Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub kan windows98 niet vinden  (gelezen 351 keer)

Offline Muppet

  • Lid
grub kan windows98 niet vinden
« Gepost op: 2014/01/04, 13:05:54 »
hallo,

ik heb op de eerste harde schijf windows98 staan en op de tweede harde schijf staat xubuntu 12.04lts.

gisteren een virusscan vauit xubuntu op windows98 losgelaten en de gevonden items daarna verwijderd. dat laatste had ik dus niet moeten doen.

als de computer nu opstart dan komt netjes het grubmenu en doet xubuntu en memtest ect het goed. als ik echter voor windows98 kies dan krijg ik de melding;

ongeldige diskette
vervang diskette en druk op een toets

de gehele verwijzing naar het opstarten van windows98 lijkt verdwenen.

als ik in xubuntu naar boot/grub/menu.lst wil zoeken dan zie ik in de grub niet de menu.lst staan zodat ik zou kunnen zien wat er nu eigenlijk in de menu.lst staat
toch heb ik wel een keuze menu bij het opstarten.

ik heb een opstartdiskette van windows98 en als ik in de dos omgeving kijk dan zie ik op de c schijf de hele retemeteutem van windows staan. alleen hoe krijg ik het weer opgestart ?

is er nog redding mogelijk ?

willem

Re: grub kan windows98 niet vinden
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/04, 13:14:32 »
menu.lst wordt allang niet meer gebruikt. Hier kun je e.e.a. lezen over de nieuwe Grub: https://sites.google.com/site/computertip/grub

Offline jolo

  • Lid
Re: grub kan windows98 niet vinden
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/04, 14:23:23 »
Kun je in het logboek van de antivirus scanner checken, welke bestanden er zijn verwijderd? Gezien de foutmelding, gaat het waarschijnlijk om de Windows 98 systeembestanden. Wat je kunt doen staat onder andere vermeld op de site van Microsoft Support en ondersteuning, in artikel 128730 Foutbericht 'Ongeldige systeemdiskette' na de installatie opnieuw opstarten.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: grub kan windows98 niet vinden
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/04, 14:37:50 »
Windows 98?  :o  :o

Zou je daar niet eens afscheid van gaan nemen?

Offline Muppet

  • Lid
Re: grub kan windows98 niet vinden
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/04, 15:09:16 »
hallo,

hartelijk dank voor de antwoorden.

@jolo
ja, in het logboek staan volgens mij nogal wat systeembestanden die door clamav waren herkend en ik nooit had moeten verwijderen.

ik heb op de site gekeken die je had aangegeven en kan die commando's proberen maar wil eigenlijk eerst nog een opstartdisk hebben om altijd terug in xubuntu te komen. het gekke is dat ik niet mijn diskettestation a:
kan vinden om op een bestaande diskette eerst te kunnen kijken wat er nu opstaat?

@pjotr
tsja, deze computer is natuurlijk ook geen hoofdcomputer. door xubuntu nog langer te gebruiken en af en toe in windows kunnen opstarten was niet verkeerd.

willem

Re: grub kan windows98 niet vinden
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/04, 20:28:12 »
Windows 98?  :o  :o

Zou je daar niet eens afscheid van gaan nemen?

Als je het alleen lokaal gebruikt zonder op internet te gaan dan lijkt het risico me behoorlijk klein :)

Offline Muppet

  • Lid
Re: grub kan windows98 niet vinden
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/05, 16:10:59 »
hallo,

ik heb het probleem voorlopig opgelost door op de tweedeschijf een windowsxp te installeren.

ik herinnerde dat ik nog een exemplaar had liggen die bij een laptop was geleverd als reserve en heb deze kunnen instaleren.

graag wil ik hier toch eens vragen of er iemand nog een goed forum weet waar je in dit geval over windows kunt lezen of evt vragen.

voorheen keek ik graag op het computertotaal forum (ook voor linux) , maar daar is vind ik maar raar een eind aangekomen. iemand misschien suggesties ?