Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Media PC bij de TV en surroundsysteem.  (gelezen 3850 keer)

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Media PC bij de TV en surroundsysteem.
« Reactie #25 Gepost op: 2009/05/25, 19:56:17 »
Waarom zou je eerst de experimentele Windows 7 erop zetten ??
Hier werkt nog bijna nix in en is zeker nog niet voorbereid voor een media center.
Lijkt me verstandiger win XP met zijn media center erop te zetten.

Ik heb een beetje geexperimenteerd met bijna alles wat jullie opnoemen, kan dus beetje meepraten:

- Als je Windows doet, dan inderdaad XP (heb Win7 niet getest), maar dan met XBMC of nog liever -als je ook TV wil- Mediaportal
- Als je Linux doet, dan liever Mythbuntu. LinuxMCE heeft soms problemen met sommige hardware, vooral videokaarten.

FrSu

  • Gast
Re: Media PC bij de TV en surroundsysteem.
« Reactie #26 Gepost op: 2009/05/25, 21:00:29 »
Bedankt voor de tips, zal misschien XP worden, maar mijn zoon is nogal win 7 enthousiasteling.
Verder wil ik ernaast sowieso voor een KDE install gaan met ..... en daar ben ik nog niet uit.

In Win kan ik vrij gemakkelijk een netwerk opzetten, in Linux zitten daar voor mij nogal wat haken en ogen aan.
Ik zie dat nog niet zo gauw aan de praat komen, heb daar een ander topic over lopen. Dat zal nog de nodige studie en hoofdbrekens opleveren. Maar ik wil graag leren.... en uiteindelijk ook verder met Linux.

Groet,
Frits

Offline bjeli

  • Lid
Re: Media PC bij de TV en surroundsysteem.
« Reactie #27 Gepost op: 2013/04/12, 16:52:07 »
Hoi allemaal,

Ik besef me dat het al een (hele) oude topic is. Maar ik ben al een tijdje gefascineerd door het onderwerp. Media center achtige iets, gebaseerd op lunix, lijkt me steeds meer te bevallen! Maar later kwam ik er achter dat xbmc ook op windows draait.

Veel ervaring met de linux wereld heb ik niet. Maar wel enige tijd mee gestoeid. Ubuntu voornamelijk mee ge-experimenteerd.
Maar op de "media-laptop" hoeft niet meer een ms office te staan en bijv. met RDP (active x) extern verbinding maken.
Alleen voor de fun!

Met vele googlen en tevens hier, kwam ik op dit topic achter.

Wat is nu goed? Stabiel, vele (leuke) opties, mag zeker mooi voor het oog zijn maar zonder crashes en iedere maand opnieuw installeren.

Het is voor een sony vaio 11,? inch laptop. Meen circa 2 of 3 jaar oud.

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Media PC bij de TV en surroundsysteem.
« Reactie #28 Gepost op: 2013/04/12, 17:00:12 »
Wil je alleen een media center omgeving of wil je ook nog kunnen internetten etc? Ik heb zelf voor het laatste gekozen en draai Ubuntu 12.04 met XBMC.
Als je alleen een media center wilt dan kan je ook eens kijken naar OpenElec, dat is in principe XBMC en een minimaal besturingssysteem. Dat betekent dat als je de media pc aanzet het systeem rechtstreeks in XBMC boot.

Offline bjeli

  • Lid
Re: Media PC bij de TV en surroundsysteem.
« Reactie #29 Gepost op: 2013/04/12, 17:20:50 »
Hoi Valk,

Fijn dat je zo snel reageert. OpenElec was ik vanmiddag nog niet op het internet tegen gekomen en vind ik wel 'interessant' klinken in hun verkoop praatje met voordelen om hun rechtstreekse versie te installeren en niet bijvoorbeeld op een andere installatie. Dat het geen een Linux versie is maar er voor gebouwd.

Maar om je vraag te beantwoorden, ik zou er nog wel graag op willen internetten. Bij voorkeur dat een torrent cliƫnt kan draaien. En surfen is ook wel geinig.
Werkt Ubuntu met XBMC er op net zo "fijn" als de OpenElec los?

Welke mogelijkheden zijn er om het er op te installeren? Ik heb bijv nu een iets oudere laptop waar ik op wil gaan zetten. Plannen om binnenkort een nieuwe te kopen die groter is. Deze is 11 inch.

Wat gebruik jij om het te bedienen? Draadloze toetsenbord en muis? Of is er iets wat op een afstandbediening lijkt en er mee gebruiken is?

EDIT: en hoe verhoudt Mythbuntu zich tot OpenElec of Ubuntu met XBMC erop?
en waarom koos je voor 12.04 i.p.v. 12.10?
« Laatst bewerkt op: 2013/04/12, 17:47:55 door bjeli »

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Media PC bij de TV en surroundsysteem.
« Reactie #30 Gepost op: 2013/04/12, 20:27:18 »
OK, naast media gebruik liefst ook gewoon pc  gebruik dus. Dan zou ik openelec niet doen maar gewoon een *ubuntu installatie doen en XBMC als programma installeren. In gebruik van XBMC zit er geen verschil overigens, XBMC=XBMC. Alleen bij openelec heb je alleen XBMC en bij *ubuntu kan je de pc ook gewoon gebruiken. Mythbuntu heb ik geen ervaring mee overigens.

En wat betreft de installatie, je kan de laptop natuurlijk ook aan een tv koppelen als je het als media pc gebruikt. Je bent dan wel een beetje afhankelijk van de hardware in je laptop. Ik heb hier bijvoorbeeld een passief gekoelde nvidia kaart in het systeem en die handelt de HD weergave af. Met een ATI kaart is dat nog wat lastiger. Dus voor een goed advies is het handig om even te laten weten welk type laptop je exact hebt.

Voor de bediening gebruik ik een enermax aurora wireless toetsenbord met geintegreerde trackball als muis. Dan kan ik gewoon vanaf de bank (zoals nu) een bericht typen. XBMC kan ik overigens met het toetsenbord bedienen maar met mijn smartphone kan het ook mbv de Yatse app.

En ik gebruik 12.04 omdat dat de versie was toen ik deze pc bouwde. En voor mijn gebruik is het nog niet nodig te upgraden naar een recentere versie.

Offline bjeli

  • Lid
Re: Media PC bij de TV en surroundsysteem.
« Reactie #31 Gepost op: 2013/04/12, 22:51:43 »
Zoals ik het lees is inderdaad openelec geen handige oplossing. Nou was surfen geen pre. Maar een torrents vinden en draaien in een client wel. Zover ik kon vinnden, gaat dat niet.

Inmiddels een andere topic geopend omdat de installatie nog niet top gelukt is haha!

Mijn laptop is http://www.sony.nl/product/vn-y-series/vpcyb1s1e. Ik heb de 64 bit ubuntu gekozen.

Ohja. Dat ziet er wel uit als een mooie. Nu ik het zag, zal ik ook die van mij weer erbij pakken. Ik heb alleen op het toetsenbord zon vak waar je met de vinger over gaat. Vergelijkbaar met de laptop zeg maar.

Smartphone = android? Op de iPhone heb ik al even gezocht in de app store maar helaas :( :( Dat zou wel heel gaaf zijn!!!!

Ik heb ook voor de 12.04 gekozen. Ergens las ik dat deze (veel) stabielier is dan de 12.10.

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Media PC bij de TV en surroundsysteem.
« Reactie #32 Gepost op: 2013/04/13, 09:16:20 »
Ik zag het andere topic, maar installatie gelukt geloof ik?

En qua toetsenbord is er inderdaad ook eentje van logitech K400 of zoiets, met een touchpad en dat werkt ook prima. Ik heb inderdaad een android telefoon (samsung galaxy s2) en daar werkt Yatse prima. Is deze of de officiele van XBMC niet beschikbaar in de Apple app store?

Verder zie ik in de specs van  je laptop dat het een AMD fusion is. Ik heb hiermee geen ervaring om goed HD materiaal af te spelen. Maar misschien iemand op het forum? Op zich is de grafische kaart van goed genoeg, maar de Linux drivers voor AMD zijn nog altijd wat minder dan de drivers voor Intel en Nvidia kaarten.

FrSu

  • Gast
Re: Media PC bij de TV en surroundsysteem.
« Reactie #33 Gepost op: 2013/04/13, 11:26:00 »
Leuk om te zien dat mijn oude topic nog steeds actueel kan zijn. ^-^

Ik ben zelf inmiddels van het idee van de media PC afgestapt en ga het via een HDMI connectie doen. Er is een Asus Vivobook x202e onderweg en ik heb een Trust media centre USB toetsenbord met trackball die ik dan op de bank wil gebruiken. Eerst de Asus straks nog voorzien van Linux (heb inmiddels uitgevonden dat Ubuntu er goed op kan draaien met touchsceen) naast Win 8 en dan verder kijken.

Offline bjeli

  • Lid
Re: Media PC bij de TV en surroundsysteem.
« Reactie #34 Gepost op: 2013/04/13, 18:32:26 »
Inderdaad. Het lijkt er op dat de hele installatie gelukt is. Het was in het begin irritant om de USB er in te laten bij opstarten maar dat is inmiddels opgelost.

Nou met de touchpad ben ik niet helemaal content mee. Heb er een van Trust. Allemaal net iets te klein. Een voordeel, zitten handige ingebouwde batterijen + oplader bij.

Nope niet beschikbaar. Op hun website vond ik dat ze het wel aanbieden maar op een gejailbraickte versie. Uiteraard doe ik daar niet aan ;-) kortom, binnenkort bedienen met de iPhone haha. Dat zou wel ideaal zijn.

Tja ik weet niet wat ik over de grafische kaart zal zeggen. Hij biedt 4 drivers aan. Ik heb die gekozen met de beste omschrijving als stabiel etc, geen beta etc.

Met mijn huidige opzet weet ik nog niet of ik er heel blij mee moet zijn. Ik ben benieuwd of de laptop rustiger draait onder ubuntu met torrent client aan. En uiteraard of het kijken prima gaat. Een Media Center idee is geinig, maar niet per definitie een pre. Bedoel een HDMI kabel en perfect. Of het nu win7 of ubuntu is.

Kan OpenElec in dial boot opstarten? en dan de bestanden onder windows benaderen?

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit