Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: muziek streamen  (gelezen 2297 keer)

Offline fvc

  • Lid
muziek streamen
« Gepost op: 2019/03/22, 10:34:34 »
Ik zou mijn muziek willen streamen van mij pc (met Mint 19.1) naar mijn stereo, een Yamaha CRX-N470 OD. In de handleiding van de stereo staat hoe je het moet doen met windows media player. Ook met  VLC geprobeerd, maar lukt niet.
Bedankt voor reacties,
Fons

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: muziek streamen
« Reactie #1 Gepost op: 2019/03/22, 11:38:25 »
Hi fons

Eerste vraag is of de pc en versterker beide in hetzelfde netwerk zitten en zichtbaar zijn voor elkaar?

Er lijkt overigens nieuwe firmware voor je versterker te zijn. Niet gezegd dat dat de oorzaak is, maar up-to-date blijven is belangrijk.
https://nl.yamaha.com/nl/products/audio_visual/hifi_systems/mcr-n470d/downloads.html
« Laatst bewerkt op: 2019/03/22, 11:41:22 door valk »

Re: muziek streamen
« Reactie #2 Gepost op: 2019/03/22, 15:35:39 »
Oeps. Verkeerd gelezen, dus reactie verwijderd.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline fvc

  • Lid
Re: muziek streamen
« Reactie #3 Gepost op: 2019/03/22, 17:18:18 »
Ik denk dat beide op hetzelfde netwerk zitten en elkaar kunnen "zien", vermits ik spotify kan laten spelen op de stereo vanuit mijn pc. Maar hoe kan je nagaan of ze elkaar zien?

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: muziek streamen
« Reactie #4 Gepost op: 2019/03/23, 15:03:25 »
Ik denk dat beide op hetzelfde netwerk zitten en elkaar kunnen "zien", vermits ik spotify kan laten spelen op de stereo vanuit mijn pc. Maar hoe kan je nagaan of ze elkaar zien?

Heb je via spotify connect vanaf je pc naar je speaker gespeeld? Andere optie is even kijken in je router of beide apparaten een IP adres hebben.

Offline fvc

  • Lid
Re: muziek streamen
« Reactie #5 Gepost op: 2019/03/24, 10:42:50 »
Ik weet niet of ik het allemaal goed genoeg begrijp.
Mijn stereo ondersteunt windows media player om eigen muziek van de pc naar de stereo te sturen, en ik zoek dus een andere manier, een linux alternatief voor de WMP
Ik speel/stream inderdaad spotify van mijn pc door naar mijn stereo
IP van mijn pc: 192.168.1.16
IP van mijn stereo: 192.168.1.7

dank vor de reacties,
Fons

Offline vanadium

  • Lid
Re: muziek streamen
« Reactie #6 Gepost op: 2019/03/24, 11:38:01 »
Wat heb je geprobeerd met VLC en waar loopt het fout? Ik zie in het menu "Media - Stream", dan een tab, Netwerk. Wordt daar een URI ingevuld, dan is er een knop "Stream".

Offline fvc

  • Lid
Re: muziek streamen
« Reactie #7 Gepost op: 2019/03/24, 12:34:42 »
Ik heb in vlc na "stream" in tab "netwerk" het ip adres van mijn stereo ingegeven, is dat wat moest?
Antwoord was:
VLC kon de MRL '192.168.1.7' niet openen. Controleer het logboek voor details.

Offline vanadium

  • Lid
Re: muziek streamen
« Reactie #8 Gepost op: 2019/03/24, 14:13:10 »
Post hier eens hoe het moet volgens de handleiding voor Windows Media Player. Dat geeft misschien genoeg inspiratie om te zien hoe het dan met VLC zou kunnen.

Offline jolo

  • Lid
Re: muziek streamen
« Reactie #9 Gepost op: 2019/03/24, 14:38:01 »
Of is wellicht deze How-To Geek hyperlink ook wel bruikbaar https://www.howtogeek.com/118075/how-to-stream-videos-and-music-over-the-network-using-vlc/
Kun je die network URL in VLC niet gewoon selecteren? Want in die screenhot daarvan zie ik een driehoekje, dat deindruk zou kunnen wekken dat er iets te selecteren is.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline fvc

  • Lid
Re: muziek streamen
« Reactie #10 Gepost op: 2019/03/24, 17:12:34 »
Hieronder hoe het moet met WMP:

Start Windows Media Player 12 op uw
pc.
Selecteer "Stream" en dan "Turn on media streaming" (Mediastreaming inschakelen).
• Het configuratiescherm van uw pc wordt weergegeven.
Klik op "Turn on media streaming" (Mediastreaming inschakelen).
Selecteer "Allowed" (Toegestaan) in de keuzelijst naast de modelnaam van het toestel.
Klik op "OK" om af te sluiten.

