Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: KeepassXC PPA  (gelezen 1536 keer)

Offline HWE64

  • Lid
KeepassXC PPA
« Gepost op: 2020/05/02, 17:39:57 »
Ik heb op mijn testpc Linux Mint 19.3 Xfce staan. Nu was ik alles aan het proberen en zo ook KeepassXC uit het programma beheer (flatpack). Dit draaid slecht omdat ik steeds instellingen moet wijzigen. In Xubuntu heb ik dus ook niet de snap versie maar de PPA gedownload.
Mijn vraag is : kan ik dezelfde ook voor Mint gebruiken?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Re: KeepassXC PPA
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/02, 17:46:36 »
Zeer waarschijnlijk wel omdat Mint op Ubuntu is gebaseerd, en softwarebronnen voor Ubuntu dus ook met de overeenkomstige Mint versie zullen werken. Als het PPA's voor specifieke versies zijn, moet je wel eerst controleren op welke Ubuntu jou Mint versie gebaseerd is, en dan de overeenkomstige PPA kiezen.

Nu lijkt het me, dat Keepasxc standaard in de Ubuntu softwarebronnen zit, en dus ook beschikbaar is voor Mint zonder extra PPA's te moeten bijvoegen?

Beide laatste manieren van installeren zijn veiliger voor de integriteit van je systeem dan het toevoegen van een PPA.

(Aangepast na correctie van nahjo, met dank).
« Laatst bewerkt op: 2020/05/02, 18:01:47 door vanadium »

nahjo

  • Gast
Re: KeepassXC PPA
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/02, 17:58:06 »
Zeer waarschijnlijk wel omdat Mint op Ubuntu is gebaseerd, en softwarebronnen voor Ubuntu dus ook met de overeenkomstige Mint versie zullen werken. Als het PPA's voor specifieke versies zijn, moet je wel eerst controleren op welke Ubuntu jou Mint versie gebaseerd is, en dan de overeenkomstige PPA kiezen.

- Nu lijkt het me, dat Keepasxc standaard in de Ubuntu softwarebronnen zit, en dus ook beschikbaar is voor Mint zonder extra PPA's te moeten bijvoegen?
- KeepasXC heeft ook een AppImage

Beide laatste manieren van installeren zijn veiliger voor de integriteit van je systeem dan het toevoegen van een PPA.
Ik zet een AppImage in hetzelfde groepje als een PPA. en die groep heet 'Wees voorzichtig'.
Was laatst voor het testen op zoek naar een VLC AppImage en kon kiezen uit diverse aanbieders. Dus nee dank u  :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: KeepassXC PPA
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/02, 18:01:03 »
Ik zet een AppImage in hetzelfde groepje als een PPA. en die groep heet 'Wees voorzichtig'.
Was laatst voor het testen op zoek naar een VLC AppImage en kon kiezen uit diverse aanbieders. Dus nee dank u  :)
Gelijk heb je. Bij het downloaden van een AppImage moet je even voorzichtig zijn als bij het accepteren van een externe PPA of het downloaden van een deb. Slecht advies van mijn kant. Ik pas mijn bericht aan.

Offline HWE64

  • Lid
Re: KeepassXC PPA
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/02, 19:42:21 »
@nahjo en vanadium, bedankt voor de snelle reactie. Ik heb toch nog een paar vragen. Ik heb in de bijlage gegevens van de Flatpack en de PPA versie. Nu zie ik dat bijde hetzelfde zijn maar natuurlijk is de werking anders. Zit het gevaar in het downloaden van het .deb bestand? Het komt wel van hetzelfde adres af.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: KeepassXC PPA
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/02, 20:21:45 »
Het beste is om de hash van de .deb te checken, zoals ze op de site uitleggen: https://keepassxc.org/verifying-signatures/
Als de signature oké is, kun je er imo rustig vanuit gaan dat je de juiste deb te pakken hebt.

Offline HWE64

  • Lid
Re: KeepassXC PPA
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/02, 21:23:02 »
Het beste is om de hash van de .deb te checken, zoals ze op de site uitleggen: https://keepassxc.org/verifying-signatures/
Als de signature oké is, kun je er imo rustig vanuit gaan dat je de juiste deb te pakken hebt.
@TopGear, sorry hoor. Dit gaat mij boven de pet. Ik zie helemaal geen .deb bestand.  Ik heb alleen dit in downloads staan????

Misschien dit commando cd /home/henk/Downloads/
dan  na:   Downloads $ shasum -a 256 -c KeePassXC-*-x86_64.AppImage.DIGEST
KeePassXC-*-x86_64.AppImage

« Laatst bewerkt op: 2020/05/02, 21:46:04 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: KeepassXC PPA
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/02, 21:32:03 »
Ah, excuses. Ik heb het te snel gelezen - ik dacht dat je de .deb gedownload had. In dat geval kun je inderdaad de signature van de .AppImage checken om na te gaan of deze voldoet aan de eisen.
Overigens, het kan zo zijn dat KeepassXC al in de repo's zit van 19.3. 19.3 is gebaseerd op 18.04.x (Bionic Beaver). Als ik zo de repo's eens bekijk is KeepassXC beschikbaar voor die versie van Ubuntu: https://packages.ubuntu.com/source/bionic/keepassxc
Echter weet ik niet zeker of die ook meegenomen is in de Mint repo's, dat zou je zelf even moeten nagaan.

Offline HWE64

  • Lid
Re: KeepassXC PPA
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/02, 21:48:19 »
Ah, excuses. Ik heb het te snel gelezen - ik dacht dat je de .deb gedownload had. In dat geval kun je inderdaad de signature van de .AppImage checken om na te gaan of deze voldoet aan de eisen.
Overigens, het kan zo zijn dat KeepassXC al in de repo's zit van 19.3. 19.3 is gebaseerd op 18.04.x (Bionic Beaver). Als ik zo de repo's eens bekijk is KeepassXC beschikbaar voor die versie van Ubuntu: https://packages.ubuntu.com/source/bionic/keepassxc
Echter weet ik niet zeker of die ook meegenomen is in de Mint repo's, dat zou je zelf even moeten nagaan.
Jawel alleen de snap/flatpack
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline wowo

  • Lid
Re: KeepassXC PPA
« Reactie #9 Gepost op: 2020/05/02, 23:13:16 »
De volgende ppa voor Keepassxc is gewoon betrouwbaar: https://launchpad.net/~phoerious/+archive/ubuntu/keepassxc.
De persoon die deze ppa onderhoudt heet Janek Bevendorff met als nickname: phoerious.
Phooerious zit in het officiële ontwikkelteam van Keepassxc: https://keepassxc.org/team/.
Wat je kiest, de keuze is reuze: https://keepassxc.org/download/#linux
Zelf heb ik de voorkeur voor de officiële ppa omdat Keepassxc dan op de "normale" manier geïnstalleerd  wordt en vervolgens automatisch bijgehouden wordt.
Mijn mening is dat er niets mis is aan een ppa gebruiken als die tenminste afkomstig is van ontwikkelaars van het desbetreffende programma.
Snaps zou voor mij een tweede keuze kunnen zijn.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline HWE64

  • Lid
Re: KeepassXC PPA
« Reactie #10 Gepost op: 2020/05/02, 23:19:50 »
@wowo, ik heb dat in het verleden ook gedaan maar ik wist niet of je deze ook voor Mint 19,3 kunt gebruiken. Verder wees me vanadium en nahjo over de gevaren van downloaden van PPA's.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline loti

  • Lid
Re: KeepassXC PPA
« Reactie #11 Gepost op: 2020/05/02, 23:31:57 »
Waarom een PPA?  KeepassXC  zit in Mint 19.3 gewoon in de repo en kan o.a. met synaptic  geïnstalleerd worden en werkt prima.

Offline HWE64

  • Lid
Re: KeepassXC PPA
« Reactie #12 Gepost op: 2020/05/02, 23:43:06 »
Waarom een PPA?  KeepassXC  zit in Mint 19.3 gewoon in de repo en kan o.a. met synaptic  geïnstalleerd worden en werkt prima.
@loti, ik heb hem uit de repo van Mint maar ik krijg de muis aanwijzer ook niet goed en nergens in te stellen omdat het een snap (flatpack) is.
Trouwens ik wil omdat TopGear mij die controle functie gegeven heeft kijken hoe je dit kunt controleren maar dat lukt mij nog niet. :'(
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline wowo

  • Lid
Re: KeepassXC PPA
« Reactie #13 Gepost op: 2020/05/03, 00:11:51 »
@wowo, ik heb dat in het verleden ook gedaan maar ik wist niet of je deze ook voor Mint 19,3 kunt gebruiken. Verder wees me vanadium en nahjo over de gevaren van downloaden van PPA's.
Oeps sorry:
Ik had niet in de gaten dat dit topic over Linux Mint ging.
Daar heb ik geen ervaring mee.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline loti

  • Lid
Re: KeepassXC PPA
« Reactie #14 Gepost op: 2020/05/03, 08:44:53 »
Installeer het met de terminal: "sudo apt install keepassxc"  dan is het geen snap of flatpak.

Re: KeepassXC PPA
« Reactie #15 Gepost op: 2020/05/03, 09:27:41 »
In Mint-19 zitten beide: de gewone en de flatpak.

Gebruik het command dat loti voorstelde.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline HWE64

  • Lid
Re: KeepassXC PPA
« Reactie #16 Gepost op: 2020/05/03, 09:36:02 »
Installeer het met de terminal: "sudo apt install keepassxc"  dan is het geen snap of flatpak.
@loti, bedankt. Zit wel de heel oude in. Kun je die upgraden?
In Mint-19 zitten beide: de gewone en de flatpak.

Gebruik het command dat loti voorstelde.

groeten van Michael
@emvedeesje, Thx
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline loti

  • Lid
Re: KeepassXC PPA
« Reactie #17 Gepost op: 2020/05/03, 09:50:52 »

@loti, bedankt. Zit wel de heel oude in. Kun je die upgraden?

Upgraden kan alleen door Mint uitgevoerd worden,  maar deze versie is prima, dus gewoon afwachten wanneer Mint een nieuwe versie uitbrengt.

Offline HWE64

  • Lid
Re: KeepassXC PPA
« Reactie #18 Gepost op: 2020/05/03, 10:04:24 »

@loti, bedankt. Zit wel de heel oude in. Kun je die upgraden?

Upgraden kan alleen door Mint uitgevoerd worden,  maar deze versie is prima, dus gewoon afwachten wanneer Mint een nieuwe versie uitbrengt.
Oke, Thx.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)