Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie lukt niet  (gelezen 580 keer)

pieter27

  • Gast
installatie lukt niet
« Gepost op: 2007/10/01, 10:21:15 »
Naar aanleiding van deze post http://forum.ubuntu-nl.org/topic/14351 schrijf ik dit berichtje. Niet om zo een te veel aan posts te creeƫren, maar voor de duidelijkheid en de hoop op een oplossing.

Ik en een vriend proberen ubuntu op zijn pc te installeren. Het gaat om een laptop Acer Aspire, 1350, mobile AMD athlon XP processor. Toen we der pas aan begonnen leek het simpel: live cd derin en hoppakee. Maar dat bleek niet te lukken. Na wat gezoek zijn we der achter gekomen dat ie maar 192Mb ram had en dus leek Xubuntu misschien een oplossing. We hebben dan ook maar Xubuntu geprobeerd en na een zeer moeizaam proces, lukte dat. Tenminste: als je nu de pc opstart kom je uiteindelijk bij het inlogscherm. Het opstarten zelf lijkt een wanhoop, aangezien je niks van de opstartprocedure kan lezen (alle letters liggen wazig door elkaar zoals een backgammon bord). Als je dan eindelijk inlogt, loopt de pc vast na 2 tellen. Niet goed dus.

Proberen we bij het inlogscherm Ctrl-alt F1 (of F2 tot F6), dan verschijnen er op het scherm verschillende kleurrijke strepen en verder noppes.

Als je dan in het Grubmenu recovery mode kiest, start ie op tot aan de opdracht prompt, zonder ergens een fout te geven. Maar daar kunnen we verder niks mee.

We hebben er dan een latje 128mb ram bijgestoken in de hoop dat ie misschien wel ubuntu zou nemen. Resultaat: bij het insteken van de liveCD of de alternate CD van ubuntu Feisty geeft ie bij het opstarten Het ubuntu logo, waar je dan normaalgezien zou moeten kunnen kiezen tussen: installeren en zo. Maar hij geeft enkel het logo, meer niet. Daarna doet ie niets meer. De cd van Edgy idem dito. Dan meer weer naar Xubuntu. Ook daar hetzelfde: enkel het logo van xubuntu, geen menuutje.

Uit wanhoop hebben we zelfs nog proberen XP er terug op te zetten, maar na de installatie kregen we dan bij het opstarten Error 17 bij GRUB loading (en niets anders)

Een vervelend probleem, aangezien mijn kameraad ondertussen al een tijd zonder pc zit. Het zou echt leuk zijn als we hier een oplossing voor vinden. Bedankt alvast.

(Overigens, maar geheel terzijde: de link voor deze pc op de site linux on laptops (http://nikpc.ath.cx/site/other/running-linux-on-acer-aspire-1350/) blijkt dood.)
(ook geheel terzijde: het kan er toch niet aan liggen dat we de verkeerde versie van de installatie-cd gebruiken: de x86 ipv de 64??).

pieter27

  • Gast
installatie lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/01, 15:51:51 »
daarnet nog eens geprobeerd met de alternate cd van ubuntu Feisty en toen ging ie wel. Nochtans leek er iets mis met het grafisch gedoe. Als ik install in text mode enterde, begon ie met de installatie, maar geeft ie ook het volgende: failed to allocate mem resource (met een aantal getallen die ik niet kon lezen).

wanneer dan de tekst moet verschijnen voor de installatie is die helemaal door elkaar geschoven.
Iemand raad?