Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Leren programmeren  (gelezen 38253 keer)

Leren programmeren
« Gepost op: 2008/01/09, 16:03:11 »
Halo iedereen,

Ik wil heel graag leren programmeren. Ik ben vrij jong volgens mij (15 jaar) om daar mee te beginnen. Maar ik wil héél héél graag programmeren. Geef mij a.u.b tips!!!!

Greatz A.W.

Offline Double12

  • Lid
Leren programmeren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/09, 16:18:10 »
Ik was zelf nog een stuk jonger toen ik begon met programmeren (10 jaar ofzo), ik ben toen begonnen met het boek "Programmeren voor Dummies". Daarin leerde ik programmeren in Qbasic. Ik heb later andere dialecten van Basic geprobeerd, het heeft wel eens wat stil gelegen (geen tijd of geen idee wat ik zou programmeren).
Momenteel ben ik C++ aan het leren.

Ik zou je als beginner wel aan kunnen raden Basic te leren, bijvoorbeeld FreeBasic (http://www.freebasic.net). Er is documentatie beschikbaar dus daar kun je uit leren.
Basic-code ziet er vrij makkelijk uit, maar Basic wordt niet heel veel gebruikt om echt programma's te schrijven.
Verder kun je C of C++ leren, dat wordt heel veel gebruikt, maar is misschien niet heel makkelijk om mee te beginnen.

Dat zijn een beetje de klassieke programmeertalen, maar misschien is het (zeker als je Linux gebruikt) wel makkelijker leren programmeren door een scripting-taal te leren. Scripting talen worden niet één keer gecompileerd (omgezet naar machinecode), maar worden gewoon als code aangevoerd, en elke keer dat je het uitvoert, wordt het geïnterpreteerd.
Je kunt om te beginnen shell scripts leren schrijven, vooral bedoeld om taken binnen Linux uit te voeren. Vaak zijn shell scripts gewoon een combinatie van een heleboel commando's die je normaal op de terminal zou uitvoeren. Zoek op bijv. google naar "shell script tutorial" om wat tutorials daarover te vinden.
Verder kun je misschien Python leren, ook een veelgebruikte scripttaal.

Voor alle genoemde programmeertalen geldt dat je in de basis alleen het command-line programmeren leert, en dat je dat kunt uitbreiden met het leren programmeren van een gebruikersinterface. Onder Windows gaat dat vaak heel makkelijk, je tekent gewoon vensters en verzint commando's bij knoppen in Visual Basic. Onder Linux moet je dan leren hoe je de commando's uit een grafische toolkit als GTK of Qt gebruikt in je programmeertaal. Zelf ben ik nog niet zo ver.

Wil je gewoon makkelijk programmeren, met ook vensters, knoppen en grafische dingen erbij? Probeer dan eens JustBasic (die is alleen voor Windows). www.justbasic.com

Over de meeste programmeertalen zijn wel boeken te vinden in een (wat grotere) bibliotheek.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Leren programmeren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/09, 16:23:40 »
Python is inderdaad een gemakkelijke script taal om te leren. En wordt ook heel veel in linux programma's gebruikt.

hier heb je alvast een tutorial
http://www.win.tue.nl/~wstomv/edu/python/python1.html
http://www.coolpython.nl/tutorials/tut/tut.html

en hier is vast het een en ander te vinden
http://www.python.org/doc/
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Leren programmeren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/09, 16:28:22 »
python, klinkt goed.
Even 2 vraagjes:
Weet iemand hoe lang het ongeveer duurt om python te leren?
Zijn er bekende voorbeelden van progjes geschreven in phyton?


Bedankt voor de reacties die er al zijn!

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Leren programmeren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/09, 16:48:10 »
Een paar weken scripten is al genoeg om kleine nuttige scriptjes te kunnen maken.

Bekende programma's: ja zoveel, Exaile en listen (bijde muziekspelers), de bekende mac-achtige balk "avant window manager",

[Edit]
maar om te beginnen, kun je hier eens rond kijken
http://www.codesampler.com/python.htm
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Leren programmeren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/09, 16:54:15 »
python is niet zo heel moeilijk...

met glade kunt ge zelfs redelijk simpel een gui maken voor uw programma...

voor snel de beginselen te leren: http://hetland.org/writing/instant-hacking.html
als ge een gui wilt maken: http://www.learningpython.com/tutorial-index/

met deze 2 heb ik het ook gedaan, niet dat ik python-master ben, maar het zet u op de goede weg...

Offline Rulus

  • Lid
Leren programmeren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/09, 17:02:08 »
Python is niet zo moeilijk om te leren en je kunt er heel veel mee. Add/Remove (Toevoegen/Verwijderen) en de update manager zijn bijvoorbeeld in Python geschreven. Ook mijn eigen GtkVD (Van Dale woordenboek) is Python.

Edit: Zorg wel dat je meteen begint met object georiënteerd programmeren, dat is in het begin niet zo gemakkelijk, maar het loont echt wel de moeite. Vele programma's zijn in dit model geschreven en je code wordt door objectoriëntatie bruikbaarder voor andere projecten, makkelijker te overzien en makkelijker te beheren.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Leren programmeren
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/09, 17:21:18 »
Citaat van: Rulus
Zorg wel dat je meteen begint met object georiënteerd programmeren, dat is in het begin niet zo gemakkelijk, maar het loont echt wel de moeite. Vele programma's zijn in dit model geschreven en je code wordt door objectoriëntatie bruikbaarder voor andere projecten, makkelijker te overzien en makkelijker te beheren.
Dat is uiteindelijk natuurlijk een persoonlijke keuze, maar ik ben het er wel mee eens :) ik ken echter ook genoeg mensen die dat objectgeörienteerd gedoe maar niks vinden...

Beginnen met Python valt wel aan te raden. Als je graag grafisch dingen maakt kan je eens kijken naar Python + Qt of wxWidgets (of puur Gtk als cross-platform features minder belangrijk zijn)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Leren programmeren
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/09, 17:30:15 »
Ik ben met basic op een Commodore 64 emulator begonnen. We hadden nog veel documentatie voor de Commodore64, kwam dus handig uit. Daarna heb ik QBasic geleerd. Een hele tijd later heb ik java geleerd (niet voor applets te maken, gewone java voor applications). Het is een vrij gemakkelijke en tegelijk uitgebreide taal, ik vind het zeer goed om het object-georienteerde te leren, voormits het object-georienteerd programmeren afdwingt. Nu ben ik aan C++ bezig, 't is nog vrij moeilijk, vind ik.

En ik ben ook maar juist een paar weken geleden 14 geworden...

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline maxpower

  • Lid
Leren programmeren
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/09, 18:30:30 »
ach.. jong jong.. je bent nooit te jong om te programmeren..  ben op mn 6e begonnen met MSX Basic.. omdat ik die spelletjes allemaal maar neits vond op de msx en ik wou kijken of je er meer mee kon dan dat.. oud boek van mn vader gekregen.. eerst dignen over typen.. dan steeds zelf dingetjes toe voegen. en uiteindleijk je hele iegen programmatjes maken... en heb er nog een moment spijt van gehad dat ik zo vroeg begonnen ben..

Een advies is: begin met een taal waar je je zelf lekker bijv oelt. je kan wel kijken naar de adviezen die worden gegeven van begin hier mee of begin hier mee.. :) maar om te beginnen zou ik op internet stukjes code op zoeken. van verschillende talen.. en die waar je het meeste van snapt als je het leest zou ik nemen om mee te beginnen.  tot je het gevoel van het programmeren hebt.. dan zou ik gewoon gaan kijken naar: welke taal bied mij de meeste mogelijkheden. want als je het gevoel hebt dan is geen enkele taal of stijl meer moeilijk om te leren...

succes er mee..

tegen : seyayux: mjah misschien misshcien niet. ik denk dat dat oop in veel gevallen helemaal niets toevoegt aan het programmeren en dat je er helemaal niets mee op schiet. helemaal niet in zoo een begin stadium.. en nog een nadeel. een stukje gevoel van het oude programmeren mist toch wel als je gleijk met oop begint.

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Leren programmeren
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/09, 20:00:57 »
Volgend jaar op school krijg ik c# (tot nu toe alleen php gehad)

Is C# iets voor Linux? Heb je er een vergelijkbare ontwikkeltool voor zoals Visual Studio?

Zo niet dan wil ik de komende maanden eens naar python kijken, beetje ervaring op doen met object geörienteerd programmeren ;)

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Leren programmeren
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/09, 20:10:56 »
Citaat van: profoX
ik ken echter ook genoeg mensen die dat objectgeörienteerd gedoe maar niks vinden...
Hier is er zo eentje! Ik ben met Basic begonnen, en via Fortran, Assembler naar C en Shell scripting en uiteindelijk Perl.

Ik heb ook een tijdje C++ geprobeerd maar vond het OO gedeelte me meer in de weg zitten dan dat het me hielp. Echt makkelijk zou ik het dus zeker niet willen noemen want er zitten een aantal basis-ideeen achter die je wel moet "vatten". Wellicht komt dat ook omdat ik vanuit de eerdere talen (vooral Assembler en C) al mezelf had aangeleerd om data-georienteerd en wat gedisciplineerd te werken.

Hoe dan ook, Basic lijkt me nog steeds een goede taal om mee te beginnen, net als Pascal trouwens. Aan mijn lijstje kun je al zien dat toch geen enkele taal het eeuwige leven heeft, en deze twee talen leren je voldoende van de beginselen der kunst om je de rest eigen te maken. Pascal zijn erg goede boeken over omdat het veel werd gebruikt om programmeren te doceren.

Als ik je een heeeeeeeele belangrijke tip mag geven: bezuinig nooit en te nimmer op commentaar in je programma's!!! Er gaat namelijk een dag komen (en stukken sneller dan je nu denkt) dat je naar je eigen code kijkt en denkt "what the F*** doet dat in Godesnaam ..."

O ja, de meest nuttige programma's maak je als je er zelf echt behoefte aan hebt. Dat dwingt je om uit te zoeken hoe iets werkt, je ziet snel hoe het anders/beter kan omdat je het gebruikt en zo kom je sneller tot een leuk resultaat. Met "wat zal ik nou weer es programmeren" gaat het lang duren voor je verder komt ...

Succes!
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Leren programmeren
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/09, 21:46:10 »
Kun je KDevelop ook gewoon op Gnome gebruiken?
En Glade op KDe.

En kun je de programma's die je met KDevelop maakt ook gebruiken in Gnome?

Offline Rulus

  • Lid
Leren programmeren
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/09, 21:50:45 »
Citaat van: leendert
Kun je KDevelop ook gewoon op Gnome gebruiken?
Ja
Citaat
En Glade op KDe.
Ja
Citaat
En kun je de programma's die je met KDevelop maakt ook gebruiken in Gnome?
Ja

Je moet het verschil maken tussen een toolkit (GTK/QT) en een desktop omgeving (GNOME/KDE). Je kan programma's die geschreven zijn in beide toolkits gebruiken in beide desktopomgevingen.

KDevelop is een IDE (Integrated Development Environment;, het is de code die je schrijft die er toe doet, niet het programma waarin/-mee je ze schrijft.

Offline Double12

  • Lid
Leren programmeren
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/09, 22:14:52 »
Citaat van: leendert
Volgend jaar op school krijg ik c# (tot nu toe alleen php gehad)

Is C# iets voor Linux? Heb je er een vergelijkbare ontwikkeltool voor zoals Visual Studio?

Zo niet dan wil ik de komende maanden eens naar python kijken, beetje ervaring op doen met object geörienteerd programmeren ;)
C# is nogal op Microsoft gebaseerd geloof ik (ik dacht voor web-applicaties)...maar wel gebaseerd op C++. Als je dus wat van C# weet, kun je zo ook in C++ programmeren (wat weer wel aardig wat wordt gebruikt in Linux).

Waar leer je dat dan? Universiteit, hogeschool, middelbare school?

Offline maxpower

  • Lid
Leren programmeren
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/10, 17:38:19 »
mwah is waar.. alleen c# is in veel makkleijkere vorm gegoten dan c++

Offline siegi

  • Lid
Leren programmeren
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/10, 17:50:59 »
Als je c# wil kan je eens kijken naar monodevelop.

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Leren programmeren
« Reactie #17 Gepost op: 2008/01/10, 18:37:55 »
er zijn programma's voor linux geschreven in C# zoals Tomboy (notities) en  Beagle (zoekmachine)

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Leren programmeren
« Reactie #18 Gepost op: 2008/01/10, 20:55:41 »
Citaat van: Double12
Citaat van: leendert
Volgend jaar op school krijg ik c# (tot nu toe alleen php gehad)

Is C# iets voor Linux? Heb je er een vergelijkbare ontwikkeltool voor zoals Visual Studio?

Zo niet dan wil ik de komende maanden eens naar python kijken, beetje ervaring op doen met object geörienteerd programmeren ;)
C# is nogal op Microsoft gebaseerd geloof ik (ik dacht voor web-applicaties)...maar wel gebaseerd op C++. Als je dus wat van C# weet, kun je zo ook in C++ programmeren (wat weer wel aardig wat wordt gebruikt in Linux).

Waar leer je dat dan? Universiteit, hogeschool, middelbare school?
Ik doe MBO ICT-Beheerder, ik heb gekozen voor softwareontwikkeling dus krijg volgend jaar C#.
Ik heb nu alleen nog maar html/php/sql geleerdop school, dus nog geen echte programmeertalen.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Leren programmeren
« Reactie #19 Gepost op: 2008/01/10, 22:01:19 »
Door de .NET implementatie die we dankzij Mono hebben kunnen we inderdaad C# programma's schrijven voor Linux. C# (Mono) programma's hebben wel een veel lagere performance dan zijn verre neefjes C en C++, maar dat maakt maar weinig verschil voor de meeste programma's.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Leren programmeren
« Reactie #20 Gepost op: 2008/01/15, 20:42:59 »
Citaat van: leendert
alleen nog maar html/php/sql geleerdop school, dus nog geen echte programmeertalen.
Ho ho, van HTML klopt dat, maar PHP en SQL zijn echte talen hoor!
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Kev

  • Lid
Leren programmeren
« Reactie #21 Gepost op: 2008/01/15, 20:54:25 »
SQL is geen zuiver programmeertaal, het is meer om het in Nederlands te zeggen, een taaltje waarin je vragen stelt aan een database. Zeg tegen mijn instructeur programmeren nooit dat SQL een programmeertaal is of die zou zo je met argumenten bestoken waarom dat niet zo is.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Valeeva

  • Gast
Leren programmeren
« Reactie #22 Gepost op: 2008/01/15, 23:30:43 »
Ik heb aardig wat progjes geschreven in Pascal. Vond ik een goede taal, zeker om te leren programmeren maar lijkt helemaal verdwenen.

Als ik het goed heb gebruikt Python een interpreter. Vroeger was dat een belangrijk punt ivm mindere performance, hoe is dat tegenwoordig eigenlijk? Ik zie dat Python veel wordt gebruikt dus heeft zeker voordelen.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Leren programmeren
« Reactie #23 Gepost op: 2008/01/19, 22:54:59 »
Ik zei ook niet dat SQL een programmeertaal is, alleen dat het een "taal" is, een query language om precies te zijn. Dus ik zou nooit ruzie krijgen met je docent hoor ;-) Toch is het zeer bruikbaar, ook in combinatie met  programmeer- of scripttalen. Trouwens, ik ben wel benieuwd naar zo'n definitie van je docent eigenlijk, want het "verschil" zit 'm meer in de functionaliteit.

Python en Perl zijn weliswaar interpreted, maar tegenwoordig heb je een tussenvorm van interpreted en compiled: de interpreter vertaalt je script 1 maal, en doet het linken en uitvoeren in 1 moeite door. Het verlies ten opzichte van compiled is net iets meer dan de compileer-slag. Er zijn op internet wel wat benchmarks te vinden, maar deze wijzen uit dat de snelheid van deze methode veel en veel dichter bij de gecompileerde waarde ligt dan bij interpreted, om van een echte script-taal als Bash en zo maar niet te spreken.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

ohdekorte

  • Gast
Leren programmeren
« Reactie #24 Gepost op: 2008/07/06, 00:29:21 »
Toen ik 13 jaar was heb ik voor het eerst een programma geschreven. Ik had een "miskoop" pc, Een Tandy TRS-80 deze leek op een Commandore 64. Maar deze was veel beperkter 16Kb ofzo. Toch kon je sommige programma's zo vanuit Basictaal (MSX) omzetten naar een programma zoals bijvoorbeeld je naam diagonaal over het scherm laten komen. Er waren toen tijdschriften waarin bepaalde programma's in vermeld stonden. Tsja om een PC taal te leren kun je volgens mij het beste op een oude en goedkope PC beginnen.

Van deze periode heb ik veel aangehad toen ik ging afstuderen aan de HTS, ik had een simulatie gemaakt met Random getallen, puur op papier, met aankomsten tijden, afhandeltijd, type klant e.d.

Ik vind het goed van je dat je een "wil" hebt. Ga eens langs een bibliotheek. Laat je niet afschrikken door mensen die verder zijn dan jij.

Zelfs in een sportschool heb je mensen, die alleen maar iets hoeven bij te houden en andere moeten keihard werken om 1000 gr. eraf te krijgen. Dit is het zelfde als met studeren, sommige hoeven haast niets te doen en ik moest particulier privéles nemen.

Succes. En ik hoop dat je het gaat lukken om spelenderwijs iets te leren over programmeren.

ing. Olaf (H)  de Korte