Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Resolutie installatie / live cd  (gelezen 1659 keer)

travis182

  • Gast
Resolutie installatie / live cd
« Gepost op: 2008/08/28, 00:51:28 »
Ik ben een redelijke Ubuntu newbie, dus graag langzaam typen :p
Na een vlekkeloze installatie op m'n eigen pc, besloten om het veel te trage, dichtgeslibte windows van m'n ouders ook te vervangen door Ubuntu 8.04.

De Live-cd gaf veel hoop, alles werkte en zelfs de schermresolutie werd perfect afgesteld op de breedbeeld monitor. (Iets wat onder Windows nog niet was gelukt.)
Na installatie geeft hij echter bij het opstarten een melding dat er een conflict is bij het afstemmen van de resolutie en moet ik zelf een videokaart etc kiezen. Standaard start hij nu in 800 x 600 en kiest hij de "Vesa", een soort veilige modus heb ik begrepen uit andere topics. Ik heb alleen geen idee welke videokaart ik moet kiezen, ik heb helemaal geen informatie meer over die PC.
Steeds als ik start vanaf de live-cd gaat alles prima en vindt hij automatisch de juiste instellingen, waarom dan niet bij de volledige installatie? Dan moet daar toch iets op te vinden zijn? Is er iemand die hier meer over weet?

Resolutie installatie / live cd
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/28, 11:07:54 »
Doe eens lshw in de terminal even scrollen, wat staat er bij VGA voor een kaart?
Als je het beginscherm hebt zie je beneden wat opties staan F1,F2 etc. als het goed is kan je daar de ergens de resolutie instellen.
Als je Pc te weinig geheugen heeft en/of een verouderde processor moet je misschien over op xubuntu of de "blokkendoos" van Woteb kan je vinden onder blokkendoos.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Resolutie installatie / live cd
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/28, 11:15:05 »
Doet u eens het volgende commando in de terminal (Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster):
lspci | grep VGAEn plaats de uitvoer hier. (Je hoeft het niet over te typen, selecteren en vervolgens CTRL-SHIFT-C en het is gekopieerd.)

travis182

  • Gast
Resolutie installatie / live cd
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/29, 12:09:47 »
01:00.0 VGA compatible controller: VIA Technologies, Inc. UniChrome Pro IGP (rev 01)

travis182

  • Gast
Resolutie installatie / live cd
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/29, 21:32:12 »
Maar wat ik ook doe, hij start iedere keer op in recovery mode met de VESA drivers en een resolutie van 800 x 600.
Ik heb eens gekeken welke driver er dan staat ingesteld als ik de LIVE cd van Ubuntu draai, maar dan staat er bij drivers NONE. Resolutie is dan wel goed.
Kan ik op een andere manier handmatig een resolutie instellen?

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Resolutie installatie / live cd
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/29, 21:45:23 »
Ja, moet denk ik mogelijk zijn..
je zou hier even een kijkje kunnen nemen:
http://lcardinaals.wordpress.com/2008/05/25/aanpassen-schermresolutie-in-ubuntu-8/

Resolutie installatie / live cd
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/29, 21:48:42 »
Dat is ook mogelijk. Mijn Packard Bell laptop heb ik ingericht als server maar ik kreeg de resolutie niet goed. Ook VIA. Ik heb toen gegoogled en inderdaad displayconfig-gtk gevonden en ja hoor. Ik heb een Algemeen beeldscherm met 1280x1024 geselecteerd, maar dit kan ook meer aangezien het een breedbeeldmonitor is die de TS heeft.

travis182

  • Gast
Resolutie installatie / live cd
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/29, 22:14:18 »
Ik heb displayconfig-gtk geinstaleerd en daarmee netjes de VIA Unichrome driver met de juiste resolutie ingesteld.
Bij het opstarten geeft hij toch weer een conflict aan en start in de recovery mode.

travis182

  • Gast
Resolutie installatie / live cd
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/29, 22:40:42 »
Het is opgelost, na wat googlen is dit voor mij de oplossing geweest:

If your monitor is giving you a hard time and not showing the right resolutions this little trick may fix it
sudo nano /etc/X11/xorg.conf
scroll down using the arrow keys till you find this section
Section "Monitor"
at the bottom of this section add these two lines

HorizSync 30-110
VertRefresh 50-70

now quit and save and restart. with a bit of luck, should be all good!

Ik heb vervolgens de Openchrome drivers gebruikt ipv de VIA Unichrome drivers.

LeoCardinaals

  • Gast
Resolutie installatie / live cd
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/25, 22:45:28 »
Pas op met het toevoegen van HorizSync en VertRefresh. Zorg dat de waardes die je daar invoert daadwerkelijk die van je monitor zijn.
Dit kan je opzoeken in het handboek wat je bij de monitor hebt gekregen of op de website van de fabrikant. Foute waarden kunnen niet alleen een verkeerde verversingsfrequentie geven, maar ook je beeldscherm beschadigen.

Offline heir4c

  • Lid
Resolutie installatie / live cd
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/26, 00:07:45 »
Citaat van: travis182
Maar wat ik ook doe, hij start iedere keer op in recovery mode met de VESA drivers en een resolutie van 800 x 600.
Ik heb eens gekeken welke driver er dan staat ingesteld als ik de LIVE cd van Ubuntu draai, maar dan staat er bij drivers NONE. Resolutie is dan wel goed.
Kan ik op een andere manier handmatig een resolutie instellen?
Ga naar Systeem > Voorkeuren > Hoofdmenu.
Klik op 'Overige' en vink daar 'Schermen en Weergave' aan. Sluit alles.
Kijk achteraan de monitor om te weten welke monitor je ECHT hebt. Bij een monitor waarop Dell op de voorkant staat kan achteraan Nokia of iets anders staan. Check it out!

Ga naar Toepassingen > Overige > Schermen en Weergave.
Zoek in 'Model' naar je monitor en stel ook je resolutie en je Hz in.
Staat hij er niet tussen selecteer dan links 'algemeen' en rechts plug'n'play (evt monitor 1024x768)

Ook je grafische kaart kan je daar evt. instellen. Misschien moet je een driver ervoor downloaden.

Wees niet bang om iets uit te proberen, maar wees wel voorzichtig. ;)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu