Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: booten via cd rom en via diskette gaat niet?  (gelezen 1347 keer)

Gast

  • Gast
booten via cd rom en via diskette gaat niet?
« Gepost op: 2006/06/15, 19:58:13 »
Ik heb het plan opgevat om xubuntu of beatrix linux te installeren op een bejaard pc'tje (p150, 64mb ram, 6,4 GB, CDROM, etc).
Probleem is dat m'n pc niet kan booten via cd rom (hoewel deze optie wel beschikbaar is in het bios en ik deze ook ingesteld heb, doet hij dit niet - verschillende cd rom's geprobeerd).
Geen probleem dacht ik dan - na wat opzoekwerk dmv het programma rawrite het bootprogje sbootmgr op een diskette gezet en uitgetest.  Kan wel op m'n nieuwe pc opstarten via deze diskette en heb daarin ook de keuze om te kiezen voor booten via cd rom.
Probeer dan op te starten via diskette op m'n oude pc en krijg de foutmelding "SBMK bad!".  Weet iemand wat dit wil zeggen?  Heeft iemand een idee hoe ik op een andere manier een van de distro's rechtstreeks van iso op harde schijf kan krijgen zonder dat ik via cd rom moet opstarten?
In hoopvolle verwachting ...

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
booten via cd rom en via diskette gaat niet?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/15, 20:02:26 »
Lijkt erop of je de iso op cd gekopieert hebt in plaats van gebrand als cd image.
Kan je de cd doorbladeren? En wat krijg je dan te zien?

Met zo'n pc wordt zelf ubuntu krap, deze heeft toch bijna 3.5 gig nodig om zich te installeren. Probeer ook eens Damn Small Linux of Puppy Linux, deze geven uw oude pc terug vleugels.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Gast

  • Gast
booten via cd rom en via diskette gaat niet?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/15, 20:17:26 »
Yep, gebrand als image via Nero.  Heb cd ook uitgetest op andere pc en werkt daar wel.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
booten via cd rom en via diskette gaat niet?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/15, 20:25:43 »
Je cd-speler werkt voor de rest wel perfect?
Het zou kunnen dat je systeem ook wat te zwak is voor Xubuntu maar dan nog moet je kunnen booten van cd.
Probeer eens Damn Small Linux of Puppy Linux, als deze 't wel doen via de cd weet je dat de systeemvereisten van Xubuntu te hoog liggen voor je pc
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Gast

  • Gast
booten via cd rom en via diskette gaat niet?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/15, 20:34:48 »
Probleem ligt hem niet bij CD speler en / of distributie.  Probleem is dat ik niet kan booten via cd rom.  Vraag is of ik iso die op cd gebrand is, niet kan installeren op hard disk zonder te booten (cfr. install opdracht in dos etc.) via linux maar vb. via dos of windows.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
booten via cd rom en via diskette gaat niet?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/15, 20:43:14 »
Dit lijkt me dan een bios probleem. Kijk eens of er van uw merk moederborden geen forum bestaat en kijk daar eens rond of er meer zijn met dat probleem.
Een bios update zou ook kunnen helpen.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

budster

  • Gast
booten via cd rom en via diskette gaat niet?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/15, 23:54:33 »
heb je de boot volgorde in de bios wel goed staan?

Gast

  • Gast
booten via cd rom en via diskette gaat niet?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/06/16, 19:14:41 »
Weet ik niet meer.  Eens checken en dan met bootdiskette opstarten.
Booten via cd rom gaat niet zelfs als dit aangeduid staat in bootmenu.

budster

  • Gast
booten via cd rom en via diskette gaat niet?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/06/16, 19:18:34 »
Het is een volgorde, je moet zorgen dat er geen HD voor de floppy of CD staat anders gaat ie van de HD booten (ik neem aan dat daar een OS op staat) Kijk hij wel voor het booten op floppy en cd? zie je ledjes knipperen en hoor je iets?