Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DVB-C TV-kaart onder Ubuntu?  (gelezen 1159 keer)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
DVB-C TV-kaart onder Ubuntu?
« Gepost op: 2013/04/03, 16:27:58 »
Ziggo en een aantal andere kabel TV providers deden het al, maar mijn provider UPC is sinds vandaag ook gestart met ongecodeerd doorgeven van digitale TV. Nu vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met voor Ubuntu geschikte DVB-C TV-kaarten?

Het lijkt me namelijk wel handig om mijn HTPC uit te breiden met een tv kaart zodat ik gewoon TV kan kijken via de pc ipv te moeten schakelen tussen TV en HTPC signaal.

Re: DVB-C TV-kaart onder Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/03, 20:50:00 »
Ik kan de TechniSat Cablestar HD2 aanbevelen. Deze wordt goed ondersteund door de mainline-kernel en kan full HD aan (softwarematige decoder, zorg voor op zijn minst een dualcore in je PC). De CI-module heb je niet nodig, al was het maar dat die dan weer niet wordt ondersteund.

Aan de softwarekant zou ik voor Tvheadend kiezen. XBMC 12 kun je dan inzetten om te kijken. Het heeft eigenlijk alles aan boord wat je op een tv zou aantreffen, zoals teletekst, ondertitels, en het kan ook direct de PVR van Tvheadend aanspreken, je kunt direct opnemen en terugkijken.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: DVB-C TV-kaart onder Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/04, 09:32:53 »
Ah ok, ik begreep al dat er verschil is in hardware en software matige decoders. Ik heb in mijn HTPC wel een dualcore maar niet de allersnelste/nieuwste natuurlijk... Zijn er wel hardwarematige decoders die goede Linux ondersteuning hebben?

Kan je eigenlijk de videokaart nog laten helpen met dat decoderen of is dit nou een totaal onmogelijke aanname?

XBMC12 draai ik al inderdaad, daar moet het op de een of andere manier in weergegeven gaan worden. Top programma is dat overigens!

Re: DVB-C TV-kaart onder Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/04, 11:50:31 »
Ah ok, ik begreep al dat er verschil is in hardware en software matige decoders. Ik heb in mijn HTPC wel een dualcore maar niet de allersnelste/nieuwste natuurlijk... Zijn er wel hardwarematige decoders die goede Linux ondersteuning hebben?

Kan je eigenlijk de videokaart nog laten helpen met dat decoderen of is dit nou een totaal onmogelijke aanname?

XBMC12 draai ik al inderdaad, daar moet het op de een of andere manier in weergegeven gaan worden. Top programma is dat overigens!
Ik heb de kaart draaiend in een systeem uit 2008 en de systeembelasting is alleszins laag, zelfs wanneer ik hdtv kijk. Je kunt inderdaad je videokaart inzetten voor het decoderen van de stream. Misschien is decoderen het verkeerde woord om te omschrijven wat er in die tuner gebeurt, maar er is in ieder geval veel rekenkracht voor nodig. Wat XBMC doet, is het h264/mp4-signaal omzetten naar RGB. Dat kan dus met vdpau (nvidia), vaapi (intel) of xvba (amd) (de eerste van deze standaarden is het meest betrouwbaar en volwassen).

Voor meer informatie over ondersteunde apparaten, zie http://linuxtv.org/wiki/index.php/DVB-C_PCI_Cards . Reken er wel op dat hardwarematige kaarten stukken duurder en zeldzamer zijn.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/04, 11:52:51 door Cumulus007 »