Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB HDD en stick worden niet meer herkend  (gelezen 1542 keer)

Offline Tinus087

  • Lid
USB HDD en stick worden niet meer herkend
« Gepost op: 2012/10/30, 20:20:46 »
Hallo allemaal,

Ten eerste wil ik zeggen dat ik tot nu toe relatief tevreden ben over Ubuntu. Ondanks het vele uitzoeken en experimenteren kan ik toch veel problemen zelf oplossen.

Toch heb ik een groot probleem waar ik niet uit kom.

Ik gebruik een Ubuntu 12.04 LTS en Windows 7 dual boot. Vanwege bepaalde apparatuur en software die ik gebruik kan ik nog niet helemaal over.
Sinds vandaag heb ik een probleem om mijn USB harde schijven en mijn USB sticks te kunnen zien. Tot voor kort zag ik ze netjes verschijnen onder 'Devices' als ik mijn persoonlijke map opende. Ik heb wat documentatie doorgenomen maar ik kom er niet uit.

In verschillende terminal programma's heb ik de schijven wel gezien maar ik kan ze nu niet meer mounten.

Bij voorkeur zou ik graag een GUI oplossing willen voor dit probleem aangezien ik de terminal ellende niet zo snel doorheb en van mening ben dat alles via GUI moet kunnen... We leven ten slotte in de 21e eeuw. ;)

Verder tot nu toe wel tevreden over Ubuntu maar door dit soort plotselinge problemen neemt mijn enthousiasme toch wel aardig af  :|

alvast bedankt groetjes

Re: USB HDD en stick worden niet meer herkend
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/30, 21:56:21 »
Eerst even een vraag: Heb je de USB stick en HD onder Windows gebruikt, maar niet netjes uitgeworpen gebruikt maar ze zo er uitgetrokken? Koppel dan opnieuw aan onder Windows en gebruik dan de nette manier om ze af te koppelen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Tinus087

  • Lid
Re: USB HDD en stick worden niet meer herkend
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/31, 07:22:09 »
Hallo Gijsbert,

Bedankt voor je snelle reactie. Over het algemeen doe ik al mijn USB devices veilig verwijderen in Windows. Ik zal het zeker nog eens proberen om de variabele te elimineren. Maar als dat voor 1 USB device zou gelden heb ik daar zeker beeld bij maar toch niet voor alle USB devices in 1 keer? Dat vind ik zo vreemd. En waarom is het dan wel zichtbaar in de terminal?

Maar ik ga je oplossing even proberen en als het gelukt is kom ik terug op het net.

Bedankt

Re: USB HDD en stick worden niet meer herkend
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/31, 07:58:11 »
Open eens het programma schijfgereedschap.
Hier zal je de usb opslag tussen moeten staan gemount of niet.
Probeer van hieruit je usb opslag te mounten. Als het niet gaat zou er een foutmelding moeten komen.

Kan het verder zijn dat je ergens met wat instellingen bent gaan romellen?
Misschien heb je van nautilus het automatisch mounten uit gezet.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: USB HDD en stick worden niet meer herkend
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/31, 09:31:04 »
Ik heb laatst ook zoiets gehad. Hoogst vervelend. Toen op geen enkele manier weer in beeld te krijgen, die USB dingen.

Toen ik uiteindelijk die PC ( er draait alleen Ubuntu 12.04 op, geen dual boot, niks) zonder iets USB-achtigs eraan opstartte, en pas nadat hij volledig draaide de USB spullen weer aansloot, ging het goed. Sindsdien niks meer aan de hand.

Ik heb er heel Internet op nageplozen. Ik kwam wel tegen dat die optie "Station veilig verwijderen" in het rechtermuis menu van Nautilus beter vermeden kan worden. Die werkt bij mij idd ook niet goed. "Uitwerpen" doet het wel goed.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Tinus087

  • Lid
Re: USB HDD en stick worden niet meer herkend
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/31, 10:17:12 »
Open eens het programma schijfgereedschap.
Hier zal je de usb opslag tussen moeten staan gemount of niet.
Probeer van hieruit je usb opslag te mounten. Als het niet gaat zou er een foutmelding moeten komen.

Kan het verder zijn dat je ergens met wat instellingen bent gaan romellen?
Misschien heb je van nautilus het automatisch mounten uit gezet.

Het programma schijfgereedschap start helemaal niet op. ik zat eerst op KDE schijbeheer maar dat was ook geen succes en daarna op schijfgereedschap die start helemaal niet op.

voor zover ik weet heb ik niks veranderd in nautilus (ik weet eerlijk gezegd niet eens wat dit is)

thnx voor de input

Offline Tinus087

  • Lid
Re: USB HDD en stick worden niet meer herkend
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/31, 10:24:11 »
Toen ik uiteindelijk die PC ( er draait alleen Ubuntu 12.04 op, geen dual boot, niks) zonder iets USB-achtigs eraan opstartte, en pas nadat hij volledig draaide de USB spullen weer aansloot, ging het goed. Sindsdien niks meer aan de hand.

Ik heb er heel Internet op nageplozen. Ik kwam wel tegen dat die optie "Station veilig verwijderen" in het rechtermuis menu van Nautilus beter vermeden kan worden. Die werkt bij mij idd ook niet goed. "Uitwerpen" doet het wel goed.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Just

Ook geen muis aangesloten begrijp ik uit je reactie? Ik heb tot nu toe alleen op uitwerpen geklikt maar ik heb wel een keer zonder uitwerpen de USB stick eruit getrokken omdat die niet meer reageerde.

thnx voor je input ik ga dat zeker eens proberen zonder SUB artikelen opstarten.

Offline Tinus087

  • Lid
Re: USB HDD en stick worden niet meer herkend
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/31, 12:42:40 »
Eerst even een vraag: Heb je de USB stick en HD onder Windows gebruikt, maar niet netjes uitgeworpen gebruikt maar ze zo er uitgetrokken? Koppel dan opnieuw aan onder Windows en gebruik dan de nette manier om ze af te koppelen.

Ik heb voor de zekerheid dit nog eens geprobeerd. Maar helaas geen effect

Offline Tinus087

  • Lid
Re: USB HDD en stick worden niet meer herkend
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/31, 12:44:38 »
Open eens het programma schijfgereedschap.
Hier zal je de usb opslag tussen moeten staan gemount of niet.
Probeer van hieruit je usb opslag te mounten. Als het niet gaat zou er een foutmelding moeten komen.

Kan het verder zijn dat je ergens met wat instellingen bent gaan romellen?
Misschien heb je van nautilus het automatisch mounten uit gezet.

Ik heb wel wat gerommeld in de terminal zo heb ik een soort van handmatige verwijzing gemaakt naar de HDD in de map media en de map mnt. Maar dit was niet succesvol.


Re: USB HDD en stick worden niet meer herkend
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/31, 23:05:04 »
Het programma schijfgereedschap start helemaal niet op. ik zat eerst op KDE schijbeheer maar dat was ook geen succes en daarna op schijfgereedschap die start helemaal niet op.

voor zover ik weet heb ik niks veranderd in nautilus (ik weet eerlijk gezegd niet eens wat dit is)

thnx voor de input

KDE schijfbeheer ? en schijfgereedschap werkt niet? Dit begint wel vreemd te worden.  ???
Nautilus is voor Ubuntu wat Explorer (of verkenner) in Windows is, dus gewoon het openen van je mappen.

Pobeer een in de terminal het commando:
palimpsest
Dit zal schijfgereedschap moeten openen of anders wel een foutmelding geven waarom het niet opstart.

Offline Tinus087

  • Lid
Re: USB HDD en stick worden niet meer herkend
« Reactie #10 Gepost op: 2012/11/02, 10:22:20 »

Pobeer een in de terminal het commando:
palimpsest
Dit zal schijfgereedschap moeten openen of anders wel een foutmelding geven waarom het niet opstart.

Ik heb die code geprobeerd ik krijg het volgende:

**
libgdu:ERROR: gdu-pool.c:2374:device_recurse: assertion failed: (depth < 100)
afgebroken (geheugendump gemaakt)

ik ga er zelf ook even mee googlen.

*update*

via google het volgende gevonden aangaande de gnome schijfbeheer.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gnome-disk-utility/+bug/571038

dit probleem bestaat al sinds 10.04 en is voor zover ik gevonden heb nog niet opgelost
« Laatst bewerkt op: 2012/11/02, 17:14:42 door Tinus087 »

Re: USB HDD en stick worden niet meer herkend
« Reactie #11 Gepost op: 2012/11/03, 12:57:33 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.