Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beste-besturingssysteem-os-2014  (gelezen 17710 keer)

Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #125 Gepost op: 2015/01/13, 14:41:41 »
Maarre, die "anderen"? Die promoten er niet slechts eentje. Je krijgt er gewoon eentje en meer niet. Niemand kiest wat. Je koopt een computer en daar zit wat op af fabriek.  Slechts een enkeling koopt een pc in onderdelen en zet hem in elkaar of laat dat doen. En dan nog wordt er gewoon een schijfje van het computersysteem gekocht. Ik denk dat, je nu wat je ook doet,  geen CD/DVD met een oudere versie (7) meer kan kopen. Dat terwijl een boel mensen juist wel een keuze zouden willen?

Daar heb je ook wel een punt.
Maar je hebt niets te kiezen.
En al zou je wel te kiezen hebben dan loop je daarin vast.
Waarom? Ik heb voor de lol eens een P4 voorzien van win3.11 onder dos. SNEL!!!!
Maar de browser kon nog geen 5% van de webpages inlezen, en een update van nieuwe software werkte niet. Dat probleem zal ook met drivers gaan spelen.
Om nog niet over staken van ondersteuning te beginnen.
Je moet wel mee vooruit.

Maar, het zijn zo veel distributies...

Ach weet je. Het was maar een vraag, een gedachtegang. Ik persoonlijk vind het wel prima.
Eigenlijk ook de vraag naar het antwoord voor als mij die vraag gesteld wordt. Want promoten ga ik Linux.  ^-^
Dan toch maar gewoon de beginner naar Ubuntu of Mint delegeren?
« Laatst bewerkt op: 2015/01/13, 14:49:05 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #126 Gepost op: 2015/01/13, 15:37:11 »
Dan toch maar gewoon de beginner naar Ubuntu of Mint delegeren?

Als iemand me vraagt een installatie te doen maak ik even een kort praatje. Dan mag hij kiezen uit Ubuntu of Xubuntu, desnoods Lubuntu bij een oud laptopje. Laatste versie. Xubuntu als hij/zij geen keuze weet.

Ingewikkelder maak ik het niet. Mochten ze het wel anders willen, dan wil ik best helpen, maar dan zijn ze zelf aan zet. Dat heb ik nog nooit meegemaakt trouwens. Het is niet zo moeilijk in de praktijk.

Even een paar balpenvullingen kopen en gelijk een printje plakken bij de AH. Is het echt weer voor :D .
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #127 Gepost op: 2015/01/13, 15:48:52 »
En wie wil dat nou?  :o Je moet toch kunnen kiezen, als was het dan maar tussen 7 en 8.1
Koppel verkoop is strafbaar in Nederland, dus wanneer jij het wilt, dan moeten ze de computer leveren zonder OS.
Het kan wel zijn, dat deze dan duurder is, omdat hij apart besteld moet worden :lol:

Het is en blijft krom ...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #128 Gepost op: 2015/01/13, 16:53:54 »
BTW: ken je die video's Why Linux Sucks. Al een aantal jaren geeft een programmer een lezing voor incrowd publiek. Kan even niet op z'n naam komen Bryan Lunduke .

https://www.youtube.com/watch?v=Sh-cnaJoGCw ( versie 2012 )

Toelichting:
versie 2014 is minder chaotisch en beter verstaanbaar, maar 2012 een goede oudejaars conference ;-)

Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #129 Gepost op: 2015/01/13, 20:33:19 »
@partyrabbit: Specifiek op Linux focusend zou ik gewoon de richtlijn aanhouden dat je:

-A-technische- en 'eenvoudige' computergebruikers Ubuntu en Xubuntu laat zien en hun zelf de keuze laat maken wat voor hun prettiger oogt.
-Gemiddelde computergebruikers Ubuntu, Xubuntu en Mint Cinnamon laat zien en hun zelf de keuze laat maken wat voor hun prettiger oogt.
-Gemiddelde computergebruikers die wat minder waarde hechten aan extreme stabiliteit en/of wat meer interesse in computers vertonen Ubuntu, Mint Cinnamon en Antergos laat zien en dan zelf de keuze geven.
-De doorgewinterde computergebruikers gewoon de websites opgeeft van Ubuntu, Mint, Antergos en evt. openSUSE. Die komen er vanaf daar wel uit :)

Maar goed, dat is hoe ik het aanhoud en adviseer, doe het gerust anders dan dat ik voorstel ;)

Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #130 Gepost op: 2015/01/13, 20:45:02 »
@partyrabbit: Specifiek op Linux focusend zou ik gewoon de richtlijn aanhouden dat je:

-A-technische- en 'eenvoudige' computergebruikers Ubuntu en Xubuntu laat zien en hun zelf de keuze laat maken wat voor hun prettiger oogt.
-Gemiddelde computergebruikers Ubuntu, Xubuntu en Mint Cinnamon laat zien en hun zelf de keuze laat maken wat voor hun prettiger oogt.
-Gemiddelde computergebruikers die wat minder waarde hechten aan extreme stabiliteit en/of wat meer interesse in computers vertonen Ubuntu, Mint Cinnamon en Antergos laat zien en dan zelf de keuze geven.
-De doorgewinterde computergebruikers gewoon de websites opgeeft van Ubuntu, Mint, Antergos en evt. openSUSE. Die komen er vanaf daar wel uit :)

Maar goed, dat is hoe ik het aanhoud, ieder zo zijn eigen richtlijn :)

Als steunpunt ga ik puur op de spec's af van de computer zelf; veelal heb je geen of weinig keuze als het gaat om een besturingssysteem. Nieuwe laptop (computer-) gebruikers staan erg weigerachtig tegenover een 'ander' besturingssysteem, ondanks dat ze W8.1 gewoon niet goed vinden.
Veelal doe ik een installatie met de stick(s) die ik dan bij heb, maar ik kan b.v. onmogelijk alle smaken en afgeleiden van Ubuntu meenemen, bovendien is dan de verwarring groot.

In zekere zin (ik blijf Ubuntu trouw) neem ik enkel Xubuntu en Ubuntu mee op stick.

Nu met naar Debian te kijken, ....., tjonge tjonge die maken het al quasi onmogelijk voor een beginner om nog maar te downloaden en een opstartbaar medium te maken. Dat is nu iets dat ik NIET begrijp; ook bij Debian zou vereenvoudiging toch wel een stukje mogen. Zeker als ik herinner hoe 'eenvoudig' iKey SolusOS maakte voor de beginnende en gemiddelde gebruiker.
OpenSuse doet dat toch een heel stuk beter. Maar misschien redeneren ze bij Debian in de trant van: beginners zijn beter af met Ubuntu.... .
In ieder geval, ik beperk voor nieuwe mensen toch de keuzes o.g.v. desktops tenzij ze al vertrouwd zijn met Linux.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #131 Gepost op: 2015/01/13, 20:50:00 »
In ieder geval, ik beperk voor nieuwe mensen toch de keuzes o.g.v. desktops tenzij ze al vertrouwd zijn met Linux.

Ach Joris, geen probleem. De nieuwe overstappers zijn toch al gewend aan beperkte keuze.  :evil:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #132 Gepost op: 2015/01/13, 20:56:57 »
@Joris: Ik focuste me dan ook op de mensen met een gemiddelde computer, die dus minimaal aan de minimumeisen voldoen.

Antergos is trouwens kinderlijk eenvoudig te installeren en te gebruiken. Als je Ubuntu kunt installeren, kun je Antergos installeren. De installer is net zo makkelijk. Met openSUSE vind ik de installer persoonlijk té gecompliceerd.

Offline MKe

  • Lid
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #133 Gepost op: 2015/01/13, 21:53:08 »
Moet je Arch eens proberen :)

Eigelijk is het installeren van arch helmaal niet zo moeilijk. Het lijkt veel moeilijker dan het is. Het is eigelijk maar een paar handelingen. Ik vindt tegenwoordig die grafische installers van Ubuntu en Mint veel te complex B)

Offline daniel

  • Lid
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #134 Gepost op: 2015/01/14, 12:28:20 »
We hebben het over het beste besturingssysteem maar als we kijken na het veiligste besturingssysteem dan kom je toch uit op Ubuntu

Onderzoekers van de Britse geheime dienst GCHQ concluderen dat Ubuntu gezien mag worden als het veiligste besturingssysteem voor consumenten.

Dit is in 2014 vastgelegd

http://www.computeridee.nl/nieuws/ubuntu-het-veiligste-besturingssysteem/
« Laatst bewerkt op: 2015/01/14, 12:32:55 door daniel »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #135 Gepost op: 2015/01/14, 13:09:58 »
Onderzoekers van de Britse geheime dienst GCHQ concluderen dat Ubuntu gezien mag worden als het veiligste besturingssysteem voor consumenten.

Dit is in 2014 vastgelegd

http://www.computeridee.nl/nieuws/ubuntu-het-veiligste-besturingssysteem/
Vertaalfoutje van Computer Idee, in de originele tekst wordt gesproken over “end-users” in een professioneel  beheerde omgeving waar de mogelijkheden en rechten van de “end-users” fors beperkt zijn.

Het onderzoek gaat uit van een speciaal geconfigureerde Ubuntu installatie met aanvullende maatregelen zoals volledige schijfencryptie, gebruikers zelf geen programma's kunnen installeren, verplicht VPN, enz. Niet te vergelijken met de standaard Ubuntu installatie voor consumenten die zelf sudo/root zijn.

Zie https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/331857/End_User_Devices_Security_Guidance_-_Ubuntu_12.04.pdf
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #136 Gepost op: 2015/01/14, 16:48:44 »
Het onderzoek gaat uit van een speciaal geconfigureerde Ubuntu installatie met aanvullende maatregelen zoals volledige schijfencryptie, gebruikers zelf geen programma's kunnen installeren, verplicht VPN, enz. Niet te vergelijken met de standaard Ubuntu installatie voor consumenten die zelf sudo/root zijn.

Dat geld dan wel voor de beperkte gebruikers op deze pc hier?  :)

Klinkt me goed in de oren. Ikzelf ben hier wel (de enige) beheerder maar ken toch wel de veiligheidsrisico's.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #137 Gepost op: 2015/01/14, 20:02:19 »
Dat geld dan wel voor de beperkte gebruikers op deze pc hier?  :)
In Ubuntu kunnen standaard alle gebruikers (zonder sudo) een bestandje plaatsen of maken (in /home of /tmp) en deze uitvoerbaar maken (chmod +x).
Device can be configured at install time to ensure cannot execute applications from any disk partion that they can write to.
Volgens mij kan dit in Ubuntu door partities te koppelen (in /etc/fstab) met de optie noexec (man mount).
De standaard installatie van Ubuntu voor "consumenten" gebruikt deze optie niet. Ubuntu wil juist aanmoedigen dat gebruikers zelf computerprogramma’s of scripts maken.  :)
Klinkt me goed in de oren. Ikzelf ben hier wel (de enige) beheerder maar ken toch wel de veiligheidsrisico's.
Weet ik niet. Als “consument” en enige gebruiker (tevens beheerder) straf je jezelf door altijd sudo te moeten gebruiken en geen eigen script of programma meer te kunnen gebruiken (of te testen) vanuit je persoonlijke map. Door vaker sudo te gebruiken loop ik meer risico en is de noexec-optie juist minder veilig.  :P

De risico’s en maatregelen die bekeken zijn in deze testopstelling van Ubuntu zijn niet standaard en vaak niet eens van toepassing bij “consumenten”. Volgens mij is dat ook de reden dat Windows 7/8 (score 8) maar op 1 puntje achter blijft bij Ubuntu 12.04 (score 9) volgens het plaatje in het rapport:|
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #138 Gepost op: 2015/01/14, 22:19:19 »
Weet ik niet. Als “consument” en enige gebruiker (tevens beheerder) straf je jezelf door altijd sudo te moeten gebruiken en geen eigen script of programma meer te kunnen gebruiken (of te testen) vanuit je persoonlijke map. Door vaker sudo te gebruiken loop ik meer risico en is de noexec-optie juist minder veilig.  :P

Ik ben (nog!?) geen scripter. Voorlopig draai ik Linux gewoon basic en de aangeleverde software uit het centre.  :-[
En bij "basic" gebruik kunnen ze niets installeren ofzo zonder mijn wachtwoord, en dat krijgen ze niet. 8-)

In Ubuntu kunnen standaard alle gebruikers (zonder sudo) een bestandje plaatsen of maken (in /home of /tmp) en deze uitvoerbaar maken (chmod +x).

Die standaard gebruikers hier kunnen dat echt niet. Als ik chmodden zeg kijken ze me aan alsof ze str*** tegen de muur omhoog zien kruipen.  =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #139 Gepost op: 2015/01/15, 11:46:13 »
Maar om daadwerkelijk tot een install over te gaan is uiteindelijk toch het beheerderswachtwoord nodig?
Als ik nu in een beperkte gebruiker iets wil installeren komt meteen het beheerderswachtwoord-schempje op.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #140 Gepost op: 2015/01/15, 12:55:05 »
BTW: ken je die video's Why Linux Sucks. Al een aantal jaren geeft een programmer een lezing voor incrowd publiek. Kan even niet op z'n naam komen Bryan Lunduke .

https://www.youtube.com/watch?v=Sh-cnaJoGCw ( versie 2012 )

Toelichting:
versie 2014 is minder chaotisch en beter verstaanbaar, maar 2012 een goede oudejaars conference ;-)
Er zijn nog veel meer filmpjes op internet met why Windows sucks..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #141 Gepost op: 2015/01/15, 13:14:03 »
...  ken je die video's Why Linux Sucks.  Bryan Lunduke .
Er zijn nog veel meer filmpjes op internet met why Windows sucks..

Ja Lowland, maar Bryan Lundune zegt dergelijke dingen niet om linux vaarwel te zeggen. Hij houd zichzelf en anderen een spiegel voor. Als je dat filmpje van +/- 50 minuten helemaal hebt afgekeken zal je merken dat hij heeft uitgelegd dat het ontwikkelen van linux software op sommige punten welliswaar frustrerend is, maar dat het toch erg stimulerend is.     ;-) 

Maar bedenk, zou houd hij zijn publiek voor, gebruik je verstand als je wil dat linux een serieus OS is/blijft/wordt.


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #143 Gepost op: 2015/01/15, 19:39:32 »
Als ik nu in een beperkte gebruiker iets wil installeren komt meteen het beheerderswachtwoord-schempje op.
Met “installeren” bedoel je dat het pakket conform de regels software in een afgeschermde systeemmap plaatst en systeembestanden aangepast. Dat vraagt om het beheerderswachtwoord.

Maar als een gebruiker (zonder root) software download in de vorm van een tar of zip bestand en dat installeert (lees: uitpakt) in de persoonlijke map kan die software worden gebruikt (zonder sudo, zonder chmod).

Voor minder goedaardige software (als dat bestaat) heeft dit ook als voordeel dat het niet wordt gezien in het softwarecentrum, synaptic enz.  :evil:
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #144 Gepost op: 2015/01/15, 20:30:31 »
Met “installeren” bedoel je dat het pakket conform de regels software in een afgeschermde systeemmap plaatst en systeembestanden aangepast. Dat vraagt om het beheerderswachtwoord.

Maar als een gebruiker (zonder root) software download in de vorm van een tar of zip bestand en dat installeert (lees: uitpakt) in de persoonlijke map kan die software worden gebruikt (zonder sudo, zonder chmod).

Voor minder goedaardige software (als dat bestaat) heeft dit ook als voordeel dat het niet wordt gezien in het softwarecentrum, synaptic enz.  :evil:
Maar dat blijft dan toch maar een los progje dat niet IN het systeem zit maar er gewoon draait in je home-map . Eenmaal afgesloten is het dan toch ook gedaan met eventuele evil-ware ? Of ben ik daar mis ? Ik herinner me met 10.04 dat ik de nieuwste FF naast de geïnstalleerde, vaste, FF draaide zonder bijkomende problemen van vervuiling e.d. .
En je zou toch ook de optie kunnen nemen om de software verantwoordelijk voor uitpakken van .tar en zip eruit te gooien als beheerder ?
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #145 Gepost op: 2015/01/24, 20:37:35 »
Koppel verkoop is strafbaar in Nederland
Niet altijd,
Koppelverkoop is alleen verboden voor ondernemingen met een economische machtspositie.

Dus,
Een fabrikant van computers, die bijvoorbeeld tien procent van de markt bezit, mag toch Microsoft Windows bij zijn product verkopen. Het koppelende product is immers de computer; er is voor deze fabrikant dus geen aanzienlijke marktmacht.

Klik links bovenin op Documentatie

Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #146 Gepost op: 2015/01/24, 20:55:31 »
Precies! Als koppelverkoop 100% verboden was, dan zouden we nu ook mogen kiezen welk OS we op smartphone, tablet, Smart TV, smartwatch, slimme thermostaat, boordcomputer van de auto, enz. willen.

Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #147 Gepost op: 2015/02/05, 01:08:05 »
Ook ISS vindt Linux beter dan Windiws en heeft de migratie van Windows naar Linux afgerond: http://www.techdrivein.com/2015/02/international-space-station-switches-to-linux.html
Vooral ook leuk omdat de astronauten e.d. daarnaast ook nog training krijgen door, jawel, de Linux Foundation :)

Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #148 Gepost op: 2015/02/08, 21:55:48 »
Beetje offtopic maar even een heads-up voor de Windows 7-gebruikers onder ons: mainstream-ondersteuning is inmiddels ten einde; alleen extended support nog: http://support.microsoft.com/lifecycle?sort=PN&alpha=windows+7&Filter=FilterNO&wa=wsignin1.0

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Beste-besturingssysteem-os-2014
« Reactie #149 Gepost op: 2015/02/08, 22:29:32 »
Beetje offtopic maar even een heads-up voor de Windows 7-gebruikers onder ons: mainstream-ondersteuning is inmiddels ten einde; alleen extended support nog
Beetje offtopic, het is nog even wachten maar Gebruikers Windows 7 en 8.1 kunnen gratis upgraden naar Windows 10. :P
Klik links bovenin op Documentatie