Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup  (gelezen 350 keer)

Backup
« Gepost op: 2012/08/11, 00:11:09 »
Ik vraag mij af wat het voordeel is van een backup maken met bijvoorbeeld deja-dup ten op zichte van een backup door gewoon je peroonlijke map ergens anders te kopieeren ?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Backup
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/11, 07:45:47 »
Maakt niks uit.
Maar je kunt automatiseren.
Je kunt bij de 2e keer back-up, alleen de gewijzigde files doen(Incremental dacht ik).
Je kunt fout correctie toepassen, dus of the files goed zijn aangekomen(source en destnation kontrole wat moet gebeuren bij een goede back-up).

Je kunt dus meerdere back-up software gebruiken.
Het ligt gewoon eraan wat je wilt.

-Hoe te back-uppen is een betere vraag, want bijna niemand kan dit, of doet het niet op de goede manier.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1363351
-3x een back-up maken
-Liefst 1 x op een andere plaats(of-site).
-Altijd controle source file en destination, hash controle.(dan merk je ook of je hardware/software defect is).
-Bij linux software raid wordt er geen scrubbing gedaan, dus met de hand doen.
-Liefst automatiseren, omdat het anders niet vaak genoeg gedaan wordt.
-Je back-up harde schijf bijv ook niet ingeplugt laten op je pc, bij bliksem, stroom probleem, voeding probleem heb je alles defect.
-Een harde schijf gebruik je als backup, daar heb je map1 met foto's, na 10 jaar heb je nooit meer over deze files geschreven, werkt de magnetisme nog? Dus je moet regelmatig de harde schijf verversen/en files controleren of ze nog werken. Gemakkelijkste manier is gewoon de harde schijf kopieren naar een andere harde schijf.
-Ook controleren of je externe hd of netwerk goed werkt.
-Etc..
« Laatst bewerkt op: 2012/08/11, 08:04:11 door jan11000 »

Re: Backup
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/11, 08:53:43 »
Dank voor je toelichting :)
Ik kopieerde tot nog toe altijd de persoonlijke map naar een andere plaats. Eergisteren heb ik deja-dup geprobeerd en het viel me op dat het terugzetten van een backup behoorlijk lang duurde. De map waar ik de backup had geplaatst nam ook best veel plaats in waardoor ik mij afvroeg wat het voordeel zou zijn.