Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu naast windows7 geinstalleerd, maar nu geen bootable windows7 meer  (gelezen 841 keer)

Offline m.vanhoek

  • Lid
Hallo!

In het algemeen lijk ik goed nieuws te hebben:
Ik kan alleen nog maar Linux op m'n computer draaien.

Jammere is dat al m'n programma's en bestanden nog op windows staan.

Het verhaal
Ik kreeg een DVD om Ubuntu te installeren. Op deze DVD was namelijk voorgeinstalleerd allerlei geographical open-source programma's. Die heb ik vervolgens geinstalleerd side-by-side naast (dat is dubbelop) windows7 64-bit.

Bij het opstarten in de bootmenu (GNU GRUB version 1.98-1ubuntu7) kan ik vervolgens alleen kiezen uit:
Ubuntu with Linux 2.6.32-34-generic
Ubuntu with Linux 2.6.32-34-generic (recovery mode)
Ubuntu with Linux 2.6.32-31-generic
Ubuntu with Linux 2.6.32-31-generic (recovery mode)
Memory test (memtest86+)
Memory test (memtest86+, serial consol 115200)

Geen windows 7 meer. Het lijkt erop dat GRUB de MBR/bootloader van windows7 verplaatst heeft? Ik heb de Ubuntu installatie dvd erweer ingedaan om na te gaan of ik misschien gehele harde schijf geformateerd hebt en Ubuntu/Linux geinstalleerd hebt, maar bij de partities staat windows7 er nog op.
Dat lijkt goed nieuws. Maar ja, wat nu? M'n vraag:

Is er een mogelijkheid om windows7 weer bootable te maken?
p.s windows7 64-bit was niet legaal en heb een windows7 loader gebruikt voor activatie, misschien een oplossing om die weer te downloaden en die vanuit Ubuntu te draaien?

Re: Ubuntu naast windows7 geinstalleerd, maar nu geen bootable windows7 meer
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/16, 22:03:31 »
Waarschijnlijk vind je hier het antwoord en de oplossing wel:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Re: Ubuntu naast windows7 geinstalleerd, maar nu geen bootable windows7 meer
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/16, 22:59:40 »
Citaat
In het algemeen lijk ik goed nieuws te hebben:
Ik kan alleen nog maar Linux op m'n computer draaien.
Heb je gelijk een hele grote groep fans  =D

Welkom in ieder geval.

Open eens de Terminal ( een soort DOS box ), deze staat onder Toepassingen > Hulpmiddelen . Terminalvenster.
Type daar nu eens het volgende in:
sudo fdisk -len druk op ENTER.
Je moet nu je paswoord intypen, dan zie je eigenlijk niets gebeuren ... maar dat klopt.
Plaats de output hiervan eens in het forum.

Heb een vermoeden dat je een melding krijgt met iets over GPT.
De oplossing hiervoor zou kunnen zijn: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=8822200&postcount=14

Maar geef eerst de output maar eens, kunnen we kijken welke kant we opgaan.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/16, 23:09:38 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu naast windows7 geinstalleerd, maar nu geen bootable windows7 meer
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/16, 23:12:36 »
p.s windows7 64-bit was niet legaal en heb een windows7 loader gebruikt voor activatie, misschien een oplossing om die weer te downloaden en die vanuit Ubuntu te draaien?
Verwacht hier geen antwoord op. :evil:

Het goede nieuws is: Ubuntu is legaal. :)

En als je niets hebt overschreven moet je de bestanden van je Windows schijf vinden in Locaties → Verwisselbare media.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline m.vanhoek

  • Lid
Re: Ubuntu naast windows7 geinstalleerd, maar nu geen bootable windows7 meer
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/16, 23:22:23 »
Zo!
1. Snelle reacties!
2. Goede reacties!

Hier een bericht vanuit windows7.
Heb het volgende in de terminal ingetypt:

sudo os-prober
sudo update-grub

In de GRUB staat nu ook windows7.
Bedankt voor de snelle reacties en hierbij een groet aan m'n fans (die ik in feite nu weer kwijt ben; nu ik windows weer kan opstarten.. hm)

Re: Ubuntu naast windows7 geinstalleerd, maar nu geen bootable windows7 meer
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/17, 19:38:41 »
Ach, je zult er versteld van staan hoeveel Ubuntu fans toch nog Windows draaien.
Meestal ook net als jij als in een dual boot, maar ook diverse ( zoals ik ) in een virtuele machine binnen VirtualBox.

Veel plezier met je Ubuntu en als er vragen of problemen zijn, dan zitten hier waarschijnlijk wel wat mensen die wel een antwoord of een oplossing voor je hebben.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

molendid

  • Gast
Re: Ubuntu naast windows7 geinstalleerd, maar nu geen bootable windows7 meer
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/17, 20:52:56 »
Hallo,

Heb hetzelfde probleem dan m.vanhoek. Maar bij mij als ik in terminal sudo os-prober intyp krijg ik als foutmelding : ls: onmogelijke toegang tot /media/BOOT/boot. (PS Ubuntu 10.04 is franse versie en heb het dus vrij vertaals, origineel : impossible d'acceder à...).

Ter info, voorafgaand had ik op eerste partitie Vista, heb Ubuntu 9.04 op 2de partitie naderhand geinstalleerd (en ondertussen 10.04). Onlangs heb ik Vista geupdate naar Win7. Hierdoor had ik geen Grub meer (enkel Win7 startte, zonder dualboot). Heb vandaag Grub terug kunnen installeren maar zonder dat Win7 in de keuze voorkomt.

Ik heb de indruk dat ik ergens verkeerd ben gegaan, in de 1ste partitie (Win) heb ik een dir Root/grub alsook in de linux-partitie. Zou het kunnen dat één van deze dirs niet hoeft te bestaan?

Dank bij voorbaat,

Didde

[EDIT] Oplossing gevonden op FR Forum. Manueel toevoegen van menulijn.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/18, 09:01:34 door molendid »