begrijp ik de motivatie, maar ik vind het wel raar. Misschien zou op deze belangrijke openingspagina toch iets vermeld moeten worden over de laatste versie?
Ubuntu Dutch Translators

Re: Presentatie van Ubuntukeuzes na 25 april
« Reactie #10 Gepost op: 2013/04/29, 20:15:59 »
@Parbo: Sterker nog: ik zie nu pas dat het niet eens helemaal klopt want als je op 'Ontdek Ubuntu' klikt kom je in de tour van 12.10 terecht. Dit gaan we als Webteam even oppakken.
(noot: in de tussentijd staat hier ook 13.04 genoemd: http://ubuntu-nl.org/download/desktop)

Offline Parbo

  • Vertaalteam
Re: Presentatie van Ubuntukeuzes na 25 april
« Reactie #11 Gepost op: 2013/04/30, 09:54:07 »
@Vistaus: eigenlijk bedoelde ik deze openingspagina van onze website: http://ubuntu-nl.org/ubuntu. Dit is de pagina die verschijnt als je in google zoekt naar ubuntu nl.
Ubuntu 12.04
Met gepaste trots presenteert de Nederlandse Ubuntu-gemeenschap het besturingssysteem Ubuntu 12.04:
Ubuntu Dutch Translators

Re: Presentatie van Ubuntukeuzes na 25 april
« Reactie #12 Gepost op: 2013/04/30, 10:53:41 »
Dat weet ik, ik zei alleen maar even wat me nog *meer* opviel. We pakken dit op.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Presentatie van Ubuntukeuzes na 25 april
« Reactie #13 Gepost op: 2013/04/30, 11:17:04 »
Met gepaste trots presenteert de Nederlandse Ubuntu-gemeenschap het besturingssysteem Ubuntu 12.04:
Klein stapje achteruit, vorige maand was de Nederlandse Ubuntu-gemeenschap nog trots op Ubuntu 12.10:
http://web.archive.org/web/20130402131648/http://ubuntu-nl.org/

(de communityserver is nog steeds trots op 11.10  :P)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Presentatie van Ubuntukeuzes na 25 april
« Reactie #14 Gepost op: 2013/04/30, 11:19:09 »
De community-server is een testsite dus het is niet echt van belang welke versie daar wordt aangeprezen ;)
En ja, 12.04 is de LTS dus met de inkorting van de ondersteuning van tussenversies is besloten 12.04 voornamelijk aan te prijzen.

Offline Dave

  • Lid
Re: Presentatie van Ubuntukeuzes na 25 april
« Reactie #15 Gepost op: 2013/04/30, 20:19:53 »
Ik installeer bij anderen uitsluitend de LTS versie behoudens een enkele laptop.
Al is dat sinds 12.04 eigenlijk niet meer nodig geweest.
Verder is het voor nieuwkomers enkel maar verwarrend elk half jaar een nieuwe versie.
Ik installeer het in classic en geef mensen het XP idee en gevoel mee.



Re: Presentatie van Ubuntukeuzes na 25 april
« Reactie #16 Gepost op: 2013/04/30, 20:31:37 »
Mwah, verwarrend valt nu wel mee. Kijk maar naar de concurrentie. Mac OSX 1x per jaar een compleet nieuwe versie, Windows sinds Windows 8 ook... tja, die ene versie meer van Ubuntu scheelt dan wel erg weinig.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Presentatie van Ubuntukeuzes na 25 april
« Reactie #17 Gepost op: 2013/04/30, 20:56:12 »
Ik installeer het in classic en geef mensen het XP idee en gevoel mee.
Om dezelfde reden geef ik Xubuntu (met CD) weg .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Dave

  • Lid
Re: Presentatie van Ubuntukeuzes na 25 april
« Reactie #18 Gepost op: 2013/05/01, 12:24:10 »
yepp heel handig toch.
Moet er nog wel bij zeggen dat het zelden voorkomt dat men met een nieuwe win7/win8 aanklopt om leeg te vegen en zo is de gewenning er heel snel.

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: Presentatie van Ubuntukeuzes na 25 april
« Reactie #19 Gepost op: 2013/05/07, 12:13:31 »
@Parbo: Sterker nog: ik zie nu pas dat het niet eens helemaal klopt want als je op 'Ontdek Ubuntu' klikt kom je in de tour van 12.10 terecht. Dit gaan we als Webteam even oppakken.
De tour is nog  niet voor nieuwere versies dan 12.10 beschikbaar. 12.10 is daarbij beter dan 12.04 omdat die voor zover ik weet minder goed is qua vertalingen.

Over wat er op de homepage staat: het maakt mij persoonlijk niets uit, 12.04 or 13.04, ik heb vlak na de release de algemene mening in dit draadje gevolgd, die was op dat moment 'de LTS promoten'. (Dat was van voor het bericht van Parbo.) Maar dat is zo weer veranderd. Dus: laat je horen, wat vinden jullie?

Offline siegi

  • Lid
Re: Presentatie van Ubuntukeuzes na 25 april
« Reactie #20 Gepost op: 2013/05/12, 20:15:08 »
Hmmm,
Opzich ben ik ermee eens wat stabiliteit betreft.
Maar als je ubuntu 12.04 vergelijk in snelheid/werkbaarheid met 13.04 merk ik wel een serieus verschil in het voordeel van die laatste. Het nadeel is natuurlijk dat het nog maar 9 maand ondersteund blijft wat eigenlijk gewoon te kort is om als echte uitgave bekeken te worden.

Ik weet niet wanneer heel het mir gebeuren gepland staat, maar ik schat dat we na 14.04  nog wel een hoop onstabiele versies zullen zien.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Presentatie van Ubuntukeuzes na 25 april
« Reactie #21 Gepost op: 2013/05/12, 22:34:42 »
Op zich denk ik niet, dat de tussenversies onstabieler worden.... Ik denk dat het meer gaat om bezuinigen. Canonical let op de kosten waar het maar kan, en onderhoud van een versie is duur.

Kijk ook maar eens naar dingen als het schrappen van de gratis CD's, het schrappen van de halfjaarlijkse UDS als gelegenheid om elkaar in het echt te ontmoeten (is nu 100 % virtueel geworden), het introduceren van reclame, het vragen om een donatie voor het binnenhalen van het iso, etc. etc.

Beetje zorgelijk wel, dit alles. Ik hoop dat Canonical het blijft redden, en niet ten onder gaat in de crisis.

Re: Presentatie van Ubuntukeuzes na 25 april
« Reactie #22 Gepost op: 2013/05/12, 23:26:25 »
[offtopic]Die UDS kan natuurlijk ook virtueel gemaakt zijn zodat meer mensen erbij kunnen zijn. Niet iedereen kan zomaar even een vliegticket boeken ;)[/offtopic]

Re: Presentatie van Ubuntukeuzes na 25 april
« Reactie #23 Gepost op: 2013/05/13, 15:10:37 »
Ik zeg dat dit absoluut de LTS moet worden.
1. De meeste mensen die voor Ubuntu gaan hebben nog niet veel ervaring met Ubuntu. Om ze het zo makkelijk mogelijk te houden moet je de best gepolijste versie aan de nieuwe gebruikers geven. Zet er een voetnoot bij dat het niet de nieuwste versie is, maar met een uitleg tussen de verschillen.
2. Het scheelt werk in documentatie. De documentatie moet natuurlijk ook zo goed mogelijk zijn. Om deze elke 6 maanden aan te passen gaat meer werk in zitten dan het elke 2 jaar aanpassen en daartussen te kunnen polijsten. Dit geeft uiteindelijk weer een betere ervaring naar nieuwe Ubuntu gebruikers die hun weg zoeken in de wiki.
3. Het is minder onderhoud voor de beginnende Ubuntu-er. Als beginnende gebruiker snap je nog niet alles en wil je alles kunnen ontdekken zonder elke 6 maanden je systeem om te willen gooien. Ook is het 'klantvriendelijker' om minder te hoeven upgraden, het scheelt gewoon in werk wat het gebruiksgemak omhoog brengt.
4. Al heeft men specifieke problemen dan zal er eventueel doorverwezen kunnen worden op nieuwe non-LTS versies, denk aan nieuwe drivers. Ook de meer ervaren gebruiker zal wel eens het nieuwste van het nieuwste willen draaien, in plaats van het gemakkelijkste zonder al te veel onderhoud.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Presentatie van Ubuntukeuzes na 25 april
« Reactie #24 Gepost op: 2013/05/13, 16:43:30 »
Ik zeg dat dit absoluut de LTS moet worden.
Absoluut=absoluut, weinig tegen in te brengen dan.
1. De meeste mensen die voor Ubuntu gaan hebben nog niet veel ervaring met Ubuntu.
En andersom: wie ervaring met Ubuntu heeft wil de nieuwe versie ook niet?
een uitleg tussen de verschillen.
Zie http://wiki.ubuntu-nl.org/LTS
2. Het scheelt werk in documentatie.
Iedere 6 maanden een paar wijzigingen of elke 2 jaar alle wijzigingen ineens, dat maakt per saldo weinig uit.
zonder elke 6 maanden je systeem om te willen gooien.
Bij een upgrade worden er een aantal nieuwe pakketten geïnstalleerd, soms een aantal gewist, en bestaande pakketten krijgen zo mogelijk een nieuwe versie. Oh ja, voor de volledigheid: software die buiten de Ubuntu pakketbronnen is geïnstalleerd moet mogelijk opnieuw worden geïnstalleerd. Dat noem ik niet "je systeem omgooien".
Ook is het 'klantvriendelijker' om minder te hoeven upgraden
Een andere 'klant' kan het als positief ervaren dat Ubuntu regelmatig updates met nieuwe softwareversie heeft.
Al heeft men specifieke problemen dan zal er eventueel doorverwezen kunnen worden op nieuwe non-LTS versies
Bij nieuwe gebruikers telt vooral de 1e ervaring en het is maar de vraag of er een 2e ervaring komt met een nieuwe versie, die eigenlijk wordt afgeraden.
Klik links bovenin op Documentatie