Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe gesproken tekst in video omzetten naar ondertiteling  (gelezen 3436 keer)

hoe gesproken tekst in video omzetten naar ondertiteling
« Gepost op: 2018/11/20, 18:37:21 »
Hallo Forum,

Is er software binnen "Programmabeheer" om gesproken tekst uit je video om te zetten naar zichtbare tekst als ondertiteling.

groet

SPW

Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Re: hoe gesproken tekst in video omzetten naar ondertiteling
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/20, 21:16:18 »
Gaat het om bestaande of nieuwe film/tekst?
Bij bestaande tekst kun je terug vallen op bestaande ondertitelingsbestanden.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: hoe gesproken tekst in video omzetten naar ondertiteling
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/20, 22:25:48 »
>Partyrabbit,

Het gaat om bestaande tekst in het filmpje.

<SPW
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline vanadium

  • Lid
Re: hoe gesproken tekst in video omzetten naar ondertiteling
« Reactie #3 Gepost op: 2018/11/21, 10:11:25 »
Ik denk niet dat er een kant en klaar programma bestaat. met kant en klaar bedoel ik: een programma dat naar de text luistert, spraakherkenning doorvoert en die text automatisch in een ondertitelbestand met correcte timing invoert.

Zelfs voor spraakherkenning zou ik niet onmiddellijk een programma onder linux kennen, maar die zijn er blijkbaar wel.

Gesproken text omzetten naar geschreven text zou je eventueel met de smartphone kunnen doen. Het succes zal sterk afhangen van het soort taal. Het bekomen geschreven bestand zal nog behoorlijk wat bewerking vereisen. Tenslotte moet dan ook de synchronisatie in een ondertitelbestand nog een handmatig gebeuren in een ondertitelingsprogramma.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: hoe gesproken tekst in video omzetten naar ondertiteling
« Reactie #4 Gepost op: 2018/11/21, 12:03:52 »
Gaat het je om een vertaling, Spidey? Of is er een andere reden?

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: hoe gesproken tekst in video omzetten naar ondertiteling
« Reactie #5 Gepost op: 2018/11/21, 12:33:10 »
>Partyrabbit,

Het gaat om bestaande tekst in het filmpje.

<SPW

Maar is het een bestaand filmpje?
Als het ooit ergens ondertitelt uitgezonden is bestaat er hoogstwaarschijnlijk een kant-en-klaar ondertitelings-bestand.

Voorbeeld. Als je een engels gesproken bekende film hebt zonder ondertiteling, kun je de al bestaande ondertiteling daar simpel met een bestand invoegen (en aanpassen naar wens).
Als het een filmpje is van bijvoorbeeld iemands eigen presentatie welke nooit ondertitelt is geweest kan dat niet.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: hoe gesproken tekst in video omzetten naar ondertiteling
« Reactie #6 Gepost op: 2018/11/22, 00:01:05 »
Het is een omgezette video file (ntsc) naar mp4. Omdat de tekst niet goed te verstaan is, wil ik dit eruit filteren en als tekst in de video te tonen.
De film staat op youtube en behandelt een andere hobby van mij.

Ik blijf wel speuren naar een mogelijke oplossing.

SPW
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline peer

  • Lid
Re: hoe gesproken tekst in video omzetten naar ondertiteling
« Reactie #7 Gepost op: 2018/11/22, 08:08:28 »
Lijkt mij een lastig proces.
1. probeer een zo goed mogelijke startsituatie te vinden. Wellicht is er een betere versie van het bestand te vinden.

2. je wilt de gesproken tekst eruit filteren. Kun je niet eerst proberen om het geluid te optimaliseren? Wellicht wordt de tekst daar al voldoende verstaanbaar door.  (ik ben geen audioexppert dus kan je hier niet bij helpen)

3. als het al lukt om de gesproken tekst eruit te filteren dan wordt het nog een hele tour om de gesproken tekst om te zetten naar printbare tekst. Text to speech lukt aardig goed maar andersom is natuurlijk wel heel erg moeilijk. Dit lijkt mij een onbegaanbare weg.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: hoe gesproken tekst in video omzetten naar ondertiteling
« Reactie #8 Gepost op: 2018/11/22, 08:17:27 »
Spraak naar tekst bij slecht geluid gaat hem niet worden. Exporteer het geluid naar Audacity en laat de ruisfilters, etc,  er op los om het beter te krijgen. En spreek daarna de slechte stukken teksten gewoon opnieuw in wellicht?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: hoe gesproken tekst in video omzetten naar ondertiteling
« Reactie #9 Gepost op: 2018/11/22, 10:35:38 »
Youtube heeft een ondertitel funktie. Rechtsonder knopje.
Niet voor alle videos, en niet altijd in het NL maar wellicht ook voor deze.

