Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [tussenstop] advies over nieuw te kopen WiFi hardware  (gelezen 2795 keer)

erik_de_n00b

  • Gast
[tussenstop] advies over nieuw te kopen WiFi hardware
« Gepost op: 2006/01/12, 03:02:40 »
ok eerst even: hallo allemaal :D

ik ben een nieuw linux gebruiker, en (dus ook) een ubuntu n00b.
ik heb hiervoor wel een beetje lopen klooien met andere distributies, maar die werkten op een een of andere manier toch niet allemaal.

de reden voor de "tussenstop" is omdat ik eerst ff aan het kijken ben wat en hoe voordat ik daadwerkelijk aan de slag ga met WiFi.
ook met WiFi, of andere netwerken heb ik nog geen ervaring, maar er is gelukkig genoeg informatie te vinden op internet :D

nu terug ONtopic :) :

ik gebruik nu een Windows XP machine, en een ubuntu,
de xp heeft internet, en de ubuntu nog niet.

mijn doel is om een netwerk op te zetten tussen deze 2 en een mogenlijkheid open te laten voor mijn nieuw te kopen Laptop of WiFi PDA, daarom draadloos (+ ik heb stiekem helemaal geen zin om kabels te trekken)

om dit mogelijk te maken zit ik er aan te denken om de volgende hardware te bestellen:

router:
Eminent EM4114 Wireless ADSL Modem/Router (54/108Mbps, 4x 10/100Mbps, Analoog)

waarom deze?
ik heb ergens gelezen dat het slim is om meteen een ingebouwde ADSL modem te gebruiken (waarom weet ik eigenlijk niet, en of dit klopt ook niet).

[tussenstop] advies over nieuw te kopen WiFi hardware
« Reactie #1 Gepost op: 2006/01/12, 12:34:19 »
Yep. rt2500 werkt, wiki.ubuntu.com/RT2500Howto of iets dergelijks legt uit hoe :)

Dat met die printer zou ook moeten werken, wat is het type daarvan?

erik_de_n00b

  • Gast
[tussenstop] advies over nieuw te kopen WiFi hardware
« Reactie #2 Gepost op: 2006/01/12, 14:33:37 »
een lexmark x5150

[tussenstop] advies over nieuw te kopen WiFi hardware
« Reactie #3 Gepost op: 2006/01/12, 21:49:01 »
Hmm, die staat nog niet op linuxprinting.org...

gosh

  • Gast
[tussenstop] advies over nieuw te kopen WiFi hardware
« Reactie #4 Gepost op: 2006/01/12, 22:09:52 »
Ik gebruik Belkin 54g spullen (router, pcmia kaartje in notebook en desktop kaarten in ... desktops :) )
Zijn prima te installeren met ndiswrapper (https://wiki.ubuntu.com/HowToSetUpNdiswrapper?highlight=%28ndiswrapper%29)
en WPA (https://wiki.ubuntu.com/WPAHowto?highlight=%28wpa%29)

erik_de_n00b

  • Gast
[tussenstop] advies over nieuw te kopen WiFi hardware
« Reactie #5 Gepost op: 2006/01/13, 00:20:32 »
Citaat
Section 5: Lexmark X5150

5.1 Does this printer work with free software?

No. If you are able to purchase a new machine, buy an OfficeJet, or a suggested printer.

http://www.linuxprinting.org/suggested.html

Another possibility is to configure for several different lexmark printers, and hope that one works. Like a lottery.
5.2 Does Lexmark have drivers for this machine?

No. Their binary driver set does not support it.
5.3 Does scanning work?

No. You'll definitely have to write a driver yourself
simpel en duidelijk dus :D

erik_de_n00b

  • Gast
[tussenstop] advies over nieuw te kopen WiFi hardware
« Reactie #6 Gepost op: 2006/01/13, 00:32:06 »
en over die belkin spullen:
echt super vet:
Citaat
35% sneller dan 802.11g
bron
dat was dus mijn enigste twijfel om over te stappen op draadloos, de snelheid (ik krijg er zin in :D)

merk jij hier iets van gosh?

edit:
lekker slim van ze....
die draadloze ADSL router die ze verkopen, heeft vervolgens een maximale snelheid tot 54mbs (dus geen 35% turbo modus :()

erik_de_n00b

  • Gast
[tussenstop] advies over nieuw te kopen WiFi hardware
« Reactie #7 Gepost op: 2006/01/13, 16:25:27 »
na een dagje zoeken (je zal maar tijd teveel hebben :P), ben ik erachter gekomen dat er meer producten zijn die een simultane 2e verbinding kunnen opzetten, en daarmee een snelheid kunnen halen van maarlieftst 108 Mbps (!), theoretisch uiteraard

ik heb na ECHT lang zoeken voor deze kaart gekozen: E-Tech WGPI02 vanwege de chipset RT2500, en is stom toevallig ook nog de goedkoopste
ik moest via het contactformulier, email, product kiezen, en dan op downloads, om er achter te komen welke chipset deze gebruikt. het product staat niet eens op de website :D

ik heb trouwens geen idee of die turbo modus gaat werken onder linux, maar dan heb ik het in ieder geval geprobeerd (de kaartjes zijn toch goedkoper als mijn eerste keuze)

`GooZ

  • Gast
[tussenstop] advies over nieuw te kopen WiFi hardware
« Reactie #8 Gepost op: 2006/01/13, 17:02:17 »
rt2500 werkt zelfs out of the box. Wel, dat deed mijn wireless 'Sweex' kaartje alvast. In Hoary moest ik ook nog de howto volgen, maar in Breezy werkt het zonder problemen :-D

gosh

  • Gast
[tussenstop] advies over nieuw te kopen WiFi hardware
« Reactie #9 Gepost op: 2006/01/13, 22:38:16 »
Citaat van: erik_de_n00b
en over die belkin spullen:
echt super vet:
Citaat
35% sneller dan 802.11g
bron
dat was dus mijn enigste twijfel om over te stappen op draadloos, de snelheid (ik krijg er zin in :D)

merk jij hier iets van gosh?

edit:
lekker slim van ze....
die draadloze ADSL router die ze verkopen, heeft vervolgens een maximale snelheid tot 54mbs (dus geen 35% turbo modus :()
Ik had hier voor 802.11b spullen (10mbs wirelesss). De spullen die ik nu heb zijn en veeeeeel sneller en de ontvangst/het bereik is veeeeel beter.
Vooral het bereik is wel iets om te checken. Volgens mij zijn er wel vergelijkende tests op internet. Googlen dus.
Ik heb dat ook ooit gedaan en mijn Belkin spulletjes kwamen er niet als snelste uit. Wat wel ben ik vergeten. Ik had alles al gekocht, dus ik heb het meer verdrongen dan vergeten :p

Volgens mij heb jij je oog op goeie spullen laten vallen. Succes en welkom in de Ubuntu-community

[tussenstop] advies over nieuw te kopen WiFi hardware
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/06, 14:27:14 »
hoe krijgen jullie je RT2500 stuff out of the box werkend? Ik gebruik al sinds Hoarty ubuntu, nooit problemen gehad met internet. Nu ik echter naar een draadloos huis ben verhuisd en een Belkin pcmi kaart heb aangeschaft krijg ik geen verbinding met internet meer! Ook de upgrades naar Dapper en Edgy hebben geen zoden aan de dijk gezet. Met als gevolg: terug naar WinXP om verbinding te krijgen met internet.

Nu gebruikt onze wifi-router/ADSL modem in huis wpa encryptie en heb ik de howto https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/RalinkRT2500 doorlopen. Het resultaat is nog immer nada :-(
De Wijzen zijn niet geleerd, de Geleerden niet wijs!
~ Lao Tzu in Tao Teh Ching

bezoek: Luxzenburg.org™