Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren op USB stick in plaats van op harde schijf  (gelezen 2332 keer)

Geachte Forumleden,
Momenteel heb ik naast windows 8.1 ook Ubuntu14.04 als dual boot ge-installeerd op mijn computer. Het werkt prima. Nu wil ik echter Ubuntu ook installeren op een USB stick van 32 GB . De bedoeling is dat ik dan bij het opstarten kan kiezen tussen het laden van Ubuntu op mijn harde schijf of kan kiezen tussen het laden van Ubuntu op mijn USB stick. Ik ben al een tijdje aan het experimenteren om dit voor elkaar te krijgen. Tot dus ver is het nog niet gelukt. Het lijkt zo eenvoudig :een partitie tabel aanmaken op mijn USB stick om daarna Ubuntu hierop te installeren. In het begin lijkt het aardig goed te gaan, maar op zeker moment stopt de installatie  en krijg ik de melding dat het niet is gelukt Wat zie ik over het hoofd ? Het zou fijn zijn indien u mij kunt uitleggen hoe ik het moet aanpakken. Misschien is hierover al een keer gepost, maar ik kan daar niet achter komen.
Met vriendelijke groet,
Daniel

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu installeren op USB stick in plaats van op harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/23, 15:33:26 »
Nu wil ik echter Ubuntu ook installeren op een USB stick van 32 GB .
Slecht idee.... Een USB-geheugenstaafje is ongeschikt voor het installeren van een volwaardig besturingssysteem; je kunt het alleen goed gebruiken voor installatie van een live-medium.

Reden: het flitsgeheugen in het stokkie is ongeschikt voor de vele schrijfacties die een besturingssysteem doet. Binnen de kortste keren versleten. Alleen een SSD of een gewone externe harde schijf is daarvoor wel geschikt.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/23, 15:35:40 door Pjotr »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op USB stick in plaats van op harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/23, 16:44:46 »
Nu wil ik echter Ubuntu ook installeren op een USB stick van 32 GB .
Slecht idee.... Een USB-geheugenstaafje is ongeschikt voor het installeren van een volwaardig besturingssysteem; je kunt het alleen goed gebruiken voor installatie van een live-medium.

Reden: het flitsgeheugen in het stokkie is ongeschikt voor de vele schrijfacties die een besturingssysteem doet. Binnen de kortste keren versleten. Alleen een SSD of een gewone externe harde schijf is daarvoor wel geschikt.

Is een Micro SD 32 GB dan wel geschikt ook al wordt hij dan uitgelezen via een Card-reader met een USB aansluiting?. Ik heb ook een interne Card-reader, wat is beter?.
Of een 500 GB Externe HD met USB aansluiting?, mag dat ook.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu installeren op USB stick in plaats van op harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/23, 18:27:42 »
Is een Micro SD 32 GB dan wel geschikt ook al wordt hij dan uitgelezen via een Card-reader met een USB aansluiting?.
Nee. Het gaat niet om de soort aansluiting, maar om het soort geheugen.

Citaat
Of een 500 GB Externe HD met USB aansluiting?
Daartegen is geen *apparatuurtechnisch* bezwaar. Maar wel een ander technisch bezwaar: je krijgt problemen met Grub (computer wil alleen nog starten met externe schijf aangesloten, ook als je een heel ander besturingssysteem wil starten), tenzij je er goed op let dat Grub alleen wordt geschreven in het MBR van de externe schijf.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op USB stick in plaats van op harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/23, 18:55:59 »
Is een Micro SD 32 GB dan wel geschikt ook al wordt hij dan uitgelezen via een Card-reader met een USB aansluiting?.
Nee. Het gaat niet om de soort aansluiting, maar om het soort geheugen.

Citaat
Of een 500 GB Externe HD met USB aansluiting?
Daartegen is geen *apparatuurtechnisch* bezwaar. Maar wel een ander technisch bezwaar: je krijgt problemen met Grub (computer wil alleen nog starten met externe schijf aangesloten, ook als je een heel ander besturingssysteem wil starten), tenzij je er goed op let dat Grub alleen wordt geschreven in het MBR van de externe schijf.

Kijk dit is wat ik nu net nodig heb, nu weet ik in ieder geval dat ik dit op een test PC moet uit voeren mocht het per ongeluk toch verkeerd gaan!.

En weer vriendelijk bedankt voor de heldere uitleg.

Re: Ubuntu installeren op USB stick in plaats van op harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/23, 19:22:23 »
Bedankt voor jullie reacties. Het is inmiddels gelukt Ubuntu 14.04 op een USB te installeren. Ik begrijp het flitsgeheugen verhaal. Ben echter wel benieuwd hoe lang het duurt voordat de stick "versleten" is. Het bootloader en grub verhaal is mij inmiddels volkomen duidelijk.

Re: Ubuntu installeren op USB stick in plaats van op harde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/23, 22:54:22 »
Hallo, laat even weten wanneer die usb-stick naar z'n grootje is, ben ik wel benieuwd naar. Drie weken, zes maanden, vier jaar?

Offline Nero

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op USB stick in plaats van op harde schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/24, 12:36:24 »
Raspberry Pi, Banana Pi en konsoorten draaien ook Debian vanaf een SD kaart. Daar kan je geen opstartmedium kiezen.

Wel even de juiste opties in /etc/fstab zetten, zoals noatime, commit=, ... misschien nog andere?

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op USB stick in plaats van op harde schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/24, 13:09:18 »
Nu we toch bezig zijn, dan hier ook maar even de hyperlink voor de installatie voor USB enz.: >> http://tuxtweaks.com/2014/03/create-linux-mint-persistent-live-usb/

Re: Ubuntu installeren op USB stick in plaats van op harde schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/23, 16:50:33 »
Het werkt nog steeds als een zonnetje, geen spoor van slijtage.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op USB stick in plaats van op harde schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/23, 17:17:56 »
Pjotr, inderdaad lijkt mij een flits geheugen sneller stuk te gaan dan een normaal magnetisch geheugen na of bij (te) veel schrijfacties.
In bovenstaande recties wordt echter beweerd dat het niet zo'n vaart loopt.
Zou dat dan komen dat alles relatief is?
Wie heeft er (slechte) ervaring met SSD waarop veel schrijfacties worden uitgevoerd?