Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Twijfelen tussen 2 laptops.  (gelezen 1545 keer)

Twijfelen tussen 2 laptops.
« Gepost op: 2007/12/18, 17:41:26 »
Ik ga zeer binnenkort een nieuwe laptop kopen en heb altijd gedacht de volgende te kopen:

Macbook:
Citaat
PRIJS: €1049, met upgrades €1449

Technische specificaties
Apple Remote
Inhoud van de verpakking

    * MacBook
    * Apple Remote
    * MagSafe-lichtnetadapter van 60 watt, stekker, netsnoer
    * Lithium-polymeerbatterij
    * Installatie-/herstel-dvd's
    * Gedrukte en elektronische documentatie

.
Processor en geheugen

    * 2,0-GHz of 2,2-GHz Intel Core 2 Duo-processor
    * 4 MB gedeelde L2-cache op volledige processorsnelheid
    * 800-MHz "frontside"-bus
    * 1 GB (twee SO-DIMM's van 512 MB) 667-MHz DDR2 SDRAM (PC2-5300), uitbreidbaar tot 4 GB via de twee SO-DIMM-sleuven

Opslag

    * 5400-rpm seriële ATA harde schijf van 80, 120 of 160 GB; optionele 5400-rpm schijf van 120, 160 of 250 GB1
    * Een van de volgende optische eenheden:
          o Slot-loading Combo drive (dvd-rom/cd-rw) met 24-voudige snelheid:
                + Leest dvd's met max. 8-voudige snelheid
                + Brandt cd-r-schijven met max. 24-voudige snelheid
                + Brandt cd-rw-schijven met max. 16-voudige snelheid,
                + Leest cd's met max. 24-voudige snelheid
          o Slot-loading 8x SuperDrive (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
                + Maximale schrijfsnelheden: dvd-r en dvd+r met achtvoudige snelheid, dvd-r DL (dubbellaags), dvd+r DL (dubbellaags), dvd-rw en dvd+rw met viervoudige snelheid, cd-r met 24-voudige snelheid, cd-rw met tienvoudige snelheid
                + Maximale leessnelheden: 8x DVD-R, DVD+R, DVD-ROM; 6x DVD-ROM (dubbellaags-dvd-9), DVD-R DL (dubbellaags), DVD+R DL (dubbellaags), DVD-RW, and DVD+RW; 24x CD

.
Batterij en stroomvoorziening

    * Lithium-polymeerbatterij van 55 wattuur met ingebouwde LED-ladingsindicator; gebruiksduur tot 6 uur 2
    * MagSafe-lichtnetadapter (60 W) met kabelbeheersysteem
    * Poort voor MagSafe-lichtnetadapter

Beeldscherm

    * 13,3-inch (diagonaal) TFT-breedbeeldscherm met glanzende toplaag, ondersteuning voor miljoenen kleuren
    * Ondersteunde resoluties: 1280 x 800 (native), 1152 x 720, 1024 x 768, 1024 x 640, 800 x 600, 800 x 500, 720 x 480 en 640 x 480 bij een aspectratio van 16:10; 1024 x 768, 800 x 600 en 640 x 480 bij een aspectratio van 4:3; 720 x 480 bij een aspectratio van 3:2

Grafische ondersteuning en weergavevoorzieningen

    * Intel GMA X3100 grafische processor met 144 MB DDR2 SDRAM gedeeld met werkgeheugen3
    * Twee beeldschermen en synchrone weergave: gelijktijdige ondersteuning voor volledige "native" resolutie op het ingebouwde beeldscherm en tot 1920 x 1200 pixels op een extern beeldscherm, beide met miljoenen kleuren
    * iSightIngebouwde iSight-camera
    * Mini-DVI-poort
    * DVI-uitvoer via een mini-DVI-naar-DVI-adapter (afzonderlijk verkrijgbaar)
    * VGA-uitvoer via een mini-DVI-naar-VGA-adapter (afzonderlijk verkrijgbaar)
    * Composite- en S-Video-uitvoer via een mini-DVI-naar-video-adapter (afzonderlijk verkrijgbaar)

Communicatie
USB-modem

    * Ingebouwd 10/100/1000BASE-T Gigabit Ethernet (RJ-45-connector)
    * Ingebouwd AirPort Extreme Wi-Fi (gebaseerd op een IEEE 802.11n-conceptspecificatie) 4
    * Ingebouwde Bluetooth 2,0+EDR (Enhanced Data Rate)
    * Optionele externe Apple USB-modem

Geluid

    * Ingebouwde stereoluidsprekers
    * Ingebouwde omnidirectionele microfoon
    * Gecombineerde optische digitale geluidsinvoer/geluidsingang (mini-aansluiting)
    * Gecombineerde optische digitale geluidsuitvoer/koptelefoonaansluiting (mini-aansluiting)

Poorten voor randapparatuur

    * Eén FireWire 400-poort (tot 400 Mbps)
    * Twee USB 2.0-poorten (tot 480 Mbps)

.
Voeding en omgeving

    * Voldoet aan Amerikaanse ENERGY STAR-norm
    * Netspanning: 100 tot 240 V wisselstroom
    * Frequentie: 50 tot 60 Hz
    * Temperatuur bij gebruik: 10° tot 35°C
    * Temperatuur bij opslag: -24° tot 45° C
    * Relatieve luchtvochtigheid: 0 tot 90%, niet-condenserend
    * Hoogte bij gebruik: max. 3000 m
    * Hoogte bij opslag: max. 4500 m
    * Hoogte bij transport: max. 10.500 m

Afmetingen en gewicht

    * Hoogte: 2,75 cm
    * Breedte: 32,5 cm
    * Diepte: 22,7 cm
    * Gewicht: 2,27 kg

Universele producten
Software

    * Mac OS X versie 10.5 Leopard (met Time Machine, Snelle weergave, Spaces, Spotlight, Dashboard, Mail, iChat, Safari, Adresboek, QuickTime, iCal, Dvd-speler, Photo Booth, Front Row en Xcode Developer Tools)
    * iLife ’08 (bevat iTunes, iPhoto, iMovie, iDVD, iWeb, GarageBand), Microsoft Office 2004 for Mac Test Drive, iWork ’08 (30 dagen)

Software
Invoer

    * Ingebouwd toetsenbord met 79 toetsen, waaronder 12 functietoetsen, 4 pijltoetsen (‘omgekeerde T’) en een geïntegreerd numeriek toetsenblok
    * Vast trackpad met scrollfunctie voor zeer nauwkeurige aanwijzerverplaatsing; ondersteunt scrollen met twee vingers, klikken, dubbel klikken en slepen
    * Apple Remote

Beveiliging

    * Sleuf voor Kensington-kabelslot
Nu heb ik een veel betere en voordeligere aanbieding gevonden:

Packard Bell SB86-P-030
Citaat
PRIJS: € 1499

Harware
------------
Besturingssysteem
Besturingssysteem    Legitieme Windows Vista® Home Premium
Behuizing
Gewicht    ≤ 3,5 kg
Processor
Processor    Intel® Core™2 Duo Processor T7500
Kloksnelheid    2.0 GHz
L2 Cache    4 MB
Systeem bus    800 Mhz
Geheugen
Werkgeheugen    4 GB DDR2 RAM
Harde schijf
Harde schijf    320 GB SATA
Kaartlezer / diskettestation
Kaartlezer    4 in 1 (SD/MMC/MS/Mspro)
CD-RW / DVD-RW
DVD Brander    DVD dual DVD+R/-R/RW/+R9 dubbellaags
Video
Grafische kaart    NVIDIA® GeForce® 8600 M GS
Scherm
Scherm    17’’ TFT Diamond View
Schermuitgang    DVI-I
Batterij
Batterij    6 cells Li-Ion
Geluid
Geluid    Soundblaster Compatibel
Microfoon    Geïntegreerd
Luidsprekers    Geïntegreerd + subwoofer
Communicatie
Netwerk    10/100 LAN Ethernet
Infrarood    Ja
Wifi    802.11 a/g/n (KEDRON)
Bluetooth    Ja
Aansluitingen
USB Poorten    4 x USB 2.0
IEEE Uitgang    1x IEEE 1394
TV Uitgang    HDMI (HDCP support)
eSATA    Ja
Extern Slot    Expresscard 54
Toetsenbord en muis
Muis    Geïntegreerd touchpad
Toetsenbord    Geïntegreerd numeriek toetsenbord
Accessoire
Webcam    1,3 MP Geïntegreerde webcam
ECO knop    Ja
Garantie
Garantie    2 jaar
Software
------------
Besturingssysteem
Besturingssysteem    Legitieme Windows Vista® Home Premium
Entertainment
Foto    Google Picasa
CD/DVD Burning Suite    Roxio MediaCreator 9
Ontspanning    Media Creator 9, Google Picasa
Persoonlijk beheer
Veiligheid    Norton 360™
Internet en veiligheid
Internet-Navigatie    Microsoft® Internet Explorer 7.0, Mozilla Firefox®
Mail    Windows Mail
Talen    Engels - Frans - Nederlands - Duits - Italiaans
Telefonie    Skype, bel gratis van de ene PC naar de andere en bel voordelig naar normale telefoons. Meer informatie...
Plugins
Plugins    Google Toolbar, Adobe Acrobat Reader, Shockwave and Flash Player
Extra
Verschillend    Smart Restore - Recovery Program, User Guide - InfoCentre, PB Data Secure
Waar ik nu over zit te twijfelen of ik de Macbook ga pakken die qua performance lager scoort, maar met Mac OS komt (dat ik ook effectief zal gebruiken -- misschien zo fel dat ik er geen linux op zet (tenzij in een vm)) of dat ik de Packard Bell pak, die meer performance heeft als sommige desktop-systemen (zoals die van Apple, onder andere), maar waar ik de Vista vanaf kwak en direct Mandriva (inderdaad, ik ben Ubuntu beu) op ga zetten. Nu vraag ik aan jullie: wat denken jullie? Zou ik me laten verleiden door het heerlijke Mac OS, of zou ik toch voor performance gaan? En hoe zit het met Linux-compatibiliteit?

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Ubert

  • Lid
Twijfelen tussen 2 laptops.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/18, 20:40:44 »
Als ik jou was zou ik macosx eerst een poosje probeeren in een vm (hintje: ww.piratebay.org) en dan de gepatchte versie downloaden. Mag ik vragen waarom je ubuntu zat bent? verder vindt ik het een beetje raar dat je een vergelijking maakt tussen een 17 en 13 inch laptop?!?

Bandicoot

  • Gast
Twijfelen tussen 2 laptops.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/18, 20:50:19 »
Ik ben geen MAC fan dus misschien bevooroordeeld, maar als ik zo naar de specs kijk zou ik toch echt voor de Dell laptop gaan, is echt een geweldige snelle en mooie configuratie waar je ook nog een hele poos mee vooruit kunt.. Aan de andere kant het is natuurlijk wel een gebruiksvoorwerp en als je zoals je al aangeeft heel graag MAC OS wilt gebruiken moet je voor de macbook gaan ..

Twijfelen tussen 2 laptops.
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/18, 20:54:59 »
Mijn zoon heeft pas een Macbook gekocht en ik moet zeggen dat hij heel mooi oogt en ik ben stikkejaloers op het geluid dat deze produceert, muisstil dus. Mijn laptop (Asus A7Vc) is daartegen een echte rammelbak.
En ook de batterijduur ligt zeer hoog wat toch heel dikwijls gemakkelijk is.
Ik heb mijn laptop al willen wisselen met zijn Macbook maar dat krijg ik voor geen geld van de wereld voor mekaar.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline gradje

  • Lid
    • Sultansplace
Twijfelen tussen 2 laptops.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/19, 06:40:21 »
Citaat van: Bandicoot
Ik ben geen MAC fan dus misschien bevooroordeeld, maar als ik zo naar de specs kijk zou ik toch echt voor de Dell laptop gaan, is echt een geweldige snelle en mooie configuratie waar je ook nog een hele poos mee vooruit kunt.. Aan de andere kant het is natuurlijk wel een gebruiksvoorwerp en als je zoals je al aangeeft heel graag MAC OS wilt gebruiken moet je voor de macbook gaan ..
Er staat packard bell, niet dell... dat zou nog te doen zijn, maar een pb zou ik altijd afraden, heb daar al zo ontzettend veel ellende van gezien dat het voor mij in ieder geval nooit meer op mijn verlanglijstje zal komen te staan.
Dell is niks mis mee, alleen misschien wat duurder dan de rest.
Zelfs een grote EIK is als een eikel begonnen :cool:
The Ubuntu Counter Project # 18478, The Linux Counter Project # 95999

Twijfelen tussen 2 laptops.
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/19, 07:57:23 »
@Ubert: Jij kent het verhaal van de ThinkPad met Mac OS nog niet zeker? En op deze pc staat het in een VM :) Ik ken al die trucjes al lang
Trouwens, dat betekent dat ik Leo ook op dezelfde manier kan krijgen (demonoid is beter als pirate bay, imho) en zo op die laptop kan zetten.
De vergelijking gaat niet over de inches, maar meer over de specs. Mij maken de inches absoluut niet uit, maar hier gaat het: ga ik voor de geweldige specs, of ga ik voor Mac OS?

Ik ben Ubuntu zat omdat:
* Het is geen KDE distro, dus KDE werkt hier als kl*** desktop environment
* Ik heb liever RPM gebaseerde distro's (da's nu eenmaal de standaard)
* Geen goed controlepaneel zoals SuSE's YaST of Mandriva's MCC/DrakConf


En ik zit hier op een PB desktop en die werkt beter met Linux als de Medion (wat hier wordt aangeraden) van mijn vriend. Bij hem is het gewoon hopeloos, zijn wireless werkt niet out-of-the-box, hij kan zelfs nog eens niet booten in zijn installtie (problemen met GRUB)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline siegi

  • Lid
Twijfelen tussen 2 laptops.
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/19, 17:55:41 »
Een pb desktop is nog altijd wat anders als een laptop he.  
Ik zou voor laptop's packard bell echt afraden hoor.

SeySayux en ga nu eens naar het mandriva of suse forum als je dat toch veel beter vind....

Twijfelen tussen 2 laptops.
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/19, 18:20:31 »
Okee, 't wordt een Mac met Mandriva én Ubuntu. Om precies te zijn: Mandriva als dual boot, Ubuntu in een VM. (om mijn pakketten te compileren, en ik heb het vm al klaar, kzit er nu in :) )
- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net