Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: cursor omgeving markeren slechtzienden  (gelezen 2105 keer)

cursor omgeving markeren slechtzienden
« Gepost op: 2017/03/11, 21:23:58 »
Mijn slechtziende echtgenote (visus .5 = 50%) is steeds haar cursor kwijt. Ik ook, maar als ik even de muis beweeg komt de cursor wel te voorschijn. Maar zij ziet hem dan nog niet... Ik moet de cursor op het eind van de regel plaatsen, waar zij bezig was. 
Wat ik wil hebben is een rode wolk rond de cursor van circa 3 cm doorsnee.
Als de cursor van het scherm af vliegt, blijft de rode wolk voor de helft zichtbaar op de rand van het scherm.
Dat moet hoofdzakelijk werken bij Gmail. Iets anders op Internet doet ze niet. Dank zij Ctrl++ zijn de tekens al groot genoeg!  Maar de langzaam knipperende cursor (|) valt dan toch nog niet op.
Uit dconf begrijp ik, dat cursor-configuraties per applicatie instelbaar zijn.
Ik heb de afmeting van de cursor al van 24 naar 96 gebracht, maar dat werkt niet. Die blijft 24. Kennelijk zit ik met dconf in de verkeerde app te werken.
Maar ik wil dus eigenlijk een attribuut van de cursor (rode wolk) kunnen maken. Liefst systeem-breed voor alle apps en alle cursors. Dat zou mooi passen in Systeeminstellingen>Hardware>Muis en touchpad>Cursor markering!
Iemand een slim idee?
PS Ik ontdek ineens een nieuw probleem: in dit verhaal zie ik 1) het pijltje van de muis en 2) de knipperende cursor | waar de toetsinvoer wacht... OK, pijltje Rode wolk en cursor Blauwe wolk. Ik ben blij met mijn visus van 1.4 oftewel 140%!
PS2 Binnen deze applicatie hebben we twee aanwijzers 1) het pijltje van de muis en 2) de locatie van de plek waar toetsinvoer wordt verwacht. Die laatste is onder andere met het pijltje van de muis te wijzigen, maar ook met Home, End, Cursor-toetsen enzovoort.
PS3 Maar ik blijf bij 1) Muispijltje Rode wolk 2) Cursor toets-invoer Blauwe wolk
PS4 Als ik naar het eind van mijn tekst wil toets ik Ctrl+End, maar mijn echtgenote onthoudt dat niet... Sneltoetsen, wat is dat?
PS5 Sorry, we praten hier over tachtigers, een alfa en een beta, dat gaat goed samen maar ze begrijpen elkaar vaak niet.
PS6 De cursor is het Pijltje van de muis niet... Maar met het Pijltje van de muis kun je wel vlot de cursor op de gewenste plek zetten!
PS7 Cursor is Aanwijzer waar het scherm invoer verwacht; Pijltje is muiswijzer waarmee Cursor geplaatst kan worden
PS8 Dit begint op een les van Seniorweb te lijken die nog niet bestaat... daar doe ik weer nuttig werk mee!
 
« Laatst bewerkt op: 2017/03/11, 22:15:08 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: cursor omgeving markeren slechtzienden
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/11, 21:49:43 »
Hallo, je hebt het over een knipperende cursor, dat is dus dat ding dat in bijvoorbeeld LibreOffice  aangeeft waar de volgende letter geplaatst wordt als je er een intypt? Deze cursor kan echter niet "van het scherm afvliegen", die blijft in de applicatie. Dus misschien bedoel je de muiscursor die aangeeft waar de muis zich op het scherm bevindt? Bij instellingen - Muis kun je voor een grotere muisvariant kiezen. Er bestaat ook een programmaatje big-cursor dat een grotere muiscursor geeft. Helpt dat, of bedoel je echt de cursor in een applicatie?

Vroeger had Ubuntu een programmaatje waarmee je de plaats van de muiscursor kon laten oplichten door alleen de Control-toets in te typen. Sinds een paar jaar zie ik dat programmaatje niet meer, terwijl dat toch zo handig was!


Re: cursor omgeving markeren slechtzienden
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/11, 21:53:14 »
Vroeger had Ubuntu een programmaatje waarmee je de plaats van de muiscursor kon laten oplichten door alleen de Control-toets in te typen. Sinds een paar jaar zie ik dat programmaatje niet meer, terwijl dat toch zo handig was!

In Mint zit dit nog bij de muisinstellingen: met de CTRL-toets blinken er een paar cirkels om de muis-aanwijzer.
http://www.ihaveapc.com/2013/01/quickly-locate-mouse-pointer-in-linux-mint-ubuntu/
Anders eens bij "Assisterende Technologieën" -> visueel kijken.

Dit is wel een handige workaround voor de muis:
https://askubuntu.com/questions/425530/locate-mouse-helper-in-xubuntu-for-visually-impaired/558523#558523

https://www.startpage.com/do/search?q=linux+locate+cursor+visually+impaired&lui=nederlands&l=nederlands


« Laatst bewerkt op: 2017/03/11, 22:00:15 door VuurVosje »

Re: cursor omgeving markeren slechtzienden
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/11, 22:25:04 »
Beste Paul,
Dat had ik al gevonden, maar bij mij werkte het ook niet. Vandaar mijn grondige analyse van het probleem.
Toegegeven: Toegankelijkheid van MSWindows is zeer krachtig maar lastig met Wine binnen te halen. WineHQ hanteert andere prioriteiten!
De andere oplossingen liggen in Xubuntu wat ik niet hanteer.
De nóg andere oplossingen liggen in Apple en Mac waar we geen geld voor hebben.
Ik heb het probleem voor Ubuntu duidelijk beschreven:
1) plaats Pijl van muis Rode Wolk
2) plaats Cursor toetsinvoer Blauwe Wolk
En dan hopen dat mijn echtgenote (alfa) deze techniek begrijpt...
« Laatst bewerkt op: 2017/03/11, 22:41:07 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline DeBaas

  • Lid
Re: cursor omgeving markeren slechtzienden
« Reactie #4 Gepost op: 2017/03/12, 00:03:02 »
Voor het vinden van de muiscursor, installeer Oneko
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: cursor omgeving markeren slechtzienden
« Reactie #5 Gepost op: 2017/03/12, 08:23:53 »
@DeBaas
Ja, dat is leuk! Maar de kat volgt alleen de muis en tijdens het tikken van dit antwoord wordt de cursor niet "bewaakt". Dat is voor mijn vrouw een akelig dun streepje...

« Laatst bewerkt op: 2017/03/12, 08:39:44 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: cursor omgeving markeren slechtzienden
« Reactie #6 Gepost op: 2017/03/12, 08:31:40 »
Hallo, je hebt het over een knipperende cursor, dat is dus dat ding dat in bijvoorbeeld LibreOffice  aangeeft waar de volgende letter geplaatst wordt als je er een intypt? Deze cursor kan echter niet "van het scherm afvliegen", die blijft in de applicatie. Dus misschien bedoel je de muiscursor die aangeeft waar de muis zich op het scherm bevindt? Bij instellingen - Muis kun je voor een grotere muisvariant kiezen. Er bestaat ook een programmaatje big-cursor dat een grotere muiscursor geeft. Helpt dat, of bedoel je echt de cursor in een applicatie?
De intik-cursor | kan wél van zijn plek raken met bijvoorbeeld Home, End, Tab, Ctrl+Home en nog een paar combinaties... Mijn echtgenote tikt door en ziet de letters heel ergens anders komen... Ze onthoudt niet dat Ctrl+End de intik-cursor weer aan het eind van de tekst zet.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: cursor omgeving markeren slechtzienden
« Reactie #7 Gepost op: 2017/03/12, 08:38:40 »
Er bestaat ook een programmaatje big-cursor dat een grotere muiscursor geeft. Helpt dat, of bedoel je echt de cursor in een applicatie?
Big-cursor heb ik geïnstalleerd, maar kan hem niet vinden om te starten. Via terminal lukt het ook niet.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline vanadium

  • Lid
Re: cursor omgeving markeren slechtzienden
« Reactie #8 Gepost op: 2017/03/12, 17:15:52 »
Jammer genoeg is het aanpassen van de cursor voor toegankelijk niet toegankelijk ingebouwd in de standaard desktop  :'(

- Je kan je cursor vergroten door volgend commando aan de autostart toepassingen toe te voegen:
sh -c "sleep 9 && dconf write /org/gnome/desktop/interface/cursor-size 36"
Pas het cijfer 36 aan naar wens voor een nog grotere cursor.

- Je kan een ander meer opvallend cursorthema downloaden en installeren (https://www.gnome-look.org/browse/cat/107/ord/latest/)

- Als je compiz gebruikt (enige mogelijkheid met de Unity desktop, ook mogelijk met enkele andere desktops zoals xfce), dan kan je instellen dat de cursor een spoor nalaat, zodat je hem veel beter kan traceren. 

Re: cursor omgeving markeren slechtzienden
« Reactie #9 Gepost op: 2017/03/12, 19:23:15 »
Jammer genoeg is het aanpassen van de cursor voor toegankelijk niet toegankelijk ingebouwd in de standaard desktop  :'(

- Je kan je cursor vergroten door volgend commando aan de autostart toepassingen toe te voegen:
sh -c "sleep 9 && dconf write /org/gnome/desktop/interface/cursor-size 36"
Pas het cijfer 36 aan naar wens voor een nog grotere cursor.
beter kan traceren.
als ik met dconf ga kijken staat cursor-size al op 72, maar de cursor wordt niet groter...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: cursor omgeving markeren slechtzienden
« Reactie #10 Gepost op: 2017/03/12, 19:35:22 »
Als je compiz gebruikt (enige mogelijkheid met de Unity desktop, ook mogelijk met enkele andere desktops zoals xfce), dan kan je instellen dat de cursor een spoor nalaat, zodat je hem veel beter kan traceren.
Locate compiz laat zien, dat ik die gebruik.
Ook in mijn Bestanden bestaat .compiz
Maar waar kan ik dan instellen, dat de muis een staart moet hebben?
In Systeeminstellingen>Hardware>Muis is niks van staart te vinden...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: cursor omgeving markeren slechtzienden
« Reactie #11 Gepost op: 2017/03/12, 20:17:31 »
Zojuist ontdekt dat
Systeeminstellingen>Universele toegang
zoiets is als Windows>Toegankelijkheid
Daar kan ook de beep van de Lock-toetsen worden aan/uit-gezet. Ik heb dat getest zonder resultaat... geluid staat aan!
Maar verder de muis een staart laten krijgen zit daar niet bij!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline vanadium

  • Lid
Re: cursor omgeving markeren slechtzienden
« Reactie #12 Gepost op: 2017/03/12, 21:29:19 »
Gebruik volgend commando om te zien of je compiz gebruikt:
ps ax | grep compiz
 1856 ?        Ssl    0:04 compiz
 2457 pts/0    S+     0:00 grep --color=auto compiz
Hier zie je waar de instelling te vinden is. Wellicht moet je het configuratieprogramma voor compiz nog installeren. Daarenboven moet je ook extra plugins installeren:
sudo apt-get install compizconfig-settings-manager compiz-plugins-extra

Re: cursor omgeving markeren slechtzienden
« Reactie #13 Gepost op: 2017/03/12, 21:47:03 »
Gebruik volgend commando om te zien of je compiz gebruikt:
ps ax | grep compiz
 1856 ?        Ssl    0:04 compiz
 2457 pts/0    S+     0:00 grep --color=auto compiz
Hier zie je waar de instelling te vinden is. Wellicht moet je het configuratieprogramma voor compiz nog installeren. Daarenboven moet je ook extra plugins installeren:
sudo apt-get install compizconfig-settings-manager compiz-plugins-extra
Alles zit er in!
dash>compiz en hopla! CompizConfig Instellingenbeheer start! Fraai!
Bij Toegankelijkheid heb ik Show Mouse aangevinkt, dat activeerde automatisch nog meer spul.
Maar mijn MuizWijzer is nog steeds dezelfde...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: cursor omgeving markeren slechtzienden
« Reactie #14 Gepost op: 2017/03/12, 21:54:16 »
@vanadium
Er zit wel in de Uitgeschakelde Plug-ins lijst MouseTrail, waar ik niet aan kan komen
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline DeBaas

  • Lid
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: cursor omgeving markeren slechtzienden
« Reactie #16 Gepost op: 2017/03/13, 08:42:51 »
http://news.softpedia.com/news/How-to-Install-New-Cursor-Themes-in-Ubuntu-466821.shtml
Bovenstaand noem ik een Gebruikers Onvriendelijke Oplossing!
Ik wil dat simpel bij
Systeeminstellingen>Universele toegang>Muis en touchpad>Muisinstellingen
zó kunnen regelen, dat een slechtziende, kleurenblinde, ontechnische persoon toch een tevreden Ubuntu gebruiker wordt!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: cursor omgeving markeren slechtzienden
« Reactie #17 Gepost op: 2017/03/13, 09:44:20 »
@ DickStomp,

Om te helpen ... http://tille.garrels.be/training/odf/ch08s03.html

Ik heb wat op het web wezen zoeken over hulpmiddelen voor blinden en slechtzienden in 'Linux' .... en daar staan nogal wat links in, of die interessant zijn en kunnen toegepast worden, zal je best zelf eens moeten uitzoeken --ik heb daar geen ervaring mee. Hopelijk is deze info relevant en hulpvol voor uw vrouw.

https://www.google.be/search?q=hulpmiddelen+voor+slechtziende+en+blinden+in+linux&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&ei=T1zGWIbELMLW8gesyYHAAw

Mvg.,
spievensterke.

Dit is wél een interessante vraag van jou. En ik begrijp ook dat je zoekt naar een oplossing, maar die vindt je niet zo gemakkelijk.
Misschien zijn er nog wel andere forumleden die een, mogelijks en interessante oplossing kunnen aanreiken ...
We staan er niet bij stil, maar het kan ons ook overkomen...
In mijn streek bestaat er een gerenommeerde vereniging voor blinden en slechtzienden, nl.: Licht en Liefde ( Varsenare, West-Vlaanderen, België ) maar die bieden géén oplossing aan voor slechtzienden en blinden, die werken met een 'Linux-gestuurde besturingssystemen', wél voor Windows... :(
« Laatst bewerkt op: 2017/03/13, 10:19:45 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: cursor omgeving markeren slechtzienden
« Reactie #18 Gepost op: 2017/03/13, 10:16:53 »
@ DickStomp,

Om te helpen ... http://tille.garrels.be/training/odf/ch08s03.html

Ik heb wat op het web wezen zoeken over hulpmiddelen voor blinden en slechtzienden in 'Linux' .... en daar staan nogal wat links in, of die interessant zijn en kunnen toegepast worden, zal je best zelf eens moeten uitzoeken --ik heb daar geen ervaring mee. Hopelijk is deze info relevant en hulpvol voor uw vrouw.

https://www.google.be/search?q=hulpmiddelen+voor+slechtziende+en+blinden+in+linux&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&ei=T1zGWIbELMLW8gesyYHAAw

Mvg.,
spievensterke.
Zeer bedankt!
Dick
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline DeBaas

  • Lid
Re: cursor omgeving markeren slechtzienden
« Reactie #19 Gepost op: 2017/03/13, 11:29:40 »
In een KDE omgeving (andere distro) zijn een aantal muiscursor opties aanwezig.
Ik ga eens een Kubuntu opstarten om te zien of deze daar ook aanwezig zijn.
Later,
Ed

En inderdaad, in Kubuntu aanwezig en meestal groot in te stellen, bovendien meer gekleurde cursor thema's te downloaden en groot in te stellen.
De tekstcursor wordt helaas beheerd door de programmatuur, daar is deze alleen te vergroten door de leesbare tekst groter in te stellen.
Door met de muis op de juiste plaats te klikken kun je altijd de tekst cursor naar de juiste plaats dirigeren.
Misschien is de optie direct-cursor in LibreOffice ook handig.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/13, 12:19:15 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: cursor omgeving markeren slechtzienden
« Reactie #20 Gepost op: 2017/03/13, 13:03:48 »
@ DickStomp,

Nog wat verder gezocht op het web:

https://help.gnome.org/users/gnome-help/3.22/keyboard.html.en
https://help.gnome.org/users/gnome-help/3.22/a11y.html.en#vision
https://www.gnome-look.org/browse/cat/107/  (Gnome Help)

... en, de link die DeBaas opgaf (zie post # 15), was nog zo dom niet. Vandaar dat ik wat verder zocht in de richting van Gnome ...

Hopelijk helpt het jou wat verder.

Mvg.,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/13, 13:09:36 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline vanadium

  • Lid
Re: cursor omgeving markeren slechtzienden
« Reactie #21 Gepost op: 2017/03/13, 15:53:15 »
Bovenstaand noem ik een Gebruikers Onvriendelijke Oplossing!
Ik wil dat simpel bij
Systeeminstellingen>Universele toegang>Muis en touchpad>Muisinstellingen
zó kunnen regelen, dat een slechtziende, kleurenblinde, ontechnische persoon toch een tevreden Ubuntu gebruiker wordt!
100% gelijk heb je hier.

Voor wat betreft de Compiz plugin: ik heb het zelf eens geprobeerd. Er is de plugin "Show mouse" onder "Accessibility". Het volstaat niet om de plugin te activeren: je moet het effect ook aanzetten door de Windows toets en de k toets in te drukken. Ik hoop nu enkel dat je niet iedere keer bij het opstarten het effect moet activeren. Wel effectief om direct te zien waar je muiscursor is, moet ik zeggen. Een plugin MouseTrail vind ik niet onmiddellijk.

Re: cursor omgeving markeren slechtzienden
« Reactie #22 Gepost op: 2017/03/13, 16:26:15 »
Voor wat betreft de Compiz plugin: ik heb het zelf eens geprobeerd. Er is de plugin "Show mouse" onder "Accessibility". Het volstaat niet om de plugin te activeren: je moet het effect ook aanzetten door de Windows toets en de k toets in te drukken. Ik hoop nu enkel dat je niet iedere keer bij het opstarten het effect moet activeren. Wel effectief om direct te zien waar je muiscursor is, moet ik zeggen. Een plugin MouseTrail vind ik niet onmiddellijk.
Dat vind ik een fraai opvallende actie! Even verder testen, wat betreft persistentie. Inderdaad: na herstart van de PC werkt Windows+k nog steeds even fraai!! Heel erg bedankt, probleem opgelost.
Dick
PS In Dropbox>Documentatie>Ubuntu heb tekst compiz opgenomen:

Plek waar de muis-aanwijzer zit aangeven
========================================
sudo apt-get install compizconfig-settings-manager compiz-plugins-extra
dash> compiz
bij Accessability aanvinken Muis Indicatie

dat werkt verder altijd met Windowstoets+k als aan/uit commando
« Laatst bewerkt op: 2017/03/13, 19:37:19 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail