Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voorstel: Ontsluiten website Ubuntu-NL  (gelezen 33091 keer)

Offline EZ-man

  • Lid
Voorstel: Ontsluiten website Ubuntu-NL
« Gepost op: 2014/11/19, 15:48:41 »
A - Inleiding: Ervaringen met de website Ubuntu-NL
Toen ik 3/4 jaar geleden met Ubuntu begon (later overgestapt naar Linux Mint) kwam ik al heel snel op de pagina's van Pjotr. Want een veilig systeem inrichten begint onder meer met het installeren van de firewall. De knop "Eerst Doen" klonk veelbetekenend, en dat bleek het later ook te zijn. Heel veel praktische informatie.

Al snel wende het gebruik van Ubuntu en ging in de grafische schil Unity aan het werk. Tijdens het uitbouwen van de hoeveelheid software en het aansluiten van scanner en printer wilde ik achtergrond-informatie. Het bleek dat ik op mijn zoektocht al snel Nederland verliet en nooit meer terug kwam.

Wat is het geval:
De navigatiebalk van Ubuntu-NL (Hoofd: Oranje / Sub: licht grijs) was plotseling uit beeld verdwenen. Uit beeld verdwijnen - in html-termen gesproken - betekent, dat bij het klikken op een link de nieuwe pagina in het zelfde venster wordt geopend. Actie 1:   .

B - Beheer van de informatie
Wat ik nu omschrijf is mijn vermoeden van hoe de structuur er uit ziet (corrigeer me waar kan) : Er is een hele grote pool van handleidingen op detail niveau. Deze zijn allemaal te vinden in één map achter de website. En op een aantal tactische plaatsen op de site wordt doorgelinkt naar die handleidingen.

Maar die tactische plaatsen "hangen" verkeerde op de site. Dat heeft vermoedelijk te maken met het feit dat ten minste twee keer een poging is ondernomen om de structuur van de site te verbeteren.

C - Ervaring van de bezoeker
Ik loop de tactische plaatsen even langs

Ondersteuning:  http://www.ubuntu-nl.org/ondersteuning   
Tekst, tekst, tekst (= moeilijk navigeren voor de gebruiker), lijkt meer een collofon. Is het niet beter te openen met:  http://wiki.ubuntu-nl.org/  . Merkwaardig genoeg valt die pagina volgens de navigatie onder Documentatie (?) Actie 2:   .

Navigatie op tijdens raadplegen Handleidingen (Wiki's ) http://wiki.ubuntu-nl.org/Installatie
Er verschijnt opeens een tweede naviagatiebalk. En de ordening daarvan (2 rijen onder elkaar) is onduidelijk. Actie 3:   .
 
Er verschijnt opeens een tweede zoekveld. Grafisch slecht te onderschijden en doel - t.o.v. zoekveld op hoofd navigatie - onbekend. Actie 4:   .

Zoekenresultaten zijn slecht gefilterd, en het gedetailleerde zoeken strikt in nog onduidelijker criteria. Actie 5:   .

Overigens kan ik me voor stellen dat het voor het schrijven en illustreren van wiki's eventueel een makkelijke zoekfunctie kan zijn.

D - Wensenlijst van snel op te roepen pagina's
Voor de overstapper: Namen van software: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WindowsVervangers      Actie 6:   .



Index van acties
Actie 1:        Afspraak maken dat EXTERN gelinkte pagina in het een nieuw browser venster worden geopend(= html codering).
Actie 2 a:    http://www.ubuntu-nl.org/ondersteuning => collofon = secundair
Actie 2 b:      Indien in navigatie-menu Ondersteuning: is gekozen verschijnt http://wiki.ubuntu-nl.org/
                                 Merkwaardig genoeg valt die pagina volgens de navigatie onder Documentatie (?)
Actie 3:      Wat doen we met de tweede naviagatiebalk en de ordening daarvan (2 x 4 )
 Actie 4:      Tweede zoekveld = wiki. Grafisch slecht te onderschijden en intuitief gebruiksdoel onbekend.
Actie 5:      Tweede zoekveld = wiki. Werking zoeken kan beter.
Actie 5b:    Eerste zoekveld = Ubuntu-NL. Werking zoeken kan beter.
Actie 6:      Wensenlijst van snel op te roepen pagina's
Actie 6a:    Voor de overstapper: Namen van software: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WindowsVervangers      


Leesaanwijzing - Wat vind u hiervan ?
Bij het reageren op dit stuk verwijst u naar de betreffende nummers Actie # :   . Op die manier praat het makkelijker.


zie ook Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt? ,
      http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86806.msg932440
« Laatst bewerkt op: 2014/11/19, 17:36:52 door EZ-man »

Re: Voorstel: Ontsluiten website Ubuntu-NL
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/19, 16:38:10 »
Hai Ez-man,
Goed, dit nieuwe topic. Als ik nu reageer, moet dat zo:

Actie 1: Ja, mijn ervaring is ook zo dat links naar andere websites verwijzen, maar ik dat niet begrijp, door dezelfde uitstraling van die sites. Misschien moet dat er duidelijk bij staan dat de link verwijst naar een andere site, in zo'n geval.
Actie 2: mee eens. Openen met de http://wiki.ubuntu-nl.org/ , en een beetje uitbreiden ervan, met grafische software. Plaatjes werken prima.

.. en zo verder?
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Voorstel: Ontsluiten website Ubuntu-NL
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/19, 17:11:08 »
.. en zo verder?
@Kristie, ja, ik snap je hint: communiceert niet zo handig.
Er moet een soort index van acties komen. Zal ik maken en onder aan post #0 toevoegen- tot straks ;-)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Voorstel: Ontsluiten website Ubuntu-NL
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/19, 19:28:00 »
punt 1 Voorkomt dat je verdwaalt (kunt verdwalen) in andere websites, dus een goed plan en heel simpel aan te passen lijkt mij (ik ken de software niet).

Het lijkt mij beter, om te beginnen met een index van alle informatie die er is, en deze in een boom-structuur opnemen.
Op die manier krijg je een "plattegrond" van de site, alleen vrees ik, dat daar erg veel werk in gaat zitten, ook en vooral in het bijhouden daarvan.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Voorstel: Ontsluiten website Ubuntu-NL
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/19, 20:01:13 »
Actie 6a:    Voor de overstapper: Namen van software: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WindowsVervangers      
Veel namen vindt ik ook op de pagina’s van The Linux Alternatives Project, Linux App Finder, alternativeto.net, enz. Dat het Engelstalige pagina’s zijn maakt niet zoveel uit, namen van software worden in het Nederlands niet vertaalt.

Als je de pagina wel belangrijk vindt voor de Nederlandstalige Ubuntu-NL wiki, met een launchpad.net (Ubuntu SSO login) kan je de pagina updaten. Sponsor en maak van de pagina een succes!
« Laatst bewerkt op: 2014/11/19, 20:08:05 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Voorstel: Ontsluiten website Ubuntu-NL
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/19, 20:14:38 »
6a.1) Veel (programma-) namen vindt ik ook op de pagina’s van The Linux Alternatives Project, Linux App Finder, alternativeto.net, enz.  ....

6a.2) Als je de pagina wel belangrijk vindt voor de Nederlandstalige Ubuntu-NL wiki, met een launchpad.net (Ubuntu SSO login) kan je de pagina updaten. Sponsor en maak van de pagina een succes!

6a.1)  Dat zijn mijn Favorieten / Bookmarks.
6a.2)  Ja, heb nog wat vrees, maar lijkt me wel leuk.

Aanvulling:
6a.3)  In een andere categorie -  HARDWARE -  http://www.linux-drivers.org/  (printers / scanners ) ik ben er van overtuigd dat die wel onze site staat, maar neem vandaag even vrijaf om te gaan zoeken.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/19, 20:18:02 door EZ-man »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Voorstel: Ontsluiten website Ubuntu-NL
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/19, 20:30:46 »
6a.2)  Ja, heb nog wat vrees, maar lijkt me wel leuk.
Vrees is niet nodig. Voordat je een wijziging opslaat (publiceert) kan je een voorbeeld opvragen. In uiterste nood kan je (of een andere gebruiker) een vorige versie van de wiki terugzetten.

Om de wiki-taal te leren is er een zandbak waar je helemaal los in mag: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Zandbak
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Voorstel: Ontsluiten website Ubuntu-NL
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/19, 20:36:06 »
W.b.t. punt C: dat heeft niks te maken met de website. Dat is iets wat testcees namens het Documentatieteam op kan pakken.

De andere punten kom ik straks even op terug, moet even wat anders doe nu ;) Maar ik ben wel blij dat er nu allerlei ideeën komen voor de website :)

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Voorstel: Ontsluiten website Ubuntu-NL
« Reactie #8 Gepost op: 2014/11/19, 20:55:08 »
punt 1   ......  Het lijkt mij beter, om te beginnen met een index van alle informatie die er is, en deze in een boom-structuur opnemen.Op die manier krijg je een "plattegrond" van de site, alleen vrees ik, dat daar erg veel werk in gaat zitten, ook en vooral in het bijhouden daarvan.
@Ron :
Er is, voor wat betreft de wiki's, een platte bestand-structuur aanwezig (dat kan je aan het adres in je browser zien). Daar hoeft niet zoveel aan te veranderen. Veel belangrijker is dat de gewenste structuur begrijpelijk is voor de bezoeker. Begrijpelijk in de zin van intuitief (voorspelbaar) gedrag. Voelt het goed. Nee op dit moment zwerft het oog de hele pagina af omdat het zo onvoorspelvaar is waar je met je muis moet zijn.

Dat de wiki's - textueel - een platte opmaak hebben is correct. Voor de navigatie is mijns inziens een vertikale index onvermijdelijk. Want ook het blok 3x3 is te veel van het goede. Ondanks de goede bedoelingen ( promotie - fun ) - Ik hoop dat je begrijpt met dat "blok van 3x3"   :  http://wiki.ubuntu-nl.org/

[OffTopic]
Nu je het zegt, ik heb wel ergens een programma dat een website kan "pollen" en inventariseren.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/19, 20:58:17 door EZ-man »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Voorstel: Ontsluiten website Ubuntu-NL
« Reactie #9 Gepost op: 2014/11/19, 21:06:16 »
Nu je het zegt, ik heb wel ergens een programma dat een website kan "pollen" en inventariseren.
Dat doe ik met HTtrack, maar die volgt linken en vindt geen verloren pagina's.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Voorstel: Ontsluiten website Ubuntu-NL
« Reactie #10 Gepost op: 2014/11/19, 21:09:12 »
Actie 1:        Afspraak maken dat EXTERN gelinkte pagina in het een nieuw browser venster worden geopend(= html codering).

Ben ik voor. Maar welke links gaat dat om? Want ik zie dat zo gauw niet.

Actie 2 a:    http://www.ubuntu-nl.org/ondersteuning => collofon = secundair

Kun je dit nader toelichten?

Actie 2 b:      Indien in navigatie-menu Ondersteuning: is gekozen verschijnt http://wiki.ubuntu-nl.org/
                                 Merkwaardig genoeg valt die pagina volgens de navigatie onder Documentatie (?)

Als ik op Ondersteuning klik, kom ik gewoon op de Ondersteuningspagina?

Actie 3:      Wat doen we met de tweede naviagatiebalk en de ordening daarvan (2 x 4 )

Dat is een goede vraag...

 Actie 4:      Tweede zoekveld = wiki. Grafisch slecht te onderschijden en intuitief gebruiksdoel onbekend.

Dat is een actie voor testcees. Daar gaat het Webteam niet over. Website en wiki staan los van elkaar.

Actie 5:      Tweede zoekveld = wiki. Werking zoeken kan beter.

Dat is een actie voor testcees. Daar gaat het Webteam niet over. Website en wiki staan los van elkaar.

Actie 5b:    Eerste zoekveld = Ubuntu-NL. Werking zoeken kan beter.

Ja, maar daar valt weinig aan te doen zolang we niet onze eigen zoekmachine bouwen. En dat zit er niet echt in...

Actie 6:      Wensenlijst van snel op te roepen pagina's

Eens.

Actie 6a:    Voor de overstapper: Namen van software: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WindowsVervangers 

Eens. Zoals ik in een ander topic al zei: die link wil ik best aanbieden vanaf de navigatiebalk als ie up-to-date wordt gemaakt.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Voorstel: Ontsluiten website Ubuntu-NL
« Reactie #11 Gepost op: 2014/11/20, 00:23:40 »
Actie 2 a:    http://www.ubuntu-nl.org/ondersteuning => collofon = secundair
Kun je dit nader toelichten?

Ja, het is een typografische verbetering met een functioneel doel. Als je voor deze speciale gevallen de standaard kolombreedte verkleint leest dat prettiger   - verfoei daarom de meeste CMS-sites, de meeste zijn verre van optimaal  ingesteld voor de lezer / bezoeker !

Bijkomende voordelen:
a)    Er komt ruimte op de pagina voor de hoofdzaak.
                Welke dat is geheel aan Ubuntu-NL  - voor mij is het nu "speelkwartier"
                Ik wil dat u er allen iets van mag leren.

b)  Het geeft structuur
                Het oog denk: "OK daar dus secundaire info, ik hoop dat de menubalk me
                help met navigeren, ik kan later terug komen op deze pagina en ergens
                rechts .....  ja, daar moet de beknopte omschrijven van alle groepen staan"

Voorbeel is in bijlage toegevoegd, een compacte html-versie die op regel 132 en volgend is aangepast met inline CSS-style. Ik gebruik hiervoor het opslaan v/d pagina in de browser Opera en latere bewerking vindt plaats in Geany

NB:  Heb overigens niet de wijsheid in pacht, ik placht mij als gewoonlijk bondig uit te drukken.  Ben niet geschoold als typograaf, heb er belangstelling voor. En kijk, denk en voel.  Wie beter onderlegd is mag de verdere toelichting geven. Vragen staat vrij.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/20, 00:35:58 door EZ-man »

Re: Voorstel: Ontsluiten website Ubuntu-NL
« Reactie #12 Gepost op: 2014/11/20, 00:58:34 »
Maar de kolombreedte lijkt me wel oké, toch? Ik bedoel: hij neemt niet eens de helft van de pagina in beslag.

Of bedoel je Documentatie? In dat geval zou @testcees daar naar kunnen kijken want de wiki = Documentatieteam, niet Webteam.

De rest van je post snap ik niet zoveel van, sorry :( Ik zal vast wel de enige zijn, maar ik kan totaal geen touw vastknopen aan wat je daar uitlegt.

Re: Voorstel: Ontsluiten website Ubuntu-NL
« Reactie #13 Gepost op: 2014/11/20, 07:30:22 »
Veranderen om gewoon te veranderen , kan soms een slechte zaak zijn.

Ik meen dat men zeer goed werk heeft geleverd, en dat de pagina's logisch en visueel mooi gemaakt zijn. Veel verandering behoeft het niet als ik de gebruikservaringen peil van nieuwkomers (die hun weg vinden b.v. naar mij als steunpunt) en mensen die dagelijks deze pagina's lezen .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Voorstel: Ontsluiten website Ubuntu-NL
« Reactie #14 Gepost op: 2014/11/20, 08:36:10 »
@Joris Donders:
- Fijn om te horen hoe het in de praktijk loopt bij het steunpunt.
- "Veranderen om het veranderen is niets".  Daar denk ik net zo over. Het gaat mij ook niet om een *nieuwe wind*. Ik ben van mening dat het overzichterlijker kan. Ik raak er namelijk zelf en beetje de kluts van kwijt. - handycap ? mm, nee althans niet visueel

@Vistaus:
Open svp de bijlage van post #12 hier boven. Het is een gecomprimeerde file die je kan openen in je browser.
- wat je  te zien krijgt  is een aangepaste pagina - precies de zelfde pagina - als die jij hierboven plaatst.
- er staat een KNOL van een - typografische - fout in bovenstaande pagina: de eerste zinnen zijn in een veel te groot letter type.

Ben benieuwd of deze aanwijzing je helpt.

Re: Voorstel: Ontsluiten website Ubuntu-NL
« Reactie #15 Gepost op: 2014/11/20, 12:01:54 »
Hmm, die bijlage doet het niet. Althans, dat MHT-bestand laat alleen een witte pagina zien in mijn browser, dat lijkt me toch niet de bedoeling :rolleyes: Dat grote lettertype zal ik direct aanpassen.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Voorstel: Ontsluiten website Ubuntu-NL
« Reactie #16 Gepost op: 2014/11/20, 12:20:39 »
Hmm, die bijlage doet het niet. Althans, dat MHT-bestand laat alleen een witte pagina zien in mijn browser, dat lijkt me toch niet de bedoeling :rolleyes: Dat grote lettertype zal ik direct aanpassen.

@Vistaus: Dank - knolletje van een fout. Je ziet hoeveel wij van elkaar verschillen. Jij kijkt er overheen, ik struikel er over. Zie er de humor van in. Echt, ik hoop dat  we veel van elkaar kunnen leren.  :)  Omdat ik je toch nieuwsgierig gemaakt heb naar wat ik gisteren avond heb zitten "prutsen" plak ik hieronder een print van alternatieve versie.


Kan MHT niet openen - Oei, daar had ik niet op gerekend. Mijn browser - Opera 12.x  - kan dat wel. Misschien is het beter om alles wat html aangaat alleen door ter zake kundigen te laten bestuderen.

Ter info over MHT op :  http://www.file-extensions.org/mht-file-extension
The MHT file extension is used for files written in the MHTML, short for MIME HTML, a web page archive format used to bind resources which are typically represented by external links (such as images, Flash animations, Java applets, audio files) together with HTML code into a single file. The first of the file is normally encoded HTML, subsequent parts are additional resources identified by their original URLs and encoded in base64. This format is sometimes referred to as MHT, after the suffix .mht given to such files by default when created by Microsoft Word, Internet Explorer, Opera or Firefox.

Re: Voorstel: Ontsluiten website Ubuntu-NL
« Reactie #17 Gepost op: 2014/11/20, 12:30:09 »
Toch opent dat MHT-bestand hier niet met Firefox. Als ik dat doe, vraagt ie of ik het wil opslaan of met een andere browser wil openen. Maar heb het even in Chromium geprobeerd, daar doet ie het wel. Ik vind niet dat het zo leesbaar word als de kolom zo is uitgelijnd. Bovendien heb je dan een heeeeele hoop witruimte. Hoe denken andere meelezers hierover?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Voorstel: Ontsluiten website Ubuntu-NL
« Reactie #18 Gepost op: 2014/11/20, 12:40:50 »
Hoe denken andere meelezers hierover?
Als simplist: Waarom wordt er niet 100% van de breedte van het scherm gebruikt?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Voorstel: Ontsluiten website Ubuntu-NL
« Reactie #19 Gepost op: 2014/11/20, 12:56:53 »
Hoe denken andere meelezers hierover?
Als simplist: Waarom wordt er niet 100% van de breedte van het scherm gebruikt?

Och, als je er zo over denkt:
dien dat idee eens in bij de Telegraaf, ik zal morgen een exemplaar kopen bij de kios.  ;)

In alle ernst: foei.

Re: Voorstel: Ontsluiten website Ubuntu-NL
« Reactie #20 Gepost op: 2014/11/20, 12:57:48 »
Hoe denken andere meelezers hierover?
Als simplist: Waarom wordt er niet 100% van de breedte van het scherm gebruikt?

Voor mij leest dat niet prettig omdat het dan wel erg uitgerekt is, maar dat is puur mijn mening. Natuurlijk rekt het niet overal uit, maar met steeds hoger wordende resoluties (mijn laptop/hybrid bijv. heeft 2160x1440 op een 12" scherm) rekt het al gauw uit.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Voorstel: Ontsluiten website Ubuntu-NL
« Reactie #21 Gepost op: 2014/11/20, 16:26:53 »
Voor mij leest dat niet prettig omdat het dan wel erg uitgerekt is, maar dat is puur mijn mening. Natuurlijk rekt het niet overal uit, maar met steeds hoger wordende resoluties (mijn laptop/hybrid bijv. heeft 2160x1440 op een 12" scherm) rekt het al gauw uit.
@Vistaus: Het geeft structuur, is dat wat je bedoeld ?
 
.. en voor andere lezers: dat bedoelde ik te zeggen in post #12 ( tijd  00:23:40 ) - een smallere kolom geeft structuur aan het tekstbeeld. Dit punt laat ik verder rusten.
--------------
Ik ben onder tussen bezig om actie 1 te inventariseren :  extern gelinkte pagina openen in een nieuw browser venster  ( = html codering )

Ter verduidelijking, met de term *extern gelinkt* bedoel ik: alles wat ubuntu-nl.org verlaat (en onze navigatie-header doet verdwijnen). Dit is - voor mij althans - extern gelinkt   http://ubuntu-manual.org/   en op het forum wordt een tweede tab in de browser geopend. Dat is op de ondersteunningspagina amders, maar met zoveel linkjes ter plaatse kan ik nog weinig inhoudelijks daarover kwijt.  Voor html-kundigen:  heeft mogelijk iets te maken met de CCS-style class type http en https       ...  fik me niet af als het iets anders is.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/20, 16:35:27 door EZ-man »

Re: Voorstel: Ontsluiten website Ubuntu-NL
« Reactie #22 Gepost op: 2014/11/20, 20:09:12 »
Dus je bedoelt dat je wilt dat alle links naar externe pagina's in een nieuw tabblad openen? Daar kan ik vanavond nog voor zorgen.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Voorstel: Ontsluiten website Ubuntu-NL
« Reactie #23 Gepost op: 2014/11/20, 20:39:45 »
...  Daar kan ik vanavond nog voor zorgen.
man, wat geweldig dat het kan, maar ... kan/mag jij dat "zomaar" doen ?
 Ik bedoel hoe werkt dit procedureel?   < ik ben sprakeloos  > Moet je dit niet testen en of overleg hebben of dat wenselijk is. nogmaals sprakeloos  ;)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Voorstel: Ontsluiten website Ubuntu-NL
« Reactie #24 Gepost op: 2014/11/20, 20:47:07 »
Alle links die niet naar *.ubuntu-nl.org gaan zouden al in een nieuw tabblad moeten openen, geheel automatisch. Die krijgen dan dit icoontje: .
Als daarin iets niet goed gaat dan zou dat een bug kunnen zijn.