Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Ubuntu 8.10 met RAID0 partities  (gelezen 2600 keer)

KEB001

  • Gast
Installatie Ubuntu 8.10 met RAID0 partities
« Gepost op: 2008/11/13, 15:06:34 »
Hallo,

Ik heb nog weinig ervaring met het installeren van Ubuntu. Nu heb ik een computer waar iemand voor mij Ubuntu 8.04 had geinstalleerd met 2 harde schijven met partities in RAID0 (zodat beide schijven gebruikt worden voor snelheid). Ik heb iets stoms gedaan en hop ubuntu liep helemaal vast... Nu probeerde ik Ubuntu 8.10 erop te installeren... Hier kreeg ik echter bij het partitioneren geen RAID opties? Ik zag beide schijven aangegeven met de bestaande partities, alleen niet in hun RAID formatie.
Nou dacht ik ik geef niet op en heb de server versie van ubuntu 8.10 geinstalleerd... Hier kreeg ik wel de RAID opties en werden mijn RAID0 instellingen zo weer herkend (moest alleen de goede aanhechtpunten benoemen...). Nu loop ik vast op het inlogscherm en besef me dat de server versie misschien niet met eenzelfde desktop werkt?
Hoe kan ik de desktopversie van Ubuntu 8.10 installeren met mijn RAID0? Help!

Groetjes,
Karine

Offline Bennyboy

  • Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
Re: Installatie Ubuntu 8.10 met RAID0 partities
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/13, 15:47:18 »
Je zult dan de alternate cd van Ubuntu 8.10 moeten hebben, met de live cd lukt dat niet.
Tijdens setup krijg je dan de schijfindeler waarbij je software raid kan aankiezen.
Vervolgens kies je dan de optie "gehele schijfruimte gebruiken", daarna alle opties saven en klaar ben je.
In Ubuntu 8.10 is het gelukkig met een paar klikken in te stellen dat je raid0 wilt gebruiken.
Succes!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Installatie Ubuntu 8.10 met RAID0 partities
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/13, 16:41:45 »
Waarschijnlijk heb je een software Raid, dus niet met een aparte insteekkaart in je computer.
Je zal dan de alternate cd moeten gebruiken en de partities aangeven als raid volume. Daarna kan je de Raid instellen (Raid 0 is onbetrouwbaar, Raid 1 kost veel schijfruimte maar is veel betrouwbaarder).
Heb je de Raid ingesteld, dan kan je die laten formatteren en toewijzen aan /
Hierna kan je gewoon verder met installeren.

Offline Bennyboy

  • Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
Re: Installatie Ubuntu 8.10 met RAID0 partities
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/13, 17:18:05 »
(Raid 0 is onbetrouwbaar, Raid 1 kost veel schijfruimte maar is veel betrouwbaarder).

Raid0 is helemaal niet onbetrouwbaar.......dat is de grootste flauwekul die telkens op elk forum weer de kop opsteekt!
Een raid0 is net zo betrouwbaar als 1 harde schijf in een computer.....
Dan zou je dus altijd een computer moeten kopen met minimaal 2 schijven want stel je voor dat je harde schijf crasht.
Daar komt het dan op neer!
Ik draai al jaren Raid0 zonder een enkel probleem, voor een gewone produktie computer is dat prima.
Ga je over servers praten is het een heel ander verhaal, dan moet je backuppen......
Raid0 is een hele stabiele, snelle en betrouwbare systeem configuratie......niets mis mee!

Re: Installatie Ubuntu 8.10 met RAID0 partities
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/13, 19:12:30 »
Raid0 is helemaal niet onbetrouwbaar.......dat is de grootste flauwekul die telkens op elk forum weer de kop opsteekt!
Een raid0 is net zo betrouwbaar als 1 harde schijf in een computer.....
Voor zover ik weet ben je alles kwijt als één van de schijven het opgeeft. Dat zou raid0 dus iets onbetrouwbaarder maken in vergelijking met één schijf.
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

KEB001

  • Gast
Re: Installatie Ubuntu 8.10 met RAID0 partities
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/13, 21:31:40 »
Bedankt!
Ik ga het snel uitproberen met de alternate CD, nouja zo snel als mijn internetverbinding dat toestaat :)

Groetjes,
Karine

Offline Bennyboy

  • Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
Re: Installatie Ubuntu 8.10 met RAID0 partities
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/14, 00:43:48 »
Voor zover ik weet ben je alles kwijt als één van de schijven het opgeeft. Dat zou raid0 dus iets onbetrouwbaarder maken in vergelijking met één schijf.

Dus jij wil beweren dat als jouw ene schijf het opgeeft dat je dan niet alles kwijt bent?
Sjonge......das knap!  =D

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Installatie Ubuntu 8.10 met RAID0 partities
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/14, 01:16:28 »
Bennyboy, wil je nou zeggen dat de kans dat 1 van 2 schijven kapot gaat net zo groot is als de kans dat 1 van 1 schijf kapot gaat? Dat lijkt me vrij sterk.

