Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Windows 7 opnieuw installeren  (gelezen 2729 keer)

Offline Wolfje

  • Lid
[Opgelost] Windows 7 opnieuw installeren
« Gepost op: 2011/09/10, 20:08:27 »
Dit is niet echt een Linux probleem, maar vermoedelijk houd mijn probleem wel verband met de dualboot van Windows en Ubuntu.
Op mijn Dell laptop had ik Windows 7 en Ubuntu 10.10. Omdat er problemen waren met Windows 7 wil ik deze opnieuw installeren. Maar dat lukt niet. Ik heb dit geprobeerd met de "Reinstallation DVD", maar de herinstallatie liep vast. Nu kan ik alleen nog Ubuntu opstarten.  Windows 7 staat nog in het opstartmenu, maar kan niet opstarten. Elke poging om Windows 7 op de oude partite te installeren mislukt. Na opzoekwerk met Google vermoed ik dat er een probleem is met de MBR van Windows 7.
Heeft er iemand een tip om Windows  opnieuw te installeren zonder dat er problemen komen met de bestaande Ubuntu installatie ?  
« Laatst bewerkt op: 2011/09/16, 19:44:47 door heir4c »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Windows 7 opnieuw installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/10, 20:11:38 »
Problemen komen er sowieso, daar windows grub niet ziet, en dus overschrijft.
Typ eens in in de terminal
sudo fdisk -l l is een kleine L

Offline Wolfje

  • Lid
Re: Windows 7 opnieuw installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/10, 21:05:25 »
En wat bedoel je met terminal ?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 7 opnieuw installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/10, 21:28:42 »
Start ubuntu op en druk op ctrl+alt+t en dan opent er een venster en dat is je terminal.
Daar de regel die tiempjuuh je gaf er in zetten en die uitkomst kopiëren en hier posten.

Je terminal is zo iets als je dos venster maar dan in Linux.

Filmpje met uitleg wat de terminal is.
http://www.youtube.com/watch?v=4Zx7UE70Ehs

O copy past kan met rechtermuisknop en je toetsen combinatie is:
Copy: ctrl+shift+C
Paste: ctrl+shift+V

Dat is in de terminal. buiten de terminal is het zonder de shift toets.


Re: Windows 7 opnieuw installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/10, 22:33:36 »
Dit zijn altijd trikky handellingen. (Dan bedoel ik het installeren en natuurlijk niet de terminal. ;))
Dus zorg voor een back-up.

Ik heb al eens gehad dat schijfbeheer van windows mijn ext4 partitie om zeep hielp en dat was o.a. met het maken van een nieuwe NTFS partitie tussen mijn windows partitie en ext4 partitie in.

Re: Windows 7 opnieuw installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/12, 16:27:52 »
Dit is niet echt een Linux probleem, maar vermoedelijk houd mijn probleem wel verband met de dualboot van Windows en Ubuntu.
Windows ziet ubuntu of andere Linux schijven niet dus dat zou geen problemen moeten kunnen opleveren, je windows recovery DVD zou wel eens de boosdoener kunnen zijn gezien veel leveranciers zo allemaal hun eigen manier hebben van herstellen. De ene wil een compleet lege schijf waar de andere de exacte partitie indeling wenst zoals deze uit de fabriek is gekomen met daarin de Windows installatie.

Citaat

Op mijn Dell laptop had ik Windows 7 en Ubuntu 10.10. Omdat er problemen waren met Windows 7 wil ik deze opnieuw installeren. Maar dat lukt niet. Ik heb dit geprobeerd met de "Reinstallation DVD", maar de herinstallatie liep vast.
Kreeg je een error te zien toen de DVD vastliep?
Heb je het meerdere keren geprobeert en gaat het steeds op hetzelfde punt mis?

Citaat
Nu kan ik alleen nog Ubuntu opstarten.  Windows 7 staat nog in het opstartmenu, maar kan niet opstarten. Elke poging om Windows 7 op de oude partite te installeren mislukt. Na opzoekwerk met Google vermoed ik dat er een probleem is met de MBR van Windows 7.
Wanneer de win herstel dvd helemaal succesvol is voltooid dan zou het een MBR probleem kunnen zijn, is de dvd niet helemaal afgedraaid dan is het Windows MBR waarschijnlijk niet geïnstalleerd. Als jouw Dell dezelfde troep gebruikt als mijn oude dell dan is er maar 1 manier om een dual-boot voor elkaar te krijgen zonder dat je daarvoor handmatig het MBR moet kopieren. Helaas zal je Windows en Ubuntu opnieuw moeten gaan installeren. (is je Ubuntu installatie kleiner dan 12 GB dan kan je met Remastersys een backup DVD maken die je gemakkelijk terug kan installeren)

Citaat

Heeft er iemand een tip om Windows  opnieuw te installeren zonder dat er problemen komen met de bestaande Ubuntu installatie ? 
In jouw geval:
  • Maak backups van ubuntu en je bestanden
  • Gebruik Gparted op een Livecd om de partities opnieuw in te delen maak maar 1 partitie voor windows en formatteer de rest als ext? zodat win ze niet ziet (dan maakt hij geen SYSTEM (boot) partitie aan en word deze ook niet vern***t door Grub
  • Installeer Windows vanaf je herstel DVD
  • Gebruik een backup programma zoals ghost om een image te maken van Windows en het mbr
  • Herinstalleer Ubuntu
  • Selecteer windows in grub en hoop dat het werkt

De herstel DVD's kan je daarna opbergen tot je het ding op marktplaats zet en wanneer Win het niet meer doet gebruik je de ghost backup en herstel je ALLEEN DE PARTITIE NIET HET MBR.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Wolfje

  • Lid
Re: Windows 7 opnieuw installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/13, 08:44:45 »
 =D Mijn probleem is opgelost. De oplossing was eenvoudiger dan ik had gedacht. Windows 7 plaatst ook een klein bestandje (enkele MB) op de harde schijf ( niet in partite C) . Door dit bestandje te verwijderen met Acronis Disk Manager kon ik Windows 7 zonder problemen installeren. Nu moet ik enkel nog Grub herstellen, maar daar heb ik hier al een handleiding voor gevonden, dus dat zal wel lukken.
Graag wil ik  iedereen bedanken die meegedacht heeft aan het oplossen van dit probleem.