Suggestie van Jolo: ik heb het geprobeerd met de How-to Geek, maar lukt niet. Kan ook het netwerk niet gewoon selcteren

Offline vanadium

  • Lid
Re: muziek streamen
« Reactie #11 Gepost op: 2019/03/24, 17:54:38 »
Het ziet er naar uit dat je streaming software als DLNA server moet kunnen werken: je Yamaha kan muziek afspelen van DLNA servers. Nu ziet het er naar uit dat VLC niet als DLNA server kan opgezet worden. Dat zou wel mogelijk zijn met de standaard muziekspeler Rhythmbox (http://ubuntu-snippets.blogspot.com/2008/10/rhythmbox-media-server.html) via een plugin. Dit lijkt dan wel een heel goede oplossing, want Rhythmbox is heel wat handiger om audio af te spelen.

Anders zou je op je computer een mediaserver moeten opzetten zoals Codi of Plex.

Een derde mogelijkheid bestaat er in het linux audiosysteem pulseaudio van een dlna server plugin te voorzien. Dan stream je eender welke audio op je PC.  De benodigde software, pulseaudio-dlna, zit ondertussen in de standaard Ubuntu softwarebronnen, en kan je installeren met het commando 'sudo apt install pulseaudio-dlna'.

Offline fvc

  • Lid
Re: muziek streamen
« Reactie #12 Gepost op: 2019/03/27, 20:17:14 »
Het is gelukt!
Met de zeer eenvoudige installatie van pulseaudio-dlna stream ik muziek door met rhythmbox van mijn pc naar mijn stereo.
Dank!

Offline fvc

  • Lid
Re: muziek streamen
« Reactie #13 Gepost op: 2019/03/29, 19:53:24 »
Bij nader inzien toch nog problemen. Ik krijg de pulseaudio alleen maar opgestart door programmabeheer te openen en dan via 'toon geïnstalleerde toepassingen' pulseaudio aan te klikken en dan op te starten. Er moet toch een andere mogelijkheid zijn? 
Volgens de website (https://github.com/masmu/pulseaudio-dlna) zou ik na installatie een regelsvenster te zien moeten krijgen (zie schermafdruk) maar dat is niet het geval.
Een volgend probleem is dat een commando op mijn pc (bvb een  nummer stopzetten) slechts na 8 seconden uitgevoerd wordt!
Installatie van een plugin in rhythmbox lukte ook niet: De website zegt: First you need to install python-coherence package.
sudo apt-get -y install python-coherence; Antwoord op installatiepoging was: Kan pakket python-coherence niet vinden.
Graag nog wat hulp.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: muziek streamen
« Reactie #14 Gepost op: 2019/03/30, 08:55:07 »
Wat ik nu van het probleem begrijp is dat de versterker een DLNA server nodig heeft. Misschien kan je dan bijvoorbeeld Kodi installeren?

Hier eventueel nog een recent lijstje van media server software voor Linux.
https://itsfoss.com/best-linux-media-server/

Offline fvc

  • Lid
Re: muziek streamen
« Reactie #15 Gepost op: 2019/03/31, 12:34:47 »
Het werkt wel, zowel met Kodi als met Rhythmbox, maar het  blijft dat  Ik  de pulseaudio toepassing alleen maar opgestart krijg door programmabeheer  te openen en daar de toepassing pulseaudio aan te zetten. Een regelvenster voor pulseaudio dat er zou moeten zijn is er niet. En een commando van mijn pc (bvb afspelen stopzetten) doet er 8 seconden over om effect te hebben.
Iemand nog suggesties om het allemaal wat vlotter te laten verlopen?
Dank,
Fons

Re: muziek streamen
« Reactie #16 Gepost op: 2019/03/31, 17:09:30 »
Koperkabeltje misschien? Werkt hier perfect.
Geluidskaart van hoge kwaliteit dus geluidskwaliteit uit de pc is zo ver boven CD kwaliteit dat de streams dat level niet halen.  ^-^ Versterker is ook analoog en van niveau dus ook erg hoge kwaliteit. Denk aan lossless flac kwaliteit. Nou de streams nog.
« Laatst bewerkt op: 2019/03/31, 17:16:14 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore