Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows  (gelezen 5440 keer)

Offline vliegje20

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Gepost op: 2007/01/04, 13:15:43 »
Naar aanleiding van mijn topic en problemen gister heb ik de schijf waar ubuntu opstond geformatteerd toen ik reboote kreeg ik de melding dat grub niet meer compleet was. Sindsdien als ik boot komt hij altijd met die grub melding. Ik heb al 3x geprobeerd ubuntu opnieuw te installeren maar telkens loopt ie vast. Ik heb al recovery van windowsinstallatie geprobeerd geprobeerd maar dat werkt ook niet want dan vraagt ie om een passwoord van de administrator en die weet ik nie want ik heb daar nooit een passwoord opgezet.

Enig idee hoe dit te verhelpen want ik heb nog bestanden nodig die in windows staan.

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/04, 14:03:16 »
Normaal gezien kan je bij een windows cd de recovery console opstarten.  En daar fixmbr typen.  
of fdisk /mbr
Hier heb je bij mijn weten toch geen wachtwoord voor nodig hoor.

Offline vliegje20

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/04, 15:24:28 »
hier wel hoor en ik vind dat echt vreemd

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/04, 15:32:21 »
Citaat van: vliegje20
hier wel hoor en ik vind dat echt vreemd
ook na een aantal keren enter? dan fixmbr daarna fixboot

Offline vliegje20

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/04, 15:34:58 »
Ook na een aantal keren enter.

Inmiddels is het verholpen door fdisk /mbr heel erg bedankt. :D

Offline Dave

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/04, 19:31:39 »
was in het allereerste antwoord al aangeven toch?

Offline vliegje20

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/04, 19:40:28 »
klopt ik wou alleen aangeven waarmee het verholpen was.

Offline Rob3823

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/05, 17:17:34 »
Ik vroeg me nog af wat de snelste manier is als je niet over een Windows cd-rom beschikt.
Recentelijk heb ik een laptop gekocht met een legitieme XP versie, maar daar zat geen WIndows cd-rom bij.
Moet je dus zo' n reinstall bij problemen of virussen gaan uitvoeren.
Of kan dit op een of andere manier ook nog anders?

Rob

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/05, 18:17:14 »
Het kan ook met een bootfloppy van 98 als je die wel hebt.

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/05, 18:22:39 »
maar floppy heeft zo'n laptop ook niet meer. Alhoewel er ook ergens boot cd's bestaan op internet.  

Bij mijn medion pc steekt een recovery cd bij, en heb je ook de mogelijkheid om in een dos achtige omgeving te komen.

Offline vliegje20

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/05, 19:22:12 »
Ik ga maar even in dit topic door is wel even zo makkelijk. Na gister GRUB verwijderd te hebben wou ik vandaag toch maar weer proberen om ubuntu te installeren. Alleen als ik dat wil doen (live cd erin, installeren) loopt de installatie continu vast bij de 56% eerste keer moest ie nog meer dan 210 minuten en de 2e keer meer dan 150 minuten. Waar kan dit aan liggen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #11 Gepost op: 2007/01/05, 19:24:13 »
Citaat van: vliegje20
Ik ga maar even in dit topic door is wel even zo makkelijk. Na gister GRUB verwijderd te hebben wou ik vandaag toch maar weer proberen om ubuntu te installeren. Alleen als ik dat wil doen (live cd erin, installeren) loopt de installatie continu vast bij de 56% eerste keer moest ie nog meer dan 210 minuten en de 2e keer meer dan 150 minuten. Waar kan dit aan liggen?
Je schiet ook een beetje met een kanon op een mug. de lichtgewicht vliegenmepper voor Grubherstel is de Gparted LiveCD. http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Groet, Pjotr.

Offline vliegje20

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #12 Gepost op: 2007/01/05, 19:34:49 »
Sorry ik snap even niet wat je bedoelt. En gparted is tochvoor de partities? Ik heb de partities al geformatteerd, ook al een keer verwijderd en opnieuw aangemaakt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #13 Gepost op: 2007/01/05, 20:06:53 »
De Gparted LiveCD is een Zwitsers zakmes, met een hoop gereedschappen aan boord. Waaronder Grubherstel. Lichtgewicht om op te starten, dus geen belasting voor je PC. Sorry voor het woord vliegenmepper, ik doelde niet op jou!

Herstellen doe je als volgt:

1. Start de computer vanaf de Gparted LiveCD
2. Open een terminalschermpje.
3. Typ "grub" (zonder aanhalingstekens uiteraard....) en druk op Enter. Dit start Grub zelf op.
4. Typ "root (hd0,0)" en druk op Enter (als je rootpartitie op hda1 staat; staat die bijvoorbeeld op hda6, dan is de terminaltoverspreuk "root (hd0,5)" ). Hiermee vertel je Grub waar de actieve Linuxpartitie zit. Grub begint met tellen vanaf 0!
5. Typ "setup (hd0)" en druk op Enter. Hiermee installeer je Grub (opnieuw) in de MBR.
6. Verlaat Grub door "quit" in te tikken en op Enter te drukken.

Groet, Pjotr.

Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #14 Gepost op: 2007/01/06, 02:07:05 »
[oftopic]
Ik heb nog een manier ontdekt...

Super Grub Disk

nu kan je volledig automatichs je Grub herstellen via cdrom, usb or floppy.

Lekker handig om erbij te hebben.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #15 Gepost op: 2007/01/06, 02:53:15 »
Citaat van: Rob3823
Ik vroeg me nog af wat de snelste manier is als je niet over een Windows cd-rom beschikt.
Recentelijk heb ik een laptop gekocht met een legitieme XP versie, maar daar zat geen WIndows cd-rom bij.
Moet je dus zo' n reinstall bij problemen of virussen gaan uitvoeren.
Of kan dit op een of andere manier ook nog anders?

Rob
Als je geen cd hebt gehad, moet je als het goed is een image maken, waarmee windows er weer goed wordt opgezet.
Je betaald voor je software maar je krijgt er geen cd bij. Moet niet vreemder worden !

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #16 Gepost op: 2007/01/06, 10:51:55 »
Citaat van: thijssie
Citaat van: Rob3823
Ik vroeg me nog af wat de snelste manier is als je niet over een Windows cd-rom beschikt.
Recentelijk heb ik een laptop gekocht met een legitieme XP versie, maar daar zat geen WIndows cd-rom bij.
Moet je dus zo' n reinstall bij problemen of virussen gaan uitvoeren.
Of kan dit op een of andere manier ook nog anders?

Rob
Als je geen cd hebt gehad, moet je als het goed is een image maken, waarmee windows er weer goed wordt opgezet.
Je betaald voor je software maar je krijgt er geen cd bij. Moet niet vreemder worden !
@thijssie idd vreemd van die cd rom. meestal krijg je de install xp cd met een recovery/herstel cd bij de aankoop van een systeem.

Offline Julian

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #17 Gepost op: 2007/01/06, 11:01:37 »
Citaat van: leoquant
Citaat van: thijssie
Citaat van: Rob3823
Ik vroeg me nog af wat de snelste manier is als je niet over een Windows cd-rom beschikt.
Recentelijk heb ik een laptop gekocht met een legitieme XP versie, maar daar zat geen WIndows cd-rom bij.
Moet je dus zo' n reinstall bij problemen of virussen gaan uitvoeren.
Of kan dit op een of andere manier ook nog anders?

Rob
Als je geen cd hebt gehad, moet je als het goed is een image maken, waarmee windows er weer goed wordt opgezet.
Je betaald voor je software maar je krijgt er geen cd bij. Moet niet vreemder worden !
@thijssie idd vreemd van die cd rom. meestal krijg je de install xp cd met een recovery/herstel cd bij de aankoop van een systeem.
Dat hoeft niet. Bij mijn laptop zat ook geen recovery CD, maar een verborgen partitie. Ik kan dan windows herstellen door in de BIOS op Ctrl+f10 te drukken.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #18 Gepost op: 2007/01/06, 11:06:30 »
ja idd je hebt dan op je systeem een recovery partitie nodig. die je terug brengt in de "kooptoestand" zoals het zo fraai heet. van je Ctrl+f10  methode was ik niet op de hoogte.

Offline vliegje20

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #19 Gepost op: 2007/01/06, 17:59:42 »
Citaat van: pjotr123
De Gparted LiveCD is een Zwitsers zakmes, met een hoop gereedschappen aan boord. Waaronder Grubherstel. Lichtgewicht om op te starten, dus geen belasting voor je PC. Sorry voor het woord vliegenmepper, ik doelde niet op jou!

Herstellen doe je als volgt:

1. Start de computer vanaf de Gparted LiveCD
2. Open een terminalschermpje.
3. Typ "grub" (zonder aanhalingstekens uiteraard....) en druk op Enter. Dit start Grub zelf op.
4. Typ "root (hd0,0)" en druk op Enter (als je rootpartitie op hda1 staat; staat die bijvoorbeeld op hda6, dan is de terminaltoverspreuk "root (hd0,5)" ). Hiermee vertel je Grub waar de actieve Linuxpartitie zit. Grub begint met tellen vanaf 0!
5. Typ "setup (hd0)" en druk op Enter. Hiermee installeer je Grub (opnieuw) in de MBR.
6. Verlaat Grub door "quit" in te tikken en op Enter te drukken.

Groet, Pjotr.
Je uitleg snap ik. Maar wat ik nog niet snap is het volgende:
Ubuntu is compleet verwijderd van de partitie. Grub is ook verwijderd. Als ik via de live cd ubuntu opnieuw wil installeren blijft hij dus hangen. Ligt dat dan aan die Grub? Want je zei ook in een eerdere post: Je schiet ook een beetje met een kanon op een mug. Hoezo doe ik dat als ik alles geformatteerd heb (op de windows partitie na) en ubuntu opnieuw wil installeren. Ik wil best met die Gparted LiveCD gaan werken. Maar dan wil ik eerst gewoon even weten waar ik precies mee bezig ben ;)

Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #20 Gepost op: 2007/01/06, 18:03:18 »
Citaat van: siegi
Normaal gezien kan je bij een windows cd de recovery console opstarten.  En daar fixmbr typen.  
of fdisk /mbr
Hier heb je bij mijn weten toch geen wachtwoord voor nodig hoor.
Daar heb je 100% zeker weten een administrator password voor nodig.
Vaak zijn de standaard gebruikers ook met administrator rechten, probeer eens je eigen inlog password.

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #21 Gepost op: 2007/01/06, 19:38:20 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Citaat van: siegi
Normaal gezien kan je bij een windows cd de recovery console opstarten.  En daar fixmbr typen.  
of fdisk /mbr
Hier heb je bij mijn weten toch geen wachtwoord voor nodig hoor.
Daar heb je 100% zeker weten een administrator password voor nodig.
Vaak zijn de standaard gebruikers ook met administrator rechten, probeer eens je eigen inlog password.
Toch niet als je de windows cd gebruikt. en daarmee dos opstart.

Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #22 Gepost op: 2007/01/07, 08:56:58 »
Citaat van: siegi
Citaat van: CORVUS_CORAX
Citaat van: siegi
Normaal gezien kan je bij een windows cd de recovery console opstarten.  En daar fixmbr typen.  
of fdisk /mbr
Hier heb je bij mijn weten toch geen wachtwoord voor nodig hoor.
Daar heb je 100% zeker weten een administrator password voor nodig.
Vaak zijn de standaard gebruikers ook met administrator rechten, probeer eens je eigen inlog password.
Toch niet als je de windows cd gebruikt. en daarmee dos opstart.
100% zeker weten van wel...
Ik heb het al 1000x gebruikt...enne hoe zou ik fixmbr willen uitvoeren zonder de windows CD..?
Wanneer je opstart vanaf CD, moet je in het begin kiezen voor 'blabla windows herstellen' (ongeveer zoiets staat er)
daarna moet je de windows installatie, welke weergegeven wordt als C:/windows (ongeveer) selecteren (gebeurd overigens in een dos omgeving),
daarna wordt er gevraag om een administrator wachtwoord (wat vaak ook het wachtwoord van de gebruiker is, niet altijd)
en dan pas kom je bij een commandprompt waar je fixmbr kunt invoeren.

Er is geen haar op mijn hoofd die hier over twijfelt.

Beste Siegi, ik weet niet of je nog een windowsinstallatie op je pc hebt, check het maar eens voordat je onzin gaat posten, mensen nemen hier je advies serieus omdat ze denken dat ze alleen antwoord krijgen van mensen die over het betreffende topic vestand hebben...

Firebird

  • Gast
Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #23 Gepost op: 2007/01/07, 09:47:08 »
Toch even bijvallen: inderdaad, er wordt een wachtwoord gevraagd - tenzij dat anders ingesteld is. Het vragen van het wachtwoord bij de herstelconsole kan ook uitgeschakeld worden, en wie weet gebeurt dat op sommige pc's met vb windows voorgeïnstalleerd...   vandaar misschien enige verwarring?

Edit: voor ik gelijkaardige verwijten naar m'n hoofd geslingerd krijg, het wordt oa hier vermeld: http://www.theeldergeek.com/recovery_console.htm (zie Recovery Console Password)

Ubuntu verwijderd kom niet meer in windows
« Reactie #24 Gepost op: 2007/01/07, 09:54:30 »
Citaat van: Firebird
Toch even bijvallen: inderdaad, er wordt een wachtwoord gevraagd - tenzij dat anders ingesteld is. Het vragen van het wachtwoord bij de herstelconsole kan ook uitgeschakeld worden, en wie weet gebeurt dat op sommige pc's met vb windows voorgeïnstalleerd...   vandaar misschien enige verwarring?
Dat zou inderdaad mogelijk zijn, maar standaard wordt er gevraagd om een wachtwoord.
Daar kun je normaal, wanneer je de installatie zelf (of door een ander) hebt uitgevoerd, niet omheen, kheb echt van 2001 tot halverwege 2005 ongelovelijk vaak windows-installaties uitgevoerd en problemen gefixed (bij mij en bij veel mensen thuis).