Stel dat de kans dat een schijf kapot gaat p is. Dan is dus de kans dat 1 van de 2 schijven kapot gaat p+p.
Dat is dus 2x zoveel. Die kans neemt evenredig toe met het aantal schijven in je Raid set.
Vergelijk het met het kopen van een lot in de loterij. Dan maak je met 2 loten meer kans dan met 1 lot.

En het is gewoon waar dat als er 1 schijf beschadigd is je hele Raid 0 onbruikbaar wordt. Met wat geluk kan je misschien enkele dingen terughalen, maar dat zal ingewikkeld zijn en waarschijnlijk geldt dat alleen voor zeer kleine bestanden.

Dat het voor jou al jaren werkt wil nog niet zeggen dat het bij mij of iemand anders ook gaat werken.
En backuppen moet altijd, je kan op veel verschillende manieren je data kwijtraken (stomme fout van jezelf, kapotte schijf, stroomstoring tijdens een fsck, verzin maar wat leuks...). Het enige wat je niet hoeft te backuppen is waardeloze data (waarom staat dat dan nog op je schijf?) of data die je snel en makkelijk opnieuw kan maken.

Offline Bennyboy

  • Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
Re: Installatie Ubuntu 8.10 met RAID0 partities
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/14, 01:29:48 »
Stel dat de kans dat een schijf kapot gaat p is. Dan is dus de kans dat 1 van de 2 schijven kapot gaat p+p.
Dat is dus 2x zoveel. Die kans neemt evenredig toe met het aantal schijven in je Raid set.
Vergelijk het met het kopen van een lot in de loterij. Dan maak je met 2 loten meer kans dan met 1 lot.

Sorry joh.....maar wat je nu schrijft is helemaal complete onzin......
Hoe kun je het kopen van een schijf nu vergelijken met het kopen van een lot in de loterij?
We kunnen daar ook de volgende stelling op los laten: Stel dat de kans dat een schijf niet kapot gaat P is. dan is de kans dat je data met 2 schijven save is P+P. Dat is dus ook 2x zoveel! Het is maar hoe je het stelt, de stelling dat een Raid0 onveilig zo zijn is dus complete onzin en ik durf zelfs te stellen dat het bangmakerij is, het slaat helemaal nergens op! Dat harde schijven crashen is sowieso al een zeldzaamheid, dus ik snap niet waar je die onzin vandaan haalt of waar je dat op baseerd!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Installatie Ubuntu 8.10 met RAID0 partities
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/14, 01:43:40 »
Mijn bronnen?
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/706460#level0
http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_Array_of_Independent_Disks#RAID-0
http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

We kunnen daar ook de volgende stelling op los laten: Stel dat de kans dat een schijf niet kapot gaat P is. dan is de kans dat je data met 2 schijven save is P+P. Dat is dus ook 2x zoveel!
Dat klopt niet. Dit moet het wel zijn:
Stel dat de kans dat een schijf niet kapot gaat P is. dan is de kans dat je data met 2 schijven safe is PxP.
Beide schijven moeten namelijk intact blijven. Zodra er ook maar 1 fout is, dan raak je alles kwijt.

Stel dat die kans p om niet kapot te gaan 0,8 is. Dan is p x p dus 0.64. Met meerdere schijven of lagere kansen gaat het hard achteruit hoor.

Offline Bennyboy

  • Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
Re: Installatie Ubuntu 8.10 met RAID0 partities
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/14, 01:52:52 »
Mijn bronnen?
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/706460#level0
http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_Array_of_Independent_Disks#RAID-0
http://en.wikipedia.org/wiki/RAID
Dat klopt niet. Dit moet het wel zijn:
Stel dat de kans dat een schijf niet kapot gaat P is. dan is de kans dat je data met 2 schijven safe is PxP.
Beide schijven moeten namelijk intact blijven. Zodra er ook maar 1 fout is, dan raak je alles kwijt.

Stel dat die kans p om niet kapot te gaan 0,8 is. Dan is p x p dus 0.64. Met meerdere schijven of lagere kansen gaat het hard achteruit hoor.

hehehe....dat klopt ja....met een grotere hoeveelheid neemt de kans altijd toe.....je hebt gelijk!
Maar in de praktijk komt het nauwelijks voor dat een schijf crasht, kijk....een kansberekening kun je er altijd op los laten maar hoe gaat dat nu in de praktijk....
In de praktijk kun je voor een productie pc of desktop heel goed een raid0 configuratie draaien, belangrijke bestanden backuppen? OK, mee eens, kan op een externe HD of USB stick.....maar dat moet je sowieso!
Ik heb heel wat pc's gezien, geinstalleerd etc....maar in de praktijk weinig meegemaakt dat een harde schijf crasht, dat zijn vaak uitzonderingen.
Voor servers gaat jouw verhaal wel op, daar staat stabiliteit en veiligheid voorop en kun je beter raid1 draaien.
Daar moeten bestanden in elke omstandigheid bewaard blijven, vind ik toch echt wel een verschil met een desktop pc!
Sorry voor het off-topic gaan....!