Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Batterij laag melding  (gelezen 714 keer)

Batterij laag melding
« Gepost op: 2015/05/15, 21:12:44 »
Hoi!

Ik ben toch maar overgestapt op Ubuntu. ;)

Ik heb versie 14 draaiende op mijn laptop. Dit is een wat oudere laptop en de accu is niet geweldig meer. Hij gaat vrij snel leeg, ongeveer in een dik uur. Als de batterij bijna leeg is, krijg ik steeds de melding dat hij bijna leeg is. Dit is best vervelend want zoals ik al zei, hij nogal snel leeg..

Weet iemand hoe ik dit kan uitzetten? Ik heb al gezocht in gconf-editor maar tevergeefs. Je maakt me hier heel blij mee! Ik moet er wel bij zeggen dat ik Linux leek ben...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Batterij laag melding
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/15, 21:33:26 »
Dat lijkt mij struisvogelpolitiek: zorgen dat je het probleem dat eraan komt niet ziet komen.

Met dconf-editor kan je eventueel het moment vanaf wanneer de batterij "laag" wordt beschouwd, verlaten, zodat de verwittiging later komt:
- Installeer dconf-editor voor zover je dit nog niet hebt gedaan
- Open het met het ingeven van  "dconf-editor" in de terminal
- Ga naar org, dan gnome, settings-daemon, plugins, power

Dan hangt het er van af of je "time-policy" gebruikt of niet. Normaal is dat wel het geval, en dan staat "use-time-for-policy" aan.
- Verlaag, als use-time-for-policy aan staat, time-low
- Verlaag anders "percentage-low"

Re: Batterij laag melding
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/15, 21:41:01 »
Hoi!

Ik ben toch maar overgestapt op Ubuntu. ;)

Ik heb versie 14 draaiende op mijn laptop. Dit is een wat oudere laptop en de accu is niet geweldig meer. Hij gaat vrij snel leeg, ongeveer in een dik uur. Als de batterij bijna leeg is, krijg ik steeds de melding dat hij bijna leeg is. Dit is best vervelend want zoals ik al zei, hij nogal snel leeg..

Weet iemand hoe ik dit kan uitzetten? Ik heb al gezocht in gconf-editor maar tevergeefs. Je maakt me hier heel blij mee! Ik moet er wel bij zeggen dat ik Linux leek ben...

Ik weet niet of het dit is wat je bedoeld .... , maar in systeeminstellingen - energiebeheer zijn wat mogelijkheden mbt een lage batterij (waaronder ineens afsluiten b.v. ) .
Je laptop steeds aan de lader houden zou ook een oplossing zijn -- je batterij heeft dan weinig functie (sterker je kan deze dan zelfs gewoon verwijderen).

In het andere geval (-len) is de tip van Vanadium hierboven volgens mij de enige goede (makkelijke) oplossing. Of je zou thuis moeten zijn met het schrijven van scripts .... (Askubuntu geeft ergens hierover een 'wazige' uitleg)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Batterij laag melding
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/15, 21:44:09 »
Bedankt voor de snelle antwoorden! Via energiebeheer heb ik het al geprobeerd, dit is echter niet wat ik bedoel.

Via de gconf-editor lukt het ook niet. Ik kan de mappenstructuur die mij wordt aangewezen namelijk niet vinden. Ik zie namelijk drie mappen:  Apps, desktop en schemas.

Ik heb het dus nog niet kunnen oplossen, en als dit een beginnersfout is, sorry!

Edit: leesfout... ik zag dat vanadium dconf bedoelde, niet gconf. Zal het proberen :)

Re: Batterij laag melding
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/15, 21:48:46 »
Opgelost! Ontzettend bedankt.

Re: Batterij laag melding
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/15, 21:56:40 »
Voor andere nieuwelingen:
open een terminal (ctrl+alt+t) en typ (of kopieer en plak)
sudo apt-get install dconf-editorje wachtwoord ingeven

als het proces klaar is
typ terug in de terminal gewoon dconf-editor
en volg dan de stappen van Vanadium
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort