Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub rescue  (gelezen 5489 keer)

grub rescue
« Gepost op: 2014/06/08, 14:40:24 »
Hallo,

Ik ben een nieuwe linux gebruiker en heb een probleem om Linux Mint 17 Cinnamon te installeren.
Dat probeer ik op een HP Compaq nc6320 met 1Gb ram en een CPU van 1.66 Ghz.
Heb diverse keren naast Win7 geprobeerd met DVD en ook via USB-stick te installeren.
Ook geprobeerd om compleet Linix-Mint 17 cinnamon, dus Win7 eraf te installeren.

Linux wordt wel geistalleerd in alle gevallen maar bij het opstarten krijg ik telkens een foutmelding nl,

error: attempt to read or write outside of disk 'hd0'.
Entering rescue mode...
grub rescue>_

Nu heb ik hier 2 identieke laptops, 2x HP Compaq nc6320 en op alle twee met het zelfde resultaat.

Heb het ook geprobeerd terwijl WinXP geinstalleer was, dus naast WinXP. Ook dit met hetzelfde resultaat.

Heel vreemd allemaal want ik heb Linux 15 gewoon gedraaid en ook deze krijg ik er niet meer op.

Oh ja, ook Boot Repair Disk geprobeerd, helpt ook niet.

Hopelijk is er hier een oplossing voor, ben al 2 weken bezig.

Groet,
Teun Holleman
« Laatst bewerkt op: 2014/06/08, 14:43:14 door holleman.t »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: grub rescue
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/08, 15:50:52 »
Installeer Grub eens handmatig:

Bij ouderwets BIOS en bij UEFI dat in BIOS-modus draait (dit laatste is vaak het geval bij Windows 7-machines):
https://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-herstellen-bij-ouderwets-BIOS-bijvoorbeeld-omdat-Windows-Grub-heeft-overschreven-
(punt 2, linkerkolom)

Bij UEFI in volledige UEFI-modus (Windows 8-computers):
https://sites.google.com/site/computertip/6

Re: grub rescue
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/08, 16:21:20 »
Hallo Pjort,

Dit had ik ook al op je site gevonden en geprobeerd zonder resultaat.
Heb het wederom geprobeerd maar krijg nu een foutmelding in GParted.

Invalid partition table-recursive-partition on/dev/sdb

Waar bij ik op ignore heb gedrukt.

Toen de handeling uitgevoerd.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/08, 16:25:58 door holleman.t »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: grub rescue
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/08, 16:50:01 »
Dit duidt er waarschijnlijk op, dat je een corrupte partitietabel hebt. Mogelijk kun je die repareren vanuit de uitprobeersessie van Mint 17, met GParted.

Maak van tevoren externe reservekopieën van al je documenten, op een extern opslagmedium. Want reparatie zou zomaar alle gegevens kunnen vernietigen op de harde schijf.

Offline jan11000

  • Lid
Re: grub rescue
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/08, 17:33:05 »
Kijk met de livecd of je hd nog in orde is, kijk met smart of je hd problemen heeft, in ubuntu zit dit bij schijfbeheer(disk utility).

Harde schijf wissen,

Nu booten van de ubuntu livecd,(of gparted livecd of parted magic(hier zit gparted en clonezilla in)).
Gparted starten,
kies rechtsboven je hd,
unmount hd,
verwijder alle partities,
boven in gparted de pulldown menu, kiezen device, Create partion table(mbr wissen),
(boven in gparted de pulldown menu, kiezen partition, manage flags, vink hier alles uit,)
doe dit voor alle hd's, reboot en installeer ubuntu of windows.

Zo maak je de hd ook schoon van virussen, formateren is niet genoeg.
En als je meerdere hd's hebt, dan moet je ook de andere hd's de mbr wissen,
want als je 1x boot vanaf die hd's die geinfecteerd is, dan ben je weer geinfecteerd.


Dan weer proberen te installeren.

Offline jan11000

  • Lid
Re: grub rescue
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/08, 17:37:13 »
Dit kun je nog proberen,

For anyone else that has this issue:

This was happening to me where a new install or grub repair would work and reboot, but the next time I rebooted, it would get this same "attempt to read error". Most times I would get a kernel panic and the computer would need a hard restart.

I followed some advice and did a new install using the advanced options (don't use the "erase disk and install ubuntu") using these partition settings:

    Create a 1 GB (1024 MB) ext4 partition on the beginning of the disk; mounted in "/boot"
    Create your desired install space in ext4 mounted in "/" MINUS your swap area
    Use remaining space for swap. (ALL partitions will be primary)
    In the boot install dropdown menu, select your "/boot" partition. Not the defaulted drive root!


Offline jan11000

  • Lid
Re: grub rescue
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/08, 17:39:33 »
Dit kun je proberen,


I have spent days messing with this and researching an answer, and I was unable to find one until today. I wanted to post the solution here because I find it unlikely that I am the only one (this question has a lot of views).

The answer for me was found here: http://www.linuxquestions.org/questions/linux-laptop-and-netbook-25/boot-problem-after-installing-ubuntu-11-04-kernel-panic-not-syncing-vfs-919143/

Booting from a LiveCD and altering grub.cfg to access the block device by name instead of UUID was the fix for me. This was temporary... in that after I updated my packages, it installed a grub update that broke it. I have been messing with the grub.cfg to try and re-fix it, now, but its progress! Hope someone can fill in the next step.


Re: grub rescue
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/08, 19:01:38 »
Hallo Jan11000,

Je eerste optie uitgeprobeerd, levert niets op, nog steeds een melding bij opstart "grub rescue"

De foutmelding in GParted wordt door de USB stick veroorzaakt, met DVD opgestart toen was deze foutmelding weg.

Ga naar je volgende optie toe. Als het is gelukt laat ik het weten. Ook als het niet is gelukt


Re: grub rescue
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/08, 23:44:44 »
Dan is er een goede kans dat Grub bij de installatie niet op de HD maar per abuis op de USB stick is geïnstalleerd.

Offline daniel

  • Lid
Re: grub rescue
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/09, 15:47:47 »
De manier van Pjotr vind ik de beste..
Weet je niet welke partitie type dan in live cd terminal:

sudo fdisk -l

Re: grub rescue
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/10, 09:26:39 »
Heren, hartelijk dank voor jullie snelle reactie.

Optie nr. 4 van Jan11000 lijkt heel veel op mijn probleem, ga deze vanavond maar proberen als ik uit de werkwijze kom.

Hallo ArjenDouma, dit probleem heeft Pjotr inderdaad ook beschreven ergens op zijn site en heb ik dus Boot Repair Disk geprobeerd volgens zijn beschrijving maar haalde niets uit.
Toen ook maar vanaf DVD geinstalleerd, ook zonder resutaat.

Hallo daniel, ik denk dat wat Pjotr bedoelt, Jan11000 in zijn 1e optie beschrijf, heb ik dus gedaan zonder resultaat.

Ik ga nu weer aan het werk.

Offline aartje

  • Lid
Re: grub rescue
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/10, 10:55:18 »
Dit kun je nog proberen,

For anyone else that has this issue:

This was happening to me where a new install or grub repair would work and reboot, but the next time I rebooted, it would get this same "attempt to read error". Most times I would get a kernel panic and the computer would need a hard restart.

I followed some advice and did a new install using the advanced options (don't use the "erase disk and install ubuntu") using these partition settings:

    Create a 1 GB (1024 MB) ext4 partition on the beginning of the disk; mounted in "/boot"
    Create your desired install space in ext4 mounted in "/" MINUS your swap area
    Use remaining space for swap. (ALL partitions will be primary)
    In the boot install dropdown menu, select your "/boot" partition. Not the defaulted drive root!

Ik zou ook zeggen dat het lijkt op problemen met de ¨ 1024 Cylinder limiet" op oude computersystemen.
Zoals aangegeven wordt zou de disk zo ingedeeld moeten worden dat er aan het begin van de disk
een partitie moet komen van , pak hem beet,  200 a 500 MB (1GB vind ik wel wat groot)
Bij de installatie moet je op een gegeven moment kiezen voor "Iets anders" om de partities handmatig te
maken en de mountpoints te kiezen. Die eerste partitie zou ik dan als ext2 (!) laten aanmaken en daar moet je als
mountpoint /boot voor kiezen. Die partitie wordt aleen maar gebruikt voor het booten van je computer
vanuit je BIOS en daarvoor moet die partitie liggen binnen de eerste 1024 cylinders van je HD.


Re: grub rescue
« Reactie #13 Gepost op: 2014/06/10, 13:17:08 »
Hallo aartje,

Ik weet niet of dat ook voor Windows geld of alleen voor Linux, zo'n boot partitie. want ik kan wel Windows xp en Win7 installeren die dan wel booten.
Maar het gekke is, ik heb Linux Mint 15 er op en wil deze vervangen door 17 en dan doet de boel het ineens niet meer.

Maar ook dit ga ik proberen.
Bedankt
« Laatst bewerkt op: 2014/06/10, 13:26:24 door holleman.t »

Re: grub rescue
« Reactie #14 Gepost op: 2014/06/10, 18:02:30 »
Hallo heren,

Ik kan jullie vertellen dat het is gelukt op deze manier,

Create a 1 GB (1024 MB) ext4 partition on the beginning of the disk; mounted in "/boot"
    Create your desired install space in ext4 mounted in "/" MINUS your swap area
    Use remaining space for swap. (ALL partitions will be primary)
    In the boot install dropdown menu, select your "/boot" partition. Not the defaulted drive root!

Geinstalleerd vanaf de USB-stick en in een keer booten die handel.

Ben er zeer blij mee dat het werkt want dat linux gebeuren loopt als een trein.

Nu nog de 'To do"dingen van Pjotr doen dan is alles weer voor elkaar.

Allemaal bedankt van deze kant

Groet,
Teun.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/10, 18:06:30 door holleman.t »

Offline aartje

  • Lid
Re: grub rescue
« Reactie #15 Gepost op: 2014/06/10, 18:23:51 »
Misschien dat die oude mint 16 boot-bestanden wel binnen die 1024 cylinder-grens
vielen en daarom wel wilden booten.

Heb je die bootpartitie als ext4 of als ext2 filesysteem geformat ?
Ik raadde je ext2 aan omdat ik bang was dat bij het booten ext4 nog
niet herkend zou worden. Maar het zit er in dat ext4 ook wel zal lukken.

Re: grub rescue
« Reactie #16 Gepost op: 2014/06/10, 18:51:48 »
Hallo aartje,

Eigenlijk precies wat daar beschreven staat dus ext4 en alles primary.

Geweldig hoor, ben er nu 2,5 week mee bezig geweest. Wil eigenlijk van Windows af, maar ben toch nog wel soms afhankelijk van dat dure systeem. zeker met bankzaken, die jongens willen tegenwoordig dat je up to date bent anders betalen ze niet uit als er gedonder is.
Ik weet niet of Linux een systeem is wat zij accepteren om bankzaken mee te doen.

Nogmaals bedankt.