Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beetje hulp gevraagd met de nieuwe Ubuntu 11.10  (gelezen 2149 keer)

Beetje hulp gevraagd met de nieuwe Ubuntu 11.10
« Gepost op: 2011/12/05, 18:09:54 »
Hallo,

ik heb daarnet Ubuntu 11.10 geïnstalleerd. Het kan stom klinken maar ik vind er mijn weg niet meer in. Ik zie als ik op mijn bureaublad ben dat er een aantal logo 's staan links op het bureaublad onder elkaar, zoals van de persoonlijke map, firefox, Libreoffice enzo. Vroeger in de vorige Ubuntu versies stond bovenaan mijn bureaublad 3 woorden, ik moet al goed nadenken: systeem, instellingen en nog iets. Daar kon ik alles gemakkelijk vinden. Ik kon toen ook bovenaan in de werkbalk logo 's toevoegen van de programma 's die ik wil gebruiken.
Dat is nu allemaal veranderd en is heel frustrerend voor mij.
Weet iemand of je dat terug kan veranderen naar de vroegere weergave van Ubuntu?

Verder krijg ik mijn evolution mail niet ingesteld, ik haal normaal mijn mail van telenet binnen in evolution omdat dat veel uitgebreider is dan de telenet webmail. Ik weet niet meer welke instellingen ik moet aanduiden voor inkomende en uitgaande mail, welke server.

Hoe kan ik mijn bladwijzers en mails van evolution terug krijgen? Ik heb een kopie gemaakt van heel mijn home op mijn externe harde schijf van toen het nog helemaal goed was. Kan ik dat niet op een of andere manier terugzetten?

Alvast vriendelijk bedankt voor een antwoord.

Vriendelijke groeten,

Els

Offline Wout55

  • Lid
Re: Beetje hulp gevraagd met de nieuwe Ubuntu 11.10
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/05, 18:24:33 »
Je hebt kennelijk een stukje van de discussie gemist.  ^-^ Lees dit maar eens: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/ubuntu-11-10-gnome-of-unity-of-iets-anders-jakkie/
Je hebt nu Unity en je kunt nu verschillende dingen gaan doen:
teruggaan naar een vorige versie van Ubuntu
overstappen op Xubuntu 11.10
overstappen op gnome-shell
iets anders,
eventueel kan je ook de keuze maken die ik gemaakt heb, met Unity leren werken.
Evolution is niet meer de standaard mailclient van Ubuntu maar het is wel weer werkend te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/05, 18:26:09 door Wout55 »

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Beetje hulp gevraagd met de nieuwe Ubuntu 11.10
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/05, 18:30:43 »
Dat is nu allemaal veranderd en is heel frustrerend voor mij.
Het kan inderdaad frustrerend zijn om een nieuwe werkwijze aan te moeten leren, maar ik denk dat je, als je het een tijdje probeert, de nieuwe Ubuntu wel zal gaan waarderen. In veel opzichten is het wel een verbetering, maar het is zeker even wennen.

Het oude menu is in de nieuwe Ubuntu niet meer nodig, omdat je de veelgebruikte programma's aan de zijbalk vastmaakt, waarna je ze in één muisklik opent. Andere programma's vind je door de Dash te openen (de bovenste optie op de zijbalk, of door de windowstoets op je toetsenbord in te drukken) en een paar letters uit de naam van het programma in te typen. Je typt bijvoorbeeld "ter" in en de eerste optie die verschijnt is de Terminal, die je dan kan starten door erop te klikken, of op enter te drukken.

Weet iemand of je dat terug kan veranderen naar de vroegere weergave van Ubuntu?
Niet (eenvoudig) exact naar de vroegere weergave. Zoals ik hierboven al zei zou ik je aanraden het eerst even te proberen, om te zien of je eraan went. Als je er echt niet aan kan wennen, kan je via het Softwarecentrum de Gnome Fallback Session installeren. Daarmee krijg je een werkomgeving die meer lijkt op de oude.

Verder krijg ik mijn evolution mail niet ingesteld, ik haal normaal mijn mail van telenet binnen in evolution omdat dat veel uitgebreider is dan de telenet webmail. Ik weet niet meer welke instellingen ik moet aanduiden voor inkomende en uitgaande mail, welke server.
Als standaardmailapplicatie staat tegenwoordig Thunderbird geïnstalleerd in plaats van Evolution. Als je toch liever Evolution gebruikt kan je dit installeren via het Softwarecentrum (misschien heb je dat al gedaan). Hoe je Evolution precies moet instellen weet ik niet omdat ik Evolution nooit gebruik, maar er is hier vast wel iemand die je daar mee kan helpen.

