Nou, hier komt dan de welbekende knuppel in het welbekende hoenderhok
Wij genieten content van websites en doen dat bij voorkeur/default gratis. Zoals hierboven ook al aangegeven de makers van deze sites, zeker als ze het een beetje professioneel willen doen, moeten eigenlijk wel een vorm van inkomsten genieten. Dit geldt ook voor allerlei niet commerciële sites/podcasts/initiatieven. Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik luister er een aantal regelmatig.
Er zijn hele leuke initiatieven, zoals De correspondent.nl die hun (waardevolle) content achter een betaalmuur zetten, en het lijkt dat ze daarmee een werkend initiatief hebben gerealiseerd.
Komt hier de stelling: Geef je over aan google. Laat google zoveel mogelijk mee kijken met wat je zoekt, leest, besteld en waardeert. Dan voedt je hun databanken met relevante informatie, en zul je dus (uiteindelijk) zo veel mogelijk relevante advertenties aangeboden krijgen. (Nou is dit een voorzetje, zoals jullie hopelijk begrijpen.)
Kortom, vechten wij op deze manier niet een verloren zaak? Want zodra de 'volg mij niet' opties er kwamen, zodra de adblockers en script stoppers begonnen te werken zijn de adverteerders de volgende stap gaan maken, het 'Fingerprinting'van jou en je browser en apparatuur. (
https://panopticlick.eff.org/). Met alles wat je doet weten ze nog steeds wie je bent inmiddels, ondanks je pogingen om dat te stoppen.
En in plaats van verder te gaan in het kat en muis spel, is er niet een oplossing die voor iedereen werkt?
Ik denk nl dat ik met dit in gedachten geen probleem zou hebben met veilige, relevante en 'beheerste' reclame. Maar hoe maak je de reclame relevant? Dan zullen we (zal ik) dus wel wat moeten afstaan.