Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Leren programmeren  (gelezen 38252 keer)

Offline sveens

  • Lid
Leren programmeren
« Reactie #25 Gepost op: 2008/07/07, 08:51:58 »
Citaat van: Double12
Voor alle genoemde programmeertalen geldt dat je in de basis alleen het command-line programmeren leert, en dat je dat kunt uitbreiden met het leren programmeren van een gebruikersinterface. Onder Windows gaat dat vaak heel makkelijk, je tekent gewoon vensters en verzint commando's bij knoppen in Visual Basic. Onder Linux moet je dan leren hoe je de commando's uit een grafische toolkit als GTK of Qt gebruikt in je programmeertaal. Zelf ben ik nog niet zo ver.
Ik dacht dat juist met GTK of Qt dat ook zo werkt (net als VB). Deze snap ik even niet. :)

gr,

Stef

Offline gieterke

  • Lid
Leren programmeren
« Reactie #26 Gepost op: 2008/08/07, 15:01:12 »
ik heb ook gehoord dat java ook makkelijk is om te leren.
wat is dan het gemakkelijkste java of python?

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Leren programmeren
« Reactie #27 Gepost op: 2008/08/07, 16:17:04 »
Buiten wat PHP ben ik totaal niet thuis in de wereld van programmeren, maar toch dit linkje: http://www.sitemasters.be/tutorials/9/1/Overige
Ginder kan je een aantal lessen doorspitten over C, C++ en JAVA (en VBS ;)).

Edit: eenvoudig verstaanbaar en in't Nederlands.

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Speedboy

  • Gast
Leren programmeren
« Reactie #28 Gepost op: 2008/08/07, 21:47:18 »
Citaat van: gieterke
ik heb ook gehoord dat java ook makkelijk is om te leren.
wat is dan het gemakkelijkste java of python?
Python schijnt makkelijker te zijn.  Wordt ook veel aangeraden om daarmee te leren programeren.

Offline DivinGGoD

  • Lid
Leren programmeren
« Reactie #29 Gepost op: 2008/09/13, 13:04:25 »
Ik ben zelf al een tijdje tutorials aan het volgen,
Omdat ik verleden week me heb laten overhalen door een kennis om me een keer aan te melden bij een click-pay site
( je krijgt dus 0,01 ct voor elk reclame mailtje dat ze sturen en jij leest) hierin zit een link verwerkt waarop je moet drukken om je cash/punten te verdienen!

zou het moeilijk zijn om in python zo'n programma te schrijven die al mn mails afgaat die ik van die site's heb gekregen en op die links klikt automatisch?
zal dat te doen zijn voor een beginner?

Leren programmeren
« Reactie #30 Gepost op: 2008/09/13, 13:12:48 »
Ik ben 13 jaar en heb ruime kennis met (x)HTML,PHP,CSS,JS,Ajax en SQL. Ik wil graag leren programmeren onder Linux, het liefst voor Gnome. Waar moet ik beginnen? Ik heb al veel sites afgestruind en naar de bieb geweest om boeken te lenen over programmeren, maar dat is allemaal voor Windows en laat dat nou net niet meer op mijn PC staan :)

Offline DivinGGoD

  • Lid
Leren programmeren
« Reactie #31 Gepost op: 2008/09/15, 22:50:15 »
Citaat van: DivinggoD
Ik ben zelf al een tijdje tutorials aan het volgen,
Omdat ik verleden week me heb laten overhalen door een kennis om me een keer aan te melden bij een click-pay site
( je krijgt dus 0,01 ct voor elk reclame mailtje dat ze sturen en jij leest) hierin zit een link verwerkt waarop je moet drukken om je cash/punten te verdienen!

zou het moeilijk zijn om in python zo'n programma te schrijven die al mn mails afgaat die ik van die site's heb gekregen en op die links klikt automatisch?
zal dat te doen zijn voor een beginner?
Niemand die weet of het makkelijk is om zoiets te maken?
Het zal voor een ervaren programmeur vast niet moeilijk zijn om zoiets te maken, maar ik wil voor alle zekerheid toch weten waar ik een beetje aan toe ben

Offline siegi

  • Lid
Leren programmeren
« Reactie #32 Gepost op: 2008/09/15, 23:16:30 »
Mails worden opgeslagen in een tekst bestandje,
Het lijkt me niet moeilijk om dit tekst bestandje te doorzoeken op lijnen die http bevatten.
En vervolgens deze links te laten bezoeken.

Offline DivinGGoD

  • Lid
Leren programmeren
« Reactie #33 Gepost op: 2008/09/16, 08:54:14 »
dan ga ik dat proberen,
het is echter wel een gmail account, kan ik wel doorsluizen naar thunderbird denk ik :D
ik ga een poging wagen in ieder geval :D

Offline Sh4wn

  • Lid
    • http://www.return1.net
Leren programmeren
« Reactie #34 Gepost op: 2008/09/16, 18:10:01 »
Ik raad ook python aan. :) Toen ik begon (ik had dan wel al wat programmeer ervaring) stond ik verbaasd hoe makkelijk het was. Ik denk dat als je geen ervaring hebt dat het zeker een goede taal is om mee te beginnen.

Offline DivinGGoD

  • Lid
Leren programmeren
« Reactie #35 Gepost op: 2008/10/25, 16:13:49 »
nou ik kom er niet echt uit,
weet iemand een goed boek voor de beginnende, zoniet startende programmeur,
ik wil Python gaan leren, aangezien mijn vorige idee toch nog te moeilijk voor mij blijkt te zijn

Offline Double12

  • Lid
Leren programmeren
« Reactie #36 Gepost op: 2008/10/25, 17:50:49 »
Het is inderdaad handig om gewoon de hele taal te leren. C++ is ook aan te raden, maar is alleen iets minder geschikt voor beginners.

Offline jespdj

  • Lid
Leren programmeren
« Reactie #37 Gepost op: 2008/10/25, 22:44:15 »
Citaat van: Double12
Citaat van: leendert
Volgend jaar op school krijg ik c# (tot nu toe alleen php gehad)

Is C# iets voor Linux? Heb je er een vergelijkbare ontwikkeltool voor zoals Visual Studio?

Zo niet dan wil ik de komende maanden eens naar python kijken, beetje ervaring op doen met object geörienteerd programmeren ;)
C# is nogal op Microsoft gebaseerd geloof ik (ik dacht voor web-applicaties)...maar wel gebaseerd op C++. Als je dus wat van C# weet, kun je zo ook in C++ programmeren (wat weer wel aardig wat wordt gebruikt in Linux).

Waar leer je dat dan? Universiteit, hogeschool, middelbare school?
C# is een uitvinding van Microsoft, en het is niet alleen voor web-applicaties. Ook is het heel anders dan C++. Het is niet zo dat als je C# kent, je ook zo in C++ kunt programmeren. C++ is veel moeilijker dan C#.

Voor Linux is er Mono, dat is een implementatie van Microsofts .NET platform, waar je o.a. C# programma's op kunt draaien. Er is voor Linux een ontwikkelomgeving, MonoDevelop, die een beetje lijkt op Microsoft's Visual Studio en die bedoeld is om programma's voor Mono mee te maken (in C#). MonoDevelop zit in de Ubuntu repository, dus je kunt het gemakkelijk installeren via Synaptic.

Python is volgens mij een heel geschikte taal om mee te leren programmeren - niet te moeilijk, en heel veel programma's voor Ubuntu zijn geschreven in Python. Ik zou als beginner niet met C of C++ aan de slag gaan, die talen zijn een stuk moeilijker.

Ik ben zelf lang geleden op de Commodore 64 begonnen met BASIC en assembly language. Software ontwikkelen is nu al een jaar of twaalf mijn beroep, en de afgelopen acht jaar heb ik mijn brood verdiend met programmeren in Java. Java wordt zeer veel gebruikt voor allerlei software in bedrijven.

C# lijkt redelijk veel op Java.
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04