Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vreemde dingen met/tijdens installatie ubuntu  (gelezen 1815 keer)

azerty1234

  • Gast
Vreemde dingen met/tijdens installatie ubuntu
« Gepost op: 2007/12/17, 21:40:49 »
Begin echt gek te worden hier van ubuntu.
Heb 2 pc's een vlugge en 1 oudje. Op mn vlugge pc ubuntu 7.10 perfect draaien zonder problemen een triple boot Ubuntu 7.10 Vista en XP. Toen wou ik op de andere pc ook ubuntu gaan installeren. Stond voorheen een Xandros Linux Distro op.
Eerst de specs van de oude pc:

Intel Pentium 833Mhz
2x128MB Ram
VIA chipset
vage videokaart: 3Dforce
6GB harddisk

Nu de problemen in chronologische volgorde:
01.Ubuntu 7.10 32bit live cd gebrand.
02.Ubuntu gestart en dit ging vrij vlot.
03.Vanuit Ubuntu op installeren geklikt.
04.Alles ging goed totdat ik bij stap 6 ben.
05.Pc blijft hangen op 15%
06.Start Ubuntu opnieuw
07.Blijft weer hangen bij stap 6 op 15%(Partities zijn niet doorgevoerd die ik de vorige keer heb gemaakt)
08.Ik start ubuntu nog enkele keren zonder succes. Opstarten duurt mega lang en is daarna ook zeer traag waardoor ik nog niet eens stap 1 doorkom of hij hangt weer.
09.Ubuntu 7.04 32bit alternate gedownload en gebrand op 8X
10.Start ubuntu op en alles gaat goed tot na het partitioneren.
11.Ubuntu doet niets(alleen blauw scherm verder niks)
12.Pc uitgezet en opnieuw de cd gestart
13.Kan file niet lezen.
14.CD check gedaan en kan file niet lezen
15.Nieuwe cd gemaakt
16.Zelfde liedje

Tussentijds heb ik verschillende harddisks geprobeerd. Tevens een andere cdrom speler bij stap 5tot8
krijg ubuntu er maar niet op. HELLUP

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Vreemde dingen met/tijdens installatie ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/17, 21:46:12 »
Zou je het ook eens kunnen proberen met de alternate CD ?
Vaak werkt deze wel, omdat er op de grafische achtergrond ergens iets niet herkend wordt, of fout gaat.
De alternate CD werkt volledig in tekst mode, met een menu gestuurde installatie.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Bobbie

  • Lid
Vreemde dingen met/tijdens installatie ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/17, 21:53:09 »
Welkom op het forum, 256 mb voor Ubuntu is wel aan de lage kant, een optie is om 256 mb er bij te prikken die is wel 2e hands voor ongeveer 20 euro te verkrijgen of je kan kijken naar Xubuntu, die is grafisch niet zo zwaar.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Vreemde dingen met/tijdens installatie ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/17, 22:03:51 »
Wanneer je met de alternate CD installeerd is 256MB genoeg voor een systeem, niet optimaal maar wel werkend.
De Xubuntu alternate CD geeft wel een sneller systeem ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

azerty1234

  • Gast
Vreemde dingen met/tijdens installatie ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/17, 22:24:01 »
Citaat van: r0n.
Zou je het ook eens kunnen proberen met de alternate CD ?
Vaak werkt deze wel, omdat er op de grafische achtergrond ergens iets niet herkend wordt, of fout gaat.
De alternate CD werkt volledig in tekst mode, met een menu gestuurde installatie.
Als je mijn post leest zie je dat ik een alternate cd heb geprobeerd maar deze wil nu niet eens meer opstarten omdat er een bestand niet gelezen kan worden terwijl 5 min ervoor de cd gewoon gelezen werd. Snelheid maakt mij niet zo veel uit. Moet eerst werken en ga later wel kijken voor een snellere. Ik krijg ubuntu maar met geen mogelijkheid geinstalleerd terwijl ik behoorlijk gevorderd ben in hardware en windows software. Ik kom er vrijwel altijd uit. Maar wat ik nu heb kom ik echt niet uit. Is er een manier om de installatie te starten vanaf harddisk?

azerty1234

  • Gast
Vreemde dingen met/tijdens installatie ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/17, 22:38:52 »
Laden van nic-restricted-modules-2.6.20-15-generic-di is om onbekende reden mislukt. Installatie word afgebroken

Dit is de error die ik krijg, nu de cd in een andere cdrom speler gehad.

geheugen fout zie ik nu. Draai nu effe op 128MB kijken of het nu wel goed gaat.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Vreemde dingen met/tijdens installatie ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/17, 23:00:18 »
Op de alternate CD sit een functie om de CD te testen, probeer dat eens, ik denk dat je CD een omgevallen bitje heeft.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Vreemde dingen met/tijdens installatie ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/17, 23:02:15 »
256 MB is geen probleem. Ik heb zelfs Feisty (met wat moeite) op een 128 MB kunnen installeren (vooraleer ik wist dat dat wat aan de te lage kant is). Ik zou hier eerder denken aan een probleem met de CD lezer, of de combinatie van je cd-lezer/brander en het merk cd's dat je gebruikt.

