Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wie weet er een goed alternatief voor gmusicbrowser  (gelezen 517 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
wie weet er een goed alternatief voor gmusicbrowser
« Gepost op: 2020/08/17, 20:07:12 »
Hoi,
Vele jaren was ik een tevreden gebruiker van gmusicbrowser, maar bij de laatste update naar Xubuntu 20.04 is het uit de softwarebronnen  verdwenen. Maar ook de laatste versie die online te vinden is, werkt helaas niet in Xubuntu 20.04.
Nu ken ik wel een aantal alternatieven zoals Gnome Music en Audacious, maar helaas hebben die geen mogelijkheid om een albumcover op internet te zoeken en aan je muziekmap toe te voegen.
Wie weet er een alternatief die wel album art kan opzoeken en opslaan?
Dank voor een reactie.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

  • Lid
Re: wie weet er een goed alternatief voor gmusicbrowser
« Reactie #1 Gepost op: 2020/08/17, 20:48:00 »
Covers kan Audacious misschien niet zoeken, maar een cover vind je (meer dan) gemakkelijk genoeg op het internet en plaats je dan als "folder.jpg" of "front.jpg" of "album.jpg" in de map van het album. Audacious pikt ze allemaal op.

Naar afspeelkwaliteit is Audacious voor muziekliefhebbers echter wel één van de allerbeste: volle ondersteuning van replaygain en perfecte "gapless playback", d.w.z., perfecte overgang tussen doorlopende tracks, zelfs met (correct lame-geëncodeerde) mp3 bestanden.

Re: wie weet er een goed alternatief voor gmusicbrowser
« Reactie #2 Gepost op: 2020/08/17, 20:53:51 »
Ik gebruik Clementine naar volle tevredenheid.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: wie weet er een goed alternatief voor gmusicbrowser
« Reactie #3 Gepost op: 2020/08/17, 20:55:27 »
@Vanadium: voor het afspelen ben ik ook zeer tevreden over Audacious, maar niet over het beheren en zoeken van mijn bestanden. Een goede tag-editor zit er niet in, nu gebruik ik daar EasyTag voor. Maar nog niet iets handigs gevonden voor het opzoeken van albumart.  Eigenlijk is Audacious alleen goed in het afspelen van bestanden  ;)

Gnome Music is mooi vorm gegeven en visueler om muziek te zoeken, maar nog minder instelbaar.

@Pederoco: kan Clementine wel Albumart opzoeken op internet?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Jenske

  • Lid
Re: wie weet er een goed alternatief voor gmusicbrowser
« Reactie #4 Gepost op: 2020/08/17, 22:24:53 »
Clementine is inderdaad eentje die erg goed draait: zoekt albumart, heeft een (via de smartphone) bestuurbare wifi-mogelijkheid en zgn. automatische zoeklijsten.

Allemaal supergoed, maar .... Clementine wordt blijkbaar niet meer ondersteund of verbeterd (hoewel het perfect draait). De fork Strawberry heeft dan weer een heleboel functionaliteiten van Clementine niet.

Maar Clementine is bij-zon-der goed, wat mij betreft zelfs een van de beste.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline peer

  • Lid
Re: wie weet er een goed alternatief voor gmusicbrowser
« Reactie #5 Gepost op: 2020/08/18, 09:44:51 »
mijn os is debian testing
Vanochtend zat Clementine bij de updates.
De versie is 1.4.0~rc1+git174-gcb64d9705+dfsg-2+b2
Op de website van Clementine zie ik als laatste versie 1.31.

Offline Jenske

  • Lid
Re: wie weet er een goed alternatief voor gmusicbrowser
« Reactie #6 Gepost op: 2020/08/18, 10:34:02 »
Op de website van clementine player zelf: "Versie 1.3.1 uitgebracht - dinsdag 19 april 2016"
Al 4 jaar geen updates meer.

Maar ... dat is wat mij betreft geen reden om dit systeem af te keuren, integendeel. Alleen ... wat als de databases van Clementine of de moeizaam doorheen de jaren vergaarde gegevens van mij in 2026 plots niet meer worden gebruikt?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline MKe

  • Lid
Re: wie weet er een goed alternatief voor gmusicbrowser
« Reactie #7 Gepost op: 2020/08/18, 16:44:36 »
Github pagina van Clementine is nog wel enigszins actief dus er wordt nog wel aan gewerkt, zei het in een laag tempo.
https://github.com/clementine-player/Clementine/graphs/commit-activity
« Laatst bewerkt op: 2020/08/18, 16:47:34 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: wie weet er een goed alternatief voor gmusicbrowser
« Reactie #8 Gepost op: 2020/08/19, 12:05:09 »
Dank voor alle reacties. Clementine doet voor mij niet wat ik ervan had verwacht. Bovendien wordt mijn verzameling bestanden niet goed geindexeerd door het programma, iets waar Gnome Music ook al last van had. Daarnaast is inderdaad het onderhoud een kwetsbaarheid. Voorlopig houd ik het dan maar bij Audacious en ga ik de AlbumArt zelf maar downloaden.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.