Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: UBUNTU op MobII notebook - bijna geen geluid  (gelezen 1952 keer)

zjos

  • Gast
UBUNTU op MobII notebook - bijna geen geluid
« Gepost op: 2008/12/14, 11:29:46 »
Ik heb mij onlangs een MobII notebook (Acer Aspire One kloon denk ik) aangeschaft die draaide onder Linpus Lite. Als leek vond ik bij aankoop het OS voldoende want ik wil deze notebook gebruiken als jukebox voor m'n muziekcollectie. Al gauw bleek dat Linpus te summier was en dacht erover om Windows XP te installeren. Na 2 weken forums te hebben uitgepluisd besloot ik toch eens naar Linux over te schakelen en belandde zo bij Ubuntu. De installatie verliep vlekkeloos als volgt :

- Ubuntu op memory stick geinstalleerd volgens instructies elders te vinden in dit forum
- de memory stick in de notebook en de volledige harddisk gebruikt (wordt gevraagd bij installatie)
- als de installatie is uitgevoerd de notebook uitgeschakeld, memory stick verwijderd
- notebook opgestart en de upgrades laten uitvoeren

Eén ding werkte niet naar behoren : het geluid was zeer stil (ongeveer 50% dan normaal). Via het toetsenbord stond het geluid op max. Ook de schuiver onder het icoon luidspreker stond op max. Terug wat forums gelezen en allerhande voor een leek afschrikwekkende dingen als compileren, Alsa, Oss, Hardy, (ik dacht Laurel ook te ontmoeten), etc dacht ik ook om van Linux af te stappen. Ook omdat er meermaals te lezen was dat er een probleem was met Intel 82801G geluidskaarten. Gelukkig dat ik dit niet heb gedaan want vandaag heb ik de oplossing gevonden in een forum. Indien men op het icoon met de luidspreker klikt krijgt men een schuiver te zien : deze had ik al meermaals op max geplaatst en deze instelling bleef, maar ik kon het geluid wel stiller regelen, de regeling werkte dus. Op het forum las ik dat men een 'extended view' van de geluidsinstelling krijgt door dubbel te klikken op dat icoon. En wat bleek, de headphone instelling stond op 50%. De instelling naat max geschoven en het geluid was perfect (al gebruik ik niet graag dit woord).

Nog een gelukkige gebruiker dus.........


 

Re: UBUNTU op MobII notebook - bijna geen geluid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/14, 11:33:15 »
Hé zjos, welkom :)
Goed dat het werkt! Maar wat voor notebookje is het precies? Ben wel benieuwd. Heb je een link?


Re: UBUNTU op MobII notebook - bijna geen geluid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/14, 15:24:16 »
Ha, bedankt, ziet er goed uit! Die hebben ze bij de Mediamarkt toch?

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: UBUNTU op MobII notebook - bijna geen geluid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/14, 15:31:18 »
ik kan hem bij de MM niet vinden,,

maar wel een leuk ding indien de prijs in orde is ivm de acer en asus netbookkies

Re: UBUNTU op MobII notebook - bijna geen geluid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/14, 16:55:48 »
€299,- kwam ik ergens tegen.

Offline rja

  • Lid
Re: UBUNTU op MobII notebook - bijna geen geluid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/14, 17:19:54 »
€299,- kwam ik ergens tegen.
Mooie prijs, ook een grotere scherm als mijn Asus eee 900.

Wat voor batterij zit er in, hoe lang houd het vol op batterij ?


davelicious

  • Gast
Re: UBUNTU op MobII notebook - bijna geen geluid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/31, 16:37:42 »
@zjos:
Eerst en vooral thx voor de nuttige info.
Werkt alles bij jou? Ik heb ook ubuntu geinstalleerd ok mijn mobii en alles blijkt te werken behalve WiFi
ik kan zelfs het zelfs niet aan of uit zetten (FN+F2 doet niets). Via kabel werkt het netwerk perfect.

zjos

  • Gast
Re: UBUNTU op MobII notebook - bijna geen geluid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/13, 21:16:53 »
De notebook heb ik via de kabel aangesloten en werkt perfect (nou ja, ik heb wel eerst een 5-tal netwerkstekkers moeten knijpen voor de aansluiting ok was, maar , al doende leert men)
Sorry dat ik U niet verder kan helpen...