Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gksudo opdracht werkt niet.  (gelezen 1697 keer)

Offline maxio1200

  • Lid
gksudo opdracht werkt niet.
« Gepost op: 2008/02/19, 20:03:17 »
Ik was bezig met de schijf rechten te veranderen voor mijn cd/dvd speler, en ben er achter gekomen dat de opdracht
gksudo Nautilus niet werkt. Na het intoetsen van de opdracht in de terminal wordt Nautilus niet gestart. Na het intoetsen van mijn wachtwoord gebeurt er niks. Gisteren kreeg ik na het nog eens proberen de volgende fout melding in de terminal:

(gksudo:6782) atk bridge warning**.failure: no device event controler found.

Ook met sudo Nautilus gebeurt er niks.

Ook geprobeert; alt+f2, na het intoetsen van wachtwoord geen resutaat.

Het was eerst te doen om mijn cd/dvd speler te veranderen van alleen lezen naar lezen schrijven. Maar nu ben ik toch een beetje ongerust aan het worden.

Dank weer, Arro
acer 3690 laptop cerilon 2gb. geheugen 2gb.
10.04

gksudo opdracht werkt niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/19, 20:14:41 »
Het moet zijn gksudo nautilus, dus nautilus met een kleine letter n.


Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline maxio1200

  • Lid
gksudo opdracht werkt niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/19, 20:23:40 »
Zo! Hoe simpel kan je zijn? Dan heb ik nog z'on domme; ik kan nergens mijn cd drive vinden, ik heb wel een map cdrom met een pijltje er aan maar dat is hem niet.

Alvast bedankt! Ook voor je hulp gisteren!

groet arro
acer 3690 laptop cerilon 2gb. geheugen 2gb.
10.04

gksudo opdracht werkt niet.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/19, 20:31:32 »
tsja, hoofdletter gevoelig :)

die met het pijltje moet nochtans uw cdrom zijn, anders deze: /media/cdrom0

ahja, als er een cd/dvd insteekt, moet er normaal ook een icoontje op uw bureablad verschijnen...

gksudo opdracht werkt niet.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/19, 20:31:38 »
Als het goed staat je cd-rom onder de map media als cdrom0 o.id.. Die met het pijltje is een verwijzing, kan zo even niet op de juiste benaming komen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline maxio1200

  • Lid
gksudo opdracht werkt niet.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/19, 20:55:45 »
Maar als ik bij deze map cdrom0 de eigenschappen verander in Bestands toegang ---, naar Bestands toegang lezen en schrijven, en ik doe dat in alle drie de vakjes en ik druk op rechten op bestanden in de map toepassen, Is er niks verandert. Sterker nog, Als ik weer terug ga naan de eigenschappen van de cdrom map staat alles weer op" bestands toegang---"

p.s Bij de map cdrom met pijl het zelfde verhaal.
acer 3690 laptop cerilon 2gb. geheugen 2gb.
10.04

gksudo opdracht werkt niet.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/19, 22:20:19 »
Je benadert de map toch wel via gksudo nautilus? zodat je root rechten hebt.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline maxio1200

  • Lid
gksudo opdracht werkt niet.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/19, 22:21:31 »
Ja, deze keer zeker weten
acer 3690 laptop cerilon 2gb. geheugen 2gb.
10.04

Offline maxio1200

  • Lid
gksudo opdracht werkt niet.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/19, 22:25:41 »
Ik doe gksudo in de terminal

Desktop wordt geopend in venster, ik srcoll naar bestandsmappen, ik doe open mediamap, ik verander eigenschappen bij de map cdrom0, bevestig en klaar. (dus niet)
acer 3690 laptop cerilon 2gb. geheugen 2gb.
10.04

Offline maxio1200

  • Lid
gksudo opdracht werkt niet.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/19, 23:11:15 »
ik heb toch het idee dat als ik bij de cdrom map ben,niet meer als root gemachtigt ben.

Ik heb nu bijna alle forum item's gelezen die er overgaan maar ik kom er niet uit.
Als ik als root blader zie ik een map root met een huisje erbij, maar daar zit niks in. De map die ik zoek staat er boven (cdrom) zonder huisje. Als ik daarin ga ben ik heb ik dan wel of gen root rechten?
wat doe ik nou niet goed?
acer 3690 laptop cerilon 2gb. geheugen 2gb.
10.04

BertvdP

  • Gast
gksudo opdracht werkt niet.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/19, 23:45:45 »
Beste maxio1200,
Mag ik vragen wat je precies wil bereiken met het veranderen van de schrijfrechten op /media/cdrom?
Dit is een zgn. mount point waar een verwisselbaar station op wordt aangekoppeld, zodat het zichtbaar wordt als map in je systeem. Normaliter zou je hier voor een goede werking van het systeem niets aan hoeven te veranderen, tenzij je iets heel speciaals wilt.

Offline maxio1200

  • Lid
gksudo opdracht werkt niet.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/19, 23:53:52 »
Het gaat om de standaard cdrom drive van mijn laptop die voorheen (in vista) nog wel bestanden kon schrijven en ook weer wissen maar nu niet meer. Ik kan nu alleen nog maar schrijven.
acer 3690 laptop cerilon 2gb. geheugen 2gb.
10.04

BertvdP

  • Gast
gksudo opdracht werkt niet.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/20, 00:20:52 »
Citaat van: maxio1200
Het gaat om de standaard cdrom drive van mijn laptop die voorheen (in vista) nog wel bestanden kon schrijven en ook weer wissen maar nu niet meer. Ik kan nu alleen nog maar schrijven.
Daarmee gaat het veranderen van schrijfrechten op het mount point je niet helpen. Het programma K3B schijnt cd-rw's te kunnen wissen, zie http://forum.ubuntu-nl.org/message/196782.

Offline maxio1200

  • Lid
gksudo opdracht werkt niet.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/20, 09:59:26 »
Dank je, Bert! Ik ben daar slechts lang mee bezig geweest.
Nu kan ik weer lache!
acer 3690 laptop cerilon 2gb. geheugen 2gb.
10.04

gksudo opdracht werkt niet.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/20, 15:26:25 »
Citaat van: maxio1200
ik heb toch het idee dat als ik bij de cdrom map ben,niet meer als root gemachtigt ben.

Ik heb nu bijna alle forum item's gelezen die er overgaan maar ik kom er niet uit.
Als ik als root blader zie ik een map root met een huisje erbij, maar daar zit niks in. De map die ik zoek staat er boven (cdrom) zonder huisje. Als ik daarin ga ben ik heb ik dan wel of gen root rechten?
wat doe ik nou niet goed?
Misschien ben je nu wat verder met K3b, zoals BertvdP schreef
En anders nog iets over de rechten, geldt in principe voor alle mappen.
Als het goed is ben je als root bezig als je werkt met gksudo nautilus, vandaar dat je in moet loggen met je wachtwoord. Als nautilus(in root mode) zich opent dan zit je gelijk in de rootmap, de persoonlijke map van de root. Bij mij staan in de rootmap diverse lege mappen en voor de rest niets.
Daar zie je ongeveer in het midden een symbool van een map met een huisje met daaronder de tekst persoonlijke map. Nu kan je met het pijltje omhoog(links boven) naar de bovenliggende mappen structuur. Daar zie je inderdaad weer de root map met het huisje, alleen jij als root kan daarin en andere gebruikers niet, tenzij je de rechten verandert. Jij moet nu verder naar de map media daarin zit de map cdrom0, daar rechts op klikken en dan de optie eigenschappen en daar weer het tabje rechten aan klikken. En aanpassen zoals jij wilt. Moet werken. :)
Wilt dit echt niet lukken kan je het nog doen met de door mij eerder opgegeven commando's
Bijv:  sudo chown pietje /media/cdrom0  als pietje de rechten mag hebben.
Als het niet duidelijk is schrijf je maar.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

BertvdP

  • Gast
gksudo opdracht werkt niet.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/02/20, 15:47:36 »
Citaat van: maxio1200
ik heb toch het idee dat als ik bij de cdrom map ben,niet meer als root gemachtigt ben.
Daarover nog een beetje uitleg. Als er een schijfje in de speler zit op het moment dat je de schrijfrechten van het aankoppelpunt probeert te veranderen, dan kan zelfs root dat niet. Een cdrom, ook een zogenaamd be- of herschrijfbare, is niet te wijzigen via het bestandssysteem, maar alleen via een programma dat speciale opdrachten aan de cd-brander geeft. De onderliggende techniek is in Vista misschien iets beter afgedekt waardoor het lijkt alsof je rechtstreeks naar het schijfje schrijft, maar werkt in beide systemen hetzelfde.