Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu start niet op met mijn live usb stick  (gelezen 11034 keer)

Offline enumerate

  • Lid
Ubuntu start niet op met mijn live usb stick
« Gepost op: 2013/08/10, 11:38:39 »
Sorry dat ik al zo gauw een tweede vraag heb.

Ik heb ubuntu op mijn usb stick gegooit - alles werkt prima. Maar als ik mijn laptop (met windows 8) opstart dan gebeurt er niks; het gaat gelijk naar windows. Ik heb secure boot en fast boot al uitgeschakelt, maar dat helpt niet. Enig idee wat er fout gaat?

Hartelijk bedankt.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op met mijn live usb stick
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/10, 12:42:46 »
Heb je wel ingesteld dat die usb-stick de 'eerste boot' is?

Offline enumerate

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op met mijn live usb stick
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/10, 12:50:54 »
Heb je wel ingesteld dat die usb-stick de 'eerste boot' is?

Ik zat er net mee te spelen maar ik heb het niet echt door. Hoe zou ik dit kunnen doen?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op met mijn live usb stick
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/10, 13:00:36 »
Vooropgesteld: ik weet niets van Windows 8 en niet elk BIOS is hetzelfde, maar in het BIOS zou je een optie kunnen vinden waarmee je pc altijd eerst kijkt of er een opstartbaar usb-apparaat (of cd/dvd) ingeplugd is, maar de meeste pc's hebben ook een bepaalde toets waarmee je bij elke opstart een menu'tje tevoorschijn tovert om te kiezen van welk apparaat de pc moet opstarten. In de handleiding van je pc moet je kunnen vinden welke toets dat bij jouw pc is.


Edit: die optie in je BIOS staat in de sectie Boot. Usb als eerste boot zetten. Wijziging opslaan en pc opnieuw opstarten met de usb-stick ingeplugd.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/10, 13:04:38 door Mikkel »

Offline enumerate

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op met mijn live usb stick
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/10, 13:10:00 »
Vooropgesteld: ik weet niets van Windows 8 en niet elk BIOS is hetzelfde, maar in het BIOS zou je een optie kunnen vinden waarmee je pc altijd eerst kijkt of er een opstartbaar usb-apparaat (of cd/dvd) ingeplugd is, maar de meeste pc's hebben ook een bepaalde toets waarmee je bij elke opstart een menu'tje tevoorschijn tovert om te kiezen van welk apparaat de pc moet opstarten. In de handleiding van je pc moet je kunnen vinden welke toets dat bij jouw pc is.


Edit: die optie in je BIOS staat in de sectie Boot. Usb als eerste boot zetten. Wijziging opslaan en pc opnieuw opstarten met de usb-stick ingeplugd.

Ja ik was zover gekomen. Ik heb het "USB" genoemd en de filepath is F:\. Ik druk dan op esc tijdens het opstarten en dan komt er een schermpje. Ik koos op USB maar dat bracht mij gelijk weer naar Windows 8. Ik denk dus dat het misschien met de filepath te maken heeft?

Re: Ubuntu start niet op met mijn live usb stick
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/10, 13:46:54 »
In mijn machines kom je in het BIOS zodra het scherm oplicht. Bij de Acer notebook moet je dan op de toets [F2] drukken; bij mijn desktop is het de [DELETE] toets. Maar bij andere machines kunnen het ook andere toetsen zijn zoals [ESC] of [F12] . Let op: Niet alle BIOS-sen staan een boot via USB toe.

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline enumerate

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op met mijn live usb stick
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/10, 14:29:26 »
Sorry, maar heeft niemand een idee? Ik heb al een nieuwe boot ding gemaakt met de efi file path F:\EFI\BOOT\BOOTx64.efi. Alles zou perfect moeten werken..

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op met mijn live usb stick
« Reactie #7 Gepost op: 2013/08/10, 14:57:12 »
Ik heb al een nieuwe boot ding gemaakt met de efi file path F:\EFI\BOOT\BOOTx64.efi. Alles zou perfect moeten werken..

Kijk, hier ben je mij al kwijt. Ik heb Ubuntu 12.04 vorig jaar (op een toen nieuwe pc) geïnstalleerd vanaf een usb-stick en dat ging van een leien dakje zonder dat ik iets bijzonders heb hoeven doen. Van installeren via een 'efi file path' weet ik helemaal niets, maar er zullen hier ongetwijfeld mensen zijn die je daarmee verder kunnen helpen.

Edit: Heb je deze manier van installeren ergens op het internet gevonden? Omdat je schrijft dat het perfect zou moeten werken.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/10, 15:02:16 door Mikkel »

Offline enumerate

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op met mijn live usb stick
« Reactie #8 Gepost op: 2013/08/10, 15:03:16 »
Ik heb al een nieuwe boot ding gemaakt met de efi file path F:\EFI\BOOT\BOOTx64.efi. Alles zou perfect moeten werken..

Kijk, hier ben je mij al kwijt. Heb Ubuntu 12.04 geïnstalleerd vanaf een usb-stick en dat ging van een leien dakje. Van installeren via een 'efi file path' weet ik helemaal niets, maar er zullen hier ongetwijfeld mensen zijn die je daarmee verder kunnen helpen.

Heb je deze manier van installeren ergens op het internet gevonden? Omdat je schrijft dat het perfect zou moeten werken.

Nouja, ik moest een nieuwe boot maken voor de usb stick. Er word dan gevraagd naar de filepath naar de efi bestand in de OS. Hoe is het bij jou gegaan dan?

Edit: Oh god ik heb het niet alleen geGoogled maar ook nog eens geDuckDuckGo'ed - niks.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/10, 15:05:20 door enumerate »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op met mijn live usb stick
« Reactie #9 Gepost op: 2013/08/10, 15:13:41 »
Citaat
Hoe is het bij jou gegaan dan?
Ik heb het iso-bestand van Ubuntu 12.04 gedownload en vervolgens m.b.v. UNetbootin op een usb-stick gezet zodat die opstartbaar werd. Dit kun je trouwens gewoon in Windows doen.
Daarna stick in de pc en bij het opstarten een toets gebruikt om een menu'tje te starten waarin ik de usb-stick kon kiezen om van op te starten.

Citaat
Er word dan gevraagd naar de filepath naar de efi bestand in de OS'

Dit zegt mij dus helemaal niets, maar dat komt misschien doordat jij met Windows 8 werkt, terwijl ik die stick in Windows XP heb aangemaakt.


Edit: op deze site staat een handleiding voor het aanmaken van een opstartbare usb-stick.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/10, 15:33:02 door Mikkel »

Offline enumerate

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op met mijn live usb stick
« Reactie #10 Gepost op: 2013/08/10, 15:35:36 »
Daarna stick in de pc en bij het opstarten een toets gebruikt om een menu'tje te starten waarin ik de usb-stick kon kiezen om van op te starten.

Exact, dat heb ik ook. Maar als ik op de usb boot optie klik, dan boot het naar windows ipv Ubuntu. Ziet u mijn probleem hier?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op met mijn live usb stick
« Reactie #11 Gepost op: 2013/08/10, 15:42:38 »
Maar als ik op de usb boot optie klik, dan boot het naar windows ipv Ubuntu. Ziet u mijn probleem hier?

Ik ben gewoon 'jij', hoor. ;)
Ik zie het probleem. 't Zal waarschijnlijk iets te maken heb met Windows 8, dus daar weet ik niets van.
Heb je de link gevolgd naar de site met de handleiding? Staat daar niets tussen waarmee je verder komt?
Anders gewoon even wachten tot zich hier iemand meldt die je verder kan helpen.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op met mijn live usb stick
« Reactie #12 Gepost op: 2013/08/10, 15:47:33 »
enumerate, heb je iets aan de aanwijzingen in dit topic?

Re: Ubuntu start niet op met mijn live usb stick
« Reactie #13 Gepost op: 2013/08/10, 15:50:38 »
Bijgaand ter verduidelijking van mijn eerdere aanwijzing deze foto. Dit is het Bios van mijn Acer Aspire en zoiets kun jij ook oproepen bij het opstarten van je pc. Als ik opstart met een geplaatste usb-stick start ie vanuit die stick. Zit er niets in de usb dan komt keuze 2, de harddisk.
Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline enumerate

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op met mijn live usb stick
« Reactie #14 Gepost op: 2013/08/10, 15:52:17 »
Maar als ik op de usb boot optie klik, dan boot het naar windows ipv Ubuntu. Ziet u mijn probleem hier?

Ik ben gewoon 'jij', hoor. ;)
Ik zie het probleem. 't Zal waarschijnlijk iets te maken heb met Windows 8, dus daar weet ik niets van.
Heb je de link gevolgd naar de site met de handleiding? Staat daar niets tussen waarmee je verder komt?
Anders gewoon even wachten tot zich hier iemand meldt die je verder kan helpen.

Yup. Het heeft mij naar een pagina gelinkt over BIOS opties, wat ik allemaal al had ingesteld.

Dus als ik het goed begrijp had jij (;)) gelijk, na het omtoveren van jouw usb stick naar een bootable live usb, een usb optie bij het opstarten? Je hoefte geen eigen boot te maken?

Offline enumerate

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op met mijn live usb stick
« Reactie #15 Gepost op: 2013/08/10, 15:54:04 »
Bijgaand ter verduidelijking van mijn eerdere aanwijzing deze foto. Dit is het Bios van mijn Acer Aspire en zoiets kun jij ook oproepen bij het opstarten van je pc. Als ik opstart met een geplaatste usb-stick start ie vanuit die stick. Zit er niets in de usb dan komt keuze 2, de harddisk.
Bart

De mijne is niet exact zoals die van uw, maar in principe is het wel hetzelfde. Moest u zelf een boot optie maken voor uw usb stick, of kwam dat er automatisch? Ik moest het namelijk zelf maken.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op met mijn live usb stick
« Reactie #16 Gepost op: 2013/08/10, 15:54:14 »
Dus als ik het goed begrijp had jij (;)) gelijk, na het omtoveren van jouw usb stick naar een bootable live usb, een usb optie bij het opstarten? Je hoefte geen eigen boot te maken?

Nee, verder niets bijzonders hoeven doen.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op met mijn live usb stick
« Reactie #17 Gepost op: 2013/08/10, 16:02:55 »
Als je pc doorstart naar Windows, dan kan het natuurlijk ook nog zo zijn dat die usb-stick niet opstartbaar is........... Met andere woorden: heb je het iso-bestand wel op de juiste manier op die stick gezet?


Edit: ik lees net je eerste bericht nog eens
Ik heb ubuntu op mijn usb stick gegooit - alles werkt prima. Maar als ik mijn laptop (met windows 8) opstart dan gebeurt er niks; het gaat gelijk naar windows.
en vraag me af wat je precies bedoelt met 'op mijn usb-stick gegooid'. Heb je nu misschien een usb-stick met daarop een Ubuntu-installatie in plaats van Ubuntu op de harde schijf te hebben geïnstalleerd?
Of staat GRUB (de opstartlader van Ubuntu) misschien op die stick i.p.v. op de harde schijf? In dat geval zal Ubuntu alleen maar starten met die stick in de pc.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/10, 16:08:22 door Mikkel »

Re: Ubuntu start niet op met mijn live usb stick
« Reactie #18 Gepost op: 2013/08/10, 16:05:52 »
Bijgaand ter verduidelijking van mijn eerdere aanwijzing deze foto. Dit is het Bios van mijn Acer Aspire en zoiets kun jij ook oproepen bij het opstarten van je pc. Als ik opstart met een geplaatste usb-stick start ie vanuit die stick. Zit er niets in de usb dan komt keuze 2, de harddisk.
Bart

De mijne is niet exact zoals die van uw, maar in principe is het wel hetzelfde. Moest u zelf een boot optie maken voor uw usb stick, of kwam dat er automatisch? Ik moest het namelijk zelf maken.

Nee, verder niets.
Maar mijn stick bevat een Linux van de "concurrentie", te weten Puppy-Linux ( zie http://www.puppylinux.com/flash-puppy.htm. Die heb ik eigenlijk gemaakt voor vakantiedoeleinden. Dan neem ik geen computer mee maar alleen deze stick en gebruik die af en toe in het een of andere internetcafé.

Overigens: als ik mijn notebook boot zonder stick,  kom ik in Xubuntu. In dat Xubuntu installeerde ik Virtual Box. In die Virtual Box installeerde ik Windows7. Gaat het jou om twee systemen op 1 machine dan is die oplossing wel zo handig. Andersom kan ook: Windows met Virtual Box met daarin Ubuntu

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline enumerate

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op met mijn live usb stick
« Reactie #19 Gepost op: 2013/08/10, 16:11:36 »
en vraag me af wat je precies bedoelt met 'op mijn usb-stick gegooid'.

Ik heb doormiddel van unetbootin van mijn usb stick een bootable usb stick gemaakt, met de ubuntu distro.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op met mijn live usb stick
« Reactie #20 Gepost op: 2013/08/10, 16:43:16 »
En je schrijft in je eerste bericht "alles werkt prima". Zolang die usb-stick in de pc zit en die niet opnieuw is opgestart? Dan zou het kunnen dat tijdens de installatie, onderaan het scherm waar je de partities kunt aanmaken, GRUB op die stick is geinstalleerd i.p.v. op de harde schijf.
Als je de pc opstart met ingestoken usb-stick, je roept het menu'tje op waarin je de stick kunt selecteren om van te booten, en de pc start dan wél door naar Ubuntu, dan staat GRUB inderdaad op de verkeerde plek.


Edit: ik moet weg. Hoop voor je dat dit het is, en anders echt wachten tot de kenners hier een oplossing voor je hebben. Succes! :)
« Laatst bewerkt op: 2013/08/10, 16:46:20 door Mikkel »

Offline enumerate

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op met mijn live usb stick
« Reactie #21 Gepost op: 2013/08/10, 16:49:27 »
En je schrijft in je eerste bericht "alles werkt prima". Zolang die usb-stick in de pc zit en die niet opnieuw is opgestart? Dan zou het kunnen dat tijdens de installatie, onderaan het scherm waar je de partities kunt aanmaken, GRUB op die stick is geinstalleerd i.p.v. op de harde schijf.
Als je de pc opstart met ingestoken usb-stick, je roept het menu'tje op waarin je de stick kunt selecteren om van te booten, en de pc start dan wél door naar Ubuntu, dan staat GRUB inderdaad op de verkeerde plek.


Edit: ik moet weg. Hoop voor je dat dit het is, en anders echt wachten tot de kenners hier een oplossing voor je hebben. Succes! :)

Dat is het helaas ook niet, maar hartelijk bedankt voor je hulp!

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op met mijn live usb stick
« Reactie #22 Gepost op: 2013/08/10, 17:22:41 »
Hmmm..... je kunt wel zien dat ik niet onder de 'kenners' val. =D  Ik bedenk me net dat ik te ver voor de muziek uitloop. Je hebt Ubuntu helemaal nog niet geïnstalleerd op de harde schijf, want opstarten vanaf usb-stick (om Ubuntu te installeren) wil niet lukken. Toch? Dus dan kan GRUB ook helemaal niet op de verkeerde plek geïnstalleerd zijn. 'k Moet voortaan toch wat beter lezen. :-[

Offline enumerate

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op met mijn live usb stick
« Reactie #23 Gepost op: 2013/08/10, 17:28:35 »
Hmmm..... je kunt wel zien dat ik niet onder de 'kenners' val. =D  Ik bedenk me net dat ik te ver voor de muziek uitloop. Je hebt Ubuntu helemaal nog niet geïnstalleerd op de harde schijf, want opstarten vanaf usb-stick (om Ubuntu te installeren) wil niet lukken. Toch? Dus dan kan GRUB ook helemaal niet op de verkeerde plek geïnstalleerd zijn. 'k Moet voortaan toch wat beter lezen. :-[

Don't feel bad, je helpt een vreemde op internet, dat is heel aardig en ik apprecieer het zeer.

Dus dit is wat ik allemaal gedaan hem met mijn laptop: the .iso geinstalleerd van de ubuntu website - de .iso op mijn usb stick "gezet" (dunno wat het exacte term is, maar ik heb unetbootin gebruikt) - Secure boot uitgeschakeld - Quick boot uitgeschakeld - een nieuwe boot aangemaakt voor mijn bootable usb stick, met de naam "usb boot" (de naam moet als het goed is niet boeien) en de efi file path is F:\EFI\BOOT\BOOTx64.EFI.

Dat is letterlijk alles wat ik gedaan heb met mijn laptop.

Dus ik moet ubuntu nog eens downloaden maar op mijn HDD?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op met mijn live usb stick
« Reactie #24 Gepost op: 2013/08/10, 21:54:20 »
Dus dit is wat ik allemaal gedaan hem met mijn laptop: the .iso geinstalleerd van de ubuntu website - de .iso op mijn usb stick "gezet" (dunno wat het exacte term is, maar ik heb unetbootin gebruikt) - Secure boot uitgeschakeld - Quick boot uitgeschakeld - een nieuwe boot aangemaakt voor mijn bootable usb stick, met de naam "usb boot" (de naam moet als het goed is niet boeien) en de efi file path is F:\EFI\BOOT\BOOTx64.EFI.

Ik heb een filmpje voor je gevonden over het installeren van Ubuntu naast Windows 8. Heb er maar een kort stukje van gezien (duurt me iets te lang), maar misschien heb je er iets aan.

Citaat
Dus ik moet ubuntu nog eens downloaden maar op mijn HDD?
Weet niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Je hebt het iso-bestand nu toch ook op de harde schijf staan?

't Is alweer een jaar geleden dat ik Ubuntu m.b.v. een usb-stick installeerde, maar voorzover ik het me kan herinneren heb ik het iso-bestand dat ik hier had gedownload, op de harde schijf geparkeerd. Daarna in Windows XP een usb-stick in de pc geprikt, UNetbootin gestart (door simpelweg op het exe-bestand te dubbelklikken), en in het venster van UNetbootin het geparkeerde iso-bestand opgezocht. (Ik dacht dat er ook een mogelijkheid was om die iso niet eerst te downloaden, maar hem door UNetbootin van het internet te laten plukken.)

UNetbootin deed de rest en na afloop heb ik de pc opgestart met die inmiddels opstartbare stick erin, opstartmenu'tje tevoorschijn gehaald en de usb-stick geselecteerd om vanop te starten. En dat was het.
Maar tussen Windows XP en Windows 8 zit een wereld van verschil, dus of deze manier ook voor W8 opgaat durf ik niet te zeggen.

De site waar ik je al eerder de link van gaf is van Pjotr, een van de forumleden, en ik zie daar geen speciale aanwijzingen voor het geval je een Windows 8-installatie hebt, dus ik neem aan dat daarvoor ook niets speciaals gedaan hoeft te worden.
Die site is trouwens een aanrader, want hij staat vol tips&trucs waar je zeker wat aan zult hebben. Als Ubuntu eenmaal geïnstalleerd is. 8-)