Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Server boot niet zonder aangesloten beeldscherm  (gelezen 5019 keer)

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Server boot niet zonder aangesloten beeldscherm
« Gepost op: 2009/12/12, 11:34:32 »
Ik heb al een hele tijd een homeserver thuis staan. Ongeveer een maand geleden is deze fataal gecrasht en heb ik hem opnieuw geinstalleed, vanzelfsprekend met de laatste Ubuntu release: karmic.
Bij het installen was ik natuurlijk een beeldscherm nodig. Deze is een hele tijd geleden aangesloten geweest, tot ik een paar dagen geleden bij het opruimen hem eindelijk heb weggehaald.

Het probleem: Hij start niet meer op. De server gaat elke nacht op 23:30 uit en op 6:00 weer aan om stroom te besparen, dan wordt zo'n homeserver die o.a. dienst doet als fileserver, ntp server en dns server toch niet gebruikt.

Als ik 's ochtend als de server niet aan blijkt te zijn het beeldscherm aansluit, zie ik niks. Ook als ik op een toets druk op het al aangesloten PS/2 toetsenbord geeft de server geen reactie.

Vandaag heb ik het dan maar getest mét beeldscherm, die niet aangesloten is op de stroom, maar alleen op de server dus. Dan start deze gewoon op!

Als ik het opstarten test met het beeldscherm aan, gaat alles gewoon goed.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

PS: Ik heb ook op de parallelle poort een kastje met ledjes hangen waarop ik de system load kan zien. Deze wordt aangestuurd door het in de pakketbronnen beschikbare 'ledstats', dat normaal gezien als tijdens het opstarten van Linux mee opstart. Ook dit werkt niet.

Voor de reinstall kon ik gewoon booten zonder beeldscherm. Kan dit komen door de nieuwe grub?

Offline HarzG

  • Lid
Re: Server boot niet zonder aangesloten beeldscherm
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/12, 12:19:48 »
Ik heb hier in mijn systeem een passieve grafische kaart, die is stil en heeft geen eigen ventilator.
nVidia G72 [GeForce 7300 SE/7200 GS]Helaas komt het voor dat de pc niet boot omdat het moederbord geen grafische kaart (of monitor?) ziet.
De pc start dan gewoon niet op, de gebruikelijke piep komt niet en de leds van het toetsenbord blijven uit.
(Ik schakel na gebruik de pc/printer overigens helemaal uit omdat anders nog stroom verbruikt wordt door de voeding van de printer en de pc zelf.)

Nadat ik tests met verschillende BIOS-instellingen en acpi-opties bij het booten heb gedaan, ben ik er helaas nog niet achter welke instelling de beste is om altijd correct de pc te kunnen starten.

De huidige instellingen zijn zo:
  • BIOS
    "power ON" na stroomloos te zijn geweest, de pc start direct zodra weer stroom beschikbaar is (verlengsnoer-schakelaar aan)
  • kernel-optie voor acpi
    acpi=strict
  • monitor
    "uit" bij de start, "aan" zodra de piep hoorbaar was

Als je homeserver niet zonder monitor wil booten, dan kan je misschien in de instellingen van de BIOS verschillende opties testen. De boekjes met de toelichtingen van de moederborden die ik heb gezien, zijn helaas bar slecht.

Hoe zit dat met de stroom van de homeserver, blijft er stroom op het moederbord of schakel je dat ding compleet uit met een verlengsnoer-kabel?
Gaat de homeserver in een suspend/hibernate-stand?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Server boot niet zonder aangesloten beeldscherm
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/12, 12:26:48 »
Nee, de homeserver gaat helemaal uit, geen suspend/slaap/pauze/hibernate stand. Hier heb ik alleen nog maar problemen mee gehad (op andere pc's)

Om te zorgen dat de server automatisch weer aangaat, zit er een tijdschakelaar op die een paar minuten de stroom van de pc af haalt en er weer opzet. In de bios heb ik ingesteld dat de server weer aangaat als er stroom op komt te staan.

Maar vroeger werkte het wel en ik heb in de bios niks veranderd. Ik heb zo'n idee dat het door grub2 komt, kan dat/

Offline HarzG

  • Lid
Re: Server boot niet zonder aangesloten beeldscherm
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/12, 12:51:12 »
Voor mij is Grub geen "verdachte" (1 of 2 maakt niets uit).

De powermanagement functies van Ubuntu 9.10 zijn volgens mij wel anders dan die van 9.04.
Het is dus voor mij de vraag of K(H)armic (sorry) bij het uitschakelen van de homeserver correcte/andere waarden/meldingen naar het moederbord schrijft.
Als daarmee de videokaart met Karmic in een ultieme slaapstand wordt gezet, dan moet er de stroom aan de kaart blijkbaar net als de prins je moederbord wakker kussen.
Welke videokaart zit in de homeserver?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Server boot niet zonder aangesloten beeldscherm
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/12, 12:56:42 »
Er zit geen losse videokaart in, gewoon zo'n onboard dingetje. Weet niet precies welke, mocht dit belangrijk zijn dan wil ik het wel een opzoeken.

Citaat
Als daarmee de videokaart met Karmic in een ultieme slaapstand wordt gezet, dan moet er de stroom aan de kaart blijkbaar net als de prins je moederbord wakker kussen.
Wat bedoel je hier precies mee? De computer start niet meer op, hij ging gaat niet in slaapstand. Het heeft dus niks te maken met het rebooten ofzo, maar met het booten. Dus ook als ik met een beeldscherm aangesloten opstart, met beeldscherm aangesloten handmatig afsluit (dit gaat normaal automatisch via een cronjob), en dan zonder beeldscherm weer opstart werkt het niet.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Server boot niet zonder aangesloten beeldscherm
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/22, 12:27:25 »
Hmm, ik ben er na heel veel testen achter gekomen dat het probleem zich niet voordoet bij Grub, maar pas veel later. Namelijk als de letters kleiner worden. Iemand die weet welk proces dat is? Even ter verduidelijking:
Computer aan - bios - grub - het booten van linux, usplash - y - gdm en Xorg

Iemand die weet wat y is? Er wordt dan trouwens ook weergegeven "Render Error detected". Zoals ik al zei valt het ook op dat vanaf dat moment alle letters kleiner worden.

Wat ik denk, is dat vanaf dat moment iets semi-grafisch wordt opgestart, wat een beeldscherm nodig heeft. Als er dan geen beeldscherm is aangesloten, crasht hij. Tenminste, als ik een beeldscherm aangesloten houd tot net voor het opstarten van het bewuste proces, even wacht, en dan het beeldscherm weer aansluit, is het beeld zwart en reageert hij nergens meer op.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Server boot niet zonder aangesloten beeldscherm
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/22, 16:51:03 »
Tussen Usplash en GDM zit ongeveer het hele opstartproces. Dat maakt het uitzoeken er niet echt gemakkelijker op ;)
Maar ik denk toch dat het of in de splash zit, of in GDM.
Heb je het al eens geprobeerd met splash uitgeschakeld?
Heb je in GRUB aparte instellingen staan voor de resolutie?
Loopt hij ook vast als je voor de recovery mode kiest? (en evt. daarna voor de command line)?

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Server boot niet zonder aangesloten beeldscherm
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/22, 18:23:26 »
Tussen Usplash en GDM zit ongeveer het hele opstartproces. Dat maakt het uitzoeken er niet echt gemakkelijker op ;)
Hmm, het opstartproces is toch tijdens usplash?
Citaat
Maar ik denk toch dat het of in de splash zit, of in GDM.
Heb je het al eens geprobeerd met splash uitgeschakeld?
Jazeker. Werkt niet.
Citaat
Heb je in GRUB aparte instellingen staan voor de resolutie?
Nope.
Citaat
Loopt hij ook vast als je voor de recovery mode kiest? (en evt. daarna voor de command line)?
Zal ik straks even proberen.

Offline djurny

  • Lid
Re: Server boot niet zonder aangesloten beeldscherm
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/22, 22:59:32 »
kan natuurlijk ook iets met Xorg te maken hebben, die zal (als je dat niet expliciet uitzet) edid info van je aangesloten monitor(en) proberen in te lezen..
trouwens, net even gegoogled, kan iets met kms (kernel (video) mode setting) te maken hebben.. weet even niet hoe, maar je zou eens kunnen proberen om kms uit te zetten in je grub menu.lst..

<edit>
http://www.mail-archive.com/dri-devel@lists.sourceforge.net/msg43603.html
'nomodeset' aan kernel commandline toevoegen zou wel eens kunnen werken :) kan het zelf helaas niet even uittesten (heb geen kernel met kms)
</edit>
« Laatst bewerkt op: 2009/12/22, 23:01:50 door djurny »
echo "Ka Me Ha Me Ha Me Ha!" | tr [A-Z] [a-z]

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Server boot niet zonder aangesloten beeldscherm
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/22, 23:37:15 »
Ik ga morgen jullie oplossingen proberen!

Xorg is niet geinstalleerd, trouwens.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Server boot niet zonder aangesloten beeldscherm
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/23, 17:09:40 »
Xorg is niet geinstalleerd, trouwens.
Kan dat überhaupt wel als GDM geïnstalleerd is?
Zonder Xorg heb je nogal weinig aan GDM en kan je het net zo goed verwijderen.

Offline djurny

  • Lid
Re: Server boot niet zonder aangesloten beeldscherm
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/23, 17:18:29 »
Xorg is niet geinstalleerd, trouwens.
Kan dat überhaupt wel als GDM geïnstalleerd is?
Zonder Xorg heb je nogal weinig aan GDM en kan je het net zo goed verwijderen.

[gk]dm kan je nog steeds gebruiken om zodoende xdcmp sessies aan te kunnen :) als je dat niet wilt, dan kan [gk]dm inderdaad gewoon weg..
« Laatst bewerkt op: 2009/12/23, 17:20:30 door djurny »
echo "Ka Me Ha Me Ha Me Ha!" | tr [A-Z] [a-z]

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Server boot niet zonder aangesloten beeldscherm
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/23, 17:28:14 »
Nee, GDM staat er ook niet op. Heb nog geen tijd gehad om jullie oplossingen uit te proberen, had iemand te logeren :)