Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bureaublad in xubuntu 14.04  (gelezen 601 keer)

Offline Ventje

  • Lid
bureaublad in xubuntu 14.04
« Gepost op: 2014/10/18, 11:29:17 »
Ik heb een paar kleine probleempjes met het bureaublad van xubuntu 14.04:

1.als ik een snelkoppeling naar een programma toevoeg aan bureaublad (door er in toepassing-menu rechts op te klikken en "Voeg toe aan bureaublad" te kiezen), komt er inderdaad een icoontje op het bureaublad, maar als ik dan op dat icoontje klik komt er een melding:

Starter van niet-vertrouwde toepassing
Het bureaubladbestand 'gcalctool.desktop' staat op een onveilige plek en is niet gemarkeerd als uitvoerbaar. Als u dit programma niet vertrouwt, klik dan op Annuleren.
Exec=gnome-calculator
(ik kan kiezen uit toch starten, markeer als uitvoerbaar, of annuleren)

Als ik op Toch starten duw, werkt het dus wel, maar ik zou toch graag weten waarom starters op het bureaublad blijkbaar als onveilig beschouwd worden?

2. standaard staat er een icoontje voor alle partities op het bureaublad (ook indien niet aangekoppeld). Omdat het dan nogal vol staat, heb ik ze verwijderd. Maar is het ook mogelijk om de icoontjes enkel te doen verschijnen enkel als die partitie aangekoppeld is (zoals in ubuntu)?

3.ik zou graag een pictogram voor updatebeheer op het bureaublad zetten. Maar omdat dit geen apart programma is maar een onderdeel van Instellingen, kan ik het niet toevoegen door er met rechtermuisknop op te klikken en "Voeg toe aan bureaublad" te kiezen. Als ik update-manager typ in een terminal, lijkt dat hetzelfde te doen, maar ik ben niet zeker dat gewoon update-manager voldoende is, of dat ik er sudo of gksu moet voorzetten, en of er opties nodig zijn om hetzelfde resultaat te hebben als wanneer ik het via de menu's start?

alvast bedankt

Re: bureaublad in xubuntu 14.04
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/18, 12:15:35 »
1 Kies voor "markeer als uitvoerbaar" en daarna start deze normaal op.

2 Rechtsklik op bureaublad > bureaublad instellingen. Tabblad pictogrammen, beneden bij standaard pictogrammen 'verwijderbare apparaten' aanvinken.

3 Rechtsklik bureaublad > starter maken. Naam kun je invullen als bv update (maar waarschijnlijk komt er dan al een suggestie)
Opdacht: usr/bin/update-manager

Succes ermee!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Ventje

  • Lid
Re: bureaublad in xubuntu 14.04
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/22, 21:32:26 »
Citaat
2 Rechtsklik op bureaublad > bureaublad instellingen. Tabblad pictogrammen, beneden bij standaard pictogrammen 'verwijderbare apparaten' aanvinken.
Als ik dit doe komen de andere partities permanent op het bureaublad, ook als ze niet aangekoppeld zijn.  Maar is het ook mogelijk om een icoontje enkel op het bureaublad te laten verschijnen als de overeenkomstige partitie aangekoppeld is ?

Re: bureaublad in xubuntu 14.04
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/23, 00:29:51 »
Hallo, ik zie niet zo gauw hoe je dit zou kunnen doen. Misschien kan het ook niet, wat je wilt. Maar wie weet heeft een ander een beter antwoord.

Offline jan11000

  • Lid
Re: bureaublad in xubuntu 14.04
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/23, 05:28:30 »
Je kunt alles uitzetten  en zelf een icoon maken van de vast gekoppelde partities.

Dan kun je nog de externe aanzetten, dan zie je deze als je die insteekt op je pc.
Rechtsklik op bureaublad > bureaublad instellingen. Tabblad pictogrammen, beneden bij standaard pictogrammen 'verwijderbare apparaten' aanvinken.

Offline PKing

  • Lid
Re: bureaublad in xubuntu 14.04
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/23, 08:17:15 »
Dat klopt dan krijg je zelfs bijbehorende iconen (HD USB etc).
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04