Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Versleuteling HD opheffen  (gelezen 2862 keer)

Offline Robert9

  • Lid
[OPGELOST] Versleuteling HD opheffen
« Gepost op: 2014/02/09, 18:31:53 »
Even ter inleiding: Ik had een ca. 10 jaar oude Windows-laptop, waar ik Xubuntu op gezet had. Tijdens  "proberen" liep op een gegeven ogenblik de boel vast en er was met geen mogelijkheid (binnen mijn beperkte ervaring) iets tot leven te brengen. Nadat het ding een poos in de kast had gelegen kwam ik op het idee er een reddingsschijf van W7 in te stoppen en toen kon ik er zomaar W7 opzetten. Maar dat was uiteraard verschrikkelijk traag, zodat ik weer een poging met Xubuntu gewaagd heb.

Ik heb de versleuteling van mijn  harde schijf ingeschakeld, maar achteraf is dat overdreven, want gezien de leeftijd van mijn laptop durf ik er toch geen belangrijke dingen op te zetten. Dus hoe kan ik die versleuteling ongedaan maken?
En tijdens de installatie kreeg ik een verhaal dat er een paar kleine partities waren. Maar ik kon niet zien waar die voor dienden en of ze na de installatie nog aanwezig zijn.
Hoe werkt dat ook weer als je de harde schijf wilt bekijken. Iets met GParted staat me bij... Kan ik ergens een handleiding voor GParted vinden (als dat is wat ik nodig heb).
« Laatst bewerkt op: 2014/02/12, 21:18:36 door Robert9 »

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Versleuteling HD opheffen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/10, 14:31:45 »
Hoe heb je precies de versleuteling ingesteld? Heb je tijdens de installatie voor LVM/full disk encryptie gekozen of alleen voor het versleutelen van de persoonlijke map gekozen? Als je de uitvoer van het commando 'mount' hier plaatst kunnen we dat wel zien.

Versleuteling verwijderen is volgens mij niet mogelijk, tenzij je opnieuw wilt installeren. Waarom zou je de versleuteling willen verwijderen, het kan toch geen kwaad om het er op te laten staan?

Offline Robert9

  • Lid
Re: Versleuteling HD opheffen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/10, 16:54:18 »
Tja, het werd aanbevolen en ik realiseerde me domweg niet dat ik dan elke keer bij het opstarten een wachtwoord zou moeten opgeven.  En zoals ik al zei: er komt niets belangrijks op die laptop te staan. Maar opnieuw installeren gaat me een beetje te ver, dus als er geen weg terug is, dan moeten we maar vooruit!

Ik zal voor de GParted-vraag maar een nieuwe vraag aanmaken, dan zal ik deze op "opgelost" zetten, maar hoe doe je dat ook weer?

Bedankt voor je reactie!

Rob

« Laatst bewerkt op: 2014/02/10, 16:59:53 door Robert9 »

Re: Versleuteling HD opheffen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/10, 17:46:41 »
Om misverstanden te voorkomen: bedoel je met 'versleuteling' een encryptie (vanuit je OS) van je HDD, of een HDD lock/password via je BIOS? 

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Versleuteling HD opheffen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/10, 20:47:51 »
Ter info:
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Robert9

  • Lid
Re: Versleuteling HD opheffen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/10, 21:14:17 »
Nee, het is niet het ubuntu-wachtwoord. Tijdens de installatie (Xu 31.1) wordt geadviseerd je HD te versleutelen met iets cryptografisch. En dat heb ik dus gedaan. Er is geen man overboord, maar ik moet nu elke keer bij het opstarten die crypto-sleutel ingeven.
Ik wacht nog even met "opgelost", mocht er iemand nog suggesties of vragen hebben.