Offline mp

  • Lid
Vreemde dingen met/tijdens installatie ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/18, 10:15:32 »
Gutsy werkt hier heel goed op 256, maar ik heb ook via de alternate moeten installeren.

(Stopte de grafische installatie ook op 15% - dus dat lijkt hetzelfde probleem.)

azerty1234

  • Gast
Vreemde dingen met/tijdens installatie ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/19, 22:56:34 »
problem solved. Lag idd aan merk cd's. Werkelijk nog nooit mee gemaakt.

Vreemde dingen met/tijdens installatie ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/19, 23:18:24 »
Wat ik erg vreemd vind is dat het eerst wel goed ging met booten en nu niet meer ???

Doe je een reboot of zet je de pc daadwerkelijk uit ???

Met een reboot kan het gebeuren dat er iets in het geheugen blijft hangen waardoor het de volgende keer niet goed verloopt.

Je install probleem kan gerelateerd worden aan het feit dat de ingebouwde Gparted niet met jouw HD uit de voeten kan, omdat er al zoveel zaken opstaan, ( diverse distro's ? )

Meestal is het aan te raden Gparted te downloaden en deze live-cd erin te stoppen.
Vervolgens de HD in te delen zoals jij dat wilt.
Daarna pas de Ubuntu live-cd erin stoppen en dan de installatie beginnen.

Nu zit je met een onwilige pc waar 2x over een installatie mislukt is.
Misschien is toch de HD aangetast hierdoor, waardoor je bios moeite heeft de HD te herkennen.

Kijk dus in de bios en loopt alles rustig door.
Laat de bios de HD herkennen en sla dit op.
Dan booten vanaf de Gparted live-cd en je HD indelen.

Dus eerst die PC op orde brengen voor je verder gaat :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

azerty1234

  • Gast
Vreemde dingen met/tijdens installatie ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/19, 23:47:54 »
Citaat van: Gandyman
Wat ik erg vreemd vind is dat het eerst wel goed ging met booten en nu niet meer ???

Doe je een reboot of zet je de pc daadwerkelijk uit ???

Met een reboot kan het gebeuren dat er iets in het geheugen blijft hangen waardoor het de volgende keer niet goed verloopt.

Je install probleem kan gerelateerd worden aan het feit dat de ingebouwde Gparted niet met jouw HD uit de voeten kan, omdat er al zoveel zaken opstaan, ( diverse distro's ? )

Meestal is het aan te raden Gparted te downloaden en deze live-cd erin te stoppen.
Vervolgens de HD in te delen zoals jij dat wilt.
Daarna pas de Ubuntu live-cd erin stoppen en dan de installatie beginnen.

Nu zit je met een onwilige pc waar 2x over een installatie mislukt is.
Misschien is toch de HD aangetast hierdoor, waardoor je bios moeite heeft de HD te herkennen.

Kijk dus in de bios en loopt alles rustig door.
Laat de bios de HD herkennen en sla dit op.
Dan booten vanaf de Gparted live-cd en je HD indelen.

Dus eerst die PC op orde brengen voor je verder gaat :P
Nope heb er er een lege hardeschijf ingestopt (Partities weggegooid met windows). En heb de pc eerst uitgezet en vervolgens weer aan. Had de hardeschijf al door de bios laten herkennen maar toch konden er telikens bestanden niet worden gelezen. Toen ander merk cd genomen en geen probleem. Dat ie 2x goed booten en daarna niet meer snap ik echt niks van. Heg ging ook niet goed toen ik er een andere harddisk in had hangen of een andere cd speler. Ander geheugen moch ook niet baten.

Heb na de instalatie nog wat moeten stoeien. Ubuntu zeurde over een partitie die niet goed was waardoor ubuntu niet doorstarte. Maar gelukkig werkt nu alles perfect. Op 192MB gaat het net. Alleen internet word gebruikt.

Nog een vraag: Ubuntu mag je die zakelijk gebruiken? Draait nu in de zaak iig.

Vreemde dingen met/tijdens installatie ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2007/12/20, 01:29:20 »
Jwel ik ken een paar bedrijven die het ook gebruiken, en zelfs alle servers erop hebben draaien.

Tis vrije software duszzzz.
Je mag het zelfs helemaal herschrijven en veranderen als je dat wilt.

Je moet echter wel de licence erbij laten/geven en je mag de namen niet verwijderen die er al instaan, wel je eigen naam erbij zetten als je dingen herschrijft, dus bij de regels code die jij maakt.

Je hoeft alleen maar te betalen voor proffesionele ondersteuning van Canonical , het bedrijf achter Ubuntu.
mja dit kost een drol in mijn ogen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D