Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Instalatie ubuntu  (gelezen 767 keer)

Offline douveren

  • Lid
Instalatie ubuntu
« Gepost op: 2011/06/09, 16:37:13 »
Vista PC- ubuntu ziet externe hd i.p.v de hd waar vista zit->>

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Instalatie ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/09, 16:39:38 »
Ubuntu geïnstalleerd op een externe schijf? Geen goed idee. Doe de installatie eens over, en zet 'm dan op de interne schijf, naast Vista dus:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Offline douveren

  • Lid
Re: Instalatie ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/09, 16:55:59 »
'kwil ubuntu naast vista op interne schijf, maar hij vindt de interne niet alleen de externe.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Instalatie ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/09, 17:03:14 »
'kwil ubuntu naast vista op interne schijf, maar hij vindt de interne niet alleen de externe.

Koppel de externe schijf los voordat je aan de installatie begint. Voordat je de computer opstart vanaf de LiveCD zelfs. Versimpel de hardware tot het essentiële minimum: toetsenbord, muis, monitor.

Alle externe randapparatuur kun je *na de installatie* weer aansluiten.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Instalatie ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/09, 20:07:39 »
zorg er wel voor dat je een extra partitie hebt voor waar je Ubuntu neer zet.
Als je nu dus 1 partitie hebt, maak er dan 1 bij.
Als je er al 2 hebt dan moet je kijken of je op je 2de partitie geen bestanden hebt staan die je niet kwijt wil.

Maak van alles eerst een backup en sla dit op een externe schijf of wat dan ook op.
Als er iets mis gaat, dan heb je altijd je bestanden veilig staan.

Offline douveren

  • Lid
Re: Instalatie ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/10, 17:17:25 »
Ik begin opnieuw: Ubuntu ziet de interne schijf niet, hij ziet dat er geen besturingssysteem aanwezig is, raar!. Na de vorige tip heb ik de externe schijf vewijderd, die ziet hij dan ook niet meer maar wat ziet hij dan opeens wel, mijn memory card. Op de interne schijf staan C://-D://-E://-F://-en I:// dus partities genoeg . In C:// zit Vista. Ik heb het ook met Fedora gedaan met het zelfde resultaat. De beide schijven hebben 136GB.

Re: Instalatie ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/10, 18:17:26 »
Denk dat het probleem zit in de hoeveelheid partities.

Lees deze pagina eens door http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren
Heb namelijk het vermoeden dal alle partities die jij opnoemt wel eens primary zouden kunnen zijn ... wat wel afwijkend is ... maar toch.

Kijk eens binnen Vista naar de exacte indeling wat betrefd primary en extended partions.
Heb een plaatje toegevoegd waar je deze info kunt vinden binnen Vista.

NOTE: Waarschijnlijk moet je even als Administrator op de Vista machine werken om dit te kunnen.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB