Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]pc opgewaardeerd, hoe nu verder?  (gelezen 2986 keer)

Offline Kars

  • Lid
[opgelost]pc opgewaardeerd, hoe nu verder?
« Gepost op: 2011/07/05, 21:28:29 »
Hey allemaal,

Ik heb zojuist een pc opgewaardeert door een tweede ram van 512mb er in te zetten, een extra harde schijf van 120gb, extra dvd brander en een tv-kaart.

Wat er nu dus in zit is het volgende:
1024mb RAM
160gb
2x DVD brander
en een video kaart, geen idee wat de specs zijn.

Bij het opstarten van de pc kreeg ik het volgende scherm:
AMD Athlon(tm) XP, 1100MHz

DEL:Setup F11:Boot Menu F12:Network boot F10:Flash Recovery

Pri Master Hard Disk: S.M.A.R.T. Status BAD, Backup and Replace
Press F1 to Resume

Als ik vervolgens op F1 druk, blijft het op een zwart scherm met GRUB en en liggend knipperend wit streepje

Volgens mij moet ik nog wel wat veranderen in het BIOS, maar geen idee wat, heb namelijk nog nooit iets ingebouwd in een pc. Weet iemand toevallig hoe het nu verder moet?

Op de schijf van 40gb staat momenteel xp home en op de schijf van 120gb staat waarschijnlijk dream linux. Uiteindelijk wil ik beide OS'en verwijderen en ubuntu 11.04 er op zetten.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/08, 18:58:53 door Kars »

Offline ThomasN

  • Lid
Re: pc opgewaardeerd, hoe nu verder?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/05, 21:49:42 »
Hoe staan de jumpers ― master-/slave-instellingen ― op de harde schijven? Weet je van beide schijven zeker dat ze het nog doen?

Offline mrGee

  • Lid
Re: pc opgewaardeerd, hoe nu verder?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/05, 22:08:11 »
Hallo

Die SMART melding lijkt me in ieder geval iets dat je serieus moet nemen;
hoeveel schijven zitten er nu totaal in en test die dingen eens met
de fabrikanten diagnostic tools, die oa. op de ultimate boot cd staan
http://www.ultimatebootcd.com/
Het lijkt zeer waarschijnlijk op een stervende harddisk, of anders een
foutmelding die wordt veroorzaakt door een hardware/bios mismatch.
Test ze anders eens één voor één.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Kars

  • Lid
Re: pc opgewaardeerd, hoe nu verder?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/05, 22:09:06 »
Primary IDE Master WDC WD1600JB-OOGV --> volgens mij is dit de schijf waar dreamlinux 3.5 op staat
Primary IDE Slave Not installed
Secondary IDE Master Not installed
Secondary IDE Slave Not installed

Offline mrGee

  • Lid
Re: pc opgewaardeerd, hoe nu verder?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/05, 22:12:09 »
Hallo

Je hebt er een extra schijf inzitten van 120 Gb en die van 160 Gb had je al?
Want er duikt er maar eentje op. Controleer inderdaad dan je jumper settings
eens of hang ze per één aan een controler  (gebruik 2 aparte ide kabels)

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Kars

  • Lid
Re: pc opgewaardeerd, hoe nu verder?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/05, 22:18:35 »
Ik heb een schijf van 40gb en een schijf van 120gb er in gezet.
De 40gb schijf is de schijf met windows xp home en deze deed het nog voordat ik de 120gb schijf er in zette.
De 120gb schijf is de schijf met dreamlinux 3.5.
Ik heb net de snoeren omgedraaid en toen startte dreamlinux 3.5 op, nadat ik in het menu wat ik reeds heb beschreven op resume (F1) had geklikt.
Nu zijn de snoeren weer teruggezet, naar hoe het in het begin was.

[edit] Waar kan ik de jumper settings zien? Gewoon in het BIOS?
« Laatst bewerkt op: 2011/07/05, 22:20:45 door Kars »

Offline mrGee

  • Lid
Re: pc opgewaardeerd, hoe nu verder?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/05, 22:26:54 »
Hallo

Nee die jumpers zitten of de harddisk zelf (naast de ide aansluiting)
Normaal staat er eenje op master(ma) en de andere op slave(sl) als je
ze beide aansluit op één ide kabel
Afhankelijk van de bios mag je er ook eentje of allebei op cable select (cs)
zetten, het bios bepaalt dan welke slave en welke master wordt. Eentje op
master en eentje op cs is eventueel ook een geldige combi.
Beide moeten na een gelukte actie opduiken in je bios.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline ThomasN

  • Lid
Re: pc opgewaardeerd, hoe nu verder?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/05, 22:28:12 »
De schijf die herkend werd ― de WDC WD1600JB-OOGV ― is volgens mij een 160GB schijf, geen 120GB. Op de fysieke schijven zelf, naast de aansluiting, zitten jumpers die op twee of drie standen ingesteld kunnen worden. Soms staat er op de schijf zelf duidelijk bij welke stand wat is ― master, slave en soms single ―, anders moet je even in de handleiding kijken, of op de website van de fabrikant zoeken.

Offline Kars

  • Lid
Re: pc opgewaardeerd, hoe nu verder?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/05, 22:37:53 »
volgens mij moet je dus voor de jumper een kabel hebben die je er in plugt? heb namelijk nu in beide harde schijfen de stroomkabel en een dikke grijze kabel in zitten. Hoe het staat op de harde schijf, ga ik er vanuit dat je er nog een snoertje in moet stoppen.

Offline HarzG

  • Lid
Re: pc opgewaardeerd, hoe nu verder?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/05, 22:56:55 »
Je HD heeft aan de achterkant een "primitieve plastic schakelaar".
Op de HD staat een afbeelding waar de standen/opties te zien zijn voor deze jumpers.

De opties voor je HD staan bijv. hier.
Het is dus geen kabel maar 1 of 2 "kleine doorverbinders aan achterzijde van de harddisk".
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Kars

  • Lid
Re: pc opgewaardeerd, hoe nu verder?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/05, 23:04:27 »
de wd schijf is tien pins en staat op Dual (master)
de andere schijf is een 9 pins schijf waarvan op de middelste twee een jumper zit, links dus 3 pins en rechts 4 pins.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: pc opgewaardeerd, hoe nu verder?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/05, 23:12:41 »
Per merk en type harde schijf kan de betekenis van de jumperinstellingen verschillen. De link die HarzG gaf is voor de Western Digital-schijf die bij jou herkend werd. Kan je vinden wat het merk en type is van de andere schijf? Waarschijnlijk zit er wel een sticker op de schijf waar dit op staat.

Offline Kars

  • Lid
Re: pc opgewaardeerd, hoe nu verder?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/05, 23:16:35 »
Ah dom van me, de betekenis staat er gewoon ook op. CS Enabled is het. Het merk van die andere harde schijf is Maxtor.

Offline Kars

  • Lid
Re: pc opgewaardeerd, hoe nu verder?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/06, 22:27:26 »
de 40gb schijf staat nu als master en de WD schijf als slave. Ik heb hierbij succesvol Windows XP kunnen starten. Zo te zien staat de extra RAM die ik er in heb gezet goed, aangezien ik nu 1,0gb RAM heb. De kloksnelheid is overigens 1,1ghz.
In het bios zie ik ook de maxtor schijf als primary master staan en de wd schijf als primary slave. Echter na het opstarten van windows xp, zie ik alleen de 40gb maxtor schijf. Ik denk dat het komt doordat de andere schijf bezet is met linux en daardoor niet herkent wordt. Kan deze misschien geformateerd worden, zodat deze wel herkent wordt?
Ook heb ik in de dvd drive een ubuntu 11.04 installatie cd zitten, maar deze wordt niet gelaunched bij het opstarten van de computer. Hoe kan ik er voor zorgen dat dit wel gebeurd?

Offline mrGee

  • Lid
Re: pc opgewaardeerd, hoe nu verder?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/07, 06:39:08 »
Hallo

En zie je deze opstelling ook als zodanig terug in je bios,dus dat beide schijven
daadwerkelijk herkend zijn?
Het Linux deel is in ext3 of ext4 formaat dat wordt standaard niet door
Windows gezien (gelukkig dus ook onaantastbaar voor virussen op die manier)
Hier;
http://sourceforge.net/projects/ext2read/
is een programma waarmee je op die schijf kunt kijken. Kijk anders in het
partitiebeheer (schijfbeheer) gedeelte van Windows, om te zien of de Linux
partities daar opduiken.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline heir4c

  • Lid
Re: pc opgewaardeerd, hoe nu verder?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/07/07, 07:44:43 »
Je wilt dus zoals je zelf zei, beide ossen verwijderen en enkel linux erop plaatsen?
Zet in je bios de 'boot' instellingen zodanig dat de comp eerst opstart vanaf de cd. Of als je via F12 een keuze menu kan kiezen (bij iets nieuwere hardware) dan kan je daar ook zien en aangeven dat je van de cd wil starten.
Vanuit de liveCD kan je dan beide schijven zien en eventuele data backuppen.
En dan kan je via Systeem>Beheer>PartitieManager (gParted) de schijven formatteren.

Succes!
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Kars

  • Lid
Re: pc opgewaardeerd, hoe nu verder?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/07/08, 12:19:21 »
Allen bedankt voor de hulp! Het is me gelukt om de dvd-drivers aan de praat te krijgen, het blijkt dus dat de pc dusdanig oud is, dat hij maar 1 dvd drive aankan en dat als je er twee op 1 bedrading aansluit dat geen van beide herkent worden. Hier had een collega van me mij opgeattendeerd en afgelopennacht heb ik het meteen uitgetest en het bleek juist te zijn. Nadat ik 1 dvd drive had losgehaald werd de andere dvd brander wel herkent.

@mrGee beide harde schijven waren in het bios wel herkent, echter zag ik de wd schijf niet in windows bijde vaste harde schijven staan, maar wel bij apparatenbeheer. Met dat proramma van jou heb ik inderdaad de bestanden kunnen inzien van de Linux schijf.

@heir4c dat was inderdaad mijn bedoeling, beide ossen verwijderen en er alleen ubuntu op zetten. In de bios werden dus de dvd branders niet herkent, dus dat werkte niet, aangezien ik ze dus ook niet kon selecteren voor te booten. Nadat ik 1 dvd brander had losgekoppeld werd de andere wel herkent en nu is het me gelukt om ubuntu 10.04 LTS te installeren.


Offline heir4c

  • Lid
Re: pc opgewaardeerd, hoe nu verder?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/07/08, 18:56:30 »
Proficiat!

Als je vraag beantwoord is en dus je probleem opgelost zet dit topic dan even als opgelost. Hoe? zie hier: http://forum.ubuntu-nl.org/forum/wat-doe-je-als-je-vraag-is-opgelost/
ThanX!

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu