Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: UBUNTU 9.10 installeren op een laptop met FREEDOS (OPGELOST)  (gelezen 5387 keer)

Offline force317

  • Lid
UBUNTU 9.10 installeren op een laptop met FREEDOS (OPGELOST)
« Gepost op: 2009/11/14, 15:47:47 »
Ik heb via ebay in Duitsland een laptop Compaq 615 gekocht en ontvangen met daarop FREEDOS geinstalleerd.

Probleem is nu : hoe krijg ik daarop Ubuntu 9.10 geinstalleerd ?

De laptop start alleen op met FREEDOS, een installatie vanaf Ubuntu CD wordt op het istallatiescherm afgebroken.
Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de harde schjf die eerst nog deftig moet geformatteerd worden.
Want in feite is de harde schijf nog volledig leeg op die FREEDOS na.

Iemand enig idee hoe ik dit probleem kan oplossen ?
« Laatst bewerkt op: 2009/11/17, 19:56:25 door force317 »
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Re: UBUNTU 9.10 installeren op een laptop met FREEDOS
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/14, 16:21:25 »
Je zou eventueel GParted kunnen downloaden (iso) en branden op een cd, en daarmee opstarten en die schijf dan formatteren.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: UBUNTU 9.10 installeren op een laptop met FREEDOS
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/14, 16:22:19 »
Als-ie ook kan opstarten vanaf een USB-staaf, dan kun je het zo doen:
http://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf

Offline force317

  • Lid
Re: UBUNTU 9.10 installeren op een laptop met FREEDOS
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/14, 16:30:21 »
Een opstart vanaf een usb staaf - ik had hier nog een usb stick gemaakt met unetbootin liggen die ik had gebruikt om Ubuntu NBR te installeren op mijn netbook - blijft blijkbaar ook hangen.

Het formatteren van de HD met gparted lijkt me in ieder geval een goed idee. Ben momenteel de Alternate CD van Ubuntu 9.10 aan het
downloaden, maar ik vrees dat die de HD ook niet zal vinden.

Mogelijk doe ik dus het volgende :
- eerst eens proberen met Ubuntu Alternate CD - vijwel hoplepoos denk i ...
- vervolgens een Ubuntu Alternate CD op een USB stick zetten - ik vrees dat ook hier hetzelfde zal gebeuren als met de CD
- een gparted CD maken om de harde schijf deftig te formatteren.

Na deze formatteren opnieuw de stappen hierboven uitproberen.

In de bios heb ik alvast de SATE settings veranderd naar IDE. Misschien helpt dit ?
 
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Re: UBUNTU 9.10 installeren op een laptop met FREEDOS
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/14, 16:33:49 »
Laat daarna even weten of het in orde is gekomen ja ?
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline rja

  • Lid
Re: UBUNTU 9.10 installeren op een laptop met FREEDOS
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/14, 18:00:59 »
Een nieuwe laptop.

Waar misschien geen drivers voor zijn.

Als het met Ubuntu niet lukt.

Je zou ook nog Opensuse kunnen proberen, die is net uit.


Offline jonux

  • Lid
Re: UBUNTU 9.10 installeren op een laptop met FREEDOS
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/14, 18:58:18 »
De 9.04 kubuntu doet het blijkbaar wel.
Zie : http://www.yeap.de/blog2.0/archives/219-HP-Compaq-615-with-Kubuntu-9.04.html
eerst booten van de live CD, dan de benodigde partities verwijderen en aanmaken :swap en root (ext3/4)
Vervolgens installeren.
Edit : Oeps 9.10 doet het wellicht niet ?
Zie : http://www.mail-archive.com/ubuntu-bugs@lists.ubuntu.com/msg1795146.html

Heb je al ter controle memtest gedraaid? Probeer eens Xubuntu ?
« Laatst bewerkt op: 2009/11/14, 19:02:12 door jonux »
Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Offline force317

  • Lid
Re: UBUNTU 9.10 installeren op een laptop met FREEDOS
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/14, 19:06:12 »
Ik heb telkens de standaard Ubuntu iso gebruikt : 32 bit ...
Zou het dat kunnen zijn ? De Compaq 615 heeft een amd athlon 64 processor : dus de andere iso gebruiken ? Nochtans, ze zeggen dat de 32 bit ook zou moeten werken ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline force317

  • Lid
Re: UBUNTU 9.10 installeren op een laptop met FREEDOS
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/14, 19:09:31 »
Ik heb zojuist de bug report gelezen aangaande de compaq 615 en ubuntu 9.10 live cd... .

Ga alvast maar een openSUSE ook downloaden. Alleen al om te zien of die het wel doet. Maar ik ga het eerst toch nog eens proberen met de Alternate CD van Ubuntu.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline jonux

  • Lid
Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: UBUNTU 9.10 installeren op een laptop met FREEDOS
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/14, 19:26:11 »
Een harde les, maar over het algemeen is het natuurlijk verstandig om eerst zeker te weten dat Ubuntu goed draait op de computer die je wil kopen.... Zeker bij splinternieuwe ijzerwaar heb je kans, dat nog niet alle stuurprogramma's in de Linuxkernel zitten.

Enfin, ik zou inderdaad eens proberen of het wel lukt met openSUSE 11.2, zoals rja al voorstelde. Een goed alternatief voor Ubuntu, en hij is net ietsje nieuwer. Dus wie weet...

Hier vind je wat tips ervoor:
http://sites.google.com/site/computertip/opensuse

De tips zijn nog voor 11.1, maar met een beetje aanpassing kun je ze ook voor 11.2 gebruiken.

Lukt ook dit niet: over drie dagen komt de definitieve versie van Fedora 12 uit. Probeer die straks eens.

Offline force317

  • Lid
Re: UBUNTU 9.10 installeren op een laptop met FREEDOS
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/14, 19:37:31 »
Is die Compaq 615 dan zo recent ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline force317

  • Lid
Re: UBUNTU 9.10 installeren op een laptop met FREEDOS
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/14, 19:41:43 »
De AMD Athlon X2 processor is 32bit, dus wat de versie van Ubuntu betreft, heb ik wel degelijk de goede gekozen ... .

Nattuurlijk is er ook nog Linux Mint ... de variant op Ubuntu ... maar wanneer die uitkomt ... .

Natuurlijk geef ik de voorkeur aan Ubuntu - standaardisering rond éénzelfde Linux OS ... is toch wel makkelijk. Maar inderdaad, in afwachting dat Ubunt werkt, zal ik het met een ander Linux OS moeten proberen ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline jonux

  • Lid
Re: UBUNTU 9.10 installeren op een laptop met FREEDOS
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/14, 19:45:00 »
Eh nieuwe hardware ? 30.10.2009 ?

http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/bGpkaZiSmJfKZcg/viewproduct/HP_Compaq_615_VC283EA/

Ik zou toch nog Xubuntu proberen. Deze installeert sneller. later kun je zo de ubuntu desktop na installeren.
Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Offline force317

  • Lid
Re: UBUNTU 9.10 installeren op een laptop met FREEDOS
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/14, 20:52:15 »
OpenSuse 11.2 start niet eens op van CD.

Ubuntu 9.10 geraakt ... in het beste geval ... tot bij 'hardwareherkenning' tijdens de installatieprocedure, ... en dan is het gedaan ... zwart scherm en verder niks meer. De laptop ... dus inderdaad TE recent ? Dat is de reden ? Het ziet ernaar uit van wel !

Toch ga ik nog maar eens Xubuntu 9.10 proberen. Als dat niet werkt ... wachten op de volgende Linux release, Fedora of Linux Mint, en hopen dat deze wel werkt ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline force317

  • Lid
Re: UBUNTU 9.10 installeren op een laptop met FREEDOS
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/14, 21:12:33 »
Dit lijkt me wel een nuttige link. Hem is het gelukt met Linux Mint in 'compatibiliteitsmodus' wat dat ook mag zijn ... .

Blijkbaar een probleem met een grafische driver die de laptop niet herkent. En deze Compaq 615 lijkt wel in bepaalde landen al enkele maanden geleden uitgekomen te zijn.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline force317

  • Lid
Re: UBUNTU 9.10 installeren op een laptop met FREEDOS
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/14, 22:15:07 »
Wel, met Linux Mint 7 (compatibiliteitsmode) = puntje 2 van de Live CD installatiemenu is het gelukt.

Het is dus wachten op Linux Mint 8 om een recentere versie te installeren.

Wat Ubuntu betreft ... wachten op Ubuntu 10.04 ?

Xubuntu heb ik uiteindelijk niet geprobeerd.

PS : Heeft Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu een compatibiliteitsmodus die je kan gebruiken op de live CD ?
Ik dacht van niet ...

Morgen ga ik nog wat verder testen, nl. de draadloze verbinding en dergelijke.

Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline force317

  • Lid
Re: UBUNTU 9.10 installeren op een laptop met FREEDOS
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/15, 09:05:12 »
Wireless connectie yerkt uitstekend, NAS kommunikatie eveneens, alleen momenteel nog geen geluid.

Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Re: UBUNTU 9.10 installeren op een laptop met FREEDOS
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/15, 12:42:42 »
Het kan toch niet zo zijn dat hardware die werkt met FreeDOS (waarom worden laptops in godsnaam met DOS verkocht?) te nieuw is voor Ubuntu :P

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: UBUNTU 9.10 installeren op een laptop met FREEDOS
« Reactie #19 Gepost op: 2009/11/15, 12:45:17 »
Het kan toch niet zo zijn dat hardware die werkt met FreeDOS (waarom worden laptops in godsnaam met DOS verkocht?) te nieuw is voor Ubuntu :P

Ik vermoed dan ook, dat FreeDOS niet *alle* ijzerwaar in die flaptop ook daadwerkelijk kan laten functioneren.  XD

Offline jonux

  • Lid
Re: UBUNTU 9.10 installeren op een laptop met FREEDOS
« Reactie #20 Gepost op: 2009/11/15, 13:41:57 »
Citaat
Ik vermoed dan ook, dat FreeDOS niet *alle* ijzerwaar in die flaptop ook daadwerkelijk kan laten functioneren.

Ik weet zeker dat dat niet zo is.
In een van mijn eerdere links wordt beschreven hoe het geluid eventueel aan de praat te krijgen zou zijn.
Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Offline force317

  • Lid
Re: UBUNTU 9.10 installeren op een laptop met FREEDOS
« Reactie #21 Gepost op: 2009/11/15, 18:57:21 »
https://answers.launchpad.net/ubuntu/+source/alsa-driver/+question/61903

Ik heb deze morgen de informatie uitgeprobeerd die ik op de link van jonux vond.

Alles netjes geinstalleerd ... maar nog steeds geen geluid.
Ik deed het natuurlijk op Linux Mint 7, de enige Linux die ik tot nu toe kon installeren.

Ik heb nu ook gepost op het Linux Mint forum, eens kijken wat die ervan gaan zeggen.
Mint is wel gebaseerd op Ubuntu, maar er zullen ook wel verschillen zijn.

Wat Ubuntu betreft : de 32bit of de 64bit versie proberen ? Ik heb ergens gelezen dat je in alle gevallen beter de 32bit versie gebruikt,
maar in dit geval ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline force317

  • Lid
Re: UBUNTU 9.10 installeren op een laptop met FREEDOS
« Reactie #22 Gepost op: 2009/11/17, 19:55:45 »
Vandaag het geluid op deze Compaq 615 in orde gekregen.
Alles werkt nu prima.
Natuurlijk wel op Linux Mint 7, vermits een installatie van Ubuntu 9.10 niet lukt. En als ik op de forums
rondkijk ben ik niet de enige met dit probleem.

Maar goed, alvast allen bedankt voor de verstrekte info. Jullie weblinks plus nog wat eigen rondsurfen lieten mij toe een beeld te vormen van wat er aan de hand was.

Alvast hieronder een overzicht van wat ik gedaan heb om het geluid in orde te krijgen. Kan trouwens ook interessant zijn voor andere laptops.

Stap 1 : Download van de website http://www.linuxant.com/alsa-driver de file alsa-driver-linuxant_1.0.20.3_all.deb

Deze versie op dit moment de laatste versie. Geen amd64 versie, gewoon de "all.deb" versie.
Plaats deze in je /home/usernaam directory

Stap 2 : Open een terminalvenster;

Stap 3 : De volgende commando's uitvoeren in het terminalvenster;

A/ Doe eerst sudo bash en geef je paswoord in, sta je direkt in root mode;

B/ Doe vervolgens sudo dpkg -i alsa-driver-linuxant_1.0.20.3_all.deb

Het uitvoeren van dit commando kan wel enkele minuten duren... Dus geduld oefenen.

C/ Nadat de installatie van het vorige commando beindigd en je terug een kommando kan invoeren doe je :
sudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base.conf
(Opgelet ! Op Linux Mint 7 was het alsa-base.conf, kan ook gewoon alsa-base zijn maar ik denk van niet)

De laatste lijn van deze alsa-base.conf file moest ik aanpassen door het einde te veranderen in laptop.
options snd-hda-intel model=laptop  (laptop geplaatst ipv andere melding)

D/ Vervolgens het volgende kommando ingeven :
sudo gedit /etc/modprobe.d/options.conf
(OPGELET ! In Linux Mint 7 in options.conf onderaan geplaatst en dezelfde lijn ook maar in een onbestaande options file geplaatst op dezelfde lokatie - waarschijnlijk was dit zelfs niet nodig !)

De laatste lijn van deze options.conf file moest ik aanpassen door het einde te veranderen in laptop.
options snd-hda-intel model=laptop (laptop geplaatst in plaats van andere melding)

Stap 4 : Reboot pc

Het geluid zou nu moeten werken. Kijk tenslotte maar eens je audiovolumes na en zet deze in dien nodig hoger. Bij mij staan de Master en de Speakers volumes op maximum. Indien nodig kan ik volume daarna nog aanpassen.

Ik beschouw dit probleem - voorlopig - als opgelost. Linux Mint 7 + installatie laatste alsa-driver zorgt voor
een prima funktionerende laptop. Maar natuurlijk hoop ik dat op de volgende Ubuntu release dit probleem
opgelost is.
 
A ja, en niet vergeten : als de versie van je kernel geupdate wordt zal je de procedure hierboven moeten herhalen.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/17, 19:58:50 door force317 »
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.