Re: hoe gesproken tekst in video omzetten naar ondertiteling
« Reactie #10 Gepost op: 2018/11/22, 12:34:17 »
De film staat op youtube en behandelt een andere hobby van mij.

Juist vuurvos. Dat was waar ik mede ook op doelde met 'bestaande ondertitelings-files'.

Youtube levert ondertitelingsfiles aan als deze al eerder ondertitelt zijn.  ;)
Ga maar eens bij je filmpje naar Ondertiteling en kijk daar maar eens goed rond.

Maar ongetwijfeld dat ze ook elders te vinden zijn.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/22, 12:35:49 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: hoe gesproken tekst in video omzetten naar ondertiteling
« Reactie #11 Gepost op: 2018/11/22, 12:38:17 »
Daarnaast hebben veel media players zoals VLC, SMplayer etc een funktie om in ondertiteldatabases te zoeken.
Welke kun je zelf instellen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: hoe gesproken tekst in video omzetten naar ondertiteling
« Reactie #12 Gepost op: 2018/11/22, 13:33:34 »
Het is een omgezette video file (ntsc) naar mp4. Omdat de tekst niet goed te verstaan is, wil ik dit eruit filteren en als tekst in de video te tonen.
Niet duidelijk. Tekst niet goed te verstaan wegen slechte kwaliteit? Wegens sterk dialect? Dan wordt de kans nog heel wat kleiner dat je wat gesproken wordt automatisch kan omzetten .

Citaat van: Peer
als het al lukt om de gesproken tekst eruit te filteren dan wordt het nog een hele tour om de gesproken tekst om te zetten naar printbare tekst
Alvast een fluitje van een cent met een smartphone, tenminste als het goed gearticuleerde duidelijke spraak is.

Citaat van: jvecht
...en spreek daarna de slechte stukken teksten gewoon opnieuw in wellicht?
Dat zou nog wel eens de snelste en beste oplossing kunnen zijn in dit geval. Al de rest zal veel meer tijd vragen.

Re: hoe gesproken tekst in video omzetten naar ondertiteling
« Reactie #13 Gepost op: 2018/11/29, 17:06:00 »
2-all,

Ik heb met deze opdracht de gemaakte wav file uit de video omgezet naar tekst.

Eerst met deze opdracht:

ffmpeg -i file.mp3 -ar 16000 -ac 1 file.wav
pocketsphinx_continuous -infile file.wav 2> pocketsphinx.log > result.txt
Dit heb ik gevonden op:

https://askubuntu.com/questions/161515/speech-recognition-app-to-convert-mp3-to-text
Ik ga dat goed controleren en ook extra luisteren of het is goed omgezet.

grt

SPW
« Laatst bewerkt op: 2018/11/29, 17:07:50 door Spidey-Westland »
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline vanadium

  • Lid
Re: hoe gesproken tekst in video omzetten naar ondertiteling
« Reactie #14 Gepost op: 2018/12/01, 14:02:31 »
@Spidey-Westland Puik, en bedankt voor deze feedback. Het succes zal sterk afhangen van de kwaliteit ('verstaanbaarheid") van de audio, maar dit is inderdaad een manier van spraakherkenning met software die ook in Ubuntu 18.04 standaard in de repo zit (de AskUbuntu vraag dateert al van 2012).

Re: hoe gesproken tekst in video omzetten naar ondertiteling
« Reactie #15 Gepost op: 2018/12/29, 23:05:14 »
Deze kwam ik nog tegen; werkt best goed:
https://speech-to-text-demo.ng.bluemix.net/