Hoe kan ik mijn bladwijzers en mails van evolution terug krijgen? Ik heb een kopie gemaakt van heel mijn home op mijn externe harde schijf van toen het nog helemaal goed was. Kan ik dat niet op een of andere manier terugzetten?
Bedoel je de bladwijzers van Firefox? Die krijg je terug door de verborgen map .mozilla/firefox (in je home) terug te plaatsen. Waar Evolution precies zijn mails bewaard weet ik niet, daar zal een ander je mee moeten helpen.

Edit:

Je hebt nu Unity en je kunt nu verschillende dingen gaan doen:
teruggaan naar een vorige versie van Ubuntu
overstappen op Xubuntu 11.10
overstappen op gnome-shell
iets anders,
eventueel kan je ook de keuze maken die ik gemaakt heb, met Unity leren werken.
Je geeft het werken met Unity nu wel erg negatief weer, als laatste optie die je eventueel zou kunnen overwegen. ;)
In mijn ogen is Ubuntu 11.10 met Unity veel beter dan de andere opties die je noemt, maar de discussie daarover hoeft misschien niet ook hier weer gevoerd te worden.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/05, 18:34:59 door ThomasN »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Beetje hulp gevraagd met de nieuwe Ubuntu 11.10
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/05, 18:36:59 »
Wout gaf een goede tip, in software centrum staat gnome-Shell, installeren, daarna kan je inloggen met gnome- classic. Zeker weten dat je blij zal zijn. En nog een voordeel, je kan ook eventueel inloggen met Unity en langzamerhand de trucjes van Unity leren. Grote kans dat je later Unity toch zal waarderen.
Met je e-mail vraag kan ik je niet helpen, ik gebruik al jaren geen prog, alleen nog webmail.

Re: Beetje hulp gevraagd met de nieuwe Ubuntu 11.10
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/05, 19:44:23 »
Ik heb de gnome shell geïnstalleerd, dat is al een pak beter en vertrouwder. Bedankt daarvoor.

Ik ben nog aan het knoeien om mijn mails terug te zetten. Programma 's als evolution vind ik een pak beter omdat er veel meer mogelijkheden zijn dan in de telenet webmail en ik vind het veel overzichtelijker.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Beetje hulp gevraagd met de nieuwe Ubuntu 11.10
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/05, 19:59:08 »
Ik ben nog aan het knoeien om mijn mails terug te zetten. Programma 's als evolution vind ik een pak beter omdat er veel meer mogelijkheden zijn dan in de telenet webmail en ik vind het veel overzichtelijker.
Tegenwoordig is Thunderbird standaard geïnstallerd, dat heeft ook erg veel mogelijkheden en bevalt mij erg goed als mailprogramma.

Re: Beetje hulp gevraagd met de nieuwe Ubuntu 11.10
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/05, 20:09:40 »
Ik heb ooit thunderbird gebruikt, dat is zeker ook goed. Alleen zou ik graag mijn mails die in evolution staan en de e-mailadressen daarin enzo willen houden. Ik weet niet of ik die naar thunderbird kan zetten. Ik zit altijd te knoeien met de instellingen om de mail aan de praat te krijgen.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Beetje hulp gevraagd met de nieuwe Ubuntu 11.10
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/05, 20:11:48 »
Citaat
Ik ben nog aan het knoeien om mijn mails terug te zetten.
Tegenwoordig is webmail ( van je provider,MSN, Gmail,  Yahoo, Excite) heel goed. Je geknoei (herkenbaar) is dan voorgoed verleden tijd. Het is maar een tip  ^-^

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Beetje hulp gevraagd met de nieuwe Ubuntu 11.10
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/05, 20:13:56 »
Ik heb ooit thunderbird gebruikt, dat is zeker ook goed. Alleen zou ik graag mijn mails die in evolution staan en de e-mailadressen daarin enzo willen houden. Ik weet niet of ik die naar thunderbird kan zetten.

Dat kan volgens mij wel, maar dan moeten we even wachten tot er hier iemand komt die Evolution beter kent en wat tips kan geven.

Offline johande

  • Lid
Re: Beetje hulp gevraagd met de nieuwe Ubuntu 11.10
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/06, 07:48:28 »
Ik heb ooit thunderbird gebruikt, dat is zeker ook goed. Alleen zou ik graag mijn mails die in evolution staan en de e-mailadressen daarin enzo willen houden. Ik weet niet of ik die naar thunderbird kan zetten. Ik zit altijd te knoeien met de instellingen om de mail aan de praat te krijgen.
Els, als je gewoon evolution installeerd via het softwarecentrum... (standaard niet geinstalleerd onder 11.10)
Eens Evolution opgestart, kan je je evolution-backup-archief terugzetten - file - backuparchief terugzetten. (let wel op, je kan een backup vanuit 11.10 niet meer gebruiken in 10.04 - weet ik uit ervaing)
« Laatst bewerkt op: 2011/12/06, 07:51:30 door johande »

Re: Beetje hulp gevraagd met de nieuwe Ubuntu 11.10
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/06, 09:37:20 »
Citaat
Verder krijg ik mijn evolution mail niet ingesteld, ik haal normaal mijn mail van telenet binnen in evolution omdat dat veel uitgebreider is dan de telenet webmail. Ik weet niet meer welke instellingen ik moet aanduiden voor inkomende en uitgaande mail, welke server.

Voor telenet in Evolution is dat:

Om mail te ontvangen vul je bij server in: in.telenet.be
en om mail te versturen: uit.telenet.be  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Wout55

  • Lid
Re: Beetje hulp gevraagd met de nieuwe Ubuntu 11.10
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/06, 11:08:02 »
Webmail is prima als je maar een enkel mailadres en mailprovider hebt. Als je er meerdere hebt dan is een mailclient zoals Thunderbird of Evolution te prefereren.
@ThomasN Gelet op de vraagstelling dacht ik dat Unity in dit geval op de laatste plaats komt. Ikzelf gebruik nu Unity en op andere pc´s Xubuntu en Gnome shell.
Ik denk dat Unity toch wel de toekomst heeft. Dat zie je ook met Windows 8 bijvoorbeeld dat echter veel rommeliger oogt dan Unity.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Beetje hulp gevraagd met de nieuwe Ubuntu 11.10
« Reactie #12 Gepost op: 2011/12/06, 11:17:40 »
Citaat
Webmail is prima als je maar een enkel mailadres en mailprovider hebt. Als je er meerdere hebt dan is een mailclient zoals Thunderbird of Evolution te prefereren.
Niet juist, ik heb meerdere mailadressen (gmail,msn, enz) die allemaal automatisch doorgestuurd worden naar 1 webmail. Ik zie het voordeel niet van Thunderbird.

Offline Wout55

  • Lid
Re: Beetje hulp gevraagd met de nieuwe Ubuntu 11.10
« Reactie #13 Gepost op: 2011/12/06, 11:20:56 »
Citaat
Webmail is prima als je maar een enkel mailadres en mailprovider hebt. Als je er meerdere hebt dan is een mailclient zoals Thunderbird of Evolution te prefereren.
Niet juist, ik heb meerdere mailadressen (gmail,msn, enz) die allemaal automatisch doorgestuurd worden naar 1 webmail. Ik zie het voordeel niet van Thunderbird.
RikRik, hoe houd je dan de rommel uit elkaar? Ik heb op dit moment 5 mailadressen in mijn Thunderbird en ik wil werk en prive strikt gescheiden houden. Bovendien genereert dat doorsturen weer extra mailverkeer.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Beetje hulp gevraagd met de nieuwe Ubuntu 11.10
« Reactie #14 Gepost op: 2011/12/06, 11:40:28 »
Citaat
Webmail is prima als je maar een enkel mailadres en mailprovider hebt. Als je er meerdere hebt dan is een mailclient zoals Thunderbird of Evolution te prefereren.
Niet juist, ik heb meerdere mailadressen (gmail,msn, enz) die allemaal automatisch doorgestuurd worden naar 1 webmail. Ik zie het voordeel niet van Thunderbird.
RikRik, hoe houd je dan de rommel uit elkaar? Ik heb op dit moment 5 mailadressen in mijn Thunderbird en ik wil werk en prive strikt gescheiden houden. Bovendien genereert dat doorsturen weer extra mailverkeer.
Werk en privé komt bij mij inderdaad allemaal in Postvak-in, maar ik heb diverse mapjes waar de post gesorteerd bewaard wordt.  Maar je hebt gelijk, en jouw geval is Thunderbird te aan te bevelen. Persoonlijk vind ik webmail ideaal,ik ben nooit meer mail kwijt geraakt door een crash of wat dan ook.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Beetje hulp gevraagd met de nieuwe Ubuntu 11.10
« Reactie #15 Gepost op: 2011/12/06, 11:49:30 »
Als tussen oplossing kan je de mail ook via het imap protocol binnenhalen. Dan blijft het op de server en heb je een lokale kopie.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Beetje hulp gevraagd met de nieuwe Ubuntu 11.10
« Reactie #16 Gepost op: 2011/12/06, 12:00:32 »
Als tussen oplossing kan je de mail ook via het imap protocol binnenhalen. Dan blijft het op de server en heb je een lokale kopie.
Klopt, alleen ik kreeg regelmatig een melding dat m'n postvak vol was gelopen..achteraf honderden mailtjes verwijderen was dan de oplossing :|

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Beetje hulp gevraagd met de nieuwe Ubuntu 11.10
« Reactie #17 Gepost op: 2011/12/06, 13:30:26 »
Ah, dat is mij bij Gmail nog nooit gelukt  XD

Maar tegenwoordig doe ik ook alles via webmail eigenlijk, alleen laatst bij mijn vader na een HD crash het mailprogramma weer geinstalleerd. Ook dan is imap erg handig want een backup had hij natuurlijk weer niet... :-X

Re: Beetje hulp gevraagd met de nieuwe Ubuntu 11.10
« Reactie #18 Gepost op: 2011/12/06, 20:04:39 »
Citaat
Verder krijg ik mijn evolution mail niet ingesteld, ik haal normaal mijn mail van telenet binnen in evolution omdat dat veel uitgebreider is dan de telenet webmail. Ik weet niet meer welke instellingen ik moet aanduiden voor inkomende en uitgaande mail, welke server.

Voor telenet in Evolution is dat:

Om mail te ontvangen vul je bij server in: in.telenet.be
en om mail te versturen: uit.telenet.be  ;)

bedankt, die instelling ken ik al, alleen krijg ik het volgende:
Fout bij opzetten van beveiligde verbinding met POP-server in.telenet.be: STLS niet ondersteund door de server

Je hebt als je je account wil bewerken, bij Bewerken- voorkeuren- e-mail ontvangen, staan: beveiliging: beveiligde verbinding (SSL) gebruiken. Dan heb je een paar keuzemogelijkheden. Wat moet ik daar aanduiden? Hetzelfde zie je bij de instellingen voor e-mail versturen.

Ik heb 1 telenet e-mailadres en al jaren komen die mails netjes binnen in evolution. Ik laat ze speciaal daar in komen omdat de webmail van telenet mij niet zo aanstaat, veel te weinig uitgebreid vergeleken met evolution.
Alleen kan ik het back-up bestand nu blijkbaar niet terug zetten. Ik heb daarstraks nog op mijn computer heel de map .evolution gekopieerd en op mijn externe harde schijf gezet. Als ik die van de externe schijf kopieer en plak in mijn persoonlijke map, komen er ook foutmeldingen. Ik snap er helemaal niks van, vroeger ging dat vanzelf.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Beetje hulp gevraagd met de nieuwe Ubuntu 11.10
« Reactie #19 Gepost op: 2011/12/07, 18:14:02 »
Informeer voor de vereiste instellngen van je email even bij telenet zelf. Dikwijls vind je op de website van een provider instructies voor Microsoft Outlook, soms ook voor Thunderbird, en dan kan je uit die instructies ook de isntellingen afleiden.

Wat betreft het terughalen van oude bestanden en instellingen: het zekerste ware geweest in je oude installatie de ingebouwde backupfunctie te gebruiken, om dan in je nieuwe versie de "herstel" functie te gebruiken. De manier waarop evolution zijn info opslaat, kan soms nogal eens wijzigen tussen versies. Een handmatig teruggekopieerd profiel werkt dan absoluut niet meer, terwijl de "herstelfunctie" met de wijzigingen rekening houdt en de oude informatie naar het nieuwe formaat kopieert.

Niet alles is echter verloren: je email zelf bevindt zich ergens onder je .evolution directory in databestanden, per "folder" in evolution één databestand. Dat zijn bestanden zonder extensie in het zogenaamde mbox formaat. Als je die bestanden vanuit je oude profiel op de juiste plaats in je nieuwe profiel kan zetten (eventueel de eigenaar goed instellen!), dan krijg je die in evolution te zien. Al je instellingen, en eventuele subfolders, enz. moet je echter opnieuw instellen.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Beetje hulp gevraagd met de nieuwe Ubuntu 11.10
« Reactie #20 Gepost op: 2011/12/07, 18:36:35 »
Verder krijg ik mijn evolution mail niet ingesteld, ik haal normaal mijn mail van telenet binnen in evolution omdat dat veel uitgebreider is dan de telenet webmail. Ik weet niet meer welke instellingen ik moet aanduiden voor inkomende en uitgaande mail, welke server.
Als je een account aanmaakt in Thunderbird, dan zoekt TB automatisch de ontbrekende gegevens (server-namen, etc.) op ahv het opgegeven mail-adres. Het werkt best goed, dus probeer het eens zou ik zeggen.