Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zorin  (gelezen 1848 keer)

Offline PKing

  • Lid
Zorin
« Gepost op: 2014/12/19, 10:06:39 »
Mijn dochter draait op dit moment Xubuntu op de laptop van haar moeder omdat haar laptop een hardware probleem lijkt te hebben.

Klacht is dat ze van alles niks kan vinden, het helemaal niet op Windows lijkt etc etc.

Aangezien ze 130 km verderop woont is het wat moeilijk om haar steeds uit te leggen hoe wat en waar.
Nu lijkt het erop dat Zorin wel erg dicht tegen W7 aanleunt qua uiterlijk, heeft iemand daar ervaring mee?

normaal zou ik er gewoon Windows opzetten maar de laptop die ze nu gebruikt hebben we W7 afgehaald omdat hij veel te heet werd.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zorin
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/19, 10:31:04 »
Klaagt ze er soms ook over, dat haar tablet en slimfoon een besturingssysteem hebben dat niet op Windows lijkt?  :o

Ik zou in dit geval eens kijken naar Linux Mint. M.i. een technisch beter gebouwde distro dan Zorin, ondanks dat zowel Zorin als Mint op Ubuntu zijn gebaseerd.

Overigens vind ik de klacht eigenlijk.... zeer ongegrond. Met alle respect voor je dochter, overigens. Maar Xubuntu zit zo simpel in elkaar, dat begrijpt iedereen direct. Mits je ervoor openstaat, net zoals wanneer je een tablet of slimfoon koopt.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/19, 10:34:31 door Pjotr »

Re: Zorin
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/19, 10:34:42 »
Zorin is zeker een volwaardig systeem dat inderdaad dicht bij de eigenlijke gebruiken van Windows ligt.

Maar even wennen aan Xfce is volgens mij maar een klein biertje hoor; ik vind dat je met het Windowsdenken zeker je weg vindt in het systeem van Xubuntu. (Of Mint Xfce)

Maar al bij al is Zorin een heel mooi en goedgemaakt besturingssysteem.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zorin
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/19, 10:36:02 »
Maar al bij al is Zorin een heel mooi en goedgemaakt besturingssysteem.
Een distro die standaard Wine aan boord heeft, kan ik niet serieus nemen.....  :evil:

Offline PKing

  • Lid
Re: Zorin
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/19, 11:11:08 »
Sorry vergeten te melden ze had van mij de keus, maar tijdens de installatie van Mint bleek haar computer niet helemaal goed te zijn.
Die van mijn eega stond Xubuntu op en dat heb ik erop gehouden.
Mint had ik er bij haar vriendin opgezet, maar die wil weer terug naar W8, aangezien de computer die ze nu heeft geen Windows verdraagt, raar maar waar, ben ik op zoek naar een OS wat er veel op lijkt, en waar ze dus ook wat kan met Windows software.
Zorin leek een optie...

Met alle respect voor iedereen die antwoord hier, maar de vraag is niet dat ze perse op Xubuntu moet blijven, maar of Zorin voor een W7 adept een goed alternatief kan zijn.

Maar ik ga het wel vaststellen op de oude manier...proefondervindelijk :-*
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Frederik

  • Gast
Re: Zorin
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/19, 11:35:06 »
Mijn dochter draait op dit moment Xubuntu op de laptop van haar moeder omdat haar laptop een hardware probleem lijkt te hebben.

Klacht is dat ze van alles niks kan vinden, het helemaal niet op Windows lijkt etc etc.

Aangezien ze 130 km verderop woont is het wat moeilijk om haar steeds uit te leggen hoe wat en waar.
Nu lijkt het erop dat Zorin wel erg dicht tegen W7 aanleunt qua uiterlijk, heeft iemand daar ervaring mee?

normaal zou ik er gewoon Windows opzetten maar de laptop die ze nu gebruikt hebben we W7 afgehaald omdat hij veel te heet werd.

Teamviewer installeren op beide computers! Kun je aangeven waar ze  't moet zoeken en kan vinden  ;)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Zorin
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/19, 11:52:40 »
@PKing
Zelfs w8 lijkt niet op w7.....
Over Zorin: (Google)
Al met al blijft de Windowservaring dus wat beperkt. Zodra de gebruiker een paar stappen zet op de desktop komen de nieuwigheidjes boven drijven. De programma’s zijn allemaal anders dan wat iemand onder Windows is gewend.

Alleen het eerste "uiterlijk" lijkt op Windows.
Na 1 muisklik zit je al in Linux ;)

Leren werken met Windows (Heeft ge)kost nogal wat tijd.
Leren werken met een Linux distro kost ook tijd.
Bespeur hier enige onwil van dochterlief en vriendin.
Ik denk dat ze moeten sparen voor een door hen gewenste PC/Laptop/Tablet voorzien van door hen gewenst operating systeem. Ze staan gewoon niet open voor iets anders.

Ik wens je veel succes met overtuigen.
Ben zelf bekend met de onwil van div. PC gebruikers om "iets anders" aan te leren en/of te accepteren dat hun oude systemen niet meer geschikt zijn voor hun gevorderde wensen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Zorin
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/19, 12:38:03 »
Maar al bij al is Zorin een heel mooi en goedgemaakt besturingssysteem.
Een distro die standaard Wine aan boord heeft, kan ik niet serieus nemen.....  :evil:

Precies, want het overgrote deel van de computergebruikers heeft echt geen Windows-toepassingen waar ze niet zonder kunnen ...

Offline PKing

  • Lid
Re: Zorin
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/19, 14:14:27 »
Dat ga ik van het weekend dan ook maar doen.

Ik zet het voorlopig op opgelost.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline RikRik

  • Lid
Re: Zorin
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/19, 14:28:54 »
Ik heb  ervaring met Zorin( alle laatste versies) prachtige grafische effecten, een desktop die voor een windows gebruiker vertrouwd overkomt, zelfs met windows thema's.
Het probleem wat ik met Zorin heb ondervonden, het kan op sommige computers zeer onstabiel draaien, Zorin vraagt veel rekenkracht van de grafische kaart.

De beste ervaring heb ik met alle Linux Mint versies, met name  Xfce en Mate vallen bij de meeste mensen die overstappen van xp naar linux in de smaak.
Maar ik moet eerlijk bekennen, het kan even duren voordat je besmet bent met het Linuxvirus ;)

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: Zorin
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/30, 20:15:35 »
Even reageren op het feit dat de laptop te warm wordt, kan er op duiden dat de koelblok  (bij de fan) vol stof zit.
Het is wel belangrijk om hier naar te kijken, want ook een linux distro kan hinder ondervinden van een koelblok die vol stof zit.
De fan kan door de mogelijke stof zijn werk niet naar behoren doen.

DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Re: Zorin
« Reactie #11 Gepost op: 2020/06/25, 15:40:20 »
Maar al bij al is Zorin een heel mooi en goedgemaakt besturingssysteem.
Een distro die standaard Wine aan boord heeft, kan ik niet serieus nemen.....  :evil:

Pjotr, weet jij een goed alternatief voor Adobe Digital Editons?? Dit is het enige programma dat ik weet om een e-book vanuit de online bibliotheek op mijn ereader te kunnen zetten! Zonder de 4.5 versie van ADE (de eerdere versie 'willen' geen ereader 'pakken') kan ik geen ebook vanuit de bieb op mijn ereader zetten. Ik moet me nu 'behelpen' met een Imac (natuurlijk niet slecht) maar ik doe het liever op Ubuntu of Zorin.
Overigens ook onder Wine gaat me dit helaas tot nu toe niet lukken!
Anke

Offline loti

  • Lid
Re: Zorin
« Reactie #12 Gepost op: 2020/06/25, 16:16:01 »
Sorry Anke, dit is een topic uit 2014  en heeft niets met jouw vraag te maken.

De onlinebibliotheek werkt alleen met ADE,  hiervoor gebruik ik Windows 10 met VirtualBox.

Re: Zorin
« Reactie #13 Gepost op: 2020/06/25, 17:29:50 »
Sorry Anke, dit is een topic uit 2014  en heeft niets met jouw vraag te maken.

De onlinebibliotheek werkt alleen met ADE,  hiervoor gebruik ik Windows 10 met VirtualBox.

Dank voor je info.
Anke

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Zorin
« Reactie #14 Gepost op: 2020/06/25, 19:42:07 »
Dus een slotje.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.