Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nested raid?  (gelezen 1553 keer)

Offline jan11000

  • Lid
Nested raid?
« Gepost op: 2011/01/14, 19:59:11 »
Zelf nog niet zoveel van gehoord.
http://www.linux-mag.com/id/7931/1/

Re: Nested raid?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/14, 20:56:17 »
Ook nog niet van gehoord of gelezen. Het lijkt mij wel dat dit op een server gericht is en niet zo zeer op een gewone PC. Maar misschien vergis ik, mij daarin.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ruujan

  • Lid
Re: Nested raid?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/14, 21:38:11 »
Raid10 ben ik wel eens tegengekomen in een keuzemenu bij een controller, maar in de praktijk heb ik het nog nooit gebruikt. Dat het vooral voor servers is, lijkt me wel een juiste opmerking. Wie heeft er nu zoveel schijven in z'n werkstation zitten, om nog maar te zwijgen over de complexiteit van de controllers (of software evt) om alles goed samen te laten werken.

Offline tigger

  • Lid
Re: Nested raid?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/14, 21:50:15 »
Het is eigenlijk al heel oud. Maar het komt inderdaad voor bij grote file en database servers, vooral die laatste.
Bij grote en drukke databases was het eigenlijk nooit verstandig om een raid5 set te gebruiken, maar je wil zekerheid voor je database en met bijvoorbeeld 8 schijven in een raid 0 is het vragen om problemen. Dat loste men op door elke schijf eerst te mirrorren. Dat levert geen performance verlies op bij gebruik van de juiste hardware. Door alle mirrors in een stripe te zetten hebben je de voordelen van de mirror en de performance van een stripe. Raid 5 is helaas nog steeds fractioneel trager dan een stripe-set. Zodoende is raid-10 geboren. Raid-01 bestaat ook, maar maakt je kwestbaarder dan raid-10. Dit zijn truckjes als performance en beschikbaarheid van groot belang zijn. Uiteraard kost het een hoop overhead en voor de thuis gebruiker is het onzinnig, maar grote bedrijven hebben dit zeker in het verleden wel gebruikt. De huidige hardware is natuurlijk stukken sneller dan vroeger en daarmee ook de performance verschillen kleiner, maar je beschikbaarheid blijft wel erg hoog.
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

Re: Nested raid?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/14, 22:08:20 »
@tigger: Waarom mirrorde men dat als je met ZFS een eenvoudige oplossing hebt?

Offline Gotiniens

  • Lid
Re: Nested raid?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/15, 15:25:44 »
ten eerste wil/kan je niet altijd ZFS gebruiken, en ten tweede bestond ZFS toen nog niet :)

Re: Nested raid?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/15, 16:42:12 »
ten eerste wil/kan je niet altijd ZFS gebruiken, en ten tweede bestond ZFS toen nog niet :)

ZFS bestaat al jaren dus ik weet niet over welk tijdsbestek je spreekt?
En ZFS kun je altijd gebruiken met Solaris en met een extensie ook op Linux ;)

Offline Gotiniens

  • Lid
Re: Nested raid?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/15, 20:14:07 »
http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS
ZFS bestaat 5 jaar, niet zo gek lang dus. En dan word het ook nog pas sinds 2008 standaard in opensolaris gebruikt. Dus eigenlijk heeft het zich kwa stabiliteit nog niet kunnen bewijzen. Ergo het wordt waarschijnlijk in weinig servers gebruikt.

En linux ondersteuning is via FUSE, zou jij echt FUSE op een server gebruiken? ikke niet iniedergeval.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Nested raid?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/16, 05:33:14 »
Hoewel het niet echt een supportvraag is past dit topic wel beter in een ander forumonderdeel dan offtopic.
Daarom een schopje richting het gedeelte over hardware en drivers :)

Offline tigger

  • Lid
Re: Nested raid?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/16, 15:48:27 »
@tigger: Waarom mirrorde men dat als je met ZFS een eenvoudige oplossing hebt?

Zfs is iets van solaris 10 en zelfs dan nog niet eens alle update-levels. Raid is niet specifiek linux/solaris. AIX heeft bijvoorbeeld geen zfs.
De periode waar ik het over heb, is vaak al in de vorige eeuw en begin deze eeuw. Zeg maar 2.4 kernels linux, solaris 7,8 en misschien zelfs al 9, aix4.x HP-ux 10.20 etc.
Wat je nu als achterhaalde meuk beschouwd, maar destijds echt state of the art was.
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA