Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe USB stick formateren?  (gelezen 20688 keer)

Offline John K

  • Lid
Hoe USB stick formateren?
« Gepost op: 2010/06/29, 14:43:21 »
Hoe formateer ik een USB stick het best? Ik heb begrepen dat deze sticks snel slijten omdat ze maar een beperkt aantal keren kunnen schrijven. Voor bijv. /swap of /var is het al niet handig om deze op een stick te plaatsen.

Ik heb ook begrepen dat ext 2 minder schrijft dan ext 3. Hoe zit dit met ext 4, fat16/32 of ntfs?

Groeten John K

Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/29, 14:51:14 »
FAT32. Eenvoudigweg omdat praktisch alle OS'en met dit bestandssysteem overweg kunnen.

Een USB-stick gebruik je voor opslag van documenten. Niet voor realtime opslag van dynamische data. Daar zijn ze niet voor gemaakt. Daar slijten ze heel snel van.

Offline John K

  • Lid
Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/29, 15:10:34 »
Wat is "realtime opslag van dynamische data"? Ik kan mijn USB stickje toch wel gebruiken om aan documenten te werken wanneer ik buitenshuis computer? Of zelf dat niet?


Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/29, 15:56:54 »
Fat32 niet gebruiken(of het moet), ntfs is beter indien je bijv ook in windows wilt werken, op ntfs zit journaal op, dus bij een defecte file kun je deze misschien repareren.
Voor alleen linux ext4 of ext3.

Je kan de stick zeker gebruiken als opslag, maar deze kunnen snel defect gaan(op elk moment), dus je moet ook een backup bewaren, indien de stick opeens overlijdt.

Offline John K

  • Lid
Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/29, 16:07:30 »
Maar ik begrijp (ooit vernomen) dat ntfs en ext3 juist door het schrijven van een journal de USB stick snel slijt.

Het probleem met Fat32 is weer dat dit geen grote bestanden aan kan.

Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/29, 16:20:53 »
Persoonlijk zou ik voor NTFS gaan daar je daarbij geen problemen hebt met de 4Gb dataopslag limiet. Dus bij DVD's heb je geen probleem om die op te slaan. NTFS kan Windows prima lezen en Linux ook, dus je bent niet gebonden aan iets speciaals.

Wat betreft levensduur, daar zou ik me niet te veel van aantrekken. Als jij het gebruikt om een document op te slaan, te lezen en de bewerkte versie terug te zetten zul jij waarschijnlijk eerder de stick wegdoen omdat hij te klein wordt dan dat hij defect is, maw je moet dat niet overdrijven. In de stick zit een algoritme ingebouwd die zorgt dat hij elke keer op een ander stukje schrijft en dat je dus nooit 100 keer hetzelfde stukje gebruikt achter elkaar. Je gebruikt de hele stick dus zonder dat je het merkt.
Verhalen over levensduur worden zwaar overdreven heb ik in de praktijk gemerkt, ik zie op de zaak dat ze mechanisch kapot gaan (naar beneden drukken terwijl je hem eruit haalt houd hij maar een jaar vol en nee, tegen flesjes bier openmaken kan hij ook geen maanden tegen) of dat ze een nieuwe willen omdat hij te klein is. Ik heb nog nooit in al die jaren een defecte gehad omdat de stick te veel geschreven had.

Wat betreft het gebruik als een swap partitie of voor andere data die elke seconde/minuut/uur of zo worden herschreven, dat is in principe om meerdere redenen geen goed idee. Daarvan slijten ze inderdaad, maar overdrijven is een kunst. Ik heb hier een USB stick waar een NAS op draait en die doet het al 3 jaar, elke dag opnieuw, 24/7. En mocht hij stuk gaan, een nieuwe kost een fractie van wat deze heeft gekost en is 10 keer groter.

Wat betreft de backup opmerking, ja dat is helemaal waar. Van al je belangrijke data zou je een backup moeten hebben, dus ook van belangrijke documenten op je usb stick. Dat gezegd hebbende, ik ben beroepsmatig werkzaam in de IT en moet eerlijk zeggen dat ik dat nogal eens vergeet. Een beetje "do as I say, not as I do" dus.......
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/29, 21:49:13 »
FAT32. Eenvoudigweg omdat praktisch alle OS'en met dit bestandssysteem overweg kunnen.
+1
Zo eenvoudig is het.

Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/29, 21:59:39 »
FAT32. Eenvoudigweg omdat praktisch alle OS'en met dit bestandssysteem overweg kunnen.
+1
Zo eenvoudig is het.
Mag ik daar even een soort van onderbouwing bij?
Waarom FAT32? Ik zie er de voordelen niet van

NTFS-
-Leesbaar en schrijfbaar in Windows en Linux (ik reken Windows voor XP niet meer mee)
-De lengte van de "sectoren" zin korter dus minder "verlies" oftewel meer opslagruimte dan met FAT32 hoewel je dan wel een minimale groote moet hebben voor je dat merkt.
-Geen probleem met grote bestanden >4Gb
-betere foutafhandeling dan FAT
-mogelijkheid tot versleutelen en beveiligen ingebouwd (toegegeven, dat werkt alleen als je elke keer dezelfde computer gebruikt)

Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Offline Bloom

  • Lid
Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/29, 22:37:01 »
Ik geef zelf geen zier om compatibilteit met Windows en formatteer al mijn usb-sticks en -schijven in JFS.
Mijn harde schijven zijn ook allemaal in JFS geformatteerd. Veel compacter en veel sneller dan ext3 en ext4. Ik sta gewoon verbijsterd dat niet meer mensen dat gebruiken...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/30, 09:08:49 »
Citaat
Leesbaar en schrijfbaar in Windows en Linux (ik reken Windows voor XP niet meer mee)
Vergeet je buur met Apple OSX.

fat32 is een simpel en snel bestandssysteem. Geen overhead die voor dergelijke kleine volumes niet veel meerwaarde oplevert. Je hoort mij inderdaad niet zeggen dat je USB harde schijven (30 GB+) in fat zou moeten formatteren: dat raad ik sterk af. Maar USB sticks van 4 GB? Weinig redenen voor iets anders.

Citaat
Ik geef zelf geen zier om compatibilteit met Windows en formatteer al mijn usb-sticks en -schijven in JFS.
Prima, wellicht, als compatibiliteit niet vereist is. Wat zouden de redenen zijn dat JFS niet door meerdere distributies standaard wordt gebruikt?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/30, 09:34:13 »
Citaat
Ik geef zelf geen zier om compatibilteit met Windows en formatteer al mijn usb-sticks en -schijven in JFS.
Prima, wellicht, als compatibiliteit niet vereist is. Wat zouden de redenen zijn dat JFS niet door meerdere distributies standaard wordt gebruikt?
Dat is een hele goeie vraag. Misschien omdat men IBM niet helemaal vertrouwde? Of omdat het teveel aan OS/2 deed denken? Onterecht trouwens: JFS werd oorspronkelijk ontwikkeld voor AIX en dan pas geconverteerd voor toepassing in OS/2. De verdere ontwikkeling gebeurde wel in OS/2, en IBM moest toen JFS v2 weer converteren naar AIX toe. Toen ze beslisten om JFS open source te maken en vrij te geven, gebruikte IBM opnieuw de JFS v2 van OS/2 om die naar Linux te vertalen. Dat laatste verklaart wel waarom JFS zo compact is in Linux. Wist je dat JFS slechts 35 KB RAM in beslag neemt? Dat heb ik althans gelezen, niet zelf gemeten. Dat zou het compactst zijn van alle filesystems in de kernel! Ik heb wel zelf snelheidstesten uitgevoerd en JFS blijkt daarin beduidend sneller dan AL het andere. Eén uitzondering: als je voornamelijk grote bestanden (enkele GB) moet bewerken, zoals voor video of zo, dan geef je beter de keuze aan XFS. Ik zou zeggen: probeer het ook eens zelf!

Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/30, 10:25:19 »
Citaat
Leesbaar en schrijfbaar in Windows en Linux (ik reken Windows voor XP niet meer mee)
Vergeet je buur met Apple OSX.

fat32 is een simpel en snel bestandssysteem. Geen overhead die voor dergelijke kleine volumes niet veel meerwaarde oplevert. Je hoort mij inderdaad niet zeggen dat je USB harde schijven (30 GB+) in fat zou moeten formatteren: dat raad ik sterk af. Maar USB sticks van 4 GB? Weinig redenen voor iets anders.

Ik heb inderdaad Apple niet meegerekent, my bad. Komt omdat ik nog nooit met Apple gewerkt (langdurig) maar wat ik begrepen heb is dat je wel NTFS kunt lezen met Apple. Alleen voor het schrijven moet je een proggie genaamd MacFuse draaien. Maar dat wil natuurlijk niet iedereen.
USB sticks van minder dan 4GB, daar ben ik niet vanuit gegaan om de simpele reden dat de USB sticks tegenwoordig beginnen vanaf 4Gb, dat is toch wel een beetje de "standaard" tegenwoordig. En ik ben nog steeds van mening dat op USB sticks bij voorkeur NTFS kan worden gebruikt en wel om de redenen die ik al schreef. En ja, op een USB stick van 128Mb (zijn die er nog??) heeft natuurlijk FAT de voorkeur, maar op nieuwe sticks zou ik zelf NTFS aanraden.
Misschien is dit wat duidelijker omschreven: Sticks tot plm.4GB gebruik FAT, daarboven NTFS.

Wat betert JFS, als je geen interesse hebt in compatibiliteit kun je gebruiken wat je wilt, wat je reden ook is. Al wil je je eigen filesysteem ontwerpen en gebruiken, prima. Maar als compabiliteit wel een issue is zou ik toch liever voor iets anders gaan.
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/30, 10:37:45 »
maar wat ik begrepen heb is dat je wel NTFS kunt lezen met Apple. Alleen voor het schrijven moet je een proggie genaamd MacFuse draaien.
Dan zijn ze bij Apple ondertussen zo ver gekomen als Ubuntu vier jaar geleden.

Offline John K

  • Lid
Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/30, 23:06:07 »
Waarom geen Ext3? Als ik op Ext3 een bestand delete wordt deze tenminste overschreven!!??

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/01, 11:24:16 »
Citaat
Als ik op Ext3 een bestand delete wordt deze tenminste overschreven!!??
1) Is dat wel zo?
2) Maakt het je uit dat een bestand effectief volledig overschreven wordt?

Offline mrGee

  • Lid
Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/07/01, 12:18:25 »
Hallo

Citaat
Als ik op Ext3 een bestand delete wordt deze tenminste overschreven!!??
1) Is dat wel zo?
2) Maakt het je uit dat een bestand effectief volledig overschreven wordt?

Dat is inderdaad niet zo, als je bij ext3 gewoon een bestand delete, dan is
de databrij (mp3 of jpg oid.) nog steeds voorhanden. Pas als je de volgende
keer er weer wat op zet, wordt er evt. (ligt aan de grootte van dat bestand)
overschreven.

Datacarvers als photorec en foremost weten wel raad met "gewiste" bestanden.  ;)
Anders gebruik je shred of andere manieren van secure wissen

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/07/01, 13:09:56 »
Citaat
Anders gebruik je shred of andere manieren van secure wissen
En dan nog is dat niet 100% zeker op moderne bestandssystemen met journal. Zie "man shred".

Offline John K

  • Lid
Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/07/01, 17:13:02 »
Ik heb eens ondervonden dat wanneer ik /home (ext3) naar een fat32 partitie schreef ik telkens errors kreeg tijdens kopieren. Komt dit ook voor van ext3 naar NTFS???

Offline koos4401

  • Lid
Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/07/01, 17:20:04 »
Hangt van de oorzaak af: Als het te kopiëren bestand groter dan 4GB was, gaat FAT32 in de contramine, omdat je de maximaal bij/voor FAT32 toegestane grootte overschrijdt. NTFS kent díe(=omvangs=grootte)beperking niet.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline John K

  • Lid
Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/07/01, 17:37:45 »
De bestanden waren niet te groot, het had te maken met lange bestandsnamen (weblinks). Het probleem was dat ik handmatig het bestand met die te lange naam moest opzoeken, hernoemen etc. En dat voor 20 bestanden in 40 of meer mappen. Dat was een enorm werk!

John K

Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #20 Gepost op: 2010/07/01, 19:19:20 »
......het had te maken met lange bestandsnamen (weblinks).........
John K
De maximale lengte voor FAT en NTFS is 255 karakters inclusief het pad. Dus C:\januari\test is al 15 karakters als ik me niet vertelt heb.
Echter, dit geld ook voor EXT volgens Wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/Extended_File_System

Het probleem is niet bij het maken van de file, je kunt filenaam plus pad veel langer maken dan 255 karakters. Je kunt ze daarna alleen niet meer kopieren. Dat zie je bij FAT, NTFS en kennelijk volgens de Wiki ook bij EXT filesystemen.
Bij FAT en NTFS heb ik het al regelmatig meegemaakt, bij EXT kan ik niet uit ervaring spreken.

Met andere woorden, dat probleem wat jij beschrijft komt ook voor van EXT3 naar NTFS, maar kennelijk ook van EXT3 naar een andere EXT3.
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Offline John K

  • Lid
Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #21 Gepost op: 2010/07/02, 12:23:10 »
Bij backuppen is dit een probleem. Ik heb gevallen meegemaakt dat of Windows of Linux (weet ik niet meer) bij een error vraagt het bestand over te slaan, maar in andere gevallen blijft het kopieren hangen en moet je eerst naar het bestand op zoek en hernoemen voor je verder kan.

Is dit van te voren ergens in te stellen???

Groeten John K

Offline John K

  • Lid
Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #22 Gepost op: 2010/07/09, 09:08:33 »
Bij backuppen is dit een probleem. Ik heb gevallen meegemaakt dat of Windows of Linux (weet ik niet meer) bij een error vraagt het bestand over te slaan, maar in andere gevallen blijft het kopieren hangen en moet je eerst naar het bestand op zoek en hernoemen voor je verder kan.

Is dit van te voren ergens in te stellen???

Groeten John K

Heeft iemand een oplossing voor de bovenstaande vraag?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #23 Gepost op: 2010/07/09, 09:24:26 »
Ik denk dat de bestandsnamen, zeker toch op ext4, langer kunnen zijn: ik heb even een testje gedaan met padnamen tot 283 karakters, met goed gevolg, zowel bij rsync als cp.

De beperking van een bestandssysteem is iets waarmee je moet rekening houden wanneer je voor het bestandssysteem kiest. Het antwoord op je vraag zal afhangen van de wijze waarop je je backup maakt.

Re: Hoe USB stick formateren?
« Reactie #24 Gepost op: 2010/07/10, 10:52:57 »
Zou niet moeten kunnen. In deze specs http://en.wikipedia.org/wiki/Ext4 staat overduidelijk "Max filename length 256 bytes ".
Overigens staat voor ext2 255 bytes, ext3 254 bytes en nu dus voor ext4 256 bytes.
Heel apart. Het geeft dus aan dat ze er wel mee aan het rommelen zijn. Maar ja, of 1 byte nu zoveel gewicht in de schaal legt.....

In ieder geval staat dat de max. file length 256bytes is, dus hoe jij zo ver gekomen bent met 283bytes is apart, dat zou niet meer kunnen volgens de specs.
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy