Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Volumewieltje laptop werkt niet in Xubuntu  (gelezen 3468 keer)

Offline Thijsg

  • Lid
[Opgelost] Volumewieltje laptop werkt niet in Xubuntu
« Gepost op: 2009/08/06, 16:20:23 »
Hallo allemaal,

In Xubuntu werkt het volumewieltje van de Acer Aspire 5520G niet. Als ik draai is er totaal geen reactie. In Ubuntu en Kubuntu wel. Vista ook, maar daar werk ik niet mee. Geluidskaart: Nvidia ALC268 oid.

Offtopic: Hoe kan je in Xubuntu en Kubuntu partities ad hoc aankoppelen? In Ubuntu werkt het, maar bij de anderen niet.

Groeten,
Thijs
« Laatst bewerkt op: 2009/08/10, 12:48:26 door Thijsg »

Re: Volumewieltje laptop werkt niet in Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/07, 10:52:42 »
Ik weet niet of ik je veel kan helpen maar ik zal eens proberen.

Ik heb een Dell Vostro met geluid-knopjes (mute/raise/lower) i.p.v. een 'geluid-wieltje'. Die werkten in Xubuntu 9.04 plots ook niet meer. Ik heb het kunnen oplossen door een keyboard-shortcut te maken voor elk knopje (aumix -v0, aumix -v+10, aumix -v-10). Maar vermits we hier over een wieltje spreken zal het waarschijnlijk niet via die work-around gaan.

Wat je misschien eens kan doen is kijken of bij je geluids-mixer het geluid wel voldoende staat. Als bijv. de master volledig uit staat dan mag je aan dat wieltje draaien zoveel als je wilt, je zal geen geluid krijgen. Maar zet je die voldoende hoog, dan zal je met je wieltje waarschijnlijk het geluid kunnen aanpassen.

Maar misschien was je zelf al wel zo ver. Zo ja, dan kan ik je spijtig genoeg niet veel verder helpen. :| Misschien dat er anderen zijn die je kunnen helpen. :)

I.v.m. je partites aankoppelen. Maak daar misschien beter een apart topic voor. Vermits het niet gerelateerd met je geluid is, is het voor ons makkelijker dat we 1 probleem per topic kunnen aanpakken.

Groetjes,
ShadowDragon.
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Volumewieltje laptop werkt niet in Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/08, 22:42:36 »
Hallo ShadowDragon,

Deze reactie is een beetje laat, maar ik was weinig online de afgelopen dagen. ;) Bedankt voor de post, ik ga kijken of het werkt. Het geluid werkt en laat zich regelen door het knopje rechtsbovenin naast de tijd. Dat is geen probleem. Ik weet niets van Aumix. Via Applications>Multimedia>Aumix krijg ik de terminal. Hoe moet ik die shortcuts aanmaken? Het kan alleen als Xubuntu het verschil ziet tussen de richtingen. :rolleyes:

De partities zijn geen groot probleem, daarvoor ga ik de aandacht niet van andere topics afleiden. Als jij het wist, mooi meegenomen, weet je het niet, maakt niet uit. Ik heb wel meer probleempjes, maar die zijn erg klein in vergelijking met mensen die geen beeld hebben.

Groeten,
Thijs

Offline woteb

  • Lid
Re: Volumewieltje laptop werkt niet in Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/08, 22:53:02 »
Installeer eens sudo apt-get install  aumix gamix
Gamix is een GTK schil om Aumix heen.

Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Volumewieltje laptop werkt niet in Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/08, 22:59:09 »
Bedankt, hoe kan ik daar een shortcut aanmaken en wat moet ik invullen. Overigens kan ik ook wel met de terminal overweg, als de code er maar letterlijk staat.

Offline woteb

  • Lid
Re: Volumewieltje laptop werkt niet in Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/08, 23:09:42 »
Bedankt, hoe kan ik daar een shortcut aanmaken en wat moet ik invullen. Overigens kan ik ook wel met de terminal overweg, als de code er maar letterlijk staat.
Ik neem aan op de taakbalk van XFCE?

Rechtermuisknop op de taakbalk ==> Nieuw item toevoegen ==> Snelkoppeling en op + Toevoegen klikken.
Daar krijg je een menu: Naam (mag je zelf bedenken)
Beschrijving: Idem
Pictogram: Mag je ook zelf bepalen/toevoegen/veranderen
Commando: gamix

Op OK klikken, en de snelkoppeling staat op de taakbalk.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Volumewieltje laptop werkt niet in Xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/08, 23:17:05 »
Bedankt, hoe kan ik daar een shortcut aanmaken en wat moet ik invullen. Overigens kan ik ook wel met de terminal overweg, als de code er maar letterlijk staat.

ShadowDragon maakte een opmerking over shortcuts toekennen aan knopjes op de laptop. Zoiets zou ik ook willen doen bij het wieltje. Daarvoor de shortcuts.

Groeten,
Thijs

Re: Volumewieltje laptop werkt niet in Xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/09, 10:46:56 »
ShadowDragon maakte een opmerking over shortcuts toekennen aan knopjes op de laptop. Zoiets zou ik ook willen doen bij het wieltje.
[...] Maar vermits we hier over een wieltje spreken zal het waarschijnlijk niet via die work-around gaan. [...]
Hetgeen ik bedoelde met bovenstaande is hetvolgende:
  • Bij knopjes: Als je zo'n muziek-knopje indrukt, dan genereer je via je toetsenbord (invoer-hardware) een specifiek signaal. Dat signaal wordt opgevangen door je besturingssysteem en dat specifiek signaal wordt geassocieerd met een keycode. Je kan dan met behulp van bijvoorbeeld een keyboard-shortcut manager (software) gaan zeggen: "Als het besturingssysteem keycode 'XF86AudioRaiseVolume' ontvangt, dan voer je het commando 'aumix -v+10' uit.".
  • Bij een wieltje: Het geluidssignaal dat jouw computersysteem genereert moet versterkt worden door een hardware-matige versterker (logisch hé  :P) vooraleer je het kan horen. Met het wieltje kan je regelen hoe sterk die versterker moet versterken. Je kan het vergelijken met een dimmer voor een lamp in je huis. Hoe verder je aan het wieltje draait hoe feller de lamp brand / hoe luider het geluid. Merk dus op dat hier bijna alles hardware-matig wordt afgehandeld terwijl de shortcuts software-matig zijn en hier dus geen soelaas kunnen bieden.

Tenzij natuurlijk dat mijn idee van een 'geluidswieltje' totaal verschillend is dan wat jij in gedachte hebt... In dat geval, hoor ik het graag waar ik de mist in gegaan ben.

Groetjes,
ShadowDragon.

Disclaimer: Het kan goed zijn dat ik in bovenstaande uitleg een paar stappen ben vergeten. Mijn bedoeling is gewoon het zo duidelijk mogelijk uit te leggen zonder een heel opstel te schrijven. Maar als ik fundamentele fouten heb gemaakt hoor ik het graag.  ;)
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Volumewieltje laptop werkt niet in Xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/09, 12:55:13 »
Het begint duidelijk te worden. Nog een paar vragen: ;)
Hoe kan ik erachter komen wat de keycode is van het naar links en naar rechts draaien? Is er een programmaatje dat alle inkomende keycodes weergeeft?
Als ik erachter kom welke keycode het is, wat moet ik in de aumix-terminal intypen om de keycode en het commando te koppelen?

Ik ben nieuw, ruim een maand bezig. Ik heb al wel een quatroboot. XD Met dank aan de site van Pjotr.

Groeten,
Thijs

Re: Volumewieltje laptop werkt niet in Xubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/09, 20:28:06 »
Via het menu: Applications -> Settings -> Keyboard.
Vervolgens in het venster "Keyboard": Tabblad "Applications shortcuts" -> Knop: "+ Add"
Vervolgens in het venster "Shortcut command": "aumix -v+10" -> Knop: "OK" -> Kijk naar het nieuwe venster
Draai het wieltje nu naar rechts.
1) Als er niets gebeurt dan zal het draaien aan het wieltje geen keycode hebben zoals ik in mijn vorige post heb uitgelegd.
2) Als er toch geregistreerd wordt dan zal het venster verdwijnen en is de shortcut ingesteld.
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Volumewieltje laptop werkt niet in Xubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/09, 20:42:48 »
Het is gelukt. Hartelijk dank. Ik hoop dat de googlers het ook lukt.

Groeten,
Thijs

Re: Volumewieltje laptop werkt niet in Xubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/10, 10:28:20 »
:o :D Oké, blijkbaar heb jij een ander volumewieltje dan wat ik in gedachte heb, maar ik ben blij dat ik je heb kunnen helpen.

Plaats anders ook even "[Opgelost] " (zonder "") in het onderwerp van de eerste post van deze topic. Dan kunnen anderen zien dat dit onderwerp opgelost is.  ;)
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Offline Thijsg

  • Lid
Re: [Opgelost] Volumewieltje laptop werkt niet in Xubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/10, 12:53:18 »
Heb ik gedaan. ;)