Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows ubuntu probleem  (gelezen 489 keer)

Offline Maarten

  • Lid
Windows ubuntu probleem
« Gepost op: 2014/05/03, 20:41:28 »
Hey iedereen.

Ik ben nieuw in ubuntu en ik heb een domme fout gemaakt denk ik. Ik heb ubuntu 12.04 naast windows 7 geinstalleerd. Ik was het na een tijd beu om altijd te kiezen welk operating system ik wou gebruiken, dus heb ik ubuntu de default OS gemaakt in de instellingen van windows. En daarnaast heb ik ook de tijd naar 0 gebracht van het windows boot menu.
Nu kan ik op geen enkele manier windows meer starten. In het GRUB menu staat windows niet opgelijst en ik heb geen tijd om windows te kiezen.

Hoe pak ik dit probleem aan zodat ik terug tussen beide kan kiezen? Of dat het toch in de lijst van GRUB komt te staan?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows ubuntu probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/03, 21:02:17 »
Je hebt vermoedelijk een Wubi-installatie gedaan, en die is sowieso technisch niet optimaal. Ik adviseer de volgende aanpak:

- Herstel de opstartlader van Windows:
https://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-verwijderen-terug-naar-uitsluitend-Windows-
(punt 8, rechterkolom)

- Start Windows en verwijder Wubi via 't configuratiescherm van Windows (Software installeren/verwijderen);

- Doe een normale, technisch optimale installatie van Ubuntu naast Windows 7:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren

Offline Maarten

  • Lid
Re: Windows ubuntu probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/05, 22:08:30 »
Bedankt voor je reactie!
Het was inderdaad een wubi installatie, dat leek me nog het meest toegankelijk als eerste kennismaking met Linux.

Is er echter geen elegantere oplossing (via GRUB2 toestanden)?
Ik zie er mij nu wat tegenop om 2 CD's te branden (ja, pc met windows7 op pc geïnstalleerd en dus backup op een verborgen schijf) en het hele installatieproces te herhalen.


Re: Windows ubuntu probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/06, 22:12:39 »
"En daarnaast heb ik ook de tijd naar 0 gebracht van het windows boot menu"

Heb je ook al geprobeerd om bij het aanzetten van de PC direct de Shift toets in te drukken en vast te houden?