Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot Ubuntu en Windows: XP start niet meer.  (gelezen 782 keer)

Offline Ewout01

  • Lid
Dualboot Ubuntu en Windows: XP start niet meer.
« Gepost op: 2013/02/21, 16:52:21 »
Graag advies voor het volgende probleem:

Mijn probleem is al eerder beschreven, maar ik kom er met de oude 'topics' toch niet uit. Ik heb Ubuntu 12.04.1 geïnstalleerd, nadat ik voorafgaand met Partition Magic mijn HDD had ingedeeld en een partitie voor Ubuntu had gereserveerd (op de andere partitie staat OS WinXP en er is nog een derde partitie voor herstel/recovery van XP). Installatie ging soepel en als ik nu herstart krijg ik een Grub-menu, waarbij er een optie is om Windows XP te starten. Dat ziet er zo uit:

on /dev/sda2

Zodra ik deze optie kies, lijkt het systeem te starten, maar er verschijnt een zwart scherm en er gebeurt niets meer. Ik weet zeker dat de partitie met XP nog intact is, want via Ubuntu kan ik de mappen gewoon zien.

Wat me ook nog opviel, is dat er tijdens het verschijnen van gegevens uit het BIOS tijdens het starten, er bij BIOS tussen haakjes "shadowed" achter staat. Dat heb ik niet eerder gezien. Ik weet niet of dit relevant is.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp en ideeën.

Groet, Ewout

Re: Dualboot Ubuntu en Windows: XP start niet meer.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/21, 18:39:47 »
Open een terminal in Ubuntu en type daar een voer een de commando's in:
sudo os-prober           (na een ENTER moet je het wachtwoord invullen, daar zie je niets van gewoon blind typen en geef een ENTER)
sudo update-grub

Als dit uitgevoerd is start je de computer opnieuw op. Lukt het nu wel om in Windows te komen?
Zoniet, schrijf dat even. :)
« Laatst bewerkt op: 2013/02/21, 19:08:22 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ewout01

  • Lid
Re: Dualboot Ubuntu en Windows: XP start niet meer.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/21, 23:54:18 »
Beste Gijsbert,

Ik ben blij met je reactie, maar er kwam vanavond wat tussen, dus ik ben er nog niet aan toegekomen. Morgen ga ik je suggestie uitvoeren en ik zal sowieso berichten of het is gelukt. Alvast bedankt voor je hulp.

Groet, Ewout

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dualboot Ubuntu en Windows: XP start niet meer.
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/22, 00:07:50 »
Tip voor de toekomst: gebruik geen Partition Magic meer, voor schijfindelingsklussen. Gebruik liever de veruit superieure Gparted, die standaard aanwezig is op de LiveCD/DVD van Ubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/partitioneren


Offline Ewout01

  • Lid
Re: Dualboot Ubuntu en Windows: XP start niet meer.
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/24, 17:41:37 »
Voor gijsbert:
Inmiddels heb ik je instructie uitgevoerd en het commando werd zonder foutmelding verwerkt. Desondanks verandert er helaas niets als ik weer opnieuw opstart.
Voor pjotr:
Bedankt voor je advies, een volgende keer zal ik GParted proberen. Heb je enig idee wat er dan bij het gebruik van "Partition Magic" fout is gegaan?


Moderator edit: Bericht leesbaarder gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/24, 21:30:48 door Ron »

Re: Dualboot Ubuntu en Windows: XP start niet meer.
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/24, 17:55:08 »
In Ubuntu heb je GParted staan of je kan deze installeren.
Hierna opstarten en een controle uitvoeren op de NTFS partitie.

Gparted kan sommige problemen oplossen.
Voor andere problemen kan je een verwijziging krijgen naar een Windows schijfcontrole met CHKDSK, dat zou dan met behulp van een Windows installatie CD moeten gebeuren.


Offline Ewout01

  • Lid
Re: Dualboot Ubuntu en Windows: XP start niet meer.
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/24, 20:57:38 »
Beste Arjen,

Op jouw advies heb ik GParted de partitie met Windows XP laten controleren: geen probleem gevonden. Zie attachment; ik heb een fotootje gemaakt van het overzicht in GParted van de indeling van mijn (= 1) harde schijf. Misschien brengt dat iemand op een idee.

Groet, Ewout

Offline wermic

  • Lid
Re: Dualboot Ubuntu en Windows: XP start niet meer.
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/25, 01:08:59 »
Zet een bootvlag op /dev/sda2, ik dacht dat win dit nodig had. Probeer de shadowkopie in het bios uitteschakelen. Bootvlag zet je eenvoudig met gparted , met rechts op de partitie klikken en vlag zetten.