Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xara werkt niet meer!  (gelezen 710 keer)

Offline joske1

  • Lid
Xara werkt niet meer!
« Gepost op: 2012/10/03, 16:01:12 »
hallo! iedereen,

Ik heb tot hier toe gewerkt als grafisch tekenaar lang in windows met het programma xara.
Na mijn overstap op ubuntu was ik blij dat ik met xara kon verder werken, maar met de laatste update's is dat niet meer mogelijk, het programma xara werkt niet meer! de menubalk is verdwenen, geen opslag meer mogelijk, als je dan weet dat al mijn werk voor mijn klanten gemaakt is met extencie .xara. Veranderingen voor klanten zijn niet meer mogelijk.

Ik beschik wel over een aangekochte versie, wil die runnen in ubuntu met .wine maar die weigerd de cd te runnen wegens geen sertificatie?

Wie kan me hierbij helpen?
-Anders zie ik me terug naar windows te moeten verhuizen!!!

« Laatst bewerkt op: 2012/10/08, 11:38:18 door joske1 »
Verander de wereld, begin met je zelf!

Offline joop905

  • Lid
Re: Xara werkt niet meer!
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/03, 22:19:37 »
Dat programma is er ook voor Ubuntu
https://apps.ubuntu.com/cat/applications/precise/xaralx/

kijk maar eens in het Ubuntu softwarecentrum
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/SoftwareInstalleren

Offline joske1

  • Lid
Re: Xara werkt niet meer!
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/04, 01:47:49 »
joop,
sorry, ik heb de versie van ubuntu in de repo gaan halen maar ik krijg geen menubalk meer?
Dit programma is verknoeit om niet meer te werken, je kan er enkel nog in rondlopen en spelen.
Safen lukt ook niet meer.

Verander de wereld, begin met je zelf!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Xara werkt niet meer!
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/04, 05:41:47 »
Op 12.04 geinstalleerd, tekening gemaakt, toen gesaved, werkt gewoon.

Wat heb je gewijzigd aan je linux, en bijv andere server toegevoegd, kom je van een oude linux versie af naar een nieuwe, etc

Verwijder xara eens, ga naar je home dir, verwijder alles met xara in de naam, dit zijn denk ik verborgen files, installeer zara opnieuw.

Misschien eens ubuntu opnieuw installeren, misschien harde schijf defect tav opslaan file(smart controleren van je hd.

Offline joop905

  • Lid
Re: Xara werkt niet meer!
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/04, 08:03:14 »
verborgen map .Xara
(Sneltoetscombinatie   Ctrl-H.)

Offline joske1

  • Lid
Re: Xara werkt niet meer!
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/04, 12:41:43 »
Jan, Joop,

ik werk op ubuntu 11.04, al tweemaal xara gaan halen in repositor speciaal voor deze ubuntu versie? werkt niet?
verborgen folder al eens verwijderd - geen resultaat.
Xara geeft geen fouten en werkt wel goed maar het belangrijkste is er niet, dat is: File, Edit, Arange, Utilities, Window, Help,
Deze menubalk is er niet, waardoor ik niet kan inporteren, safe als, Export, page  options, print, niet group, ongroup, alignment, options,color,
geen grid, geen rulers, en geen Help.
Ook minimalizeren, en afsluiten rechts is er niet. In Vroegere ubuntu's had ik geen enkel probleem!

dank
Verander de wereld, begin met je zelf!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Xara werkt niet meer!
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/04, 15:59:52 »
Misschien heb je iets aan de standaard installatie gewijzigd,
grafisch iets gewijzigd, kleuren, paneel?
Of heb je de grafische driver gewijzigd?
Heb je bij meer software deze probleem?

Misschien ubuntu 12.04 installeren.

Re: Xara werkt niet meer!
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/04, 16:48:58 »
Misschien is het (zoals bij vrijwel alle programma's) geïntegreerd in de bovenste werkbalk? Het menu verschijnt dan als je erover zweeft met je cursor.

Offline joop905

  • Lid
Re: Xara werkt niet meer!
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/04, 17:22:44 »
Ga naar je home dir, verwijder alles met xara in de naam
verborgen map .Xara  (Sneltoetscombinatie   Ctrl-H.)

En start het programma weer op
Dan zou alles weer zo moeten zijn als de eerste dag dat je het programma installeerde

Offline joske1

  • Lid
Re: Xara werkt niet meer!
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/04, 21:16:55 »
- Jan,
Er is aan geen enkele setting iets veranderd, ik gebruik al jaren xara voor mijn werkstukken en heb dit nog nooit gezien.
dit is het enige programma wat me nu een probleem geeft?
12.04 installeren zit er niet in, heb maar juist drie weken terug deze versie in werking en was door een eigen fout van nul moeten beginnen!
- Luckiboy,
Dat zou het laatste zijn wat dit programma zou toestaan, maar goed ik heb het uitgeprobeerd, en er is niets dat in die richting gaat.
- Joop
Heb dit al twee maal uitgevoerd maar zonder gevolg, schijnbaar is er een foute versie van dat programma in onloop. Heb zelfde programma maar van ander ubuntu willen installeren maar dat wordt niet meer toegestaan.

Persoonlijk vind ik dat de vrijheid van programma's installeren beperkter wordt naargelang we in hogere versie's komen?
Verander de wereld, begin met je zelf!