Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dapper Drake + Nforce 4 ultra raid  (gelezen 1530 keer)

Kingeling

  • Gast
Dapper Drake + Nforce 4 ultra raid
« Gepost op: 2006/04/06, 22:45:15 »
Ik probeer hier de meest recente versie van Ubuntu te installeren, 6.06 alpha.
Mijn systeem ziet er (voor zover van toepassing) als volgt uit:
Asus A8N-E
2 x hitachi Deskstar T7K250 in raid 0 via SATA.

Wanneer ik nu Ubuntu probeer te installeren krijg ik bij het kiezen van de disks niet de gebruikelijke "virtuele" schijf van 500GB te zien, maar 2x 250; De schijven individueel.
Ik begrijp dat de RAID functie op dit moederbord een hybrid is, maar Ubuntu zou hier toch mee moeten kunnen werken? Iemand enige suggestie hoe voor elkaar te krijgen dat het wel netjes als 1 disk wordt gezien?

Dapper Drake + Nforce 4 ultra raid
« Reactie #1 Gepost op: 2006/04/06, 23:18:18 »
In de installer kun je raid instellen. Dat wordt wel software raid omdat asus fakeraid drivers voor linux niet bestaan...

Kingeling

  • Gast
Dapper Drake + Nforce 4 ultra raid
« Reactie #2 Gepost op: 2006/04/06, 23:28:20 »
Wellicht belangrijk om er bij te vermelden dan.. op deze 2 schijven staat reeds windows en ik ben als de dood ik alles verlies:)
Ik heb 10 GB unpartitioned voor linux overgelaten toentertijd en die wil ik nu graag gebruiken. Kan het dan nog steeds op de manier die je beschrijft?

Dapper Drake + Nforce 4 ultra raid
« Reactie #3 Gepost op: 2006/04/08, 16:37:39 »
Zeker, gewoon van elke schijf alleen de lege partities gebruiken.

dsl-freak

  • Gast
Dapper Drake + Nforce 4 ultra raid
« Reactie #4 Gepost op: 2006/04/09, 18:46:38 »
Het is niet raid1 he, raid 0 is striping en dat gaat denk ik niet omdat de data in blokken staat.

Dapper Drake + Nforce 4 ultra raid
« Reactie #5 Gepost op: 2006/04/10, 00:30:08 »
Maakt geen fluit uit :)

Kingeling

  • Gast
Dapper Drake + Nforce 4 ultra raid
« Reactie #6 Gepost op: 2006/04/10, 06:32:47 »
Toch lukt het me niet op deze manier helaas. Als ik kies voor softwareraid wil hij dat ik een nieuw "MD" (uit mn hoofd) device maak. Doe ik dat dan zegt hij daarna dat er geen "Linux Native Raid" partitie kan worden gevonden, en of ik misschien mijn schijven helemaal wil voorzien van een nieuwe partitietabel :(
Ik heb met alle opties helaas nog geen manier kunnen vinden om ze als 1 disk te zien, of de overgebleven ruimte te benutten zonder mijn complete windows en data partitie kwijt te raken.