Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geluid opnemen  (gelezen 2726 keer)

Offline vinum

  • Lid
geluid opnemen
« Gepost op: 2020/04/11, 17:57:33 »
bestaat er ergens een mogelijkheid om geluid (radioprogramma's) op de harde schijf op te nemen, zoals vroeger met de bandopnemer of de cassettedeck?

Offline vinum

  • Lid
Re: geluid opnemen
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/11, 17:58:31 »
oei, mijn fotoke is omgevallen  :'(

Re: geluid opnemen
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/11, 18:16:47 »
Met de Firefox plugin "Video DownloadHelper" heb je veel kans dat dit lukt.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline aartje

  • Lid
Re: geluid opnemen
« Reactie #3 Gepost op: 2020/04/11, 19:11:30 »
Audacity

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: geluid opnemen
« Reactie #4 Gepost op: 2020/04/11, 20:31:06 »
Audacity is het beste. Zit in het standaardpakket. Wel veel mogelijkheden, dus even zoeken naar de beste instellingen.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline aartje

  • Lid
Re: geluid opnemen
« Reactie #5 Gepost op: 2020/04/11, 20:33:18 »

Offline vinum

  • Lid
Re: geluid opnemen
« Reactie #6 Gepost op: 2020/04/12, 09:24:30 »
Met de Firefox plugin "Video DownloadHelper" heb je veel kans dat dit lukt.

als dit lukte zou ik hier de vraag niet stellen  ;)

Offline aartje

  • Lid
Re: geluid opnemen
« Reactie #7 Gepost op: 2020/04/12, 09:38:19 »
Met de Firefox plugin "Video DownloadHelper" heb je veel kans dat dit lukt.

als dit lukte zou ik hier de vraag niet stellen  ;)
Sorry, dit gaat boven mijn pet (??)
Volgens mij is Video DownloadHelper meer een manier om video en/of audio van het web als bestand op
te slaan.
Met audacity kun je, zoals vroeger met een cassette/taperecorder geluid opnemen, ofwel met een
microfoon, ofwel via de line-input van je geluidskaart (eventueel on-board) of whatever. Er zitten zelfs VU meters bij.

Offline sjarel

  • Lid
Re: geluid opnemen
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/07, 17:33:40 »
Als ge op die volume meters een linker klik (LK) geeft dan kun je zien of er signaal is. Indien niet, de instellingen veranderen en telkens op de meters klikken of er signaal is. Dan kun evtl opnemen, het rode bolletje.
Bij mijn laptop heb ik dat 2 x mono signaal moeten veranderen naar stereo. Is wel via de laptop zelf.
Xubuntu 12.04 Lts

Offline Jenske

  • Lid
Re: geluid opnemen
« Reactie #9 Gepost op: 2020/05/07, 18:26:44 »
Heel veel, om niet te zeggen: alle, radioprogramma's kan je nadien herbeluisteren. Soms gaat dat door op de website van de radio naar het bewuste programma te gaan zoeken (en het dan af te spelen), soms via zogenaamde podcasts.

Maar stel dat je per se zélf zoals met een cassetterecorder iets wil opnemen. Dat kan inderdaad met Audacity. Videodownloadhelper is daar totaal niet voor geschikt en is daar zelfs niet voor bedoeld, dus dat laat ik links liggen.

Hoe werkt dat dan met Audacity?
  • Je wil "live" het geluid opnemen dat je aan het beluisteren bent op bv. een radio-uitzending, bv. Radio 1 (Vlaanderen) op Firefox, maar net zo goed een youtube-muziekje dat je graag wil opnemen zonder er eerst het beeld mee uit te moeten halen.
  • Het is dan zaak om het geluid, dat je dus hoort, op te vangen. Dat gaat perfect met Audacity of met VLC of met heel wat andere opnameprogramma's.
  • De truuk zit 'em erin om het uitgaande signaal (hetgeen je dus hoort afspelen op de boxen van je PC) op te vangen en vast te leggen.
  • Dat uitgaande signaal moet je dus ergens vinden.
(En dan nu ...... tadadadaaada (intocht der gladiatoren uit Verdi's Aïda)) ... mijn eigen kookboekrecept. Zorg ervoor dat je de programmaatjes hieronder hebt geïnstalleerd. Ze zijn telkens vet aangeduid.

 
  • Start PulseAudio Volume control (= pavucontrol is de naam van dat programma --> zorg dat dat geïnstalleerd is op jouw ubuntu)
  • Klik op de opnemen tab van dat programma. Er wordt NIKS opgenomen en je zal er ook niets zien staan om op te nemen. Dat hoort zo. We gaan nl. alles EERST instellen zodat het goed kan worden opgenomen.
  • Speel met een audio speler een lang muziekstuk af, zodat je alles rustig kan instellen. Dat kan iets van youtube zijn, iets uit je muziekcollectie (maar het heeft GEEN zin om tegen je computer te roepen, want dat geluid wordt niet opgenomen).
  • Klik op de Invoerapparaten tab in pavucontrol. Klik onderaan op tonen en kies < All Input Devices >
  • Als het goed is zie je nu nu bij Monitor of Intern geluid Analoog stereo de rode level meter bewegen (aan de hand van de muziek die wordt afgespeeld).
  • Als je niets ziet bewegen moet je even op het luidspreker icoontje klikken want daarmee kan je de audio dempen en weer inschakelen.
  • Start Audacity en druk op de opname knop. Audacity is dus je cassetterecorder. Dit is nog steeds niet de definitieve opname, maar wél een manier om alles al eens te testen.
  • Ga weer terug naar PulseAudio Volume control en dan naar Opnemen tab.
  • Als het goed is zie je nu als applicatie de ALSA plug-in [audacity]: Alsa Capture van.
  • Je kan hierbij de keuze maken: < Intern geluid Analoog stereo > of < Monitor of Intern geluid Analoog stereo >.
  • Kies < Monitor of Intern geluid Analoog stereo >. Vervolgens zal je de rode level meter zien bewegen.
  • Ga naar Audacity en stop de opname. Alles is nu klaar voor lancering.
  • Audacity moet ook goed ingesteld zijn. Dat is een kwestie van uitproberen.
  • Helemaal links hoort < ALSA > te staan. Daarnaast staat achter het luidspreker icoontje bij mij < iec958 >. Achter het microfoon icoontje staat bij mij < default: Line:0 >.
     Vervolgens < 2 (Stereo) invoerkanalen >.
  • Druk op de opname knop van Audacity en dan zie je de opname verschijnen.
  • Start DAN PAS je radio-uitzending. Audacity is al enkele seconden aan het opnemen -- dat hoort zo, net zoals bij een cassetterecorder -- en zal vanaf dan het inkomende radio-signaal opnemen.
Nu moet je wél wachten tot de radiouitzending gedaan is.Stop dan de opname in Audacity.
Stop dan pas de radiouitzending.


Kies in Audacity voor "exporteren als", geef je bestand een naam "Radio 1 uitzending 06-12-2019 intrede van de sint in Antwerpen" en kies als uitvoerformaat MP3 (of iets anders dat je graag hebt). Als je in Audacity gewoon iets opslaat, wordt het geluidsbestand NIET (herhaal: NIET) goed opgeslagen, maar "slechts" verwerkt in een soort projectbestand waarmee alleen Audacity iets wil aanvangen. Dat wil je niet en daarom MOET je je opname exporteren naar een mp3-bestand.

HET NADEEL IS DUS dat je met deze opnametechniek, net zoals vroeger toen je met een cassetterecorder de radio opnam, heel de tijd je computer moet laten draaien en de uitzending laten open staan, zodat Audacity ze kan opnemen.

DAAROM ... ga zeker na of jouw gewenste uitzending echt niet bestaat als podcast of "herbeluister"-fragment.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: geluid opnemen
« Reactie #10 Gepost op: 2020/05/08, 13:23:17 »
Audacity zou ik zeggen. Dat is een zeer veelzijdig programma om van alles te doen met audio.

Opnemen doe ik persoonlijk amper nog. Wij namen liedjes op door ze net na de aankondiging in te faden. Maar tegenwoordig zijn de liedjes simpelweg op andere wijzes digitaal te verkrijgen en is opnemen niet meer nodig.
Het zou kunnen dat je spreken op wilt nemen. Vaak is dat ook als podcast of zo terug te luisteren. Anders inderdaad opnemen, met Audacity.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jan11000

  • Lid
Re: geluid opnemen
« Reactie #11 Gepost op: 2020/05/29, 13:23:57 »
Met Audacity, dit werkt.
Gewoon radio op je pc afspelen(of elk ander geluid), met Audacity opnemen.
Maar als je Audacity bijv naar achtergrond zet om bijv via firefox te internetten, dan hoor je dit tijdens het opnemen, dus ik denk dat je Audacity op de voorgrond moet laten staan, en laten opnemen.

Een volgens mij betere manier is om vlc player te gebruiken, via een radio zender link, kun je dit opnemen, en dan toch nog iets anders op pc doen.
Voorbeeld,  http://ice.stream.frequence3.net/frequence3-256.mp3 (paris radio zender).
Dit kun je opnemen met vlc.
Zoek op het internet hoe je dit kunt instellen.

Later doe ik de muziek knippen(mp3) in stukken die ik wil bewaren, dit doe ik met mp3splt-gtk.