Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: gebruik geen aptitude  (gelezen 4668 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: gebruik geen aptitude
« Gepost op: 2016/04/14, 15:38:40 »
Er is op zichzelf niets mis met aptitude, maar toch raad ik aan om aptitude nooit te gebruiken:
https://sites.google.com/site/computertip/faq2#TOC-Kan-ik-ook-aptitude-gebruiken-in-plaats-van-apt-get-
(punt 18, rechterkolom)

Doe er je voordeel mee!   :)
« Laatst bewerkt op: 2016/04/14, 15:53:18 door Pjotr »

Offline Nero

  • Lid
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/14, 17:28:10 »
Ik gebruik aptitude om paketten op te zoeken, niet om te installeren. aptitude search is veel overzichtelijker dan apt-get. Synaptic gebruik ik omzeggens nooit. Ik verkies CLI.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/14, 18:03:27 »
Synaptic gebruik ik omzeggens nooit. Ik verkies CLI.
Zonder synaptic voel ik me niet compleet :lol:
Gelukkig zijn er vele Linux-wegen die naar een goed/mooi/bruikbaar/veilig resultaat leiden..............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/14, 21:06:46 »
Aptitude of apt-get is vooral ook een persoonlijke voorkeur. Onder de motorkap zijn beide een interface naar dezelfde APT (Advanced Packaging Tool).

Op Ubuntu server wordt aptitude standaard geïnstalleerd. Sinds Ubuntu aptitude niet meer standaard op de desktop installeert is het vaak één van de eerste programma’s die ik zelf installeer. Vooral omdat de search functie direct toont of het gezochte programma al is geïnstalleerd. :D

Nieuw in de laatste versies van Ubuntu is apt (dus zonder –get) en deze heeft mijn voorkeur
sudo apt update
sudo apt upgrade
« Laatst bewerkt op: 2016/04/14, 21:21:10 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/14, 21:35:42 »
Is het dan ook gewenst om aptitude te verwijderen?
Of is dat wat kort door de bocht?

P.s. Ik zie dat het niet standaard is geïnstalleerd.
Sorry voor deze opmerking.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/14, 21:41:05 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #5 Gepost op: 2016/04/15, 13:44:11 »
Citaat
De reden daarvoor is, dat aptitude en apt-get verschillende gegevensbanken gebruiken voor pakketbeheer. Dit betekent dat aptitude niets afweet van wat u hebt gedaan met apt-get, en vice versa.
Dat "niets" lijkt me sterk. Weet dat er ergens een probleem was met 'pinning' (het vastzetten van een bepaalde versie), maar dacht dat het zoals testcees zelf zegt over het algemeen wel goed te gaan; dat je dus verschillende tools door elkaar kunt gebruiken.
@Pjotr. Heb je voorbeelden van waaruit dat wat je beweert blijkt?

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #6 Gepost op: 2016/04/15, 14:15:54 »
Ik vind het een vreemd verhaal omdat ik al jarenlang beide tools gebruik en er nooit problemen mee heb gehad. Het is zelfs zo dat m.i. aptitude grondiger de afhankelijkheden naloopt. Wat ik via apt-get autoremove of synaptic  verwijder en daarna aptitude gebruik er toch nog resten aanwezig blijken te zijn. Verder heb je met aptitude beter beheer bij gebroken pakketten. Synaptic laat je dan al gauw in de steek en via apt-get is het ook omslachtiger.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #7 Gepost op: 2016/04/15, 14:48:13 »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #8 Gepost op: 2016/04/15, 14:54:08 »
Zie:
https://wiki.ubuntuusers.de/aptitude/#Problembehebung
(Onderdeel "Problembehebung")
Dit is de link waar het echt over gaat:
https://forum.ubuntuusers.de/topic/sudo-aptitude-f-install-schlaegt-scheinbar-sin/

Obv van 1 vage melding van een gebruiker wat verder niet wordt uitgediept en waar (zo te zien) ook geen bug aan ten grondslag ligt, een pakket als aptitude ontraden?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #9 Gepost op: 2016/04/15, 15:22:08 »
Zie:
https://wiki.ubuntuusers.de/aptitude/#Problembehebung
(Onderdeel "Problembehebung")
Dit is de link waar het echt over gaat:
https://forum.ubuntuusers.de/topic/sudo-aptitude-f-install-schlaegt-scheinbar-sin/

Obv van 1 vage melding van een gebruiker wat verder niet wordt uitgediept en waar (zo te zien) ook geen bug aan ten grondslag ligt, een pakket als aptitude ontraden?
Nee. Hoewel de Duitse Ubuntuwiki doorgaans gründlich is: zoek wat meer, en je zult meer vinden. Google is uw vriend.

Nog een voorbeeld:
http://askubuntu.com/a/187459

Ik herhaal: *op zichzelf* is er niks mis met aptitude. Je moet het alleen wel consequent toepassen, en dat is lastiger dan het consequent gebruiken van apt-get. Vandaar dat ik het afraad.


Frederik

  • Gast
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #10 Gepost op: 2016/04/15, 16:03:12 »
Ik wist niet eens dat er een aptitude bestond, maar nu ik dat wel weet waarom bestaan er twee vormen: een aptitude en een apt-get ?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #11 Gepost op: 2016/04/15, 16:11:19 »
Citaat
De reden daarvoor is, dat aptitude en apt-get verschillende gegevensbanken gebruiken voor pakketbeheer. Dit betekent dat aptitude niets afweet van wat u hebt gedaan met apt-get, en vice versa.
Verschillende gegevensbanken? Beide tools gebruiken hetzelfde pakketsysteem en gebruiken de configuratiebestanden in /etc/apt/. Aptitude weet wel wat er met apt-get is geïnstalleerd en visa versa.
Maar er zijn wat verschillen zoals het (automatisch) verwijderen van automatisch geïnstalleerde programma’s (apt-get autoremove).

Voor de Ubuntu-nl wiki proberen we consequent gebruik te maken van apt-get (geen aptitude) vooral omdat apt-get de Ubuntu standaard is. Maar nu ook apt (de nieuwe versie zonder -get) in Ubuntu standaard aanwezig is kan apt de nieuwe standaard worden voor de Ubuntu-nl wiki.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #12 Gepost op: 2016/04/15, 16:20:34 »
Ik wist niet eens dat er een aptitude bestond, maar nu ik dat wel weet waarom bestaan er twee vormen: een aptitude en een apt-get ?
Waarom niet? Je hebt ook meerdere webbrowsers....  :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #13 Gepost op: 2016/04/15, 17:04:01 »
Citaat
De reden daarvoor is, dat aptitude en apt-get verschillende gegevensbanken gebruiken voor pakketbeheer. Dit betekent dat aptitude niets afweet van wat u hebt gedaan met apt-get, en vice versa.
Verschillende gegevensbanken? Beide tools gebruiken hetzelfde pakketsysteem en gebruiken de configuratiebestanden in /etc/apt/. Aptitude weet wel wat er met apt-get is geïnstalleerd en visa versa.
Precies mijn punt. Kennelijk gaat er iets verkeerd met aptitude met het bepalen van afhankelijkheden. Maar verschillende gegevensbanken? Het lijkt me meer een bug in aptitude.

In de zeer summiere info die de TS ons geeft, wordt je ook niets wijzer van wat de oorzaak is. Er wordt idd wel wat beweerd, maar niet onderbouwd....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #14 Gepost op: 2016/04/15, 19:22:43 »
Precies mijn punt. Kennelijk gaat er iets verkeerd met aptitude met het bepalen van afhankelijkheden. Maar verschillende gegevensbanken? Het lijkt me meer een bug in aptitude.

In de zeer summiere info die de TS ons geeft, wordt je ook niets wijzer van wat de oorzaak is. Er wordt idd wel wat beweerd, maar niet onderbouwd....
Niet de moeite genomen om eens goed te lezen? Of heb je geen Duits gehad op school? In dat geval kan ik Google Translate aanraden.

Ik citeer uit het Duitse draadje:
Citaat
Hintergrund ist, daß aptitude über die Pakete Buch führt; apt-get ist da weniger gründlich. Vermutlich wurden die beiden Pakete irgendwann mit aptitude installiert und dann mit apt-get entfernt, wobei die von aptitude angelegten Logbucheinträge erhalten blieben. Aptitude meint folglich, daß da »etwas fehlt«.

Wenn aptitude selber Pakete löschen darf, löscht es auch die Logbucheinträge, wodurch solche sinnlosen Vorschläge vermieden werden.

Also am besten apt-get und aptitude nicht durcheinander benutzen.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/15, 20:08:38 door Pjotr »

Frederik

  • Gast
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #15 Gepost op: 2016/04/15, 20:47:32 »
Niet de moeite genomen om eens goed te lezen? Of heb je geen Duits gehad op school? In dat geval kan ik Google Translate aanraden.
Citaat
Hintergrund ist, daß aptitude über die Pakete Buch führt; apt-get ist da weniger gründlich. Vermutlich wurden die beiden Pakete irgendwann mit aptitude installiert und dann mit apt-get entfernt, wobei die von aptitude angelegten Logbucheinträge erhalten blieben. Aptitude meint folglich, daß da »etwas fehlt«.

Wenn aptitude selber Pakete löschen darf, löscht es auch die Logbucheinträge, wodurch solche sinnlosen Vorschläge vermieden werden.

Also am besten apt-get und aptitude nicht durcheinander benutzen.

Wat een nare reactie :( 
Ik heb ook geen Duits gehad op school en Google Translate komt met de volgende vertaling:

De achtergrond is dat de aanleg leidt over de pakketten ook; apt-get is omdat er minder grondig. Waarschijnlijk is de twee pakketten werden uiteindelijk geïnstalleerd met aanleg en apt-get weg met de omvang van bekwaamheid logboek gebleven. Proeve van bekwaamheid derhalve van mening dat, omdat "er iets ontbreekt".
Bij geschiktheid pakketten zelf kan verwijderen, schrapt ook de log inzendingen, zulke onzinnige voorstellen worden vermeden.
Dus best apt-get en geschiktheid gebruik geen puinhoop.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #16 Gepost op: 2016/04/15, 21:07:06 »
Ter wille van Frederik mijn vertaling (ik ben de beroerdste niet):  =D
Citaat
De achtergrond is, dat aptitude een boekhouding bijhoudt over de pakketten; apt-get is daarin minder grondig.

Vermoedelijk werden beide pakketten ooit geïnstalleerd met aptitude en daarna verwijderd met apt-get, waarbij de door aptitude geschreven logboektoevoegingen behouden bleven. Aptitude denkt daardoor, dat er "iets ontbreekt".

Wanneer aptitude zelf pakketten mag verwijderen, verwijdert hij ook die logboektoevoegingen, waardoor zulke zinloze voorstellen worden vermeden.

Het is dus het beste om apt-get en aptitude niet door elkaar te gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/16, 00:04:10 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #17 Gepost op: 2016/04/16, 10:56:16 »
Diep “onder water” zijn er wel verschillen (probeer deze opdrachten gerust zelf uit in een terminalvenster)
apt-get moo

Dit werkt niet in aptitude!
sudo apt install aptitude
aptitude moo

Hoewel… met (meerdere) -v optie’s kom je verder  ;)
aptitude -v moo
aptitude -vv moo
aptitude -vvv moo
aptitude -vvvv moo
aptitude -vvvvv moo
aptitude -vvvvvv moo
Klik links bovenin op Documentatie

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #18 Gepost op: 2016/04/16, 12:58:49 »
Niet de moeite genomen om eens goed te lezen? Of heb je geen Duits gehad op school? In dat geval kan ik Google Translate aanraden.
He waarom nu weer zo vervelend op de man spelen vriend pjotr?

Heb *juist* die summiere info doorgenomen en *juist* tot de conclusie gekomen dat daar niets diepgaands instaat (meer mening dan onderzoek). Die info nog een keer herhalen heeft dan ook weinig zin. Een bugrapport daarentegen zou welkom zijn.

Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #19 Gepost op: 2016/04/16, 14:24:44 »
Het is dus het beste om apt-get en aptitude niet door elkaar te gebruiken.
[/quote]
Doe 1 ding en doe het goed past ook meer bij de UNIX filosofie ;)
Ik vind het overigens jammer dat er tegenwoordig veel kritiek is op iets wat goed bedoeld is.
In dit geval is het zo dat Pjotr wat gelezen heeft en het hier aankaart en men kan ermee doen wat men wilt.
Voorkomen is denk ik nog altijd beter dan genezen. Natuurlijk is het handig om met een aantal praktijkvoorbeelden te komen, maar wie wil een goed systeem verzieken om voor elke dingetje screenshots te kunnen leveren? Heel eerlijk, ik niet.. Ik zou het zonde van mijn tijd vinden.
Overigens zijn dit dingen die niet alleen hier voorkomen maar in andere forums is het niet veel beter gesteld.
Nano,  MAN-pages, core-utils en de terminal zijn mijn beste vrienden, wanneer je vandaag de dag al met oplossingen komt die in dit gebied liggen, krijg je ook al bakken met kritiek over je. Kortom het wordt er niet leuker op.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #20 Gepost op: 2016/04/16, 18:57:58 »
Nano,  MAN-pages, core-utils en de terminal zijn mijn beste vrienden, wanneer je vandaag de dag al met oplossingen komt die in dit gebied liggen, krijg je ook al bakken met kritiek over je. Kortom het wordt er niet leuker op.
Inderdaad is dat niet leuk, en het is al jaren zo. Ik verwacht eerlijk gezegd ook niet anders meer: zowat bij elke tip die ik de laatste jaren hier heb geplaatst, kwam er uiteindelijk gez**k.

Maar ja, ik heb wat dat betreft een olifantenhuid ontwikkeld. De honden blaffen, maar de karavaan trekt verder. Ik trek m'n eigen plan en post hier wat ik wil posten. =D




Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #21 Gepost op: 2016/04/16, 19:46:36 »
Je hebt helemaal gelijk Pjotr,
Maar deze verwijzing maakt wel duidelijk dat sommige mensen daar anders over denken.
Wat hun goed recht is natuurlijk.
En wat dat gez**k betreft, als het je niet bevalt, haal je de hele site weg.
Eens kijken wat dan de opmerkingen zijn.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

youpie123

  • Gast
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #22 Gepost op: 2016/04/16, 20:20:30 »
Op zich is het thema buitengewoon interessant, tenminste dat is mijn mening. Ik heb bijvoorbeeld de testversie van Kodi geinstalleerd via

sudo add-apt-repository ppa:team-xbmc/xbmc-nightly
sudo apt-get update
sudo apt-get install kodi

Vanmiddag zag ik in Ubuntu Softwarecentrum dat Kodi niet als geinstalleerd geregistreerd is. En dat heeft niet eens te doen met het verschil tussen apt-get en aptitude.....




Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #23 Gepost op: 2016/04/16, 20:56:15 »
In dit geval is het zo dat Pjotr wat gelezen heeft en het hier aankaart en men kan ermee doen wat men wilt.
Tuurlijk en iedereen doet dat. Maar mag je daarom niet doorvragen naar de bron? En samen nadenken daarover. Of mag dat niet? En is een vraag naar die bron een rare vraag? Want als iemand iets beweerd zonder bronvermelding, mag je toch navraag doen. Die meteen beantwoord moet worden met 'google is your friend', of 'Niet de moeite genomen om eens goed te lezen? Of heb je geen Duits gehad op school?', waarna meteen de agressieve toon is gezet. En waarom is een vraag stellen eigenlijk meteen 'kritiek'? Zou toch een beetje raar zijn, denk je ook niet?
Vragen, vragen, vragen......

Je hebt helemaal gelijk Pjotr,
Maar deze verwijzing maakt wel duidelijk dat sommige mensen daar anders over denken.
Klinkklare onzin. Als je de draad doorleest, zie je de het niet zozeer gaat om het fenomeen zelf (dat er een probleem is), maar naar het hoe en waarom daarvan. Ben benieuwd of we daar nog achter gaan komen gezien de toon die neergezet is......

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: gebruik geen aptitude
« Reactie #24 Gepost op: 2016/04/16, 21:55:26 »
Dit is een typische reali <==> fundi discussie. Fundi's zeggen het moet zo, en reali's zeggen het kan ook anders.
Beider standpunten kan ik begrijpen. Pjotr schrijft vanuit een optiek van 'zo veilig mogelijk' (eerlijkheid gebied te zeggen dat hij ook ruimte overlaat aan alternatieven) om een systeem van een startende Linuxgebruiker zo stabiel mogelijk te houden. Vanuit die optiek is het begrijpelijk dat die nogal vlot op de rem trapt.

Markba schrijft vanuit een optiek dat een systeem ook op een andere manier kan worden beheerd, met meer vrijheid van handelen.

En dat botst weleens.
Heren, houd elkaar heel......  ;) Een forum is geen arena.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex